معرفی بیمه و انواع آن

معرفی بیمه و انواع آن

بیمه بهترین راه مراقبت از افراد یا چیزهاییست که برای ما و زندگیمان بسیار ارزشمند هستند. کار بیمه این است که در برابر وقوع حوادث ، خسارات مالی را برای شما جبران کند تا شما بتوانید راحت تر چیزهای از دست رفته را برگردانید.

قطعاً شمایی که در حال مطالعه این مقاله در مجله اینترنتی خرید ناب هستید حداقل یک بار در طول زندگیتان به یکی از شرکت‌های بیمه مراجعه کرده‌اید و تا حدودی با این موضوع و مزایای آن آشنایی دارید.

بیمه

بیمه یک قرارداد و پیمان است بین دو نفر که بر اساس آن بیمه گر (شرکت) در برابر مبلغی که از بیمه گذار دریافت می‌کند تعهد مینماید ضرر و زیانی که به طور ناگهانی به وی وارد شده است را جبران کند.

بیمه
بیمه

مبلغی که دریافت می‌شود حق بیمه نامیده می‌شود و آن چیزی هم که مورد قرارداد است موضوع بیمه نام دارد.

اگر بخواهیم به زبان راحتتری به مزایای آن اشاره کنیم بهتر است بگوییم به طور مثال: اگر شما کارخانه خود را که مجهز به انواع تجهیزات برقی است را بیمه آتش سوزی کنید خیالتان راحت است که اگر روزی بر اثر حادثه‌ای وسایل اتصالی کنند و کارخانه و وسایل آن در آتش سوزی خسارت ببینند بیمه، خسارت شما را می‌پردازد در غیر اینصورت شما به اصطلاح یک ورشکسته به حساب می‌آیید.

پیدایش بیمه در ایران

تا قبل از سال ۱۳۱۰ هیچ شعبه یا نمایندگی بیمه، در ایران وجود نداشت. بعد از اینکه قانون ثبت شرکت‌ها به تصویب رسید شرکت‌های انگلیسی، اتریشی، آلمانی و سوئیسی در ایران اقدام به ثبت نمایندگی کردند.

یکی از معایبی که این نمایندگی‌ها داشتند حق بیمه بالایی بود که دریافت می‌کردند بنابراین ایران در سال ۱۳۱۴ متوجه ضرورت تأسیس یک شرکت بیمه کاملاً ایرانی شد. از آن پس روند کنترل و نظارت دولت بر شرکت‌های خارجی بیمه، افزایش یافت و خود در زمینه خدمات بیمه‌ای به خود کفایی رسید.

شرکت “سهامی بیمه ایران” اولین بیمه دولتی ایران محسوب می‌شود که با سرمایه کاملاً دولتی فعالیت خودش را آغاز کرد.

در سال ۱۳۲۹ نیز اولین شرکت خصوصی با عنوان “بیمه شرق” تاسیس شد و تا سال ۱۳۴۷ هفت شرکت خصوصی دیگر به این مجموعه اضافه شد.

کار کرد بیمه

بسته به اینکه چه چیزی را بیمه کرده‌ باشید، شرکت بیمه به شما پول می‌دهد تا هزینه‌های ایجاد‌شده را پرداخت کنید.

برای مثال اگر لپ‌تاپ شما دزدیده شود و آن را در برابر دزدی بیمه کرده‌ باشید، می‌توانید از شرکت بیمه‌تان بخواهید که با توجه به قرارداد، هزینه‌ خرید یک لپ‌تاپ جدید را به شما پرداخت کند. به این کار «انتقال خطر» گفته می‌شود، چرا که شرکت بیمه خطر پرداخت هزینه‌ گم شدن لپ‌تاپ را برعهده می‌گیرد. در واقع بدون وجود بیمه، خودتان خطر پرداخت هزینه‌های مالی را در هنگام بروز وقایع ناخواسته برعهده می‌گیرید.

اصطلاحات بیمه

در این قسمت از مقاله، سعی داریم شما را با اصطلاحات بیمه آشنا کنیم. پس با ما در مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید.

‌ بیمه ‌گر

شرکت بیمه‌ ای است که مشخصات آن در ‌بیمه ‌نامه درج شده است و در ازای دریافت ‌حق‌ بیمه، متعهد به جبران خسارت های احتمالی طبق شرایط مندرج در ‌بیمه‌ نامه می باشد.

