کمپوست و چگونگی تولید آن

کمپوست و چگونگی تولید آن

بهتر است که یاد بگیریم که چطور خودمان در خانه کمپوست درست کنیم و یاد بگیریم که چرا استفاده از کمپوست (باغ سیاه) به نفع ماست.
یکی از تفکرات اشتباهی که در مورد کمپوست وجود دارد این است که درست کردن آن خیلی پیچیده است بوی بدی دارد و ریخت و پاش زیادی دارد.همه اینها در صورتی که روش کار شما غلط باشد حقیقت دارد.
درست کردن کمپوست از روش درست اصلا کار دشواری نیست فقط کافی است تا لایه ای از زباله ارگانیک و یک لایه خاک را روی هم بریزیم تا معجونی درست کنیم که چند وقت آینده به خاک هوموس( بهترین خاک موجود در جهان) تبدیل می شود.
می توانید از کمپوست تولیدی در باکس های گل و گیاه خود یا به عنوان لایه تقویتی برای چمن های خود استفاده کنیم به صورت کود های مغذی به سبزیجات در حال رشد خود بدهید.

این مرتبه در مجله اینترنتی خرید ناب روش تهیه کمپوست را با هم مرور می کنیم.

در خانه کمپوست درست کنیم
در خانه کمپوست درست کنیم

ظرفی برای کمپوست

برای یک سطل کمپوست خانگی اولیه، شما به هیچ چیز فانتزی و تجملی نیازی ندارید – هر ظرف محکم و قابل بسته شدن این کار را می کند. به شرطی که غیر متخلخل باشد می تواند از پلاستیک، فلز یا چوب ساخته شود. می توانید از یک سطل پلاستیکی، سطل آشغال، سطل یا حتی یک جعبه مخصوص کمپوست استفاده کنید. سطل های کمپوست می توانند هر اندازه باشند، اما برای داخل خانه، سطل های زیر ۵ گالن (۱۹ لیتر) از بوی نامطبوع جلوگیری می کند.

مخلوط کردن زباله ها برای تهیه کمپوست

مواد مرطوب و سبز را با مواد خشک و قهوه‌ای به نسبت ۱ به ۲ یا ۱ به ۳ مخلوط کنید. این اولین گام در طرز تهیه کمپوست خانگی است. شما باید این نسبت را در نظر داشته باشید تا کمپوست شما بیش از حد خشک یا بیش از اندازه آبکی نشود. زباله های سبز مثل برگ درختان، چمن های زده شده، کودهای دامی یا ضایعات مواد غذایی نیتروژن و پروتئین بیشتری دارند و زباله های قهوه ای مثل شاخه درختان، برگ های خشک، تکه های چوب، تفاله قهوه و چای، کیسه های کاغذی، پوسته تخم مرغ و… دارای کربن بیشتری هستند.

یادتان باشد که حتما قسمتی از محتوای کمپوست خانگی را به کودهای دامی اختصاص بدهید. کودهای دامی حاوی میکروارگانیسم هایی هستند که سرعت تولید کمپوست را افزایش می دهند.

اگر دیدید که ظرف کمپوست شما خیلی خیس به نظر می رسد و بو گرفته میزان زباله های قهوه‌ای و خشک بیشتری به آن اضافه کنید و اگر کمپوست شما خیلی قهوه‌ای و خشک به نظر می رسد کمی زباله سبز بیشتر و مقدرای آب به آن اضافه کنید.

برای اینکه حجم کمپوست گرم خودتان را درست کنید بهتر است که مواد کمپوست شما حدود ۹۰ سانتیمتر عمق داشته باشد.

سوراخ کردن کف ظرف و قرار دادن سینی روی آن

تعداد سوراخ ها به اندازه ظرف کمپوست شما بستگی دارد، اما باید مقدار کافی برای تخلیه کمپوست به اندازه کافی داشته باشید – حدودا در هر ۲٫۵ اینچ (۶٫۴ سانتی متر) یک سوراخ.

سوراخ کردن کف ظرف
سوراخ کردن کف ظرف

برای گرفتن هرگونه تخلیه مایع که از ظرف خارج می شود، به یک سینی در زیر ظرف کمپوست خود احتیاج دارید – شما نمی خواهید آن ها روی کف خانه شما بریزد! سینی باید ضد آب و به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند حدود ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) مایع را در خود جای دهد.

