جاذبه های برج آزادی تهران

جاذبه های برج آزادی تهران

حتما در مقاله مکان های گردشگری تهران به برج آزادی هم برخورد کردید و مختصر توضیحات ما در مجله اینترنتی خرید ناب شما را آنطور که باید و شاید با این نماد شهر تهران آشنا نکرد. از این روی بر آن شدیم تا توضیحات بیشتر و بهتری را تقدیم نگاه شما کنیم تا در زمان بازدید از این مکان جذاب چیزی را از قلم نیندازید.

برج آزادی

برج آزادی که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ با نام برج شهیاد شناخته می‌شد، سازه‌ای در میدان آزادی واقع در تهران، ایران است. برج آزادی اصلی‌ترین نماد تهران است و جای جای جهان، تهران را با این نماد می‌شناسند.

هنگامی‌که به این برج نگاه می‌کنید، سازه‌ای شش‌ضلعی را می‌بینید که از ارتفاع ۴۸ متری شهر تهران را تماشا می‌کند. چهارطبقه‌ی مجزا در دل این برج نشسته‌اند که با پله‌ها و آسانسور می‌توانید به هریک از آن‌ها دسترسی پیدا کنید. این طبقه‌ها از قسمت زیرزمین شروع می‌شوند و در دومین طبقه به قسمت میانی می‌رسند و سومین طبقه‌ی آن قوس طاق اصلی می‌شود و آخرین طبقه نیز طبقه‌ی زیر گنبد است که از همه تماشایی‌تر است.

برج آزادی
برج آزادی

در طبقه‌های بالاتر این برج یعنی طبقه‌ی سوم و چهارم می‌توانید زیباترین طلوع و غروب تهران را تماشا کنید. این برج همان برج آزادی تهران است که با تاریخ انقلاب عجین شده و خاطرات بسیاری زیادی را در دل خود نگه داشته است.

ویژگی‌های معماری میدان آزادی

تابه‌حال به اصفهان سفر کرده‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، احتمالا مسجد شیخ لطف‌الله را هم از نزدیک دیده‌اید. فضاسازی و گل‌کاری‌های حاشیه میدان آزادی شبیه‌ترین مکان به طرح و نقش این مسجد است. با این تفاوت که به‌جای اشکال‌ دایره‌شکل، هندسه بیضی دارد.

برج آزادی که دقیقا در میانه میدان آزادی واقع شده است، معماری متفاوت و جالب‌توجهی دارد که بارزترین ویژگی آن «هیبت» برج است. درحالی‌که در نگاه دوم و سوم احتمالا قدری کوتاه به نظرتان بیاید و با خود بگویید انگار سرش را زده‌اند!

راستش را بخواهید نظرتان خیلی هم بیراه نیست، چراکه ارتفاع ۴۵ متری برج آزادی، هنوز تشنه افراشته‌شدن است و انگار چند متری کم دارد. با وجود این باید به معمار و طراح این برج اعتماد کنیم و این احتمال را بدهیم که به ذهن ایشان هم این نظر رسیده باشد.

دلیل محدودشدن ارتفاع این برج به ۴۵ متر، نزدیکی آن به فرودگاه مهرآباد است که خواه‌ناخواه دست و پای حسین امانت را بسته بود. البته که او با کمک کم‌وزیادکردن شیب زمین در بخش‌های مختلف و همچنین مانوردادن روی پهنا و طول برج (۶۳ متر) برای جبران این ضعف بسیار تلاش کزده بود.

ورودی برج آزادی

شاید این سؤال برای شما به وجود بیاید که ورودی برج آزادی کجاست ؟ اگر به‌دنبال ورودی برج آزادی هستید، باید ۵ متر پایین‌تر از سطح زمین و در حیاطی روباز به‌دنبال آن بگردید. ورودی برج به طبقه زیرزمین راه دارد. جالب است بدانید در گذشته ورود به برج از طریق درهایی سنگی انجام می‌شد که از این برج ۴طبقه بودند و هریک ۳٫۵ تن وزن داشتند. امروزه به‌دلیل سختی باز و بسته‌ کردن این درها، از درهای شیشه‌ای استفاده می‌شود.

داخل برج آزادی

شاید این تیتر برایتان کمی عجیب باشد و تا بحال گمان می‌کردید که برج آزادی فقط یک سازه نمایشی‌ است. اما در واقعیت این‌طور نیست! در ادامه به داخل برج آزادی تهران می‌رویم و بخش‌های مختلف آن را معرفی می‌کنیم.

