کم‌ مصرف‌ترین خودروهای بازار ایران

کم‌ مصرف‌ترین خودروهای بازار ایران

هنگام بررسی خودروهای مختلف، شاخصه‌های متفاوتی مورد نقد قرار می‌گیرند. این شاخصه‌ها معمولا اصلی‌ترین مواردی هستند که یک خودروی خوب، با ارزش خرید بالا و کیفیت ساخت مورد قبول باید داشته باشد. در این بین برخی از این شاخص‌ها اهمیت بیشتری دارند و برخی نیز ممکن است اولویت‌های شخصی باشند. برای مثال ممکن است شخصی به خودروی پرشتاب و چالاک تمایل داشته باشد و لذت سواری برای او در درجه اول اهمیت قرار گیرد. اما برای دیگری مصرف سوخت پایین و عملکرد بهینه موتور اولویت باشد. بنابراین شناخت برترین‌های بازار در هر یک از این شاخص‌ها انتخاب را برای خریدار راحت‌تر می‌کند. امروز قصد داریم در مجله اینترنتی خرید ناب کم‌مصرف‌ترین خودروهای داخلی و خارجی بازار را معرفی کنیم تا اگر شما به این مشخصه خودرو بیش از باقی اهمیت می‌دهید آن‌ها را شناخته و سپس به انتخاب بهترین گزینه برای خود بپردازید. با ما همراه باشید.

اهمیت کم‌صرف بودن خودرو

مصرف بهینه خودروها از سال‌های دهه هفتاد میلادی با نفوذ و فعالیت هرچه بیشتر گروه‌های حمایت از محیط زیست در صنعت خودروسازی به نوعی دغدغه تبدیل شد. اهمیت این موضوع تا جایی پیش رفت که خودروسازان برتر جهان به اختراع و تولید خودروهای هیبریدی و برقی روی آوردند و امروزه این خودروهای عمدتا مدرن یکی از اصلی‌ترین لاین‌های تولید کمپانی‌های بزرگ جهان را به خود اختصاص می‌دهند. البته به دلایل متعدد، هنوز هم خودروسازان تلاش خود را برای به‌کار گرفتن تکنولوژی‌های جدید و برتر به‌منظور کاهش مصرف سوخت خودروهای احتراق داخلی با سوخت فسیلی را ادامه می‌دهند. چرا که از نظر کارشناسان حذف کامل موتورهای احتراق داخلی از صنعت خودروسازی به دلایل متعدد امکان‌پذیر نیست.

در این بین، باوجود گسترش هرچه بیشتر تولید و استفاده از خودروهای هیبریدی در دنیا، بازار ایران همچنان تنوع چندانی در این نوع خودرو به خود ندیده است و معدود خودروهای هیبریدی وارداتی موجود در ایران، معمولا به دلیل پیچیدگی‌های فنی با مشکل تعمیرات مواجه هستند. در ادامه با حذف این گروه خودروها، سعی می‌کنیم کم‌مصرف‌ترین خودروها در بازار داخلی‌ها و خارجی‌های بنزین‌سوز را معرفی کنیم. خودروهایی که آمار خرید و فروش بیشتری را در بازار به خود اختصاص می دهند.

پراید

از دهه ۷۰ خورشیدی چرخ پراید در خیابان‌های ایرانی چرخید. قیمت پایین مهم‌ترین دلیل استقبال مردم از پراید بوده و هست. حتی با قیمت های فعلی هم می‌توان پراید را جز کم هزینه ترین خودروها دانست. اما در پراید مصرف سوخت هم بهینه عمل می‌کند. مصرف سوخت پراید در هر ۱۰۰ کلیومتر نزدیک به ۷ لیتر بنزین است. بنابراین اگر به دنبال یک گزینه کم مصرف هستید به سراغ پراید بروید.

پراید
پراید

پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶ که در میان ایرانیان بسیار محبوبیت دارد، یکی دیگر از کم مصرف ترین خودروهای داخلی است؛ به طوری که خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ هم در هر ۱۰۰ کیلیومتر حدود ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

سمند LX مدل EF7

سمند به عنوان خودروی ملی، قاعدتاً باید تمامی استانداردهای لازم برای یک خودروی کم هزینه و کم مصرف را داشته باشد، اما در حقیقت چنین نیست.

سمند LX با موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری خود قدرتی برابر با ۱۱۴ اسب‌بخار دارد. مصرف سوخت سمند LX مدل EF7 در داخل شهر ۱۰ لیتر و در جاده ۵.۸ لیتر است که می‌توان مصرف ترکیبی آن را ۷.۵ لیتر تخمین زد.

به طور کلی، سمند LX مدل EF7 سیستم تعلیق مناسبی دارد. همچنین LX خودروی جاداری است که آن را به گزینه خوبی برای خانواده‌ها تبدیل می‌کند. با این حال، این خودرو که در گذشته از کیفیت خوبی برخوردار بود، در چند سال اخیر با افت کیفیت روبرو شده است.

