روش های برق انداختن طلا

روش های برق انداختن طلا

در مقاله روش های تشخیص نقره اصل از بدل به فلز نقره پرداختیم و این بار تمیز کردن طلا را مد نظر قرار دادیم.

طلا بر خلاف نقره که به مرور زمان و به کندی کدر می شود، کدر نخواهد شد. با این حال طلا می تواند در استفاده های روز مره کثیفی و دوده به خود بگیرد و درخشندگی روز های اول خود را از دست دهد، برای این که برق و درخشندگی را به حلقه، دستبند، گردنبند و دیگر زیور آلات طلای با ارزشتان بر گردانید، با مجله اینترنتی خرید ناب همراه شوید.

طلا

طلا یا زَر با نشان شیمیایی Au نام عنصری نرم و شکل‌پذیر و به رنگ زرد روشن و براق است که در مجاورت هوا و آب زنگ نمی‌زند و تیره نمی‌شود. از نظر شیمیایی، طلا فلزی واسطه است که در گروه ۱۱ جدول تناوبی جای دارد و یکی از کم واکنش‌ترین عنصرهای جامد در شرایط استاندارد است.

این فلز را می‌توان به‌صورت خالص در طبیعت به‌شکل دانه‌ای یا تکه‌ای در میان سنگ‌ها، رگه‌ها و آبرفت‌ها پیدا کرد. طلا همچنین به‌صورت محلول جامد با دیگر عنصرها مانند نقره (الکتروم)، به‌شکل یک آلیاژ با فلزاتی چون مس و پالادیم و حتی به‌صورت ادخال و گیر افتاده در میان موادی نظیر پیریت قابل مشاهده است. طلا در موارد غیرمعمول، به‌صورت ترکیب شده با عناصری مانند تلوریوم نیز مشاهده شده‌است.

طلا
طلا

محلول آب، مایع ظرفشویی و نوشابه گازدار

شست و شوی طلا

در گام نخست یک ظرف مانند کاسه را از آب پر کرده و مقداری مایع ظرفشویی و نوشابه‌ گازدار به آن اضافه کنید. سپس قطعه‌ طلای مورد نظر را درون آن ظرف قرار داده و اجازه دهید طلا برای چند دقیقه در این محلول خیس بخورد.

برس زدن طلا با کمک یک مسواک نرم

پس از آن که به حد کافی طلا در آن محلول شسته شده و خیس خورد؛ با استفاده از یک مسواک نرم، تمام سطوح، زوایا و برجستگی‌های قطعه طلای مورد نظر را به آرامی برس بزنید. توجه داشته باشید که رشته‌های مسواک با نهایتِ احتیاط و بدون اعمال فشار روی طلا کشیده شوند تا طلا صدمه نبیند. بدین ترتیب شما می‌توانید با یک مسواکِ نرم به سادگی سطح طلای خود را درخشان سازید.

پاکسازی طلا درون آب گرم

پس از فرچه کشیدن یا همان برس زدن طلا با مسواکِ نرم، قطعه‌ی طلای مورد نظر را برای چند دقیقه درون ظرفی از آب ولرم قرار دهید تا مواد شوینده از سطوح طلا پاک شده و طلا شسته شود.

خشک کردن طلا با کمک یک پارچه‌ نرم

پس از شست‌وشوی طلا در آب ولرم، آن را بر روی پارچه‌ای نرم و لطیف قرار دهید تا آرام آرام در تماس با هوا خشک گردد. همچنین می‌توانید با بهره‌ گیری از حرارت درجه‌ی ملایم سشوآر طلای خود را خشک سازید.
دقت داشته باشید که به هیچ عنوان برای خشک کردن طلا از حوله‌ی کاغذی استفاده نکنید؛ چرا که الیاف زبر آن موجب خراش یافتن سطح طلا می‌گردد.

خمیر دندان

در این روش شما می توانید با خمیر دندان طلای خود را تمیز نمایید به این صورت که مقداری خمیردندان را بر روی یک مسواک نرم بریزید و با آن جواهرات را تمیز نمایید سپس طلا و جواهرات خود را کامل بشویید و آنها را خشک نمایید.

راهی خطرناک برای برق انداختن طلا با سرکه

به طور کلی براق کردن طلا با مواد اسیدی به دلیل اینکه این مواد خاصیت خورندگی فلزات دارند را مجله اینترنتی خرید ناب پیشنهاد نمی کند اما به طور کلی یکی از روش های ساده به این صورت می باشد.
برای برق انداختن طلا با سرکه بایستی ترکیبی از سرکه سفید و نمک را در یک ظرف که کمی عمق داشته باشد، آماده نمایید سپس طلاهایی که دارای لکه هایی به رنگ مشکی می باشند را به مدت پانزده الی بیست دقیقه درون این محلول قرار دهید،در صورتی که این لکه ها از بین رفتند می توانید طلای خود را با آب ولرم آبکشی نمایید و بر روی یک پارچه تمیز قرار دهید تا در دمای اتاق خشک شود.

