راهنمای خرید تشک مناسب

راهنمای خرید تشک مناسب

با یک حساب سر انگشتی می‌توان دریافت که ما نزدیک به یک سوم از عمر خود را می‌خوابیم. پس به همان اندازه که در انتخاب مبلمان، لباس و کفش حساسیت داریم باید به فکر یک تشک مناسب و استاندارد برای یک خواب راحت باشیم.

بنابراین بسیاری از ما به دلیل اینکه تا به حال تجربه یا توجهی به خرید تشک نداشته‌ایم با ابهامات فراوانی روبه‌رو هستیم که ما در مجله اینترنتی خرید ناب تلاش کرده‌ایم تا حد امکان پاسخی مناسب برای آنها پیدا کنیم.

خرید تشک مناسب
خرید تشک مناسب

تشک استاندارد

اگر قصد خرید تشک دارید باید بدانید یک تشک استاندارد چه ویژگی هایی دارد. یک تشک استاندارد باید فنرهای قوی داشته باشد. نوع پارچه تشک، استحکام و مقاومت آن، نوع دوخت و شرایط آماده سازی و بسته بندی تشک از پارامترهائی است که نشانه مرغوبیت تشک است. در انتخاب نوع تشک های وارداتی نیز دقت فرمائید که امکان ارائه خدمات پس از فروش را داشته باشد و حتماً نمایندگی در ایران داشته باشد زیرا بعضی از تشک های وارد شده توسط تجار، فاقد کیفیت لازم بوده و اینگونه کالاها معمولاً نمایندگی در ایران ندارند.

جنس پارچه تشک

پارچه رویی تشک خواب از اهمیت خاصی برخوردار است و دلیل آن تماس مستقیم بدن با این قسمت از تشک می‌باشد. این موضوع هم از لحاظ بهداشتی و هم از نظر کیفیت بسیار حائز اهمیت است، همچنین اگر لایه رویی دارای مقاومت خوبی نیز باشد پاره نمی‌شود و می‌توان سال‌ها از آن استفاده کرد.

از طرفی دیگر پارچه تشک‌ها باید نرم و لطیف هم باشند در کل هر چه در ساخت این پارچه‌ها از الیاف طبیعی استفاده شود و جنسی پنبه‌ای‌تر داشته باشند برای حفظ سلامتی بهتر است.

سایز تشک

سایز تشک اولین نکته‌ای است که باید به آن توجه داشته باشید. ابعاد اتاق را در هنگام خرید مدنظر قرار دهید. زیرا که خرید تشکی با ابعاد بزرگ برای یک اتاق نسبتا کوچک به هیچ وجه انتخاب مناسبی نیست. از طرفی قد شما نیز در انتخاب تشک بسیار مهم است. تشکی را خریداری کنید که در هنگام خواب زیر پاهایتان خالی نباشد. همچنین در صورت نیاز به یک تشک دونفره، پهنای آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

سفت یا نرم بودن تشک

این معمولا یک چالش قدیمی است که تشک هایی که نرم هستند، خوب و استانداردند یا تشک هایی که سفت و سخت هستند؟

حتما به این نکته توجه کنید که در هنگام خرید تشک، تشک نباید در نرمی یا سفتی افراط داشته باشد، یعنی نه خیلی نرم باشد و نه خیلی سخت باشد.

سفت یا نرم بودن تشک
سفت یا نرم بودن تشک

هر انسانی وقتی که دراز می کشد در بدنش چند نقطه فشار دارد، این نقاط شامل سر، باسن و کتف ها هستند.

پس در تشک باید نقاطی از آن که زیر این نقاط فشار هستند، از لحاظ سفتی و نرمی استاندارد باشد که فشار آن ها کاملا کنترل بشود.

بعد از این نقاط اعضای دیگری هم مانند پشت ران ها، پشت کمر و پشت ساق پا هستند که جزء نقاط حساس می باشند.

یک تشک استاندارد باید به گونه ای باشد که فشار را به زیر این نقاط حساس نکشاند و یا زیر آن ها را خالی نکند که مشکلات و آسیب های بدی برای بدن به وجود می آید.

زمانی که بخواهید تشک بخرید معمولا اکثر فروشگاه ها و فروشنده ها این امکان را برای شما فراهم می کنند که بتوانید قبل از خرید تشک تان را تست کنید، به این صورت خرید بسیار مطمئن تری خواهید داشت.

