فواید فیزیکی و ذهنی شنا کردن

فواید فیزیکی و ذهنی شنا کردن

شنا کردن ورزشی است که علاوه بر مفرح بودن و اهدای حس سرزندگی می تواند فواید ذهنی و فیزیکی زیادی برای بدن داشته باشد. شنا کردن ورزشی است که برای همه سین رایج است و عده زیادی اوقات فراغت خود را با این ورزش می گذرانند. شنا کردن تا حد زیادی می تواند به شکل گیری صحیح و قابل قبول عضلات کمک کند و فرد را به تناسب اندام دلخواه برساند اما گستره فواید این ورزش می تواند ذهن شما را نیز تقویت کرده و قدرتمند سازد. مجله اینترنتی خرید ناب طی نوشته شنا کردن و فواید فیزیکی و ذهنی آن قصد دارد تا ۱۵ مورد از فواید فیزیکی و ذهنی این ورزش شاد و مفرح را به شما توضیح دهد. ضمن تشکر بیکران از آقای کاوه خدیوی از شما دعوت می کنیم با ما همراه باشید…

شنا کردن
شنا کردن

شنا کردن و ترمیم سلول های مغزی

شنا ورزشی ذهنی است. عملکرد مغز، در اثر فرآیندی موسوم به نورژنز یا نورون‌ زایی ناحیه‌ی هیپوکامپ (hippocampal neurogenesis) بهبود می‌یابد. در این فرآیند، مغز سلول‌های از دست رفته در اثر استرس را جایگزین می‌کند. همچنین زمانی‌ که با آب برخورد می‌کنید، به دلیل خنکی آب، بلافاصله حال شما بهتر می‌شود و از خستگی و افسردگی رها می‌شوید.

غوطه‌ور شدن در آب تا سطح دهلیز راست قلب، موجب افزایش گردش خون در درون مغز می‌شود. دهلیز راست در سمت راست بالای قلب قرار دارد و یکی از چهار حفره‌ی تو خالی قلب است. زمانی که فرد تا سطح قلب خود در آب غوطه‌ ور است ، جریان خون در مغز او سریع‌تر از زمانی است که بر روی زمین قرار دارد. این یافته‌ها زمینه را برای انجام بررسی‌های بیشتر در مورد تاثیرات شنا بر سلامت عروق مغزی، مهیا می‌کند.

این تنها یکی از تأثیراتی است که شنا روی فیزیک بدن شما دارد. بالا بردن جریان خون در مغز …

بهبود مشکلات عضلانی و مفاصل ، تقویت ماهیچه ها ، افزایش انعطاف پذیری ، کمک به سلامت قلب ، کاهش وزن ، بهبود بیماری آسم و بسیاری فواید دیگر از شنا کردن به بدن شما می رسد. در این جا به ۱۵ مورد از مهم ترین فواید فیزیکی و ذهنی شنا کردن می پردازیم…

۱۵ فایده فیزیکی و ذهنی شنا کردن برای شما

زمان آن رسیده که با فواید فیزیکی و ذهنی شنا آشنا شویم و از شما دعوت می کنیم با ما در مجله اینترنتی خرید ناب همراه شوید.

۱- ماهیچه های قوی تر

شنا کردن بیشتر ماهیچه های مهم بدن را درگیر خواهد کرد. همچنین توانایی پمپاژ خون توسط قلب با شنا کردن افزایش پیدا می کند و این همه آن چیزی است که سلول های بدن از شما می خواهند. افزایش قدرت کلی بدن ، افزایش حجم ماهیچه ها ، تناسب اندام و کنترل وزن نیز به همراه ماهیچه های قوی تر در بدن شما ظاهر خواهد شد.

۲- افزایش قدرت قلبی – عروقی

تمرینات قلبی – عروقی به تمریناتی گفته می شود که در آن ها قلب ، شش ها و سیستم گردش خون درگیر می شوند. شنا کردن می تواند یکی از بهترین تمرینات قلبی – عروقی باشد. همچنین شنا کردن می تواند به کاهش فشار خون و پایین آمدن سطح قند خون کمک کند.

۳- ورزشی مناسب برای همه سنین و سطوح پرورش اندام

شنا کردن به همه این امکان را می دهد تا به توان حداکثری خود برسند. افرادی که به تازگی وارد این ورزش می شوند به صورت ناخودآگاه توسط افرادی که در سطح عالی تمرین می کنند دعوت به ورزش کردن می شوند.

