جاروبرقی رباتیک یا هوشمند

جاروبرقی رباتیک یا هوشمند

امروزه به لطف فناوری و خانه های هوشمند، زندگی بسیار راحت تر شده است. دیگر تمیز کردن خانه و انجام کار های روزمره مانند ظرف شستن و لباس شستن یا مواردی مشابه، کار دشوار و خسته کننده ای نیست. اما خبر خوب این که پیشرفت تکنولوژی هنوز متوقف نشده و ما شاهد تولید انواع جارو برقی رباتیک نیز هستیم که می توانند تمیز کردن خانه را از هر زمانی راحت تر کنند. به این جارو برقی ها، جارو برقی هوشمند نیز گفته می شوند.

آن ها گجت های هوشمندی هستند که می توانند در سریع ترین زمان ممکن و حتی در حالی که شما در حال استراحت کردن هستید، کار تمیز کردن خانه را انجام دهند. به کمک این تکنولوژی بسیار پیشرفته دیگر مهمانی دادن یا آماده شدن برای ورود مهمان به صورت سرزده کار سختی نیست. مجله اینترنتی خرید ناب در کنار شماست تا شما را بیشتر با این وسیله هوشمند آشنا کند.

جارو برقی هوشمند
جارو برقی هوشمند

جارو برقی هوشمند یا رباتیک چیست؟

جاروبرقی هوشمند یا جاروبرقی رباتیک در سال‌های اخیر به بازار معرفی شدند و در زمان خیلی کوتایی به خانه های مدرن وارد شدند. این جاروها منزل را جارو می‌کشند و پس از اتمام کار خود به محل شارژ باتری برمیگردند. بعضی از این جاروهای هوشمند به کنترل مجهز می‌باشند و یا از طریق گوشی هوشمند تنظیم می‌شوند. با این ویژگی جذابی که این جاروهای هوشمند دارند افراد می‌توانند در زمان مشخصی از طول روز عملیات جاروکشی را انجام دهند.

این جاروبرقی هوشمند دارای برس های مختلفی می‌باشد و برای تمیز کردن انواع کف پوش ها و هم چنین موی حیوانات بسیار مناسب می‌باشند. این جاروها قابلیت تشخیص ارتفاع دارند و گوشه و کنار خانه ها را می‌توانید با خیالی آسوده آن‌ها بسپرید.

تفاوت جارو هوشمند با جارو های معمولی

این جارو ها از نظر عملکرد مشابه جارو های معمولی هستند، با این تفاوت که نیازی به دخالت کاربرد ندارند و به صورت اتوماتیک همه جا را تمیز می کنند. با این حال در مقایسه با جارو های معمولی، جاروبرقی هوشمند قدرت مکش کم تری دارد و نمی تواند دقیقا مشابه جارو برقی های پر قدرت معمولی همه جا را تمیز کند.

 البته با این حال عملکرد و کارایی آن در تمیز کردن خانه بسیار خوب است. از نظر اندازه نیز جارو های اتوماتیک کمی کوچک تر از جارو برقی های معمولی بوده و وزن آن ها بین سه تا چهار کیلوگرم است. آن ها کاملا قابل برنامه دهی هستند و می توان با تنظیم کردن شان از جارو برقی رباتیک برای تمیز کردن خانه استفاده کرد.

مزایای جاروبرقی هوشمند

قابلیت کنترل از راه دور : مهم‌ترین مزیت جارو‌های هوشمند این است که خودکار کار می‌کنند. مدل‌های جدیدتر را می‌توان با اپلیکشن مخصوص در هر جایی کنترل کرد.

ابعاد کوچک و دسترسی زیاد : به دلیل ابعاد کوچکی که دارند به‌راحتی می‌توانند هر جایی که دسترسی به آن سخت است را تمیز کنند. جارو کردن زیر مبل‌ها یک دردسر بزرگ نیست. هر بار باید آن‌ها را جابجا کنید تا بتوانید زیر آن‌ها را تمیز کنید. جاروی هوشمند این مشکل را هم حل کرده. آن‌ها به‌راحتی زیر مبل و دیگر وسایل را تمیز می‌کنند و دیگر نیازی به جابجایی نیست.

شارژ خودکار : جاروهای رباتیک مثل جاروهای معمولی به برق وصل نیستند و نیاز به شارژ دارند. اما نیازی نیست شما نگران این موضوع باشید. اغلب آنقدر هوشمند هستند که خودشان در زمان نیاز سراغ شارژر بروند.

