تفاوت فیتنس و بدنسازی

تفاوت فیتنس و بدنسازی

همیشه تب و تاب داشتن وزن و سایز مناسب به علاوه یک هیکل روی فرم و بنوعی عضلانی با شکمی شش تکه در بین افراد موج می‌زند که برای رسیدن به چنین مرحله‌ای افراد به سراغ بدنسازی یا فیتنس می‌روند و یا بدنبال آن می‌گردند، غافل از اینکه این ۲ مورد با یکدیگر متفاوت اند و هر کدام کارایی خاص خودش را دارد.

در این راستا مجله اینترنتی خرید ناب قصد دارد تا شما را با تفاوت کلی بین فیتنس و بدنسازی آشنا نماید، پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

تفاوت ورزش بدنسازی با فیتنس

شاید در اسم تفاوت خاصی میان فیتنس و بدنسازی نباشد اما تا حدودی تفاوت دارند. به لحاظ قدمت، بدنسازی از اواخر سال ۱۹۶۰ شروع شده اما فیتنس مدلینگ یک شاخه جدید از تمرینات با وزنه است. در ادامه به تفاوت فیتنس و بدنسازی می‌پردازیم.

تفاوت ورزش بدنسازی با فیتنس
تفاوت ورزش بدنسازی با فیتنس

حجم متفاوت ماهیچه

بدنسازان معمولا اینقدر زدن وزنه را تکرار می‌کند که دیگر توان انجام تکرار بیشتر را ندارند و آن چیزی که بعد از استراحت و تغذیه مناسب برای آن‌ها رقم خواهد خورد داشتن ماهیچه‌هایی قوی و حجیم است و تمرکز آن‌ها نیز بر آن خواهد بود.

اما افرادی که فیتنس کار می‌کنند تمرکزی بر ساخت ماهیچه ندارند و تنها به فرم و زیبایی آن فکر می‌کنند و بر این اساس حرکات ورزشی را تنظیم می‌کنند. البته این به معنای داشتن عضلات کوچک و یا نداشتن قدرت در این افراد نیست.

باتوجه به اینکه در ورزش بدنسازی بیشتر تمرکز بر حجم عضلات است، افزایش سنگینی وزنه‌ها باعث ایجاد پارگی‌هایی بسیار کم و نازک بر سطح عضله شده که رشد و افزایش حجم عضه را به همراه خواهد داشت.

تفاوت فیتنس و بدنسازی از نظر موادغذایی دریافتی

یکی از مهمترین تفاوت فیتنس و بدنسازی در نوع و میزان مواد غذایی دریافتی است. اگر چه همه ورزش‌ها برای رسیدن به هدف مورد نظر خود رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنند، اما در فیتنس و بدنسازی مصرف پروتئین و کربوهیدارت جایگاه خاصی دارند. تفاوت اصلی در میزان مصرف این مواد غذایی است.

در مورد بدنسازی برای آن که حجم عضلات افزایش یابد، نیاز به مصرف پروتئین چند برابر می‌شود. مصرف پروتئین حجم عضلات را افزایش داده و باعث کاهش درصد چربی در بدن خواهد شد. این میزان از پروتئین از طریق گوشت، مرغ و تخم مرغ و ماهی تامین می‌شود.

در مورد فیتنس نیز پروتئین نقش به سزایی در رسیدن به تناسب اندام دارد؛ اما از آنجایی که هدف در فیتنس افزایش توده عضلات نیست، مصرف سایر مواد مثل میوه و سبزیجات نیز توصیه می‌شود.

چرا که این مواد غذایی حاوی مواد معدنی بسیار مفیدی هستند که به سلامت فرد کمک می‌کنند. عمده تفاوت فیتنس و بدنسازی در مصرف مواد غذایی پروتئین دار است که باید به آن توجه شود.

سبک زندگی

یک فیتنس مدلینگ باید همیشه حالت تناسب اندام را حفظ کند و نباید اجازه دهد چربی بدنش بیشتر از ۸ درصد باشد. آن‌ها به طور معمول یک رژیم غذایی سالم و یک رژیم تمرینی سخت را اجرا می‌کنند.

در حالی که بدنسازان معمولاً برای افزایش سایز در طول سال مشغول تمرین هستند و فقط برای فصل مسابقات کاهش وزن و کات کردن را دنبال می‌کنند چرا که رقابت به نوعی منبع اولیه درآمد و انگیزه آن‌ها محسوب می‌شود. یک بدنساز در طول فصل استراحت ممکن است چربی بدنش تا ۱۵ درصد نیز برسد.

