راهنمای خرید لوستر

راهنمای خرید لوستر

لوستر نقش بسیار مهمی در ایجاد یک فضای دلنشین و شیک دارد. چرا که علاوه بر نورپردازی محیط، باعث می‌شود فضای مورد نظر شما درخشان‌تر و باشکوه‌تر دیده شود. از‌این‌رو انتخاب و خرید لوستر مناسب اهمیت زیادی دارد. بطور کلی؛ نوع، مدل، سایز و جنس لوستر، فاکتورهایی هستند که در زمان خرید لوستر باید مد نظر قرار داد.

اگر قصد خرید این منبع روشنایی و تزئینی را دارید و برای انتخاب یک مدل مناسب، دچار سردرگمی هستید، این راهنمای خرید لوستر در مجله اینترنتی خرید ناب به شما کمک خواهد کرد تصمیم گیری بهتری داشته و لوستری متناسب با نیاز و فضای خود انتخاب کنید.

لوستر
لوستر

سبک و مدل لوستر

سبک و مدل لوستر یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. قبل از بررسی ابعاد فنی لوستر، مشخص کنید که سبک چیدمان منزلتان، سنتی است یا از چیدمان مدرن برای طراحی داخلی و دکوراسیون منزل لذت می‌برید.

شاید هم برای اتاق پذیرایی و بخش‌های دیگر منزلتان تلفیقی از سبک مدرن و سنتی را می‌پسندید. در هر حال قبل از شروع فرایند خرید، باید تصمیم نهایی را برای سبک چیدمان گرفته باشید.

ابعاد و اندازه لوستر

یکی از مهم­ترین موارد در خرید لوستر، ابعاد و اندازه لوستر است. لوسترهای موجود در بازار از اندازه­ های کوچک و مینیمال تا لوسترهای کریستال بزرگ و بلند وجود دارند. برای فضاهایی با مساحت زیاد می­ توانید یک لوستر بزرگ و مجلل تهیه کنید و یا از چند لوستر استفاده کنید تا روشنایی کافی برای فضا ایجاد شود، همچنین برای خانه نقلی و مدرن خود می­ توانید لوستر مدرن با ابعاد مناسب برای فضا انتخاب کنید.

پس نگران نباشید شما با کمی جستجو می ­توانید لوستر مناسب منزل خود را به راحتی پیدا کنید.

توجه به سبک طراحی داخلی خانه

قبل از خرید لوستر مناسب خانه خود، باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید طراحی داخلی منزلتان به چه سبکی باشد. چراکه لوستر‌ها در سبک‌های مختلف طراحی می‌شوند و این بدان معناست که شما بهتر است گزینه‌ای را انتخاب کنید که هماهنگ با دکوراسیون خانه شما باشد.

مواد لوستر را انتخاب کنید

لوستر از مواد مختلف تشکیل شده است. برخی از آنها از آهن فرفورژه ، فلز ، مهره ، کریستال و موارد دیگر استفاده می کنند. مراقب باشید که مصالح داخلی شما با لوستر مطابقت داشته باشد. اجازه دهید با پنجره ها ، کاغذ دیواری ، مبلمان و موارد دیگر به خوبی ترکیب شود.

همچنین سعی کنید با همه وسایل روشنایی خود از لوستر تا دیوارکوب های خود انسجام ایجاد کنید.

سقف اتاق، بلند یا کوتاه

قبل از انتخاب لوستر از خود بپرسید که سقف اتاق کوتاه است یا بلند. توجه به این موضوع باعث می‌شود که در صورت بلند بودن سقف مکان مورد نظر به سراغ لوسترهای بلند و چند شاخه بروید. سقف‌های بلند، دست شما را برای انتخاب لوستر باز می‌گذارند؛ لوسترهای بلند و ریسه‌ای از جمله انتخاب‌هایی است که پیش رویتان قرار دارد. اما اگر سقف اتاق کوتاه باشد،

به اعتقاد مجله اینترنتی خرید ناب چنین لوسترهایی هم نمای نامناسبی پیدا می‌کنند و هم برای تردد افراد قدبلند مشکلاتی به وجود می‌آورند. اگر قدبلند هم نباشید باز هم امکان برخورد اشیای مختلف با سقف و ایجاد حادثه در چنین شرایطی بیشتر می‌شود. لوسترهای سقفی یعنی همان لوسترهایی که به سقف می‌چسبند و بلندی یا شاخه‌های متعدد ندارد بهترین گزینه برای سقف‌های کوتاه هستند.

نورپردازی

در خصوص موضوع نور پردازی در ابتدا باید به نور موجد در فضای مورد نظر توجه داشته باشید و براساس آن میزان نورپردازی لوستر خود را تعیین کنید. طبیعی است که برای داشتن نور بیشتر از لوستر، لوستر شما نیز باید تعداد لامپ‌های بیشتری داشته باشد.

