آموزش شناسایی سم کنه درخت بادام

شناسایی درست سم کنه باعث می‌شود از نحوه زندگی، شیوه تکثیر و کلونی‌های رشد آن نیز اطلاع دقیقی به دست آمده و در نهایت باغدار بتواند با راهکارهای شیمیایی، طبیعی و زراعی بتواند در جهت مقابله و کنترل آن اقدام کند. کنه‌ها دسته‌ای از بندپایان هستند اما در رده بندپایان حشرات زیادی شباهت‌هایی به این کنه‌ها دارند. در چندین سال اخیر به دلیل عدم اطلاعات دقیق و اصولی، استفاده‌های پی در پی و بی‌رویه از سموم مختلف در رابطه با آفات کنه باعث شده این آفت بسیار مقاوم‌تر و تهاجمی‌تر شود، در این مقاله سعی می‌کنیم در رابطه با شناسایی کنه درخت بادام از روی شکل ظاهری و همچنین شیوه کار مطالبی را عنوان کنیم پس تا انتها با ما بمانید.

شناسایی سم کنه درخت بادام

گفتیم که از دو روش می‌توان سم کنه درخت بادام را شناسایی و در جهت کنترل و دفع آن اقدام کرد. شناسایی از طریق شکل ظاهری برای افراد با تجربه و گیاه شناس آسانتر است و شناسایی از طریق علائم ابتلای درخت و شیوه کار کنه نیز می‌تواند برای باغداران بسیار مفید باشد.

  • شناسایی از طریق شکل ظاهری
  • کنه تار عنکبوتی جز بندپایان بوده اما برعکس حشرات به جای شاخک کلسیر دارد.
  • بدن آن از دو قسمت شکم و سینه تشکیل شده است.
  • کنه‌های بالغ ۴ جفت پا داشته و کنه‌های نوزاد سه جفت پا دارند.
  • رنگ کنه از قهوه‌ای به سبز در فصل تابستان متمایل است و در فصول سرد از قهوه‌ای تا قرمز نیز متغیر می‌شود.
  • کنه‌های بالغ امکان تخم گذاری ۱۰۰ عددی داشته که تخم آنها زرد رنگ و کروی شکل است.
  • در کنه‌های گیاهخوار کلسیر به اندام سوزنی شکل مبدل شده که با استفاده از آن می‌تواند بافت گیاه را سوراخ و آز طریق شیره خروجی آن تغذیه کند.
  • شناسایی از طریق علایم ابتلا و شیوه کار کنه
  • کنه با استفاده از کلسیر و اندام سوزنی خود با سوراخ کردن بافت برگ نسج گیاه را پاره کرده و از شیره نباتی خارج شده آن به صورت مکش تغذیه می‌کند.
  • سلول‌های آسیب دیده برگ به دلیل نفوذ هوا به درون پارانشیم، به صورت لکه‌های رنگ پریده و قهوه‌ای کمرنگ می‌شوند.
  • این آفت در سطح زیرین برگ مستقر شده و فعالیت خود را ادامه می‌دهد.
  • برای استقرار و محافظت خود از عوامل محیطی و غیر زنده و باد و باران، تارهای عنکبوتی بافته و بدین ترتیب برگ غبار آلود دیده می‌شود و خاک بیشتری به آن جذب می‌شود.
  • در نتیجه خاک آلود شدن برگ درخت به دلیل تارهای عنکبوتی بافته شده توسط کنه، فتوسنتز و تنفس آن کمتر شده، درخت دچار تضعیف عملکرد و کلروفیل سازی می‌شود در نتیجه برگ‌های آن پژمرده، زرد و خشک می‌شوند.
  • با زرد و خشک شدن برگ‌ها، ریزش برگ‌ها افزایش پیدا کرده در نتیجه میوه‌دهی و باردهی درخت نیز تقلیل پیدا می‌کند.