مجسمه میدان آزادی تهران ۴ طبقه است: طبقه منفی ۱، ۱، ۲، ۳ و ۴٫سالن ایران‌شناسی، سالن تشریفات، تالار آینه، سالن پیشینیان، نگارخانه اقوام، نگارخانه بوستان، کتابخانه، راهروی فناوری، تالار کهن، سالن مولتی ویژن، سالن سینمای کوچک، نمایشگاه عروسک‌های ملل و… در طبقه ۱- واقع هستند.

در واقع می‌توان گفت بخش‌های فرهنگی هنری مجموعه در این طبقه مستقر شده‌اند. کافی‌ است از طریق راه‌پله کنار برج به طبقه ۱- بروید و بعد از تهیه بلیط، گشت‌وگذار داخل میدان آزادی تهران را آغاز کنید.طراح میدان آزادی تهران برای بالا رفتن از برج دو رشته آسانسور در نظر گرفته‌ است چرا که به دلیل قوس بنا، امکان تردد مستقیم وجود نداشت.

می‌توانید با یک آسانسور از طبقه ۱- تا طبقه ۱ بروید و از آنجا تا طبقه ۴ را با یک آسانسور دیگر طی کنید. البته در تمام طبقات سرویس پله هم وجود دارد و به‌راحتی در دسترس است. پیشنهاد ما این است که هر دو مورد را تجربه کنید و برای بالا رفتن از آسانسور و برای پایین آمدن از پله استفاده کنید. در مسیر برگشت حتما ابهت دالان‌های سنگی توجه‌تان را جلب خواهد کرد

سالن ایران‌شناسی

این سالن برای آشنایی با ویژگی‌های فرهنگی، اقتصادی و اقلیمی استان‌های مختلف ایران به وجود آمده است. در این سالن ماکت‌هایی از استان‌های مختلف کشور قرار داده شده که تصاویر حجمی و طرح‌های مختلف از مراکز صنعتی، تاریخی و مذهبی را در برگرفته‌اند.

سالن ایران‌شناسی
سالن ایران‌شناسی

سالن تشریفات

این سالن برای پذیرایی از مهمانان در نظر گرفته شده بود که بیشتر برای برنامه‌های مختلف به برج آزادی دعوت شده‌اند و در این محل از آن‌ها پذیرایی می‌شد. در این سالن نقش و نگارهای ایرانی چشم‌نوازی روی بدنه بتنی قرار گرفته‌اند.

گذرگاه پیشینیان

گذرگاه پیشینیان پس از سالن ایران‌شناسی قرار گرفته است و شامل چندین ویترین می‌شود که به نمایش دوره‌ای اشیای مختلف تاریخی و آثار هنرمندان اختصاص دارد. این بخش در راهروی ورودی برج آزادی واقع شده است و فرم معماری خاص و درب‌های سنگی از ویژگی‌های جذاب آن محسوب می‌شوند. نورپردازی این راهرو باعث شده است که فضاهای ارتباطی در معماری کهن ایران، دهلیزها و سردابه‌های قدیمی در ذهن تداعی شود.

سالن سینما

سالن سینمایی که در میدان آزادی جاخوش‌کرده است، یک سالن کوچک پخش فیلم است که ۵۱ صندلی دارد. این سالن در سال ۱۳۸۸ تاسیس شده و کاربرد آن بیشتر در اکران‌های خصوصی و برای نقد و بررسی آثار هنری است.

تالار آینه

تالار آینه یکی دیگر از قسمت‌های برج است که ۱۲ بخش دارد. علت نام‌گذاری این تالار هم آینه‌کاری این ۱۲ بخش است که باعث جلوه بیشتر آثار قرارگرفته در آن شده است.

حجم‌های هنری و همچنین تصاویر نمادینی که در تالار آینه وجود دارد، موضوعاتی مانند نفت، محیط‌زیست، حیات ‌وحش، شهرسازی، ورزش و… را به نمایش درآورده‌ است.

نگارخانه اقوام

در قسمت دیگری از جاذبه های زیر میدان آزادی به نگارخانه اقوام میرسیم، این نگارخانه که به شکل نیم دایره ای با هشت ویترین است به جهت نمایش اشیای مردم شناسی و صنایع دستی ایران به کار می رود.

نگارخانه اقوام
نگارخانه اقوام

کتابخانه

مجموعه برج آزادی یک مجموعه فرهنگی کامل محسوب می‌شود. به همین خاطر، فضایی به مساحت ۲۰۰ مترمربع به کتابخانه مجموعه اختصاص داده شده است. در این فضا، از بیش از ۱۱هزار جلد کتاب که شامل ۲هزار جلد کتاب مرجع و ارزشمند در زمینه‌های مختلف می‌شود نگهداری می‌کنند.

البته مجله اینترنتی خرید ناب لازم می داند که به اطلاع شما برساند برای استفاده از این کتابخانه باید مراحل عضویت در آن را انجام دهید.