نورپردازی توسط لوستر به طور کلی چه آویز و چه سقفی با توجه به طرز قرارگرفتن شاخه‌ها و در نتیجه لامپ، به سه فرم اصلی سربالا، سر پایین و خوابیده تقسیم می‌شوند.

در مدل سربالا نور به طرف بالا انتشار یافته و در نتیجه سقف هم روشن می‌شود ولی در مدل سر پایین از آنجا که شاخه‌ها و در نتیجه لامپ ها، به سمت پایین قرار دارند نور حاصل در بخش پایانی اتاق بیشتر بوده و سقف تاریک‌تر خواهد بود و در مدل سوم شاخه‌ها به موازات سقف و به صورت خوابیده بوده و معمولاً این فرم در قالب لوستر‌های غیرآویز و به اصطلاح سقفی وجود دارند.

نورپردازی در این نوع لوستر ابتدا به طرفین یعنی دیوار‌ها صورت می‌گیرد. حتما از لامپ‌های آفتابی و مهتابی در کنار هم برای نورپردازی استفاده کنید تا هم نور یک‌رنگ لوستر چشم‌تان را ناراحت نکند و هم رنگ دکوراسیون منزل‌تان تحت تاثیر قرار نگیرد.

نورپردازی
نورپردازی

کاربری فضای نصب لوستر

لوستر مناسب برای آشپزخانه نمی ­تواند برای فضای پذیرایی جذاب باشد و یا نصب لوستر مناسب پذیرایی در آشپزخانه و یا اتاق خواب کمی نامتجانس به نظر می­ رسد. پس به فضای نصب لوستر دقت کنید و بهترین نوع لوستر را برای پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب، راهرو و… انتخاب کنید. در ادامه تصاویری از لوسترهای مناسب برای هرفضا آورده ­ایم.

نصب و نظافت لوستر

شاید به نظرتان این پرسش برای خرید لوستر بی‌معنی باشد. مثلا با خود می‌گویید که لوستر نصب کردن هر چقدر هم که دشوار باشد، یک بار انجام می‌شود و دیگر تا تغییر منزل و…، نیازی به آن نیست.

شاید حق با شما باشد اما هر چقدر نصب آسا‌ن‌تر باشد احتمال وقوع خطر حین این کار هم کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر نصب آسان، نظافت لوستر هم نکته مهمی است که باید در نظر داشته باشید. اگر ساختار لامپ‌ها و … در لوستر، عجیب و غریب باشد و امکان تمیز کردن بخش‌های مختلف آن فراهم نباشد، بعد از مدتی گرد و خاک زیادی به خود جذب می‌کند و روی میزان پخش روشنایی هم اثرات منفی می‌گذارد.

پس حتما لوستری انتخاب کنید که ساختار ساده آن به شما اجازه تمیز کردن به‌صورت بی‌دردسر و بی‌خطر  را بدهد. همچنین لوسترهای کریستالی همان‌قدر که زیبا و چشم‌نوازند به همان میزان هم تمیز کردن و گرد‌گیری‌شان همت می‌خواهد.

در نصب لوستر باید به موضوع ایمنی توجه کنید. به جز موضوعات مرتبط با برق، استحکام کابلی که به سقف می‌آویزید هم مهم است. کابلی که با آن لوستر را به سقف می‌آویزید باید به اندازه کافی محکم باشد.

سیستم سیم کشی خانه

نکته‌ای که اغلب هنگام خرید لوستر فراموش می‌شود، توجه به تعداد سیم‌های موجود در سقف برای نصب می‌باشد. بعضی از لوستر‌ها به همراه خود دستور عمل نصب دارند و شما را در اتصال اجزای لوستر و نصب سیم کشی راهنمایی می‌کنند. از فروشنده بپرسید که لوستر به چه مقدار انرژی الکتریکی برای کار کردن نیاز دارد تا نصبی ایمن و صحیح داشته باشید.

گارانتی لوستر

مثل همیشه ، بهتر است چیزی بخرید که گارانتی دارد. بنابراین ، به گارانتی لوستر خریداری شده توجه کنید. برخی حتی ممکن است به شما اجازه دهند آن را در خانه خود امتحان کنید و اگر درست به نظر نمی رسد آن را برگردانید. همچنین باید به بررسی مدت زمان گارانتی و تعمیرات آنها در صورت بروز مشکل بپردازید.

سخن آخر

برای خرید لوستر بهتر است همه نکته­ های بیان شده در این مطلب از سری مقالات مجله اینترنتی خرید ناب را مد نظر قرار دهید تا بعد از خرید پشیمان نشوید. مشورت با متخصصین دکوراسیون داخلی می ­تواند در این مورد مفید باشد.

5/5 - (3 امتیاز)