۴- داشتن یک مهارت عالی

یکی از فواید یادگیری شنا کردن به صورت اصولی و امن این است که می توانید به عنوان یک نجات غریق فعالیت کنید. یک مهارت در زندگی …

داشتن یک مهارت عالی
داشتن یک مهارت عالی

۵- بهترین فعالیت برای افراد با جراحات خاص

افراد زیادی هستند که دچار جراحات یا بیماری های خاص می باشند و نمی توانند تحت فشار تمرین کنند. برای مثال برای افرادی که مبتلا به آرتریت هستند تمرین کردن بسیار مشکل است. آب می تواند برای این افراد سودمند باشد چون قادر است از ماهیچه ها محافظت کند.

۶- افزایش اعتماد به نفس

افرادی که دچار ناتوانی در برخورد ها و مهارت های اجتماعی هستند و آن ها که کمبود اعتماد به نفس دارند می توانند با شنا کردن به سطح قابل توجهی از اعتماد به نفس و مهارت های اجتماعی برسند.

۷- کمک به مبتلایان به آسم

همانطور که می دانید در بیماری آسم نایژه و نایژک ها تنگ می شوند و اکسیژن به مقدار کافی درون شش ها جریان نمی یابد. شنا کردن نوعی تمرین قلبی – عروقی محسوب می شود. این ورزش می تواند به افزایش گنجایش شش کمک کند.

  • البته دقت کنید که هوای مرطوب درون استخر ها و همچنین مواد شیمیایی داخل آب می تواند علایم آسم را تشدید کند.

۸- بهبود بخشی به علایم بیماران ام اس ( مالتیپل اسکلروزیس )

شنا کردن موجب غوطه ور ماندن اندام ها ( دست ها و پاها ) در آب می شود. بنابراین افراد مبتلا به ام اس می توانند از مقاومت و لطافت آب استفاده کنند. به افراد مبتلا به ام اس که با دردهای عضلانی درگیر هستند توصیه می شود ، در برنامه درمانی خود ۲۰ هفته شنا کردن را بگنجانند.

بهبود بخشی به علایم بیماران ام اس ( مالتیپل اسکلروزیس )
بهبود بخشی به علایم بیماران ام اس ( مالتیپل اسکلروزیس )

۹- ورزشی ایمن برای خانم های باردار

شنا کردن تمرینی است که به افراد باردار توصیه می شود. افزایش وزن در دوران بارداری می تواند دردهای مفصلی و ماهیچه ای را به دنبال داشته باشد. نگران نباشید آب می تواند به راحتی از شما و فرزندتان محافظت کند.

۱۰- سوزاندن کالری

بهترین راه برای سوزاندن کالری شنا کردن است. میزان سوزاندن کالری بسته به وزن فرد و شدت تمرینات دارد.

۱۱- سرگرمی و تنوع

بسیاری از مردم با انجام دادن تمرینات تکراری کسل شده و کم کم انگیزه خود را از دست می دهند. اما شنا کردن تمرینی است که با روش های مختلف می توان به آن تنوع بخشید. ایروبیک در آب و یا واتر پلو می تواند گونه ای از این تنوع بخشی ها باشند.

۱۲- خواب راحت

طی مطالعه ای که روی افراد در سنین بالا با مشکل بی خوابی صورت گرفت ، افرادی که تمرینات منظم را شروع کردند توانستند کیفیت و عمق خواب خود را ارتقا بخشند. شنا کردن می تواند بهبودی نسبتا زیادی در افراد بی خواب ایجاد کند.

خواب راحت
خواب راحت

۱۳- خلق و خوی بهتر

شنا کردن باعث می شود اندورفین خون شما به مقدار زیادی افزایش یابد. افزایش اندورفین می تواند خلق و خوی شما را سازگار کند.

۱۴- کنترل استرس

شنا کردن موجب کاهش استرس می شود. همچنین به ذهن شما کمک می شود تا از دغدغه ها و مشغله های روزانه فاصله بگیرید.

۱۵- دسترسی به استخرها

همیشه لازم نیست برای شنا کردن به باشگاه های ورزشی بروید. لذت شنا کردن در آب های روان و جاری را در طبیعت از دست ندهید.

کلام پایانی

پیشنهاد ما در مجله اینترنتی خرید ناب این است که اگر به تازگی یک برنامه ورزشی شنا را شروع کرده‌اید یا اگر به دنبال امتحان ورزشی جدید هستید، می‌توانید به یک استخر بروید. زیرا شنا‌کردن فواید زیادی برای ذهن، جسم و روح شما دارد. هنگامی که اصول اولیه شناکردن را فرا گرفتید، ۲۰ تا ۴۰ دقیقه شنا با سرعتی که ضربان قلب شما را بالا نگه می‌دارد، امتحان کنید. نوشیدن آب فراوان و استراحت (در صورت لزوم) را فراموش نکنید. سعی کنید که از شنا‌کردن لذت ببرید.

5/5 - (2 امتیاز)