سیکل زندگی کنه خاکی درخت بادام

سیکل زندگی کنه خاکی یا کنه تار عنکبوتی به این صورت است که در فصول سرد به شکل ماده‌های بالغ تخم گذار بر روی علف‌های هرز و میزبانان ثانویه مانند: برگ و میوه‌های آلوده پای درخت، کلوخ‌ها و شکاف‌های تنه درخت زمستان گذرانی می‌کند و با گرم شدن هوا از طریق پاجوش‌ها بر روی درخت مهاجرت کرده و خود را به اولین برگ رسانده و با استفاده از دماغه سوزنی بافت برگ را پاره و شیره گیاهی خارج شده از آن را می‌مکد.

با از بین بردن کلروفیل برگ‌ها، نقطه‌های سفید رنگ روی برگ ایجاد می‌کند این آفت در درختانی که دچار تنش آبی و تغذیه‌ای هستند بیشتر دیده می‌شود زیرا تنش آبی و آبیاری نامناسب باعث عدم رطوبت برگ درخت شده و این کم آبی باعث می‌شود بافت برگ در مواجهه با تهاجم این آفت ضعیف شده و مورد حمله قرار بگیرد. به همین دلیل است که این آفت در آب و هوای گرم و خشک سرعت تکثیر و طغیان بالایی پیدا می‌کند.

اقدامات پیشگیرانه از کنه درخت بادام

  • از بین بردن علف‌های هرز می‌تواند امکان استقرار و زمستان گذرانی ماده‌های بالغ و تخمگذار کنه عنکبوتی را از بین برده در نتیجه از تکثیر و رشد لاروهای آن در فصل رویش جلوگیری می‌کند.
  • استفاده از شیوه‌های آبیاری نوین و منظم درخت باعث می‌شود برگ‌های آن دچار خشکی و کم آبی نشده در نتیجه مورد حمله این آفت قرار نگیرد.
  • غبار آلود بودن برگ‌های درخت بادام باعث می‌شود تهاجم آفت کنه بیشتر شده و طغیانی شود که می‌توان با استفاده از ترکیب آب و صابون‌های مایع می‌توان به شکل محلول پاشی در ماه‌های تابستان برگ‌ها و شاخه‌های آلوده را شستشو داده و با از بین بردن این آفات مانع از تکثیر آنها شد.
  • استفاده از سیلیکات پتاسیم باعث می‌شود برگ‌های درخت بادام ضخیم و خشبی شده و این سفت بودن بافت برگ باعث می‌شود کنه نتواند به راحتی با کلسیر به آن نفوذ کرده در نتیجه گرسنه مانده، تولید مثل آن کمتر شده و سیکل زندگی آن نیز کاهش پیدا می‌کند.
  • عدم استفاده بی‌رویه از سم‌های شیمیایی باعث می‌شود جمعیت شکارچیان طبیعی آفت حفظ شده و در نتیجه کفشدوزک‌ها سن‌ها و کنه‌های شکارگر با از بین بردن و تغذیه از کنه‌های تار عنکبوتی مانع گسترش و فعالیت آنها شوند.

کلام آخر

اینکه باغداران بتوانند با استفاده از اطلاعات تخصصی شناخت درستی از نوع کنه و شیوه کار آن داشته باشند می‌تواند در شناسایی کلونی‌های رشد و روش‌های مقابله با آن ارزشمند بوده و با هزینه‌های رسیدگی و پیشگیرانه کمتری آنها را از بین ببرد، در نتیجه هزینه‌های باغداری را تقلیل داده و سوددهی نهایی را افزایش دهد. مراجعه به سایت‌های معتبری مانند نهالستان برتر و کمک از متخصصین و مهندسین، اطلاعات تکمیلی تخصصی و ارزشمند را در رابطه با کنه تار عنکبوتی، سیکل زندگی، شکل ظاهری و راه‌های مبارزه با آن را در اختیار باغداران و سرمایه‌گذاران قرار می دهد.

به این منظور شما عزیزان می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی و اینترنتی ارقام متنوع و مقاوم نهال بادام را با قیمتی متعادل و مطلوب خریداری کنید و هم از مزیت‌هایی مانند مشاوره‌های رایگان و تخصصی این مجموعه استفاده کنید.

تماس با پالیز نهال: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

تماس با برتر نهال: ۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

امتیاز این مقاله