نکات مهم در طراحی کمد دیواری

نکات مهم در طراحی کمد دیواری

طراحی کمد دیواری علاوه بر تخصص نیاز به کمی ذوق و سلیقه هنری هم دارد. در فضاهای کوچک تر کار طراحی دشوار تر هم می شود. ایده های خلاقانه در طراحی کمد دیواری می تواند نه تنها دکوراسیون اتاق ها بلکه با استفاده از آن در اتاق پذیرایی دکوراسیون داخلی منزل را متحول سازد. یک کمد دیواری استاندارد مانع از به هم ریختگی و آشفتگی دیزاین داخلی اتاق می شود و وجود این فضا برای هر اتاقی ضروری و واجب به نظر می رسد.

برای آشنایی با طراحی کمد دیواری با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید.

طراحی کمد دیواری

علم و تکنولوژی تنها چیزهایی نیستند که اخیرا پیشرفت کرده‌اند. بحث طراحی کمد هم تغییر و تحولات کاربردی و البته بسیار چشم‌نوازی را به خود دیده! در ادامه با مدل‌های مختلف کمدها آشنا می‌شویم.

طراحی کمد دیواری
طراحی کمد دیواری

انواع کمد دیواری

انتخاب نوع کمد دیواری نقش مهمی در نتیجه‌ی نهایی دارد. هر یک از انواع کمد دیواری مناسب فضای خاصی است. برخی از انواع کمد دیواری مختص فضاهای کوچک و برخی دیگر مختص فضاهای بزرگ است. برخی از کمدهای دیواری متناسب با انواع فضاهاست؛ اما باقی اصول و نکات بر انتخاب آن تأثیرگذار خواهد بود. کمد دیواری‌ براساس نحوه‌ی عملکرد شامل  کمد دیواری ریلی، کلاسیک، کشویی و ترکیبی است.

کمد دیواری ریلی

کمد دیواری ریلی مناسب‌ترین انتخاب برای خانه‌های کوچک است. درب‌های این نوع از کمد بر روی یک ریل حرکت می‌کند و در چهارچوب کمد دیواری جابه‌جا می‌شود و فضای بیرون کمد دیواری را اشغال نمی‌کند.

کمد دیواری کلاسیک

کمد دیواری کلاسیک گزینه‌ی مناسبی برای خانه‌های کوچک نیست؛ اما رایج‌ترین نوع کمد دیواری است. درب‌های این نوع از کمد دیواری بر محور چند لولا به سوی خارج از کمد دیواری باز می‌شود و فضای جلوی کمد دیواری را اشغال می‌کند.

کمد دیواری کشویی

کمد دیواری کشویی نیز گزینه‌ی مناسبی برای خانه‌های کوچک نیست؛ چون فضای جلوی کمد دیواری را اشغال می‌کند. کاربرد این نوع از کمد دیواری، به‌تنهایی، رایج نیست. معمولاً کمد دیواری کشویی در ترکیب با کمد دیواری ریلی یا کلاسیک یا هر دو است.

کمد دیواری ترکیبی

کمد دیواری ترکیبی گزینه‌ی مناسبی برای انواع فضاهاست؛ البته باید طراحی شود که متناسب با فضا باشد. این کمد دیواری ترکیبی از انواع پیشین کمد دیواری است؛ یعنی ترکیبی از کمد دیواری ریلی، کلاسیک و کشویی در کنار یکدیگر است.

جستجوی مدل‌های مختلف کمد دیواری

پیش اقدام به طراحی کمد دیواری مورد نظرتان باید نمونه‌های زیادی را ببینید تا به ویژگی‌های خاص‌ طرح مورد نظرتان برسید. برای این منظور می‌تواند در اینترنت جستجو کرده و طرح‌های مختلفی را ببینید. همچنین به صورت حضوری نیز می‌توانید از نمونه کارهای طراحان دکوراسیون دیدن نمایید.

در نتیجه این جستجو، طرحی کلی از کمد دیواری متناسب با نیازهایتان در ذهنتان شکل می‌گیرد، ظاهری زیبا از کمد در نظر می‌گیرید، نحوه قفسه بندی آن را مشخص می‌کنید و می‌توانید اندازه آویزهای لباس، فضایی برای رختخواب، تعداد کشوها، قفسه‌ها و غیره را تعیین کنید. همچنین جنس مناسب متریال کمد، مدل آن، درب کمد دیواری مناسب و قیمت نهایی ساخت کمد دیواری برایتان مشخص می‌گردد.

اندازه گیری کمد دیواری

برای ساخت کمد دیواری ابتدا باید اندازه گیری دقیقی از جایی که قرار است در آن کمد دیواری نصب شود، گرفته شود. معمولا کمد دیواری ها را در قسمت هایی از اتاق که تورفتگی دارد قرار می دهند. برای اندازه گیری دقیق این قسمت ها بهتر است از طراح خود بخواهید تا یک جلسه حضوری به منزل شما بیاید.

اندازه گیری کمد دیواری
اندازه گیری کمد دیواری

زیرا ممکن است خانه شما دیوارهای کج، قوس و زاویه‌های غیر استاندارد داشته باشد. بعد از اندازه گیری دقیق، کمد شما در کارگاه ساخته شده و قطعات آن در منزل شما به هم متصل می شوند.

برای طراحی کمد دیواری حتما از افراد با تجربه و متخصص در همین زمینه کمک بگیرید. چرا که سبک و فضای کابینت سازی برای آشپزخانه با کمدسازی کاملا متفاوت است.

به وضوح مشخص است که تناسب‌ها و استانداردهای طراحی، ابعاد، متریال و مدل های کمد دیواری با کابینت آشپزخانه بسیار متفاوت می باشد.