صرفه‌جویی در انرژی : مصرف انرژی این جارو‌ها در مقاسیه با جاروهای قدیمی بسیار کمتر است. اگر دغدغه‌های محیط زیستی دارید، تکنولوژی می‌تواند به شما کمک کند.

معایب جارو برقی هوشمند

سر و صدا : این جاروها بی سر و صدا هستند. بعضی از آن‌ها اتفاقا سر و صدای زیادی هم دارند. البته اگر قرار است وقتی کار کنند که کسی در خانه نیست، این موضوع دیگر اهمیتی ندارد. اما اگر حیوان خانگی دارید دقت بیشتری داشته باشید. سروصدای آن‌ها می‌تواند حیوانات خانگی را بترساند و اگر شما هم خانه نباشید ممکن است اتفاقات جالبی رخ ندهد.

حسگر‌ها : حسگر‌ها برای کارایی درست وبهتر این وسایل طراحی شده‌اند. مثلا برای این که مسیر را پیدا کنند، ارتفاع را تشخیص بدهند و از پله نیافتند یا این که جایی را از قلم نیاندازند. اما گاهی می‌توانند باعث دردسر هم بشوند. مثلا شاید بخشی از فرشی که استفاده می‌کنید سیاه باشد، نمونه‌هایی هستند که ممکن است رنگ سیاه را از ارتفاع تشخیص ندهند. پس در آن نقطه توقف می‌کنند.

رفتن به هر جا : اگر خانه سطح همواری داشته باشد، چیزی جلودار آن‌ها نیست. ممکن است جارو را وسط سرویس بهداشتی پیدا کنید. البته برای بعضی از مدل‌ها قابلیتی به اسم دیوار مجازی در نظر گرفته شده. یعنی اطلاعاتی به دستگاه می‌دهید که آن قسمت را دیوار در نظر بگیرد و از آن عبور نکند. اما اگر جاروی رباتیک شما این امکان را نداشته باشد بهتر است حواستان به آن باشد.

قیمت : یکی از چیزهایی که ممکن است افراد زیادی را از خرید این جاروها منصرف کند قیمت آن‌ها است. همچنان تکنولوژی جدیدی به حساب می‌آیند و از جاروهای معمولی بسیار پیچیده‌ترند. پس نمی‌توان انتظار قیمت پایین داشت.

قدرت مکش : درست است آن‌ها به‌خوبی از پس تمیز کردن خانه بر می‌آیند. اما اگر قدرت مکش جارو برقی برای شما مهم‌ترین فاکتور است باید برای نسل بعدی این جارو‌ها صبر کنید. به هر حال قدرتشان به پای جاروهای معمولی نمی‌رسد.

نکات اساسی در مورد جاروی هوشمند

سطوح خانه : قرار است جاروی هوشمند خود را فقط تنظیم کنید. خودش کارش را بلد است. اما گاهی سطوح مختلف و چیدمان بعضی خانه ها ممکن است زیاد برای آن ها مناسب نباشد و باعث اخلال در عملکردشان بشود. قبل از خرید باید فضای خانه تان را در نظر داشته باشید. اگر کف خانه عمدتا از جنس سخت مثل چوب یا سرامیک است، دستگاهی با قدرت بالا نیاز ندارید. روی این سطوح گرد و غبار جایی برای مخفی شدن ندارند و کار جارو راحت است. جاروهایی با فرچه ی مویی ساده در کناره ها برای شما کافی هستند. اما اگر فرش و موکت دارید. مخصوصا قالی هایی با تراکم بالا، به یک جارو برقی هوشمند قوی تر نیاز دارید. باید بتواند گرد و غبار را از بین پرز ها و منافذ فرش بیرون بکشد. اگر هم سطح خانه ترکیبی از هر دو است دقت کنید مدلی که انتخاب می کنید به سطح چوب آسیب نزند.

چیدمان خانه : خانه ی بزرگ نیاز به یک جاروی قوی تر دارد. منظور از نظر قدرت مکش نیست. منظور کیفیت بالاتر و امکانات بیشتر است. جارو های گران تر قابلیت های بیشتری دارند. می توانند بدون مشکل زمان طولانی کار کنند. امکان شارژ خودکار برای آن ها وجود دارد و مسیریابی را به خوبی انجام می دهند. در خانه ی خود مکان های ممنوعه برای جارو دارید؟ مثلا جاهایی که ارتفاع زیادی دارند، مثل پله. جارو نمی تواند از چنین ارتفاعی رد شود. بنابراین باید آن را طوری تنظیم کنید که سمت آن نقطه نرود. یا جاهایی کوچکی که ممکن است اگر آن جا برود گیر بیفتد و بعد حتما کسی باید باشد که از آن جا خارجش کند تا به کارش ادامه دهد. برای بسیاری از این جاروها می شود نقشه ای از خانه تعریف کرد که در آن محدوده کار کنند یا اگر بخواهید وارد بخشی از قسمت های خانه نشوند.