نقش مکمل‌ها در فیتنس و بدنسازی

با وجود اینکه هیچ قانون مکتوبی در این زمینه وجود ندارد، اصولا، بدنسازان مکمل‌های غذایی بیشتری نسبت به فیتنس‌کاران مصرف می‌کنند. این کار به افزایش ظرفیت عضلات برای سنگین‌تر کار کردن کمک می‌کند. اما در ورزش فیتنس، رعایت عادت‌های غذایی سالم ضروری است.

در ورزش فیتنس بر مصرف مواد غذایی سالمی تمرکز می‌شود که قدرت و سلامت کلی بدن را افزایش می‌دهند.

نقش مکمل‌ها در فیتنس و بدنسازی
نقش مکمل‌ها در فیتنس و بدنسازی

اما این بدان معنا نیست که ورزشکاران فیتنس از مکمل‌ها استفاده نمی‌کنند.

آن‌ها در مقایسه با بدنسازان کمتر به مصرف مکمل توجه دارند.

اگر برای انتخاب مکمل ها دچار تردید هستید به مقاله راهنمای خرید مکمل های بدنسازی در مجله اینترنتی خرید ناب مراجعه کنید.

جلسات ورزشی متفاوت

تفاوت بدنسازی و فیتنس در تعداد جلسات نیز است. بیشتر تمرکز بدنسازان بر انجام حرکات وزنه برداری بوده و کمتر به انجام کاردیو می‌پردازند و طول جلسات آن‌ها معمولا بیشتر از جلسات ورزشکاران فیتنس است.  همچنین ورزشکاران فیتنس بیشتر به انجام حرکات کاردیو و گاهی وزنه زدن می‌پردازند.

همچنین افرادی که فیتنس کار می‌کنند به افزایش حجم عضلات توجه نمی‌کنند بلکه با انجام تمریات مختلف سعی در شکل دهی به ماهیچه‌ها را دارند. این در حالی است که بدنسازان به ندرت فعالیت هوازی انجام می‌دهند و کمتر به تمریناتی که به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند می‌پردازند.

ابزارهای مورد استفاده برای تمرین

از آنجایی که در بدنسازی ورزش‌های سنگین انجام می‌شود، استفاده از دستگاه‌های باشگاهی در تمرینات ضروری است. در این ورزش همچنین از دمبل و هالتر نیز به طور مکرر استفاده می‌شود. اما در فیتنس اجباری برای استفاده از این ابزارها وجود ندارد. در واقع این مربی است که می‌تواند در مورد تمرینات تصمیم گیری کند. این تمرینات می‌توانند با استفاده از ابزارهایی مثل هالتر، بوسو، دمبل و…یا بدون آن انجام پذیرند.

در پایان باید عنوان کرد که افراد در ابتدا برای انتخاب از بین گزینه‌های تفاوت فیتنس و بدنسازی، باید به هدف خود از ورزش توجه کنند. به طور مثال افرادی که قصد دارند تا ورزشی را برای سلامتی خود دنبال کنند و معمولا وقت زیادی برای انجام تمرینات در طی هفته ندارند، فیتنس را ترجیح می‌دهند. فیتنس موجب سوختن کالری‌های اضافی جذب شده در طی روز خواهد شد و این همان چیزی است که بسیاری از افراد به خصوص بانوان به دنبال آن هستند.

ابزارهای مورد استفاده برای تمرین
ابزارهای مورد استفاده برای تمرین

اما برخی از افراد قصد دارند تا با ورزش کردن عضلات نواحی خاص مثل شکم یا باسن را پرورش دهند. این افراد به طور قطع باید بدنسازی را دنبال کنند تا بتوانند حجم عضلات را افزایش دهند. همچنین بسیاری از افراد برای درمان برخی از عارضه‌های اسکلتی و عضلانی ورزش می‌کنند.

این افراد بهتر است تا زیر نظر یک مربی بدنساز تمرینات خود را انجام دهند؛ انجام ورزش‌های فیتنس به این افراد توصیه نمی‌شود. افرادی که دچار کمبود وزن هستند نیز میبایست در دوره‌های بدنسازی شرکت کنند تا با این کار حجم توده عضلانی خود را افزایش دهند. بسیاری از افراد نیز ترکیبی از فیتنس و بدنسازی را برای رسیدن به تناسب اندام انجام می‌دهند.

ما پیشنهاد می کنیم سرد کردن بعد از ورزش را جدی بگیرید.

سخن پایانی

دوستان مجله اینترنتی خرید ناب، فیتنس و بدنسازی هر دو شاخه‌های از یک درخت هستند که نوع تمرینات و مصرف مکمل ها و کمی متفاوت است که می توان با رعایت کردن آنها به نتیجه دلخواه دست یافت.

شما تجربه کدام یک را دارید؟ فیتنس یا بدنسازی؟ از نظر شما چه تفاوت‌های دیگری دارند؟

5/5 - (1 امتیاز)