گل و گیاه مناسب در پاییز

کاشت گیاهان مناسب در فصل پاییز

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با شروع فصل پاییز ، باغچه ای بی روح و خسته در حیاط خانه خود داشته باشید که آن شادابی و طراوت سابق را نداشته باشد. این موضوع ممکن است شما را آزار بدهد و دیگر لذتی که قبلا از باغچه سر سبز و زیبای خود میبردید را ، نداشته باشید. مجله اینترنتی خرید ناب گیاهانی مناسب با فصل پاییز را به شما معرفی می کند که با کاشتن آنها ، روح را به باغچه خود برگردانید.

گل و گیاه مناسب در پاییز

گل های مناسب کاشت در پاییز دارای انواع مختلفی هستند که این دسته می توانند در شرایط سخت و سرد پاییز و حتی زمستان دوام بیاورند و گل بدهند. در ادامه به تعدادی از گل های مناسب پاییز اشاره می کنیم که می توانید با آنها آشنا شوید و نهایت لذت را از دیدنشان در فصل های سرد ببرید. این گل ها همچنین اکثرا به مراقبت ویژه ای نیاز ندارند و به راحتی می شود آنها را نگهداری کرد.

گل و گیاه مناسب در پاییز
گل و گیاه مناسب در پاییز

به همین دلیل بعضی از آنها به وفور در فصل پاییز در خیابان ها و باغچه ها به چشم می خورند.

گل بنفشه

بنفشه گل زیبایی است که به دلیل شرایط نگهداری آسان تقریبا همه می‌توانند به راحتی آن را در منزل بکارند. گل بنفشه گونه‌های فراوانی دارد که معروف‌ترین آن‌ها بنفشه سه رنگ و بنفشه معطر است. این گیاه بیشتر در شمال غرب ایران و مناطق کوهستانی می‌روید.

بهترین زمان برای کاشت گل بنفشه، اوایل شهریور تا اواسط پاییز است. برای این منظور، بذرها را روی خاک گلدان یا خاک قسمتی از باغچه بپاشید، روی آن به اندازه نیم سانتی‌متر کود دامی پوسیده یا ورمی کومپوست بریزید و خاک را آبیاری کنید. تا زمانی که بذرها جوانه بزنند، نباید اجازه دهید سطح خاک خشک شود.

یک ماه بعد که بذرها جوانه زده و کمی بزرگ شدند، آن‌ها را از محل موقت خود درآورده و در محل اصلی به فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری یکدیگر نشا کنید.

اگر می‌خواهید بوته‌های این گل به صورت منظم و در فاصله دلخواه از یکدیگر قرار داشته باشند، باید ابتدا بذرها را در جایی غیر از زمین اصلی بکارید.

گل داوودی

گل داوودی دو نوع یکساله و چند ساله دارد. فصل گلدهی این گیاه پاییز و زمستان است. نوع یکساله گل داوودی گل‌های درشت‌تری نسبت به نوع چند ساله آن دارد. گل داوودی باغچه را در پاییز به رنگ‌های زیبای زرد، نارنجی و بنفش در می‌آورند. گل داوودی به نور زیادی احتیاج دارد.

بگونیا

اگر به دنبال گیاهی ظریف و جذاب هستید، بگونیا انتخابی مناسب برای شما خواهد بود. گیاه بگونیا یکی از زیباترین و مقاوم ترین گل های فصل پاییز و زمستان است. از آنجا که بعضی از گونه های این گل می توانند هوای سرد را به خوبی تحمل کنند، در فصول پاییز و زمستان از این گل برای تزئین باغچه و گلدان استفاده می شود. بگونیا گل هایی بسیار زیبا و ظریف قرمز، صورتی یا نارنجی دارد که می توان آن را در فصل پاییز و زمستان چه در باغچه و چه در گلدان در آپارتمان کاشت و نگهداری کرد.

در صورتی که بگونیا در فصل پاییز در دمایی مناسب قرار داده شوند، در زمستان گل خواهند داد و زیبایی چشم نوازی به باغچه و گلدان های منزل می بخشند. گیاه بگونیا از آن دسته گیاهانی است که به نور نسبتاً زیاد غیر مستقیم احتیاج دارند پس اگر محیطی که قصد نگهداری از گیاه را در آن دارید نور کافی ندارد بهتر است گزینه ی دیگری را انتخاب کنید، چرا که این گیاه در نور کم به سرعت پژمرده می شود و گل های آن شروع به ریزش می کنند.

گل مینا

وقتی این سوال مطرح می‌شود که در پاییز چه بکاریم یکی از گیاهانی که به ذهن خطور می‌کند، گل مینا است. گل مینا نام‌های دیگری هم دارد که یکی از آن‌ها «استر» است که از کلمه aster به معنی ستاره گرفته شده  است؛ چون ظاهر این گل شباهت زیادی به ستاره‌ها دارد.