اینترنت اشیا : خیلی از جارو برقی های هوشمند جدید امکان اتصال به وای فای را دارند. پس کافی است اپلیکیشن مربوط به آن ها را روی موبایل نصب کنید تا از طریق موبایل آن ها را برنامه ریزی کنید و به کارشان نظارت کنید. با اتصال به وای فای این دستگاه ها به روزرسانی هم می شوند. به این شکل بسیاری از باگ ها رفع و کار کردن با آن ها بهتر می شود.

عملکرد در نظافت : اگر دنبال چیزی می گردید که کاملا جایگزین جاروبرقی معمولی شود باید هزینه ی بیشتری بپردازید. مدل های ارزان می توانند در حد یک دستیار عمل کنند. یا مناسب خانه هایی کم جمعیت و کم رفت و آمدند که کار چندانی نداشته باشند.

جارو برقی رباتیک یا هوشمند
جارو برقی رباتیک یا هوشمند

مخزن گرد و غبار : بسیاری از جاروها قابلیت تخلیه ی مخزن را ندارند. باتوجه به میزان کثیفی خانه باید آن ها را تخلیه کنید. اکثرا بعد از ۴ یا ۵ بار جارو کردن کامل خانه نیاز به تخلیه دارند. این می تواند جز معایب جارو برقی هوشمند باشد.

باتری : ظرفیت باتری تقریبا موضوع مهم تمام وسایل الکترونیکی است. تمام جارو های هوشمند با باتری کار می کنند. نمونه هایی که عمر باتری شان بعد از هر شارژ به یک ساعت نمی رسد، گزینه های خوبی نیستند. برای یک جاروی متوسط و مقرون به صرفه معمولا زمانی حدود ۷۵ دقیقه کار به ازای هر بار شارژ کامل مناسب است. اگر هم سراغ مدل های گران قیمت تر بروید، می توانند بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه برای شما کار کنند. باید اندازه ی فضا و زمانی که برای تمیز شدن آن لازم است را در نظر بگیرید. جارویی که تهیه می کنید باید بتواند با یک بار شارژ کامل تمام فضا را تمیز کند. اکثر جارو ها امکان شارژ خودکار دارند. اگر در بین کار شارژشان کم باشد خودشان به سمت شارژر می روند بعد از شارژ شدن کار را از همان نقطه ی آخر ادامه می دهند.

فیلتر هپا : این فیلتر در هر دو نوع جارو برقی معمولی و هوشمند ممکن است وجود داشته باشد. حالا فیلتر هپا به چه کاری می آید؟ می توان گفت در حال حاضر بهترین نوع فیلتر است. حداکثر غبار و ذرات را جذب می کند یعنی تا ۹۹٫۹۷ درصد، پس هیچ ذره ی ریزی باقی نمی ماند. اگر در خانه ی شما کسی ست که آلرژی یا آسم دارد، این فیلترها بهترین گزینه اند. در خرید جاروبرقی به وجود این فیلترها دقت کنید.

چه جارو برقی هوشمندی بخریم

اینکه چه جاروی رباتیکی بخریم باید از این جاروبرقی های هوشمند که تعدادشون هم در بازار زیاده شناخت داشته باشیم. برای این که جاروبرقی رباتیک مناسبی انتخاب کنید، لازم است به این ویژگی‌های جاروبرقی هوشمند که به شرح زیر است، توجه نمود :

میزان مکش دستگاه

ابعاد بدنه

امکان برنامه دهی

صدای پایین

در خاتمه به دوستانی که دارای معلولیت، کمر درد یا پادرد هستند و یا افرادی که مشغله کاری فراروانی دارند و وقت کمتری جهت نظافت و جارو کردن خانه دارند پیشنهاد می کنیم به فکر خرید جاروی رباتیک یا هوشمند باشید تا از این تکنولوژی استفاده کرده و لذت ببرید.

5/5 - (1 امتیاز)