شهر دیدنی رامسر

شهر دیدنی رامسر

با شنیدن اسم رامسر، زیبایی ، شکوه و طبیعیت حیرت انگیزش در خاطرمان شکل می گیرد. شهری که کوه ، جنگل ، دریا و سرسبزی خاصی دارد که همه این ها باعث شده لقب عروس شهرهای ایران را به خود اختصاص دهد.

رامسر به دلیل جاذبه های فراوانی که دارد ، گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب کرده که تیم مجله اینترنتی خرید ناب سعی بر این دارد که معرفی کامل تری را به شما دوستان ارائه کند.

رامسر

شهر سخت سر که به دلیل مقاومت مردم این منطقه در برابر اعراب به این نام شهرت داشت ، در سال ۱۳۱۴ به رامسر  یعنی مکان آرامش تغییر نام پیدا کرد. رامسر از سمت شمال به دریای خزر و از جنوب به رشته‌کوه‌های البرز محدود شده است. شهرستان تنکابن در سمت شرق آن قرار دارد و شهرستان چابکسر در استان گیلان در سمت غرب آن جای گرفته است.

گذشته و تمدن رامسر

رامسر در گذشته گاهی جزو خاک گیلان و گاهی جزو خاک مازندران به حساب می‌آمد. در برهه‌هایی از تاریخ ایران، مردان و دانشمندانی از آن برخاستند که در ساختن تمدن و فرهنگ و همچنین پیشرفت کشور ایران نقش‌های مهمی ایفا کردند. در این منطقه مانند سایر مناطق ایران، فرهنگی در اثر گذشت ایام شکل گرفته است که متناسب با شغل و کسب و کار آنان بوده است. شغل مردم رامسر با توجه به اقلیم و آب و هوای خاص آن معمولا دامداری و زراعت در مزارع و صیادی در دریا بوده است.

مکان های گردشگری رامسر

رامسر به دلیل تاریخی بودن و دارا بودن جنگل ها، آبشارها، جنگل ها و صدها خصوصیت منحصر به فرد دیگر ، جاذبه های زیادی دارد که شاید با بعضی از این مکان ها آشنا باشید. برای شروع ، با جنگل دالخانی آشنایی بیشتری پیدا خواهیم کرد.

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی رامسر و با وسعتی نزدیک به ۶۰۰۰ هزار کیلومتر در جاده رامسر-تنکابن قرار دارد. مسیر این جنگل تقریباً ‌کوهستانی بوده و از جاده کتالم-هریس یا جاده میرزا کوچک خان شروع می‌شود. این جاده تا مناطق ییلاقی و محبوب رامسر یعنی جنت رودبار و روستای گَرسِماسَر و اکراسر امتداد پیدا می‌کند.

جنگل دالخانی
جنگل دالخانی

جنگل مه‌آلود دالخانی مجموعه‌ای از جذابیت‌های طبیعت مانند آبشار، رودخانه و دریاچه، مناظر کوهستانی و دریای ابر را پیش روی شما قرار می‌دهد تا عیشتان را کامل کند. به این مکان دالان بهشت می‌گویند؛ چرا که درختان تودرتوی سرسبز، در بستری از مه احاطه شده‌اند و منظره‌ای شبیه دالانی پیچ‌درپیچ را به وجود آورده‌اند. این منظره اسرارآمیز چه چیزی از یک دالان بهشتی کم دارد؟ بی‌شک هیچ… .

آبشار ایج رامسر

آبشار ایج که به آبشار ده‌قلو نیز شهرت دارد، از جاذبه‌های طبیعی مهم رامسر و یکی از زیباترین آبشارهای ایران به شمار می‌آید. این آبشار جریان دائمی آب خود را از ذوب شدن برف‌های کوه خشم چال در ارتفاعات اشکِوَر علیا تأمین می‌کند و سپس چندین آبشار دیگر را تشکیل می‌دهد.

آب این آبشار درنهایت به عمق دره اشکور علیا می‌ریزد. آب آبشار همراه با حفره‌های غارمانند در دل صخره‌های پشت آن، از مهم‌ترین جاذبه‌های آبشار ایج هستند. می‌توانید از نزدیکی آبشار ایج، یخچال‌های دائمی و طبیعی کوه‌های چشمه چال را نیز مشاهده کنید و به تماشای پوشش سرسبز گیاهی در همین حوالی بپردازید.

