بیل گیتس

بیل گیتس : کار من از کار زاکربرگ مهم تر است؟

۴۰ سال قبل که بیل گیتس مایکروسافت را بنیان گذاشت، ایده او قرار دادن یک کامپیوتر روی هر میز بود. در دهه ۹۰ او مفهوم اطلاعات روی اثر انگشت را مطرح کرد اما در سال ۲۰۰۸ که او از مدیرعاملی مایکروسافت کناره گیری کرد، تمام توجه خود را معطوف به کارهای خیریه در بنیاد بیل و ملیندا گیتس کرد. مارک زاکربرگ را بیل گیتس قرن ۲۱ می دانند.

مارک زاکربرگ هم مانند بیل گیتس در زمان خود گستره جدیدی را در فضای دیجیتال گشوده است. شبکه ای که او ایجاد کرده حالا ارتباطات انسانی را دچار تحول ویژه ای کرده و به نوعی جهان را بازتر و متصل تر به هم کرده است. این میلیاردر ۲۹ ساله موضوع دسترسی به اینترنت – برای دو سوم جمعیت غیر آنلاین جهان – را دنبال می کند. بیل گیتس اما حالا کاری را که زاکربرگ جوان انجام می دهد، از کاری که خود دنبال می کند کم اهمیت تر تلقی می کند. او در گفت و گویی که با فاینشال تایمز انجام داده پروژه ای مثل internet . org و اتصال مردم به اینترنت را در مقابل کاری که بنیاد خیریه او برای جهانیان انجام می دهد، غیر قابل مقایسه می داند.

گیتس می گوید: «از نظر اهمیت این – اتصال مردم به اینترنت – یک جوک است. واکسن مالاریا زدن، چیزی است که من به آن فکر می کنم. کدام مهم تر است؟ اتصال مردم به اینترنت یا واکسن مالاریا؟ اگر شما فکر می کنید اتصال به اینترنت مهم تر است، بسیار خب. من این گونه فکر نمی کنم.»

بیل گیتس به گوگل هم رحم نکرد

او دامنه انتقادش را از فیس بوک به سمت گوگل هم پیش می برد و به پروژه بالون اینترنتی گوگل اشاره می کند که آن هم به دنبال توسعه اینترنت برای کشورهای در حال توسعه است و می گوید:

«وقتی شما دارید از مالاریا می میرید، من شما را تصور می کنم که به بالا نگاه می کنید و بالون را می بینید. واقعا نمی دانم بالون چطور می تواند در این لحظه به شما کمک کند. وقتی کودکی اسهال می گیرد هیچ وب سایتی قدرت خوب کردن او را ندارد. البته من خودم به انقلاب دیجیتال بسیار باور دارم، می دانم اتصال به اینترنت چه ارزشی در یک سیستم بهداشتی – درمانی دارد یا اتصال مدارس تا چه اندازه می تواند خوب باشد اما نه برای کشورهایی که در آمد بسیار کمی دارند. در اینجا شما باید واقعا کاری برای مالاریا انجام بدهید.»

صحبت های  بیل گیتس بهانه خوبی خواهد بود تا در مقاله بعدی به بیماری مالاریا بپردازیم، پس حتما مطالب سایت خرید ناب را دنبال فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)