آبیاری سطل کمپوست

دائماً به سطل کمپوست خود آب بپاشید طوری که همیشه حالت یک اسفنج خیس را داشته باشد. البته دقت داشته باشید که بیش از حد آب اضافه نکنید وگرنه میکروارگانیسم ها در آب زیاد از حدی که اضافه کرده‌اید کاهش می یابد و مواد شما به جای کمپوست به توده ای بی خاصیت تبدیل می شوند.

دائماً مراقب تغییر دمای کمپوست خود باشید و آن را تحت نظر داشته باشید تا مطمئن شوید مواد شما به درستی در حال تجزیه و تبدیل به کمپوست خانگی هستند.

هم زدن مواد کمپوستی

طی فرآیند تولید کمپوست خانگی، شما باید اکسیژن را به همه جای کمپوست خود برسانید. برای این کار کافی است هفته ای یکبار توسط شن کش مواد داخل سطل را به هم بزنید تا هوا به همه جای آن برسد.

ذخیره کردن ضایعات مواد غذایی

از یک ظرف مهر و موم مانند قوطی قهوه استفاده کنید تا تکه های مواد غذایی خود را برای کمپوست ذخیره کنید. شما همچنین می توانید قهوه، فیلترهای قهوه، کیسه های چای و دستمال ها را کمپوست کنید. از گوشت، ماهی، یا ضایعات لبنیات در کمپوست خود استفاده نکنید! آنها در فضای داخلی پوسیده می شوند، بوی نامطبوعی ایجاد می کنند و کمپوست شما را خراب می کنند. غذا را به قطعات کوچکتر خرد کنید تا روند کار سریعتر انجام شود. اندازه آنها نباید بیشتر از ۵ سانتی متر باشد.

پیشنهاد مجله اینترنتی خرید ناب این است که مخلوط غذا و کاغذ را به طور مساوی در قسمت بالای کمپوست خود پخش کنید. برای جلوگیری از مگس میوه می توانید یک لایه نازک از خاک به قسمت بالا اضافه کنید، اما این اختیاری است.

نوع کاغذ بهتر است روزنامه باشد و دلیل اضافه کردن روزنامه این است که رطوبت اضافه را بگیرد.

هر هفته از ماله یا اسکوپ برای مخلوط کردن لایه های کمپوست استفاده کنید. پس از پایان اختلاط، یک لایه جدید خاک به ضخامت حدود ۲٫۵ سانتی متر اضافه کنید.

پر شدن ظرف کمپوست و پخش کردن روی گیاهان

بعد از پر شدن کمپوست، صبر کنید حداقل یک هفته به صورت در بسته بماند تا مطمئن شوید تمامی مواد غذایی که داخل ظرف است کمپوست شده اند. زمانی که آماده استفاده از آن هستید، یک مرتبه دیگر آن را مخلوط کنید.

کمپوست را روی باغ یا گیاهان خانگی خود پخش کنید. اگر نگران این هستید که حیوانات یا کودکان مزاحم کمپوست شوند، می توانید یک لایه خاک به قسمت بالایی آن اضافه کنید، اما این اختیاری است. اگر می خواهید بذرهای جدیدی را شروع کنید، مطمئن شوید که بذرها در خاک هستند و نه کمپوست.

پر شدن ظرف کمپوست
پر شدن ظرف کمپوست

اثرات خوب کمپوست برای محیط زیست

همانگونه که در مقاله راه های ساده حفظ محیط زیست توضیح داده شد، هنگامی که مواد غذایی موجود در سطل زباله شما به محل دفن زباله می رود گاز متان را منتشر می کنند که یک گاز گلخانه ای که باعث تغییرات آب و هوایی می شود. تولید کمپوست راهی برای به حداقل رساندن انتشار گازهای متان است ، اما اثرات خوب آن  بسیار بیشتر از این است. از آنجا که از این ترکیب به عنوان کود استفاده می شود  نیاز به گزینه های شیمیایی را که می تواند تاثیر منفی بر روی زمین بگذارد کاهش دهد. کمپوست همچنین قادر به ضبط و از بین بردن ۹۹.۶ درصد ترکیبات آلی فرار یا VOC ها از هوا است. این بخارات و گازها می توانند تأثیر مضر بر سلامتی شما داشته باشند و عوارض جانبی آنها از حالت تهوع تا سوزش گلو می تواند شما را آزار دهد.

سخن پایانی

همانطور که دیدید فقط با چند ماده دفعی آشپزخانه و کمی صبر و حوصله می توانید کود کمپوست تولید کنید و حتی از این راه کسب درآمد کنید. اگر درباره طرز تهیه کمپوست خانگی سوال یا نظری دارید حتما در بخش نظرات با مجله اینترنتی خرید ناب در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)