روستای جواهر ده

این روستای سرسبز به برکت گیاهان و درختان بسیاری مثل زبان‌گنجشک، گردو، فندق، سیب‌ترش، زرشک، آلوچه، ازگیل، آویشن، بابونه، میش‌گوش، شش‌شاخ، گزنه، گل‌گاوزبان و خاکشیر همیشه سبز و خرم است. به این نکته مهم هم باید اشاره کنیم که جواهرده بخشی از پهنه‌ای است که پوشش گیاهی هیرکانی دارند. درختان جنگل‌های هیرکانی پهن برگ‌ هستند و قدمتشان به سال‌هایی برمی‌گردد که دایناسورها روی زمین زندگی می‌کردند.

در روستای زیبای جواهر ده جانوران و پرندگان بسیاری زندگی می‌کنند. می‌توان از بین آن‌ها به گربه وحشی، گنجشک کوهی، باز، سنجاب، روباه، گرگ، گراز، خرس، بزکوهی، بلبل، مرغ حق، قرقاول، کبک، زاغ، کلاغ و توکا اشاره کرد.

آنچه جواهرده را زیباتر و خواستنی‌تر می‌کند، جاده ورودی به آن است که بی‌شباهت به تونل بهشت نیست. این جاده را سال‌ها پیش مهندسان آلمانی طراحی کرده‌اند. در دو سمت جاده جنگل سبز و زیبایی است که با مه نسبتاً غلیظ پوشیده شده است. بوی طراوت و تازگی این درختان به‌تنهایی کافی است که شما را از همه دغدغه‌ها و نگرانی‌های زندگی دور کند.

دریاچه قو

پس از صفارود و پیش از جواهرده، دریاچه قوی رامسر قرار گرفته است. با توسعه یک برکه کوچک توسط بخش خصوصی، این منطقه به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است. برای ورود به جوار این دریاچه باید مبلغ ورودی پرداخت کنید. بخشی از این مبلغ صرف جمع‌آوری زباله از منطقه می‌شود. دور تا دور این دریاچه، آلاچیق‌ها قرار گرفته‌اند. همینطور رستورانی در همین قسمت وجود دارد که انواع غذاها با دوغ محلی در آن سرو می‌شود. از سوی دیگر لذت نوشیدن یک چای در کنار دریاچه بسیار دلنشین خواهد بود. همینطور در کنار دریاچه امکانات اقامتی وجود دارد و می‌توانید شب را در یک کلبه بگذرانید.

دریاچه قو رامسر
دریاچه قو رامسر

زیباترین بخش ماجرا، خود دریاچه است. می‌توانید سوار قایق‌های پدالی دریاچه شوید و به میانه آب بروید. اینطور می‌توانید از نزدیک‌تر اردک‌ها و مرغابی‌های آن را تماشا کنید. همینطور می‌توانید نگاهی به ماهی‌های آن بیندازید که در آب به بازی و دلبری می‌پردازند.

آب گرم

بخش‌های گسترده‌ای از مرکز شهر رامسر از آب‌های گرم معدنی با خاصیت‌های طبی و درمانی برخوردار بوده که گردشگران زیادی از این آب‌ها بهره‌مند می‌شوند. چشمه‌های آب گرم چندین رشته را تشکیل می‌دهند و به چشمه‌های گوگردی گازدار معروف هستند و در نقاطی مانند جواهرده، کتالم، سادات محله و خود شهر رامسر واقع شده‌اند که چشمه‌ها توسط اهالی محلی و توریست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر خاصیت درمانی این چشمه‌ها، طبیعت زیبا و محیطی دیدنی را برای گردشگران فراهم کرده‌اند و مجموعهٔ هتل‌های رامسر، شهرداری‌های محلی و بخش خصوصی از طریق ایجاد استخر شنا، دوش و وان‌های متعدد، محل‌های مناسبی را برای استفاده و استحمام مسافران و مردم محلی ایجاد کرده‌اند. وجود این آب گرم‌ها در نزدیکی ساحل دریا ویژگی منحصربه‌فردی را به رامسر بخشیده‌است. البته در فاصله پنج کیلومتری جنوب شرقی رامسر در شهرهای کتالم و سادات شهر نیز چند وان و استخر آب گرم معدنی وجوددارد که برای درمان بیماری‌های پوستی، رماتیسم و دردهای عصبی و عضلانی سودمند است. مانند ابگرم رضا شاه و آبگرم جدید رضا شاه. میزان دمای بزرگ‌ترین آب‌گرم معدنی رامسر که به شماره یک معروف است ۴۲درجه سانتیگراد است که بهترین حد تحمل بدن می‌باشد.

