طرز تهیه دلمه برگ مو

طرز تهیه دلمه برگ مو

دلمه برگ مو یکی از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی و غربی است که البته در سراسر کشور و به روش های مختلف تهیه می شود.  این غذا در اصل یک غذای مدیترانه ای است و کشورهای حاشیه مدیترانه از جمله ترکیه آن را به عنوان غذا استفاده می کنند هر چند در کشورهای مختلف اندکی محتویات دلمه تغییر می یابد. احتمالا تهیه و استفاده آن از کشور ترکیه به شهرهای غربی و سپس سایر قسمتهای ایران رسیده است.  در این مقاله از خرید ناب طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی را با هم مرور می کنیم.

 

مواد لازم جهت تهیه دلمه برگ مو برای ۵ الی ۶ نفر

گوشت چرخ کرده    ۳۰۰ گرم

برگ مو          ۳۰ تا ۴۰ عدد

برنج                   ۲ لیوان

پیاز                    ۱ عدد

لپه                     ۱ پیمانه

سبزی دلمه ( گشنیز، جعفری، نعناع و مرزه و ترخون) به یک نسبت و گشنیز کمی بیشتر ۳۰۰ گرم

نمک و فلفل و ادویه         به مقدار لازم

زرشک              مقداری، در صورت تمایل

طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه

دلمه برگ مو
دلمه برگ مو

بهتر است لپه را از شب قبل در آب بخیسانیم تا نفخش برطرف شود و در زمان پختن سریعتر بپزد. لپه را با مقداری آب می پزیم و کنار می گذاریم. برنج را نیم ساعت در آب می خیسانیم و بعد به صورت آبکشی و نیم پز درست می کنیم و کنار می گذاریم. باید برنج طوری پخته شود که اطراف دانه های برنج نرم و مغز سفت باشد.

 حالا در یک تابه بزرگ پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و با مقداری روغن تفت می دهیم تا طلایی رنگ شود. پس از نرم شدن پیاز ، گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه و ادویه به تابه اضافه می کنیم. تفت دادن را ادامه می دهیم تا گوشت رنگش تغییر کند و تقریبا پخته شود. پس از اینکار تابه را از روی حرارت بر می داریم و اجازه می دهیم تا مخلوط گوشت سرد شود.

سبزی دلمه را یا باید به صورت ساطوری ریز خرد کنیم یا اینکه چرخ کنیم. وقتی مخلوط گوشت سرد شد سبزی ساطوری شده را به همراه لپه و برنج که نیم پز شده به آن اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند.

حالا برگ موها را می شوییم. اگر برگ موها تازه باشد باید ۲ یا ۳ دقیقه در آب جوش قرار داده شوند تا زمان پیچاندن دلمه نشکنند. برگ مو باید به پشت روی سطح کار قرار گیرد و با قاشق مقداری از مایه دلمه (یک تا دو قاشق غذاخوری) را وسط  برگ مو می ریزیم. اگر برگی کوچک یا پاره بود می توانیم از دو تا برگ روی هم استفاده کنیم.

طرز پیچیدن دلمه برگ مو

دلمه ها را می توانیم به دو صورت بقچه ای و رولی بپیچانیم . روش اول به صورت بقچه ای است که تمام قسمت های خارجی برگ را به سمت وسط روی مواد جمع می کنیم و دلمه ها را به ترتیب در یک ظرف می گذاریم تا باز نشوند.

روش دوم پیچاندن لوله ای است که بعد از قرار دادن مایه دلمه برگ مو را مانند لوله جمع می کنیم و سر و ته برگ را به داخل دلمه برمی گردانیم. به همین صورت تمام دلمه ها را می پیچانیم. حالا کف قابلمه ای را با روغن چرب می کنیم.

و تمام دلمه ها را با دقت در قابلمه می چینیم. پس از اینکه تمام دلمه ها را در قابلمه چیدیم ۲ لیوان آب به همراه کمی نمک و آبلیمو یا اگر سس ملس دوست داشت باشید می توانید یک لیوان آب و نصف لیوان سرکه و ۱ قاشق غذاخوری شکر را مخلوط کرده و روی دلمه ها ریخته تا بپزند. اگر احتمال باز شدن دلمه را می دهید یک بشقاب کوچک روی دلمه ها قرار دهید تا از باز شدن آنها جلوگیری کند.

ابتدا حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید ولی بعد از آن خوب کم می کنیم، در واقع دلمه ها باید با بخار چاشنی پخته شوند. در قابلمه رو بگذارید و نیم تا یک ساعتی روی حرارت ملایم زمان برای پخت نیاز است. پس از آماده شدن، غذا در ظرف مورد نظر بچینید و سرو کنید. نوش جان

امتیاز این مقاله