در نظر گرفتن ارگونومی

توجه به اصول ارگونومی در طراحی کمد دیواری موجب می‌شود تا به راحتی به همه فضای کمد خود دسترسی داشته باشید و به همین دلیل نیز کمدتان همواره منظم و شیک می‌ماند. طراحی کمد بر اساس اصول ارگونومی به این صورت است که قفسه‌ها باید بالای آویز لباس قرار بگیرند،

عمق قفسه‌ها به دلیل امکان دسترسی و همچنین نظم و ساماندهی آسان کمد نباید بیشتر از ۳۵ سانتی متر باشد،‌ عرض قفسه‌ها نیز حدود ۳۰ سانتی متر باید باشد،‌ زیرا در کمدهای استاندارد لباس‌های تاشده حدودا ۳۰ سانتی متر از عرض و ۳۵ سانتی متر از عمق کمد را به خود اختصاص می‌دهند.

استفاده از یراق‌آلات با کیفیت

دستگیره‌های کمد دیواری با وجود اندازه کوچکی که دارند، نقش بزرگی در جلوه‌ی کمد دیواری ایفا می‌کنند. شکل ظاهری دستگیره‌ها، میزان استحکام و جنس آن فاکتورهای مهمی در رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه هستند. اگر دستگیره‌های کمد استحکام کافی نداشته باشه یا به درستی نصب نشود؛ به‌سرعت شل می‌شود و حتما باعث نارضایتی شما می‌شود.

علاوه بر این‌ها دستگیره‌ها نقش مهمی در زیبایی کمد دیواری شما دارند و انتخاب مناسب آنها و تناسب‌شان با جنس بدنه‌ی کمد دیواری می‌تواند به مرغوبیت و زیبایی کمد کمک مضاعفی کند.

کیفیت لولاها و ریل‌های کمد دیواری نیز اهمیت زیادی دارد. حتماً از لولاها و ریل‌های باکیفیت و مرغوب استفاده کنید؛ چون یراق‌آلات بی‌کیفیت سریع خراب می‌شوند و شما را کلافه می‌کنند.

هزینه‌ مضاعفی که باید برای تعمیر یا تعویض یراق‌آلات بپردازید نیز آزاردهنده خواهد بود. در نتیجه، از ابتدا یراق‌آلات باکیفیت نصب کنید و خیال خودتان را راحت کنید.

قفسه‌های عمیق

طراحی کمد دیواری عمیق قطعا بسیار جذاب است؛ به شرطی که قفسه‌ها هم عمیق باشند! قفسه‌های کوچک و کم‌عمق شاید هزینه را اندکی کاهش دهند، اما باید منتظر آویزان شدن لباس‌ها، معلق شدن کفش‌ها و افتادن آنها با یک اشاره باشید!

قفسه‌های کم‌عمق ضمنا کمدتان را هم آشفته و بهم‌ریخته نشان می‌دهد.

نورپردازی کمد دیواری

از چراغ اتاق انتظار نداشته باشید که بتواند زیر و بم کمد شما را روشن کند. حتی اگر یک کمد دیواری ساده برای قرار دادن لباس‌ها دارید (بدون میز آرایش، صندلی یا فضایی برای پوشیدن لباس در آن)، بهتر است از چراغ‌های LED درون آن استفاده کنید.

لازم به یادآوری است که مطالعه مقاله روش های خوشبو کردن کمد لباس از سری مقالات مجله اینترنتی خرید ناب را از دست ندهید.

نورپردازی کمد دیواری
نورپردازی کمد دیواری

امنیت را در طراحی کمد دیواری

صرف نظر از اینکه در کمدتان اشیاء گرانبها را نگهداری می‌کنید یا نه، پیشنهاد می‌کنیم مانند بسیاری از افراد این کمدها را بدون قفل قابل اعتماد نسازید.

هرچه نباشد، این کمد حاوی وسایل شخصی شما خواهد بود؛ پس حتما در طراحی کمد به وجود قفل یا امکان اضافه کردن آن توجه کنید.

کمد دیواری‌های چند منظوره

اگر خانه‌ی کوچکی دارید، می‌توانید از کمد دیواری‌های چند منظوره استفاده کنید. کمد دیواری‌های چند منظوره همزمان چندین نیاز شما را برطرف می‌کنند و از خرید چند وسیله جلوگیری می‌کنند.

کمد دیواری‌های چند منظوره‌ی اتاق خواب معمولاً دارای تخت خواب، میز، قفسه، کمد و … در کنار هم هستند. انتخاب اینگونه کمدها علاوه‌بر صرفه جویی در هزینه، ظاهری یکدست و زیبا به فضای شما می‌بخشد.

وسواس در طراحی کمد دیواری اتاق کودک

اصول طراحی کمد دیواری برای کودکان و نوجوانان ظرافت‌های خاص خودش را دارد. به عنوان نمونه، بهتر است از رنگ‌های روشن و شاد استفاده کنید. همچنین، می‌توانید طراحی کمد را با کتابخانه و میز مطالعه/رایانه و حتی تختخواب ادغام کنید تا اتاق کودک جای تنفس بیشتری داشته باشد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی نکات مهم در طراحی کمد دیواری پرداختیم و گفتیم که چگونه می‌توان کمدی متناسب خانه خود طراحی کرد. همچنین طبقه بندی کمد دیواری با عمق زیاد را تشریح کردیم. اگر شما نیز تجربه مشابهی در این زمینه دارید،‌ آن را با ما در مجله اینترنت خرید ناب و دیگر کاربران در میان بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)