تله کابین رامسر

ساخت پروژه مجتمع رفاهی تفریحی شهر سبز رامسر در سال ۱۳۸۳ آغاز شد. سرانجام خط تله‌کابین این مجموعه در سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسید. تله‌کابین رامسر سالیانه میزبان میلیون‌ها مسافر از مناطق مختلف ایران و کشورهای همسایه است. این تله‌کابین را به عنوان یکی از زیباترین تله‌کابین‌های ایران و خاورمیانه در نظر می‌گیرند. در پایین‌دست، شهربازی نسبتا جدید و مجهزی نیز وجود دارد. فضایی که بخصوص برای کودکان می‌توان بسیار جذاب و دوست داشتنی باشد. انواع تفریحات آبی و ورزش‌های موتوری نیز در دسترس است.

مسافتی که تله‌کابین از ساحل به سوی کوهستان می‌رود، چیزی حدود دو کیلومتر است. مسیری سرسبز که زیبایی‌های فراوانی به همراه دارد. از آنجا که تله‌کابین تقریبا در محل تلاقی گیلان و مازندران قرار دارد، در راست چابکسر، در چپ رامسر، پشت سر دریا و پیش رو کوه‌های مملو از درخت دیده می‌شوند. این مسیر دو کیلومتری با سرعت سه متر در ثانیه، حدود دوازده دقیقه طول می‌کشد. شرکتی اتریشی طراحی و اجرای تله‌کابین را برعهده داشته است. شانزده دکل و چهار کیلومتر کابل فولادی کار را ممکن کرده‌اند. همینطور این تله‌کابین شامل ۵۴ کابین با ظرفیت‌های چهار نفره است.

از دیگر امکانات پروژه شهر سبز رامسر می‌توان به کارتینگ، شهربازی، کلوپ تفریحات دریایی، زیپ لاین و پل معلق و پینت بال اشاره کرد.

سد میجران

سد میجران در سال ۱۳۸۲ و با هدف تأمین آب کشاورزی ۱۵۰۰ هکتار زمین و استفاده مردم شهرهای رامسر، سادات شهر و کتالم ساخته شد. دریاچه این سد ۱.۸ کیلومتر طول داشته و مساحت آن به ۴۶ هکتار می‌رسد. این دریاچه محیطی بکر و خوش آب‌وهوا دارد. شما هم می‌توانید همراه با دوستان و خانواده از محیط اطراف این دریاچه دیدن کنید و به طبیعت‌گردی و ماهیگیری در آن بپردازید.

هتل قدیم رامسر

هتل قدیم رامسر با معماری بسیار زیبا در مرکز شهر در دامنه کوه‌های جنگلی و فضای سبز با محوطه‌سازی چشم‌نواز جای گرفته و در سال ۱۳۱۷ خورشیدی در دوره رضاشاه پهلوی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌است. زیربنای این هتل حدود پنج هزار متر مربع در سه طبقه به لحاظ نوع معماری، زیبایی، موقعیت مکانی و تجهیزات یکی از مشهورترین هتل‌های خاورمیانه به‌شمار می‌رود.

هتل قدیم رامسر
هتل قدیم رامسر

سوغات رامسر

به جرئت می توان گفت شهرهای شمالی کشور بهترین سوغاتی های ایران را دارند. رامسر سوغاتی های بسیار خوشمزه ای داشته که گردشگران می توانند از آن ها به عنوان سوغاتی تهیه می کنند. در این میان می توان به زیتون پرورده، ماهی، انواع ترشی، کلوچه و کوکی، نان قتلمه، قماق، رشته به رشته، پشت زیک، آغوزنون اشاره کرد. علاوه بر انواع خوراکی های خوشمزه انواع صنایع چوبی مانند حصیر بافی، نمد بافی، چادر شب بافی، مروار بافی و… از دیگر سوغاتی های رامسر محسوب می شوند.

سخن پایانی

در خاتمه نباید فراموش کرد شهرهای شمالی به دلیل زیبایی و سرسبزی مقاصد پر ترددی برای هموطنان عزیزمان هستند که امکانات رفاهی مختلفی دارند تا میزبان خوبی برای گردشگران باشند و انتظار می رود در تمیز نگه داشتن و زیبایی این شهرها بیشتر و بهتر عمل کنیم . اگر شما هم به شهرهای شمالی و خصوصا رامسر سفر کردید ، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز این مقاله