گل مینا بومی اروپا و شرق آسیا است، اما این روزها در نقاط مختلف جهان تکثیر می‌شود. این گیاه چند ساله ساقه باریک و ظریف، برگ‌های پهن و بیضی شکل و گل‌های کوچکی دارد که به رنگ‌های مختلف مثل سفید، صورتی، آبی و بنفش دیده می‌شوند.

راه‌های مختلفی برای تکثیر گل مینا وجود دارد که یکی از آن‌ها تکثیر از طریق ریشه است. تکثیر گل مینا از طریق ریشه هر دو تا چهار سال یکبار در اواخر پاییز و اوایل بهار انجام می‌شود. برای این کار باید با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز بخشی از ساقه را به همراه ریشه جدا کرده و آن را در خاک معمولی که کمی شن به آن اضافه کرده‌اید، بکارید.

نجم آبی

گل‌های ستاره‌ای کوچک که به رنگ‌های آبی، سفید، صورتی و بنفش وجود دارند. این گیاه خیلی زود گل می‌دهد و پیاز خیلی مقاومی هم دارد. می‌توانید از آن‌ها در باغچه‌های سنگی یا لبه‌ی باغچه‌ها استفاده کنید. این گیاه در همه گونه آب‌وهوایی از آفتابی کامل گرفته تا ابری رشد می‌کند که می توانید در پاییز از زیبایی آن لذت ببرید.

گل جعفری

گل جعفری یکی دیگر از گل های مناسب فصل پاییز است. این گیاه در برابر سرما مقاوم است و هم در تابستان و هم در زمستان گل می دهد. گل جعفری به عنوان گیاهی سازگار با شرایط شناخته می شود. این گیاه رشد سریعی دارد و می تواند به خوبی در باغچه رشد کند و گل بدهد.

گل جعفری
گل جعفری

اگرچه گونه های مختلف گل جعفری فضای باز و باغچه را به فضای بسته ترجیح می دهند، می توان آن ها را در گلدان هم نگهداری کرد و با فراهم کردن شرایط محیطی در تمامی فصول سال از زیبایی گل های آن ها لذت برد. رطوبت محیط و خاک و نور دو فاکتور مهم دیگر در زنده ماندن و گل دهی گل جعفری هستند.

گل قرنفل

گل قرنفل، جز گل و گیاهان پاییزی است که در این فصل می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد.

  • عمر گیاه، تنها چند هفته است.
  • این گیاه در هوای سرد پاییزی رشد می‌کند.
  • خاک گل قرنفل، باید مرطوب باشد.
  • این گیاه به نور خورشید نیاز دارد.
  • از خاکی مرغوب در گلدان گل قرنفل استفاده کنید.

این گیاه زیبا نیز به رنگ‌های مختلف قرمز، سفید، بنفش و … دیده می‌شود.

گل کلم زینتی

کلم‌ها به دو دسته خوراکی و زینتی تقسیم می‌شوند. گل کلم زینتی یکی از گیاهان مناسب برای کاشت در پاییز است که از نظر خصوصیات ظاهری شباهت زیادی به کلم خوراکی دارد، اما در مقایسه با آن بزرگ‌تر بوده و به این دلیل که کمی تلخ مزه است، برای خوردن مصرف نمی‌شود.

اگر این سوال را از خودتان پرسیده‌اید که در پاییز چه بکاریم و در پاسخ به این سوال گل کلم زینتی را انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که این گیاه در سال اول به رشد برگ‌ها می‌پردازد و در سال دوم گل می‌دهد. البته چون به ندرت فرآیند گلدهی انجام می‌شود، بیشتر افراد فقط یک سال از آن نگهداری می‌کنند.

برای اینکه در فصل پاییز از زیبایی گل کلم زینتی لذت ببرید، دانه‌ها را در حدود نیم سانتی‌متری سطح خاک کاشته و گلدان را در یک مکان پرنور با دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. خاک گلدان را همیشه مرطوب نگه دارید تا دانه‌ها جوانه بزنند. بعد از جوانه‌زنی، آن‌ها را به محل اصلی منتقل کرده و در فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متری یکدیگر بکارید.

پیراکانتا

یکی از گیاهانی که به سرما مقاوم بوده و نیاز به مراقبت زیادی ندارد، پیراکانتا است.گیاه پیراکانتا با میوه‌های نارنجی رنگ و جذاب خود نه تنها باغچه‌ی شما را برای افراد جذاب می‌کند بلکه باعث جذب پرندگان به باغچه پاییزی شما هم می‌شود. بیشتر به عنوان پرچین و حائل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توجه: این گیاه خارهای بلند و تیزی دارد در نتیجه هنگام هرس از دستکش های ضخیم استفاده کنید.