‌بیمه ‌گر
‌بیمه ‌گر

‌ بیمه‌ گذار

شخص حقیقی یا حقوقی است که مالک موضوع بیمه است یا به یکی از عناوین قانونی، نمایندگی مالک یا ذی نفع را داشته یا مسئولیت حفظ موضوع بیمه را از طرف مالک دارد و قرارداد بیمه را با ‌بیمه‌ گر منعقد ‌می کند و متعهد پرداخت ‌حق ‌بیمه آن ‌می باشد.

 بیمه شده

شخصی است که حیات یا سلامت او موضوع بیمه قرار می‌گیرد.

 ذی نفع

شخصی است که بنا به درخواست ‌بیمه‌ گذار نام وی در ‌بیمه ‌نامه درج گردیده است و تمام یا بخشی از خسارت به وی پرداخت می‌شود.

 ‌حق ‌بیمه

مبلغی است که در ‌بیمه ‌نامه مشخص شده و ‌بیمه‌ گذار موظف است آن را هنگام صدور ‌بیمه‌ نامه یا به ترتیبی که در ‌بیمه ‌نامه مشخص می شود به ‌بیمه ‌گر پرداخت نماید.

 موضوع بیمه

 ممکن است اموال شخص بیمه گذار باشد، که شامل خود اموال یا سود و منفعت حاصل از آنها است، و یا هر حق مالی یا هر نوع مسئولیت حقوقی، و یا بیمه عمر یا نقص یا شکستن عضوى از اعضاء بدن انسان. همچنین ممکن است بیمه برای حادثه یا خطری باشد که از وقوع آن بیمه گذار متضرر می گردد.

 فرانشیز

 بخشی از هر خسارت است که به عهده ‌بیمه‌ گذار است و میزان آن در ‌بیمه‌ نامه مشخص ‌می‌گردد.

مدت اعتبار ‌بیمه‌نامه

شروع و پایان مدت اعتبار ‌بیمه‌ نامه به ترتیبی خواهد بود که در ‌بیمه‌ نامه معین ‌می گردد.

انواع بیمه‌

انواع بیمه‌ را می‌توان در دسته‌های مختلفی تعریف کرد. برخی، انواع بیمه‌ را در دو دسته مالی و جانی دسته بندی می‌کنند و برخی نیز قائل به دسته بندی بیمه‌های اجتماعی و بیمه‌های مالی هستند. برخی دیگر نیز دسته بندی‌های دیگری برای انواع بیمه قائل هستند. با این حال در این قسمت، فارغ از دسته بندی‌های مختلف، انواع مختلف بیمه که در جهان رایج هستند را به صورت مختصر به شما معرفی می‌کنیم.

بیمه حوادث

می‌توان گفت این اولین بیمه‌ای است که هر فردی در زندگی تجربه کرده است چرا که مدارس موظفند دانش آموزان را تحت پوشش بیمه حوادث تحصیلی قرار دهند.

بیمه حوادث
بیمه حوادث

با داشتن بیمه نامه حوادث می‌توانید خود را از هر حادثه‌ای که به شما آسیب برساند ایمن کنید. یک حسن بزرگی که این نوع دارد این است که شما مجبور نیستید قرارداد یک ساله منعقد کنید بلکه با توجه به کاری که انجام می‌دهید می‌توانید فقط چند روز تحت پوشش این بیمه، قرار بگیرید.

بیمه عمر

نوع خاصی از بیمه است که بر اساس آن بیمه گر متعهد می‌شود که در صورت فوت بیمه شده یا ابتلا به بیماری‌های خاص در مقابل پرداخت مبلغی در مدت معین از جانب بیمه گذار، مبلغی را به فرد بیمه شده یا فردی دیگری بپردازد.

بیمه مسافرتی

فرض کنید برای تفریح به شهری سفر کرده‌اید، اتفاقاً در همان سفر مبتلا به یک بیماری می شوید یا کیف پر از پولتان را به سرقت می‌برند و اینجاست که بیمه مسافرتی به کمکتان می‌آید و تمامی هزینه‌های درمان یا تمامی خسارت‌های وارد شده را جبران می‌کنند.

بیمه درمان

واضح است که یکی از پرکاربردترین انواع بیمه‌هاست زیرا با وجود هزینه‌های بسیار بالا در درمان اکثر افراد جامعه قطعاً به آن نیاز خواهند داشت.

بیمه مسئولیت

زمانی است که شخص مسئولیتی در اجتماع یا در مقابل افراد تحت امرش دارد و آن مسئولیت را به یک شرکت بیمه انتقال می‌دهد، مثلاً شما تعدادی کارگر در اختیار دارید و حتماً به عنوان کارفرما اگر صدمه‌ای در حین کار ببینند در مقابل آنها مسئول هستید.

