شرکت داروسازی فایزر امریکا

فایزر درمان بیماری سلول داسی شکل را متوقف کرد

شرکت داروسازی آمریکایی Pfizer روز چهارشنبه اعلام کرد که درمان بیماری سلول داسی شکل Oxbryta را در تمامی بازارهایی که تأیید شده است، متوقف می کند و تمامی مطالعات و برنامه های دسترسی مرتبط با این درمان را متوقف می کند.

این تصمیم بر اساس مجموع داده های بالینی گرفته شده است که اکنون نشان می دهد که مزایای Oxbryta دیگر بر خطرات مرتبط با استفاده از آن برتری ندارد.

این شرکت افزود که داده های مربوط به Oxbryta نشان می دهد که عدم تعادل در بحران های وازو-انسدادی، یک عارضه بیماری و “رویدادهای مرگبار” وجود دارد که نیاز به ارزیابی بیشتر دارند.

درمان بیماری سلول داسی شکل
درمان بیماری سلول داسی شکل

فایزر اعلام کرد که داده های موجود را بیشتر بررسی و تحقیق خواهد کرد و مقامات نظارتی را از یافته های خود مطلع کرده است.

فایزر این درمان را که به عنوان voxelotor نیز شناخته میشود، به عنوان بخشی از خرید ۵٫۴ میلیارد دلاری Global Blood Therapeutics در سال ۲۰۲۲ به دست آورد. این شرکت گزارش داد که درآمدهای حاصل از این درمان در سه ماهه دوم منتهی به ۳۰ ژوئن ۹۲ میلیون دلار بوده است.

Oxbryta در سال ۲۰۱۹ در ایالات متحده برای درمان اختلال خونی ارثی که در آن سلول های قرمز خون به شکل داسی یا هلالی در می‌آیند، تأیید شد.

این شرکت اعلام کرد که انتظار ندارد که این توقف تأثیری بر چشم انداز مالی سال ۲۰۲۴ داشته باشد.

بیماری سلول داسی شکل

بیماری سلول داسی شکل یا کمخونی داسی شکل (Sickle Cell Disease) یک بیماری ژنتیکی است که بر گلبولهای قرمز خون تأثیر می‌گذارد. در این بیماری، گلبولهای قرمز به جای شکل گرد و انعطاف پذیر، به شکل داسی یا هلالی درمی‌آیند. این تغییر شکل باعث می‌شود که گلبولهای قرمز به راحتی از طریق عروق خونی عبور نکنند و در نتیجه جریان خون را مسدود کنند.

علائم این بیماری شامل درد شدید (بحرانهای وازو-انسدادی)، کمخونی، عفونتهای مکرر و خستگی است. این بیماری می‌تواند به مشکلات جدی مانند آسیب به اندامها و کاهش طول عمر منجر شود.

اطلاعات در مورد شرکت فایزر
اطلاعات در مورد شرکت فایزر

اطلاعات در مورد شرکت فایزر

شرکت فایزر (Pfizer) یک شرکت داروسازی و زیست فناوری چند ملیتی آمریکایی است که در سال ۱۸۴۹ تأسیس شد. مقر اصلی این شرکت در نیویورک قرار دارد و بعنوان یکی از بزرگترین شرکت های داروسازی جهان شناخته می‌شود.

فایزر در زمینه تولید و توزیع داروهای مختلف، از جمله واکسن ها، داروهای بیولوژیک و محصولات بهداشتی فعالیت می کند. این شرکت با داشتن بیش از ۹۱ هزار کارمند در سراسر جهان، درآمد قابل توجهی دارد.

یکی از محصولات معروف فایزر، واکسن کووید-۱۹ است که با همکاری شرکت بیوانتک (BioNTech) تولید شده و به نام واکسن فایزر-بیوانتک شناخته می‌شود.

امتیاز این مقاله