دانستنی های خشکشویی و اتوشویی

دانستنی های خشکشویی و اتوشویی

بعضی از افراد فکر می کنند که خشکشویی همان اتوشویی است و تفاوتی بین این دو قائل نیستند درصورتیکه بین خشکشویی و اتو شویی تفاوت های زیادی وجود دارد که میتوان به نحوه مراحل انجام و هزینه  هر یک از این دو اشاره کرد که خشکشویی و اتوشویی را از یکدیگر متمایز می کند. ما در مجله اینترنتی خرید ناب هر یک را به صورت جداگانه تعریف کرده ایم.

خشکشویی

احتمالا می دانید که در خشکشویی از آب برای شستشوی لباس ها استفاده نمی شود. در نتیجه در این شیوه نظافت لباس، به هیچ عنوان به الیاف پارچه آسیبی وارد نمی شود. دقیقا به همین خاطر است که لباس هایی با بافت حساس (مثل کت و شلوار)، لباس های شب و یا برخی لباس های ابریشمی را برای نظافت به خشکشویی ها می سپارید. در این فرایند لباس ها به جای آب، با موادی مثل پرکلرواتیلن شسته می شوند که سنگین تر از آب بوده

اتوشویی

در اتوشویی از  اتوهای فلزی گرم برای رفع چین و چروک های لباس استفاده می شود که وزن و گرمای صفحات اتو باعث کشیده شدن الیاف موجود در لباس ها می شود و پس از سرد شدن لباس ها شکل خود را حفظ می کنند. اتوشویی به حفظ کیفیت لباس های شما کمک می کند. همچنین باعث افزایش طول عمر آنها می شود.

و در عین حال قدرت تمیزکنندگی بسیار بالاتری دارند.

مقایسه خشکشویی با اتوشویی

اگر به خوبی به تعاریف خشکشویی و اتوشویی دقت کنید، متوجه تفاوت های میان این دو خدمت خواهید شد. با این حال ما در ادامه این مطلب تفاوت های میان این دو روش را به شما توضیح داده ایم:

  • در خشکشویی لباس ها نظافت می شوند و لکه بری صورت می گیرد، اما در اتوشویی اولویت با تمیز کردن لباس ها نیست.
  • در اتوشویی هدف برطرف کردن چین و چروک لباس است، اما در خشکشویی هم چروک لباس برطرف می شود و هم آلودگی ها از بین می روند.
  • در فرایند خشکشویی از ماشین های خشکشویی استفاده می شود، اما وسیله اصلی در اتوشویی همان اتوهای فلزی است.
مقایسه خشکشویی با اتوشویی
مقایسه خشکشویی با اتوشویی

تفاوت خشک‌شویی با شیوه سنتی شستن

در خشک‌شویی از حلالی به نام پرکلراتیلن استفاده می‌شود. این محلول قدرت بالایی در رفع لکه‌ها دارد.

در حالی که در آبشویی از پودر، مایع شست و شو، صابون، مایع سفیدکننده، مواد نرم‌کننده و… برای رفع لکه و تمیز کردن لباس و پارچه استفاده می‌شود.

ماشین خشک‌شویی هم تفاوت‌هایی با ماشین لباسشویی دارد. ماشین خشک‌شویی در فرایندی کاملا خشک لباس‌ها و پارچه‌ها را تمیز می‌کند.

پس از شست و شو دیگر نیازی به خشک کردن آن‌ها نیست.

در صورتی که در شستن لباس با آب و در ماشین لباسشویی، پارچه خیس می‌شود و باید با استفاده از خشک‌کن یا پهن کردن در هوای آزاد، آن‌ها را خشک کرد.

پس از شستن لباس به شیوه سنتی، آب کثیفی تولید می‌شود که وارد طبیعت می‌شود. این آب آلوده می‌تواند محیط‌زیست را کثیف کند.

در صورتی که در فرایند خشک‌شویی هیچ آب یا ماده‌ای تولید نمی‌شود.

علاوه بر این، حلالی که در فرانید خشک‌شویی استفاده می‌شود خطری برای طبیعت ندارد.

مجله اینترنتی خرید ناب در ادامه به مزایای خشکشویی خواهد پرداخت.

مزایای خشکشویی

خشکشویی گرچه نسبت به شستشوی لباس با دست هزینه بیشتری دارد، اما یک روش مطمئن برای شستن انواع لباس و پاک کردن لکه های سخت است که علاوه بر اینکه به الیاف لباس آسیب نمی رساند، هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد.

با خشکشویی لباس، هیچ گاه با مشکلاتی مانند کوچک شدن لباس بعد از شستشو یا رنگ گرفتن لباس های رنگی مواجه نخواهید شد.

