خانه های شمالی یا جنوبی

خانه های شمالی یا جنوبی

اهمیت ملک شمالی یا جنوبی زمان نورگیری و ورود به ملک مشخص می شود. در کدام یک شما نور، مساحت، تعداد بیشتر پارکینگ و … را تجربه می کنید؟

در این مقاله مجله اینترنتی خرید ناب قصد دارد درباره این دو نوع ساختمان بیشتر صحبت کند. با ما همراه باشید.

شمالی یا جنوبی بودن خانه یعنی چه؟

پیش از پرداختن به امتیازات هریک از انواع ساختمان‌های شمالی یا جنوبی، ابتدا باید هریک از این دو مفهوم را تعریف و تفاوت آن‌ها را درک کنیم. مفهوم شمالی و جنوبی در ساختمان یعنی چه؟ ساختمان شمالی، به خانه‌ای گفته می‌شود که در ورودی آن از خیابان یا کوچه به حیاط مشترک جلویی خانه باز می‌شود.

در این حالت پس از عبور از حیاط، به ساختمان پا خواهید گذاشت و بخش شمالی ساختمان با پلاک خانه بعدی مجاور می‌شود؛ اما بنای جنوبی به خانه‌ای گفته می‌شود که در ورودی آن مستقیما به داخل ساختمان باز شود و حیاط در جنوب ساختمان قرار بگیرد.

شمالی یا جنوبی بودن خانه
شمالی یا جنوبی بودن خانه

ساختمان‌های جنوبی به دلیل آن که از یک طرف به حیاط و از سوی دیگر به کوچه یا خیابان منتهی می‌شوند، از هر دو طرف نور مستقیم دارند. همچنین به دلیل اینکه چنین خانه‌هایی به تعبیه نورگیر نیاز ندارند، فضای مفید داخل ساختمان بیشتر و متراژ آن بزرگ‌تر خواهد بود.

این ساختمان‌ها واحدهای بهتری دارند و امکان تامین پارکینگ‌های بیشتری برای آن‌ها فراهم است. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا خانه‌های جنوبی را گران‌قیمت‌تر کنند. در مقابل خانه‌های شمالی از یک به سمت حیاط و از سوی دیگر به ساختمان مجاور ختم می‌شوند.

به‌همین‌دلیل راه ورود نور طبیعی به این خانه‌ها فقط از سمت حیاط خواهد بود. این موضوع باعث می‌شود خانه‌های شمالی نسبت به خانه‌های جنوبی نورگیر کمتری داشته باشند؛ بنابراین برای تامین نور طبیعی این خانه‌ها از یک پاسیو یا حیاط خلوت در فضای داخلی ساختمان استفاده می‌شود. این موضوع باعث کاهش فضای مفید و کارآمد خانه خواهد شد.

با وجود این تفاوت‌ها نمی‌توان گفت خانه‌های شمالی به طور مطلق بد و خانه‌های جنوبی به طور مطلق خوب هستند. هریک از این دو نوع ساختمان مزایا و معایب خود را دارند.

ویژگی‌های کلی ساختمان‌های شمالی و جنوبی

نورگیری ساختمان‌های جنوبی بیشتر از ساختمان‌های شمالی است. زیرا این خانه‌ها از یک طرف به حیاط و از طرف دیگر به خیابان یا کوچه منتهی می‌شوند. بنابراین تابش مستقیم نور از هر دو طرف به خانه‌های جنوبی وجود خواهد داشت. فضای مفید داخلی و متراژ خانه‌های جنوبی نیز معمولاً بیشتر است.

زیرا در این خانه‌ها نیازی به تعبیۀ نورگیر در قسمت‌های مختلف خانه نیست و دست طراحان برای نقشه‌کشی‌های خلاقانه بازتر خواهد بود. بنابراین واحدهای ساختمان‌‍‌های جنوبی معمولاً خوش نقشه‌تر هستند و پارکینگ‌های بیشتر و بزرگ‌تری دارند. در نتیجۀ همۀ این عوامل مثبت، طبیعتاً قیمت خانه‌های جنوبی نیز بیشتر خواهد بود.

البته نمی‌توان به صورت مطلق به این نتیجه رسید که خانه‌های جنوبی همیشه بهتر از خانه‌های شمالی هستند. زیرا در انتخاب یک خانه برای خرید، عوامل زیادی را باید مد نظر قرار داد. تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی هم به همین موارد محدود نمی‌شود.

تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی چیست؟

خانه‌های شمالی و جنوبی هر کدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب خودشان را دارند. اگر قصد خرید خانه دارید، باید به این ویژگی‌ها و تفاوت‌ها توجه کنید. ما در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های خانه‌های شمالی و جنوبی اشاره و آنها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی
تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی

امنیت

شاید اولین و مهم‌ترین تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی میزان امنیت آنها باشد. امنیت خانه‌های جنوبی در مقایسه با خانه‌های شمالی بیشتر است. زیرا راه مستقیمی برای ورود به این خانه‌ها وجود ندارد. این مورد را از مجله اینترنتی خرید ناب به یاد داشته باشید که به این دلیل است که سارقان دسترسی کمی به راه‍‌ های ورود به خانه پیدا می کنند.

میزان سرما و گرما

ضلع روبرویی خانه‌های شمالی رو به حیاط است. به همین دلیل هم به صورت مستقیم در معرض هوای گرم یا سرد بیرون خواهند بود. سایر اضلاع خانه‌های شمالی هم طبیعتاً با دیوارها و ساختمان‌های دیگر مجاور خواهد بود. بنابراین خانه‌های شمالی در مقایسه با خانه‌های جنوبی در برابر سرما و گرما آسیب پذیرتر هستند و بیشتر در معرض هوای گرم یا سرد بیرون از خانه قرار دارند.

به همین دلیل هم هست که معمولاً گرم کردن خانه‌های شمالی در زمستان و خنک کردن فضای آنها در تابستان سخت‌تر خواهد بود. البته با استفاده از پنجره‌ها و درهای دوجداره می‌توان تا حدودی میزان تبادل هوای خانه و محیط بیرون را کمتر کرد.

گردوغبار

این موضوع برای خانم‌ها به دلیل تمیزی خانه اهمیت زیادی دارد. در خانه‌های شمالی واحدهای روبه حیاط نسب به واحدهای پشتی بیشتر در معرض گردوغبار قرار دارند. در این مورد برای جلوگیری از ورود گردوغبار توصیه می‌شود که از پنجره‌های دوجداره استفاده شود.

بودجه

خانواده‌هایی که در طول روز مشغول کار و فعالیت هستند و از بودجه کافی برای خرید خانه برخوردار نیستند پیشنهاد می‌شود که به خرید خانه‌های شمالی اقدام کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که “واحد شمالی یا جنوبی؟ کدام را انتخاب کنیم؟”. با توجه به معیارهای ذکر شده در این نوشتار، باز هم این شما هستید که با توجه به ملاک های شخصی و ویژگی های ملک مورد نظر، اقدام به تصمیم می گیرید.

ملک جنوبی شاید به صورت کلی بهتر از واحد های شمالی به نظر برسد، اما در اصل این نقشه، موقعیت بنا، نمای ساختمان، عمر بنا و … است که در برایند معیارها تاثیرگذار هستند. مجله اینترنتی خرید ناب از همراهی شما عزیزان کمال تشکر را دارد.

5/5 - (2 امتیاز)