گل سیکلامن

گل سیکلامن یکی از گیاهان زیبا، چشمگیر و رنگارنگ است که در عین زیبایی سرشار از لطافت است. گل سیکلامن از آن دسته گل هایی است که در سرما یعنی در پاییز و زمستان گل می دهند و از آن جا که گل های آن طراوت و زیبایی بسیاری دارند، اغلب از آن ها به عنوان گل مناسب فصل پاییز برای تزئین خانه ها، فروشگاه ها و سایر محیط هایی که طراوت فضا در آن ها اهمیت دارد استفاده می شود.

 گل سیکلامن در زمان گلدهی به نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارد. اگر نور محیطی برای گل سیکلامن، محیط با نور غیرمستقیم باشد، شکوفه های گل های سیکلامن شاداب تری خواهید داشت.

گل سیکلامن
گل سیکلامن

گیاه سیکلامن در زمان رشد باید خاک مرطوبی داشته باشد. البته در نظر داشته باشید بین دو آبیاری خاک گیاه کمی خشک شود زیرا آبیاری زیاد خطر پوسیدگی ریشه را در پی دارد.

گل گلایل

از گل‌های مناسب برای کاشت در پاییز می‌توان به گلایل اشاره کرد که به خاطر گل‌های زیبایش در بسیاری از نقاط جهان به صورت تجاری پرورش داده می‌شود.

این گیاه ۲۶۰ گونه مختلف دارد که تقریبا ۲۵۰ گونه آن متعلق به آفریقا است و فقط ۱۰ گونه آن به آسیا و اروپا تعلق دارد. نام این گیاه از گلادیوس گرفته شده است که به معنی شمیشر است و به همین دلیل آن را سمبل پیروزی می‌دانند.

بهترین زمان برای کاشت گلایل فصل بهار است که خطر یخ‌زدگی کاهش پیدا کرده باشد؛ با این حال، بهتر است این کار از اواخر اردیبهشت به بعد انجام نشود، چون ممکن است گرم شدن هوا مانع سبز شدن گیاه شود.

با توجه به اینکه ۹۰ تا ۱۰۰ روز طول می‌کشد که گلدهی گیاه شروع شود، با کاشت آن در فصل بهار می‌توانید در تابستان و پاییز از زیبایی گل‌هایش لذت ببرید.

برای کاشت و پرورش گلایل، پیازهای توپر و سالم را انتخاب کنید. در گلدان یا باغچه شیاری به عمق حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر حفر کرده و بعد از قرار دادن پیاز گلایل روی آن مخلوط خاک و کود بریزید. پیازها باید حدود ۱۵ سانتی‌متر از هم فاصله داشته باشند.

گل اشرفی

گل اشرفی گیاه دیگری است که می‌توانیم در پاسخ به این سوال که در پاییز چه بکاریم به آن اشاره کنیم. این گل که به آن کورئوپسیس، اشرفی پرپر و شاه اشرفی هم می‌گویند، گل‌های زرد، نارنجی و صورتی دارد.

گل اشرفی به دو شیوه تکثیر می‌شود: کاشت بذر و تقسیم بوته. ساده‌ترین روش تکثیر این گیاه کاشت بذر است که خیلی زود به مرحله جوانه‌زنی و گلدهی می‌رسد. در این روش، باید بذر گیاه را تهیه کرده و آن را در عمق ۱۵ سانتی‌متری گلدان بکارید.

سپس به گلدان آب داده و آن را در یک جای گرم و مرطوب که در معرض نور خورشید باشد، قرار دهید. تا زمانی که گیاه جوانه بزند سطح خاک را مرطوب نگه دارید، اما مراقب باشید که بیش از حد خیس نباشد. بعد از آن می‌توانید میزان آبیاری را کاهش دهید.

گل اشرفی
گل اشرفی

اگر گل اشرفی شما ضعیف شده است، بهتر است از روش تقسیم بوته برای تکثیر آن استفاده کنید که بهترین زمان آن بهار یا اوایل پاییز است. برای این منظور باید به آرامی گل را از گلدان خارج کنید، به طوری که تا حد امکان به ریشه‌های آن آسیب نرسد.

خاک اطراف ریشه گیاه را با دست جدا کرده و با توجه به اندازه برگ‌ها گیاه را به دو تا سه بوته تقسیم کنید. هر بوته را به یک گلدان جداگانه منتقل کرده و به طور منظم به آن آب بدهید.

کلام آخر

گیاهان مختلف با توجه به ویژگی‌های خود به مقدار متفاوتی از نور، دما، رطوبت و آب نیاز دارد؛ به همین دلیل، بعضی از آن‌ها برای کاشت در پاییز مناسب‌تر بوده و در این فصل بهتر رشد می‌کنند.

5/5 - (1 امتیاز)