بیمه اتومبیل

هر شخصی که اتومبیلی بخرد اولین کاری که می‌کند، مراحل بیمه بدنه ماشین را می‌گذراند.

با وجود آمار وحشتناکی که از تصادفات شهری و بین شهری وجود دارد بهتر است هر شخصی خودرو خود را بیمه کند که در مقابل حوادثی مثل: سرقت، آتش سوزی، واژگونی اتومبیل و غیره در امان باشید این بیمه با وجود مزایای زیاد اختیاری است.

بیمه اتومبیل
بیمه اتومبیل

اما نوع دیگری از بیمه، در ارتباط با اتومبیل وجود دارد که آن هم شخص ثالث است با وجود داشتن این بیمه نامه اگر شما تصادف کنید و مقصر باشید آن‌ها موظف به پرداخت خسارت طرف مقابلتان هستند.

بیمه آتش سوزی

از اسمش مشخص است که راجع به آتش سوزی در اماکن مختلف نظیر: واحدهای صنعتی، مسکونی و یا غیر صنعتی است و شامل موارد زیر میشود:

در آخر اینکه بهترین تصمیم این است که بدون در نظر گرفتن هزینه‌های شرکت‌ها شما اقدام به ضمانت کردن خودتان یا اموالتان کنید چرا که گاهی بعضی از هزینه‌ها ارزش این را دارند که شما خیالتان از بابت پرداخت هزینه‌های گزاف در آینده راحت باشد.

بیمه ازکارافتادگی

بیمه ازکارافتادگی نوعی بیمه است که افراد را در مقابل ازکارافتادگی‌های ناشی از بیماری، معلولیت و یا کهنسالی بیمه می‌کند. این نوع بیمه را شاید بتوان جزو بیمه عمر نیز به حساب آورد، اما یک تفاوت عمده میان این بیمه و بیمه عمر وجود دارد. بیمه ازکارافتادگی معمولاً از سوی کارفرما برای کارگران اعمال می‌شود و فقط منحصر به شرایطی است که فرد قادر به ادامه کار نیست. فارغ از دلیل عدم توانایی کار کردن، بیمه موظف است به میزان مقرر شده در قرارداد که معمولاً نسبت مستقیمی با حقوق دریافتی فرد دارد، به او مستمری پرداخت کند. این نوع بیمه از برخی جهات شبیه به بیمه تأمین اجتماعی کشورمان است.

بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث که با نام بیمه ثالث نیز شناخته می‌شود، یکی از رایج‌ترین بیمه‌های موجود در ایران است. هر فردی که در ایران وسیله نقلیه داشته باشد، بنا بر قانون، ملزم به استفاده از بیمه شخص ثالث است. به طور خلاصه بیمه شخص ثالث بیمه‌ای است که دارندگان وسایل نقلیه موتوری را در مقابل خسارات مالی و جرحی وارد شده به افراد دیگر بیمه می‌کند. بیمه شخص ثالث را می‌توان ترکیبی از بیمه خودرو و بیمه مسئولیت دانست.

بیمه شخص ثالث
بیمه شخص ثالث

گردش مالی شرکت های بیمه در جهان

صنعت بیمه به شکل امروزی از قرن ۱۷ میلادی در جهان شکل گرفته‌­است و در حال حاضر شرکت­‌های بزرگی در صنعت بیمه جهان فعال هستند. به طور مثال، در سال ۲۰۱۷ مجموع حق بیمه­‌ی شرکت­‌ها در آمریکا نزدیک به ۱٫۲ تریلیون دلار بود. این رقم نشان‌­دهنده­‌ی گردش عظیم مالی در این صنعت است که رفته‌­رفته جنبه‌­های مختلفی از زندگی و کار را پوشش می‌­دهد. از این رقم حدود ۵۲ درصد مربوط به بیمه­‌های عمر و سلامتی و ۴۸ درصد مربوط به بیمه­‌های اموال و حوادث است.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع بیمه نظیر بیمه عمر، بیمه آتش‌سوزی و بیمه های دیگرآشنا کرده و اهمیت بیمه در زندگی را یادآوری کنیم. بیمه در مواقعی که دچار مشکل و گرفتاری می شویم، حامی خوبی برای ما محسوب می شود. مجله اینترنتی خرید ناب، زندگی خوب و آرامی را برای شما آرزو می کند.

5/5 - (3 امتیاز)