راهروی ‌فناوری

در این قسمت جاذبه‌های امروزی و مدرنی مانند روبات پیانیست، ربات پاسخگو، سامانه تصویری هوشمند و پایگاه دانستنی‌ها قرار گرفته است. ربات پیانیست توسط مهندسان ایرانی ساخته شده و می‌تواند با برنامه‌ریزی کامپیوتری و پمپ‌های بادی پیانو بزند.

ربات پاسخگو صورت یک پسر بچه را دارد و به پرسش‌های مربوط به تاریخچه برج آزادی توضیح می‌دهد. در پایگاه دانستنی‌ها ۲۸ صفحه نمایش قرار گرفته است که اطلاعات مربوط به تاریخ ایران از ابتدا تا به امروز را نمایش می‌دهند.

سالن مولتی ویژن

سالن مولتی ویژن (سالن نمایش) در عمق ۱۵ متری قرار دارد و با پیشرفته‌ترین فناوری نور، صدا و تصویر برای اجرای همایش، موسیقی و تئاتر به کار می‌رود. تجهیزات پخش لیزرشو، تجهیزات تصویربرداری و تجهیزات گریم بخشی از امکانات سالن مذکور را تشکیل می‌دهند. این سالن که مجهز به ۱۸ سکو است و برای ۳۰۰ نفر ظرفیت دارد، از طراحی داخلی و تزییناتی جالبی برخوردار است.

سالن مولتی ویژن
سالن مولتی ویژن

از آنجا که این سالن می‌تواند به‌صورت چند منظوره به کار رود، آن را سالن مولتی‌ویژن نامیده‌اند و علاوه بر اکران فیلم‌های سینمایی، کنسرت موسیقی، اجرای نمایش، برنامه‌ها و مسابقات تلویزیونی، امکان برگزاری همایش‌های مختلف، نمایش مولتی ویژن، نمایش لیزر و… نیز وجود دارد.

جالب اینکه زیر سکوهای محل نشستن، عکس‌ آثار تاریخی قبل و بعد از اسلام به نمایش درآمده است. سرتان را که بالا بیاورید و به سقف نگاه کنید، تصویر مرداب انزلی خودنمایی می‌کند و در روبه‌روی شما نیز سه پرده وجود دارد که هریک فیلمی از انقلاب را نمایش می‌دهند.

آشنایی با طبقات برج آزادی

طبقه اول برج آزادی

طبقه اول برج آزادی که در فاصله ۲۳ متری از سطح زمین قرار دارد جاذبه دیدنی خاصی نداشته و بیشتر از آن برای تعویض آسانسور استفاده می شود. در این طبقه شما میتوانید از پنجره هایی که در دیواره وجود دارد نگاهی به شهر تهران بیاندازید.

طبقه دوم برج آزادی

طبقه دوم که ۱۰ متر بالاتر از طبقه اول است شامل گنبدی بتنی با طرح شمسه در وسط آن است که وظیفه نور رسانی به طبقه اول و دوم برج را بر عهده دارد. در این طبقه شما امکان بازدید از معماری داخلی برج آزادی را خواهید داشت. اگر به مسجد شیخ لطف الله سری زده باشید مطمئنا شباهت سقف این قسمت از برج با این مسجد نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. در این طبقه میتوانید عکس های تاریخی بسیاری را نیز مشاهده کنید.

طبقه سوم برج آزادی

طبقه سوم برج آزادی در ارتفاع حدود ۴۰ متری از سطح زمین قرار داشته و به شما این امکان را میدهد تا از شکاف های مستطیلی و عمودی بازدیدی داشته و از پنجره های لانه زنبوری نیز نگاهی به شهر تهران بیاندازید.

پشت بام برج آزادی

بخش انتهایی برج آزادی در ارتفاع ۴۶ متری از سطح زمین قرار داشته و از یک گنبد تشکیل شده است. این گنبد که کاشی کاری های فیروزه ای آن را بیش از پیش جذاب کرده است شما را به یاد گنبدهای ساخته شده برای امامزاده های مختلف موجود در سراسر کشور می اندازد.

کلام آخر

اگر سری به شهر تهران زدید، حتماً به بازدید از برج آزادی بروید و به داخل برج مراجعه کنید. مطمئن باشید که دست خالی برنمی‌گردید. به این دلیل که با انبوهی از اطلاعات و دانستنی‌های جالب رو به رو خواهید شد و تجربه ای به یادماندنی را با خود به ارمغان خواهید برد. اگر شما هم از برج آزادی تهران دیدن کردید، تجربیات خود را با مجله اینترنتی خرید ناب و دوستان دیگرتان درمیان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)