تندر ۹۰

رنو تندر ۹۰، از معدود خودروهای تولید داخل است که از هر لحاظ بهینه و مناسب به‌نظر می‌رسد. از چهره آن که عبور کنیم، با خودرویی خوش‌ساخت، کم‌استهلاک و خوش بازده مواجهیم. تقریبا تمامی بخش‌های عملکردی آن استانداردهای سطح معمول یک خودروی اقتصادی و میان رده را دارند. تندر ۹۰ را باید از نوادر بازار داخلی دانست.

این خودرو با موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی خود قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن‌متر گشتاور است. این خودرو در حال حاضر با دو نوع گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی در بازار موجود است.

مصرف سوخت آن در سیکل شهری ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است. مصرف سوخت شهری این خودرو ۹ لیتر و مصرف سوخت جاده‌ای آن ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است. لازم به ذکر است که این مصرف مربوط به نسخه دستی تندر نود می‌شود و نسخه اتوماتیک آن مصرف سوخت ۸.۳ لیتری در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی را به نام خود ثبت کرده است. هرچند این مصرف نیز همچنان دربرابر برخی دیگر داخلی‌های هم‌کلاسش مانند پژو ۴۰۵ زیاد نیست.

تیبا

خانواده محصولات پلتفرم X200 سایپا نظیر تیبا و تیبا ۲، از مصرف سوخت زیر ۷ لیتر برخوردار هستند. تیبا ۲ معادل ۶/۵۳ لیتر و تیبا صندوق‌دار نیز معادل ۶/۹۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کنند و هر دو جزو کم‌ مصرف ترین خودروهای داخلی به شمار می‌روند.

ام وی ام ۱۱۰

با آنکه از لحاظ ایمنی نمی‌توان روی این خودرو حساب باز کرد ولی مصرف سوخت بسیار پایینی دارد؛ این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷٫۵ لیتر سوخت ترکیبی استفاده می‌کند.

ام وی ام 110
ام وی ام ۱۱۰

رنو ساندرو

محصول خودروسازی داچیا-رنو که در دو مدل استپ‌وی و هاچ‌بک در بازار ایران عرضه می‌شود در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوختی کمتر از ۷ لیتر ( ۶/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در مدل دنده دستی) دارد که به نسبت سایر خودروهای داخلی کمتر است. خودرو رنو ساندرو از موتور ۴ سیلندر با حجم ۱،۵۹۸ سی‌سی بهره می‌برد که قادر به تولید ۱۰۷ اسب بخار قدرت است. از طرفی این خودرو علاوه بر ارائه سواری نرم و آرام، در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۱۶۴ گرم آلایندگی تولید می‌کند که از این حیث نیز به عنوان یکی از پاک‌ترین خودروهای بازار ایران محسوب می‌شود.

مجله اینترنتی خرید ناب متذکر می شود که نسخه اتوماتیک این خودرو چندان نیز کم مصرف نیست و به‌راحتی راننده خود را با مصرف ترکیبی ۹ لیتر در صد کیلومتر مواجه می‌کند که رقم بالایی برای یک هاچ‌بک اقتصادی محسوب می‌شود. ساندرو تا قبل از شروع تحریم‌های گسترده علیه کشورمان، یکی از پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل بود. رنو ساندرو از موتور تقویت شده K4M استفاده می‌کند که حداکثر توان آن به ۱۰۷ اسب بخار می‌رسد.

هیوندای i10

هیوندای آی ۱۰ هم مانند سه خودرویی که نام بردیم، یک هاچبک جمع و جور و دوست داشتنی است که با موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری خود، قدرتی برابر با ۸۶ اسب‌بخار تولید می‌کند.

هیوندای i10 در خارج از شهر ۵.۱ لیتر بنزین می‌سوزاند و در داخل شهر ۸ لیتر. این خودرو با شتاب ۱۳.۸ ثانیه مصرف سوخت ترکیبی معادل ۶.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته و استاندارد آلایندگی یورو ۶ را نیز داراست. هیوندای i10 یکی از گزینه‌های ماشین کم مصرف خارجی در ایران است.

کیا پیکانتو

باز هم در این لیست به یم هاچ‌بک دیگر اشاره داریم. پیکانتو هاچ‌بک سایز کوچک و جذاب کیا است است که در نسخه نسل دوم و به‌منظور رقابت با رقیب هم وطنش هیوندای آی ۱۰ به ایران راه یافت. پیکانتو به دلیل طراحی مدرن و فانتزی‌اش بسیار مورد توجه قرار گرفت و محبوبیت بالایی در ایران کسب کرد. پیکانتو تنها در همین نسل وارد ایران شد و از آن یک نسخه و یک تیپ در بازار موجود است.

سخن آخر

امیدواریم که این مطلب در مجله اینترنتی خرید ناب توانسته باشد دید خوبی از خودروهای کم مصرف موجود در بازار ایران را در اختیارتان قرار داده باشد.

5/5 - (2 امتیاز)