انواع تشک

هنگامی‌که تصمیم به تعویض تشک می‌گیرید با تنوع گسترده‌ای از محصولات مواجه می‌شوید که انتخاب را برای شما مشکل می‌کنند. امروزه با توجه به تنوع نیازهای کاربران، تشک‌ها نیز در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک برای افرادی با مشخصات خاص عملکرد بهتری دارند؛ بنابراین، بهتر است پیش از خرید کمی درباره انواع تشک‌ها بدانید.

چند نمونه از انواع تشک ها عبارتند از:

 

تشک طبی

تشک فنری

تشک مموری فوم دار

تشک طبی فنری

تشک بادی

تشک آبی

 

تشک طبی

 

همان گونه که از نام آن پیداست این تشک معمولا برای مقابله با بیماری هایی مانند کمر درد و استخوان درد ساخته شده است. از این تشک ها بیش تر در بیمارستان ها استفاده می کنند، این تشک های طبی جنس سفتی دارند، اما از لحاظ وزنی بسیار سبک می باشند.

البته امروزه برخی از کارخانه های سازنده ی تشک های طبی آن ها را از جنس اسفنجی می سازند، این متریال معمولا کیفیت بالا تری دارد و روی نرمی تشک هم تاثیر خوبی می گذارد.

نوع سفت آن هم با توجه به نظریه ی برخی از محققین باعث بهبود کمر درد می شود.

تشک فنری

پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین نوع تشک، تشک فنری است که از فنرهایی به ضخامت دو سانتی‌متر برای ساخت آن استفاده می‌شود. تشک‌های فنری از نظر شکل به‌کارگیری فنرها به دو شکل منفصل و متصل تقسیم می‌شوند. از مزایای این تشک می‌توان به قیمت مناسب نسبت به تشک طبی و پخش شدن وزن در سطح تشک به علت حالت ارتجاعی تشک اشاره کرد.

تشک مموری فوم دار

مموری فوم برای اولین بار توسط سازمان فضایی آمریکا جهت جلوگیری از عوارض ناشی از شتاب ثقل به هنگام پرتاب فضاپیماها بر بدن فضانوردان اختراع شد. پس از آن بعنوان یک محصول بسیار مفید و ضروری به خانه های مردم در اروپا و آمریکا راه پیدا کرد.  ویژگی منحصر به فرد فوم های هوشمند تغییر شکل در اثر دمای بدن، برگشت پذیری مناسب پس از بردا شتن نیرو در ناحیه تماس، تسهیل در جریان گردش خون، جلوگیری از گرفتگی عضلات و نیز جلوگیری از درد در ناحیه ستون فقرات است .

تشک مموری فوم دار
تشک مموری فوم دار

تشک طبی فنری

 

این تشک ها جزء نسل جدید تشک قرار می گیرند.

کارخانه های سازنده این مدل تشک در زمان ساخت آن آناتومی بدن انسان را در نظر گرفته اند و هماهنگ و سازگار با آن به ساخت تشک پرداخته اند.

سه نقطه مهم بدن که باید در هنگام ساخت تشک ها مورد توجه قرار بگیرد، شامل:

سر انسان – ستون فقرات انسان – مهره های کمر انسان

این مدل از تشک ها از هر سه این نقاط حساس محافظت خوبی می کنند.

این تشک ها جزء دسته تشک های نرم قرار می گیرند و اصلا سفت و سخت نیستند.

روی تشک های طبی فنری یک لایه ای قرار گرفته است که این لایه در هر جای تشک چگالی و خصوصیات متفاوتی دارد؛ جنس این لایه از فوم و یا پد است.

طراحی ساختار فنر هایی که در این تشک به کار می رود، از مدل منفصل و جدا از هم می باشد.

یکی دیگر از مهم ترین خصوصیات این تشک ها این است که مواد و الیافی که در آن ها کار شده است، کاملا ضد آلرژی و طبیعی هستند.

تشک بادی

اولین نمونه‌های تشک بادی، محصولاتی ساده، کم‌حجم و قابل جابه‌جایی بودند که با هوا پر می‌شدند و شکلی شبیه به تشک به خود می‌گرفتند. تشک‌های بادی اولیه عمدتاً برای مقاصد گردشگری یا به عنوان یک وسیله تفریحی در استخرها مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما تشک‌های بادی امروزی عمدتاً از یک محفظه داخلی برخوردارند که با هوا پر می‌شود و روی آن روکشی از فوم و الیاف دیگر قرار می‌گیرد.