خدمات آبشویی

آبشویی ساده ترین نوع شستشوی لباس است و حتما شما نیز بارها و بارها آن را تجربه کرده اید. در آبشویی لباس با آب و مواد شوینده معمولی مثل پودر، مایع شستشو، صابون و مایعات نرم‌کننده لباس شسته می شود. لباسشویی خانگی و حتی شستن لباس با دست یک مثال عالی برای فرآیند آبشویی است. لباس ها در روش آبشویی با ماشین لباسشویی خانگی با دور تند شسته می‌ شوند و سپس در خشک کن خشک می شوند. در نهایت نیز به کمک اتوی معمولی صاف می شوند.

خدمات آبشویی
خدمات آبشویی

تفاوت خشکشویی و آبشویی

افراد بسیاری هستند که بر این باورند شسته شدن لباس ها با استفاده از آب می تواند کیفیت تمیزی را به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش دهد ولی لازم به ذکر است که برخی از لباس ها با توجه به آلودگی و لکه هایی که دارند با استفاده از آب نه تنها به طور کامل تمیز نخواهند شد، بلکه لکه های موجود در آن ها ممکن است پخش شود.
مواد شوینده و شیمیایی مختلفی موجود که است که می تواند به راحتی لکه ها را از روی لباس ها از بین ببرد. با انتخاب اصول کار در روش های خشکشویی، از کیفیت کار مطمئن خواهید بود. از مهمترین فرق خشکشویی و آبشویی می توان به استفاده از آب و البته شوینده های مختلف اشاره کرد.

از دیگر فرق خشکشویی و آبشویی می توان به هزینه ی درخواستی برای این دو روش اشاره کرد. آبشویی به مراتب هزینه ی کمتری را می طلبد و ایا اطمینان کاملی موجود است که لکه ها از بین خواهد رفت؟

وجود همین محدودیت ها در این نوع از روش ها سبب شده است که امروزه توجه بسیاری زیادی برای خشکشویی لباس ها باشد.

چگونه بعد از شستشو متوجه شویم لباس خشکشویی شده یا آبشویی؟

اگر شستشوی لباس را به خشکشویی‌ های معتبر و ممتاز سپرده‌ اید، دیگر جای نگرانی نیست. اما اگر بعد از تحویل لباس از خشکشویی احساس کردید لباس‌ ها معطر هستند و بویی شبیه به بوی مواد شوینده می‌ دهد، احتمالا لباس‌ ها آبشویی شده‌ اند. توجه به این نکته به خصوص در رابطه با خشکشویی کت بسیار اهمیت دارد. چرا که بعد از شستشوی لباس‌ ها با پرکلرین (یعنی روش خشکشویی) و قرار دادن لباس برای زمانی کوتاه در فضای آزاد، بوی مواد و پرکلرین از بین می‌ رود.

مطلب زودشور اولین خشکشویی اینترنتی و آنلاین را خوانده اید.

انتخاب بین خشکشویی، آبشویی و اتوشویی

انتخاب از میان خشکشویی، آبشویی و اتوشویی کار ساده ای نیست و به بسیاری از فاکتورها بستگی دارد. مثلا اگر لباس شما کاملا تمیز است و فقط نیاز به اتو دارد، حتما از سرویس اتوشویی استفاده کنید که هیچ گونه تاثیری در عمر لباس نداشته و به سهولت قابل انجام است.

اما اگر لباس شما کثیف بوده و حتما نیاز به نظافت دارد، ضمن اطلاع از فرق خشکشویی با اتوشویی و آبشویی، باید از میان این خدمات یکی را انتخاب کنید. می‌دانید که خشکشویی از هر نظر نسبت به آبشویی برتری دارد. مگر آن که جنس و نوع لباس به نحوی باشد که نبایستی با پر کلرین شسته شود. این نکته را به خاطر داشته باشید: هرچه لباس به بدن نزدیک باشد، همانند تیشرت و پیراهن را به روش آبشویی و هر چه لباس از بدن دور باشد، همچون کت و پالتو را به روش خشکشویی می‌شویند.

کلام آخر

حالا که فرق خشکشویی با اتوشویی و آبشویی را متوجه شدید، احتمالا به راحتی می توانید تصمیم بگیرید که کدام روش بهترین شیوه شستشوی لباس هایتان است. در همین رابطه خوشحال می شویم تا اگر تجربه مشابهی را در استفاده از هر یک از این خدمات داشته اید، در بخش نظرات همین مطلب با مجله اینترنتی خرید ناب در میان بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)