برق انداختن طلا با سرکه
برق انداختن طلا با سرکه

جوش شیرین برای پاک کردن و براق کردن

یکی از راه‌های آسان و راحت برای براق و پرداخت کردن طلا جواهرات در منزل استفاده از جوش شیرین است.

در این روش ابتدا یک فویل آلومینیومی را داخل یک کاسه قرار دهید. سپس مقداری نمک و یک قاشق چایی خوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. سپس حدود ۱۰ قطره مایع ظرف شویی را داخل کاسه بریزید. بعد از مایع ظرف‌شویی مقداری آب جوش داخل کاسه بریزید و سپس طلا و نقره خود را به داخل کاسه بی اندازید.

سپس بعد از چند دقیقه با مسواکی نرم بر روی آنها کشیده و با آب گرم بشورید و با دستمالی نرم آنها را خشک کنید.

تمیز کردن زیورآلات با آمونیاک

زمانی که لازم است با آمونیاک تمیز کنید را بدانید. آمونیاک یک تمیز کننده قدرتمند است. ولی از لحاظ شیمیایی می تواند سوزاننده باشد. بنابراین برای تمیز کردن های دائمی تان از آمونیاک استفاده نکنید تا از سائیده شدن جواهرتان جلوگیری شود. آمونیاک گزینه خوبی برای تمیز کردن های خیلی قوی است.

اما مجله اینترنتی خرید ناب باز هم توصیه می کند که آمونیاک می تواند بعضی از موادی که معمولا در ساخت زیورآلات استفاده می شوند را خراب کند. در مواردی که طلای شما همراه با مروارید یا پلاتین است از آمونیاک استفاده نکنید.

یک پیمانه آمونیاک را با ۶ پیمانه آب مخلوط کنید. به آرامی هم بزنید تا از خوب مخلوط شدن آن ها مطمئن شوید.

طلا را برای کمتر از یک دقیقه در این محلول خیس کنید. برای این که تمام بخش های طلا را در یک لحظه خارج کنید از یک صافی آشپزخانه استفاده کنید. مانند کاری که حتما در هنگام درست کردن پاستا انجام می دهید. می تواند با یک صافی کوچک طلا را بادست خارج کنید. یا ظرف محلول را در یک صافی بزرگ در سینک آشپزخانه برگردانید.

طلا را به آرامی با یک پارچه نرم و صیقل دهنده خشک کنید. جواهر را قبل از پوشیدن روی یک حوله بگذارید تا کاملا در معرض هوا خشک شود.

برق انداختن طلا با آب‌لیمو

در این روش، مقداری آبلیمو را در ظرفی بریزید و کمی مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. سپس قطعه‌ی طلای مورد نظر را درون این ظرف بگذارید و اجازه دهید به حد کافی در آن خیس بخورد؛ برای اطمینان از کافی بودن این فرآیند، می‌توانید در فواصل زمانی کوتاه، طلا را از ظرف خارج کرده و و میزان تمیز شدن آن را چک کنید و زمانی که خوب براق شدن آن را مشاهده کردید؛ طلا را با دقت شست و شو داده و با احتیاط روی پارچه‌ی نرم خشک کنید.

الکل برای برق انداختن طلا

استفاه از الکل در برق انداختن طلا یک دیگر از روش های تمیز کردن طلا می باشد. روش تمیز کردن طلا در این مرحله این است که طلا های خود را در الکل ۹۰ درجه به مدت دو تا سه ساعت بگذارید  و سپس با پارچه پشمی آن را خشک و براق نمایید.

الکل برای برق انداختن طلا
الکل برای برق انداختن طلا

استفاده از شیر ترش برای برق اندختن طلا

یکی از راه‌های بدون دردسر استفاده از شیرترش برای براق کردن جواهرات است. برای این کار ابتدا شیرترش را داغ کنید (درصورتی‌که شیرترش ندارید به شیر معمولی مقداری سرکه اضافه کنید). بعد از داغ کردن شیرترش طلا خود را به مدت نیم ساعت داخل ظرف شیرترش قرار دهید.

بعد از گذشت نیم ساعت طلاها را برداشته و آن‌ها را آب و صابون بشورید و با دستمال نرم آن‌ها را خشک کنید.

کلام آخر

جواهراتی که اغلب استفاده می شوند باید به طور مرتب تمیز شوند. جواهرات ساخته شده از سنگ های مختلف روش های تمیزکاری متفاوتی دارند.

اما اگر به فکر این هستید که بهترین درخشندگی را از طلای خود بدون کوچکترین آسیب به آن داشته باشید ما به شما پیشنهاد می کنیم حتما این کار را به یک فرد متبحر در زمینه طلاسازی بسپارید.

مجله اینترنتی خرید ناب از همراهی شما قدردان و سپاسگزار است.

5/5 - (1 امتیاز)