همچنین فشار هوای داخل تشک بادی نیز معمولاً توسط یک پمپ برقی تأمین می‌شود.

تشک بادی
تشک بادی

از جمله مزیت‌های تشک بادی تغییر میزان نرمی یا سفتی آن با کاهش یا افزایش فشار هواست که این موضوع در نوع خود بی‌نظیر است. این تغییر فشار موجب می‌شود تا شما بتوانید بهترین حالت ممکن را برای خوابیدن خود انتخاب کنید.

افزون بر این، تشک بادی از تهویه بسیار مناسبی برخوردارند و مشکل گرم شدن تشک که در فصول گرم سال موجب برهم خوردن آرامش افراد در هنگام خواب می‌شود در تشک بادی مشاهده نمی‌شود.

تشک آبی

تشک آبی را هم می‌توانید در سفر و تفریح استفاده کنید و حس خوبی از حرکت آبی زیر تشک با بدن خود بگیرید. برخی افراد این تشک را از آب گرم پر می‌کنند تا مانند تشک برقی به عنوان یک راهکار درمانی برای کمردرد و خستگی‌های عضلانی استفاده شود.

حواستان باشد که با پر کردن آب، تشک آبی سنگین می‌شود و امکان جابجایی آن فراهم نیست. پس قبل از استفاده و پر کردن تشک با آب، در مورد مکان استقرار تشک تصمیم نهایی را بگیرید. در هنگام استفاده از این تشک نیز مواظب سوراخ شدن احتمالی و ریزش آب باشید.

نظافت تشک

تشک‌ها مکان مستعدی برای تجمع انواع باکتری‌ها و عوامل حساسیت‌زا هستند. سلول‌های مرده پوست، مایعات بدن، کپک، گرد و غبار و موی حیوانات تنها بخشی از آلودگی‌هایی هستند که تاکنون روی تشک‌ها مشاهده شده است. این آلودگی‌ها می‌توانند بر سلامت پوست و موی شما تأثیر بگذارند و خواب آرام شما را مختل کنند. همچنین ترشحاتی مانند عرق بدن نیز با گذشت زمان بوی نامطبوعی به تخت خواب و اتاق شما می‌دهند.

در هر حال، به‌منظور نظافت راحت‌تر تشک‌ها بهتر است یک روکش قابل شست‌وشو برای آنها تهیه کنید. البته اغلب تشک‌هایی که از بازار خریداری می‌کنید از یک روکش برخوردارند.

به این روکش‌ها اغلب برچسبی دوخته شده که دمای آب، سیستم و ماده شوینده مناسب روی آن نوشته شده است. رعایت این موارد نقش مؤثری در از بین رفتن باکتری‌ها و عوامل حساسیت‌زا دارند.

افزون بر این، می‌توانید برای از بین بردن بوی بد تشک مقداری جوش شیرین روی آن بپاشید و با استفاده از یک برس یا دستمال مرطوب آن را در تمام سطح تشک پخش کنید. سپس ۱۰ دقیقه صبر کنید و به وسیله جاروبرقی جوش شیرین‌ها را جمع‌آوری کنید. جوش شیرین در جذب رطوبت و ترشحات به‌جامانده روی تشک مؤثر است.

نگهداری تشک

پس از خرید تشک و تحویل آن، اطمینان حاصل کنید که حداقل ۴ ساعت در معرض هوای آزاد قرار گیرد تا بوی انبار و پارچه از آن دفع شود. بهتر است رویه تشک را هرچند مدت تعویض کرده و بشویید. هرازگاهی تشک را پشت و رو کنید تا هر دو طرف در معرض وزن شما قرار گیرند و خوابیدن طولانی‌مدت در یک سمت، سبب فرو رفتن و خرابی آن نشود. این کار سبب افزایش عمر مفید تشک شما می‌شود.

نگهداری تشک
نگهداری تشک

کلام آخر

اکنون که با راهنمای خرید تشک آشنا شدید، باید بدانید که هر ۸ تا ۱۰ سال نیاز است که تشک خود را تعویض کنید. این کار نه به دلایل بهداشتی (که جای خود دارد)، بلکه بیشتر به این دلیل انجام می‌گیرد که ممکن است شرایط فیزیکی شما تغییر کرده باشد و نیازهای متفاوتی داشته باشید. کیفیت و عملکرد تشک هم پس از این بازه کاهش می‌یاید. بنابراین اگر فکر می‌کنید زمان تعویض تشک تخت شما هم فرا رسیده، موارد بالا را مدنظر داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)