عیدی دادن خلاقانه

عیدی دادن خلاقانه

با فرا رسیدن عید نوروز باستان و چیدن سفره هفت سین، رسم عیدی دادن و عیدی گرفتن شروع می شود که این موضوع باعث می شود کودکان و نوجوانان بیش از پیش به استقبال نوروز بروند.

برای عیدی دادن می توان از روش های خلاقانه استفاده کرد و باعث ایجاد تنوع در این امر شد که چند مورد از آنها را در مجله اینترنتی خرید ناب مشاهده خواهید کرد.

ریشه عیدی یا عیدانه

یکی از ایامی که مردم به یکدیگر هدیه می دهند ایام عید نوروز می باشد. عیدی دادن و عیدی گرفتن در ایام نوروز، ریشه ی دیرینه ای دارد و با گذشت قرن ها، هنوز هم این سنت زیبا در نوروز میان خانواده ها رواج دارد. بر اساس کتب آیینی و رسوم نوروز، خانواده ها لحظه ی تحویل سال نو، هدایا را در سفره ی هفت سین می گذاشتند و پس از تحویل سال به اعضای خانواده اهدا می کردند.

این سنت نشان دهنده تداوم رسومات نوروزی در دوره غزنویان است. با آغاز حکومت صفوی و رسمی شدن مذهب شیعه، برخی از آداب اسلامی با آیین های نوروزی درآمیخته شد.

در زمان هرمز دوم – شاه ساسانی در سال ۳۰۴ میلادی ، رسم دادن سکه به عنوان عیدی آغاز شد.بر اساس کتب تاریخی ایران باستان داریوش دوم به مناسبت نوروز، در سال ۴۱۶ پیش از میلاد دستور داد تا سکه زرین ویژه ای را ضرب کنند . این سکه دارای طرحی بود که سربازی در حال تیراندازی با کمان را نشان می داد. این رسم به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی مردم آرام آرام جای خود را به هدایای سنتی و کشاورزی داد.

ریشه عیدی یا عیدانه
ریشه عیدی یا عیدانه

در ایام عید افراد بزرگتر به اعضای کوچکتر خانواده و فامیل عیدی می دادند و کوچکترها برای دست بوسی نزد بزرگترها می رفتند. در فرهنگ ایرانیان عیدی دادن فقط به افراد خانواده و فامیل خلاصه نمی شود بلکه به سرایدار، رفتگر محل، نامه رسان و … افراد زحمتکش جامعه ، عیدی را به عنوان تبرک و شگون هدیه می دهند.

عیدی متناسب با بودجه‌

امسال دنبال هدیه‌هایی باشید که بچه‌ها از آنها استفاده کنند و تا مدت‌ها برایشان بماند. نیازی نیست حتما هدایای گران‌قیمتی تهیه کنید، به‌ویژه اگر خانواده بزرگی باشید و تعداد بچه‌های فامیل هم زیاد باشد. مسلما با این اوضاع اقتصادی اگر بخواهید برای عیدی هزینهٔ بالایی بپردازید، تنها راهی‌ که برایتان باقی می‌ماند این است که اصلا عیددیدنی را کنار بگذارید و در را روی هیچ‌کس باز نکنید.

بنابراین اول به بودجه‌تان نگاه کنید و بعد ازبین ایده‌های ما گزینه‌ای را که برایتان مناسب‌تر است انتخاب کنید. دربین این ایده‌ها، گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای وجود دارند.

تخم مرغ رنگی

از زمان‌های قدیم در بسیاری از شهرها روز اول عید به هر نفر یک تخم مرغ پخته رنگ شده هدیه می‌دادند. شما نیز می‌توانید به تعداد بچه‌ها تخم مرغ بپزید و سپس آن‌ها را به هر شکلی که دوست دارید رنگ یا تزیین کنید. سپس تخم مرغ‌ها را داخل یک سبد بچینید و تخم مرغ رنگی تزیین شده را به عنوان عیدی به بچه‌ها بدهید.

اما یک پیشنهاد از مجله اینترنتی خرد ناب برای شما داریم و آن هم این است که تخم مرغ ها را خالی کنید و مبلغی که برای عیدی در نظر گرفتید را در پوست تخم مرغ قرار دهید تا بچه ها با شکستن تخم مرغ عیدی خود را ببینند.

گل و گلدان

از عیدی های عالی برای بچه‌ ها یک گل و گلدان کوچک برای آن‌ هاست. می‌ توانید خاک، گلدان و بذر گل را به صورت جداگانه به آن‌ ها بدهید یا اینکه یک گلدان کوچک به بچه‌ ها هدیه بدهید.

مهم این است که بچه‌ ها مسئولیت نگهداری از یک گلدان را به عهده بگیرند.

حتما با روش کاشت سبزه عید آشنا هستید، پس شما می‌ توانید جوانه گندم یا هر دانه دیگری را در پوست تخم‌ مرغ بکارید، فقط کافی است که کمی خاک داخل پوست تخم‌ مرغ بریزید و سپس دانه‌ها را به آن اضافه کنید و دوباره خاک روی دانه‌ها بریزید.

دقت داشته باشید که حتما یک سوراخ کوچک زیر پوست تخم مرغ ایجاد کنید تا آبی به سبزه می‌دهید درون پوست تخم مرغ نماند. این تخم‌ مرغ‌ های سبز را می‌ توانید به بچه‌ ها هدیه بدهید.

از دیگر وسایلی که می‌ توانید درون آن گل و گیاه یا سبزه بکارید، قوطی‌ های دورریختنی است. روی این قوطی‌ ها را با پارچه، روبان و حتی شخصیت‌ های کارتونی مورد علاقه بچه‌ ها تزئین کنید و به بچه‌ها هدیه دهید. از سطل‌ های رنگی نیز برای کاشتن گل و گیاه می‌ توانید استفاده کنید.

کوله

کوله هایی کوچک و جمع و جور که می‌تواند در تفریحات نورزی برای کودکان کارآمد باشد می‌تواند یک گزینه عالی برای عیدی باشد. این کوله ها را می‌توانید خودتان با پارچه و اندکی خلاقیت بسازید. قرار نیست این کوله ها زیاد بزرگ باشند فقط برای تعدادی خوراکی و اسباب بازی کوچک جا داشته باشند کافی است.

تزیین پول عیدی

خیلی از افراد دوست دارند طبق سنت‌های قدیم در سال نو به همه بچه‌ها پول عیدی بدهند. اما اگر همین پول‌های عیدی را به روش خلاقانه‌تر به بچه‌ها بدهید مطمئن باشید که آن‌ها بیشتر از همیشه خوشحال خواهند شد و از عیدی گرفتن لذت می‌برند.

تزیین پول عیدی
تزیین پول عیدی

برای تزیین پول عیدی برای بچه‌ها می‌توانید پول را به شکل بادبزنی تا کنید و بعد وسط آن را با یک روبان ببندید و آن را گرد کنید. سپس پول‌ها را به یک سیخ چوبی وصل کنید و داخل یک باکس یا گلدان کوچک پر از شکلات یا آبنبات قرار دهید.

درست کردن پول‌های تا شده به صورت درخت کاج یا قرار دادن پول‌های تا شده در کنار آبنبات چوبی نیز ایده مناسبی برای عیدی دادن به بچه‌ها است. حتی درست کردن پاکت پول برای عیدی به شکل عروسک یا حیوانات مختلف می‌تواند برای عیدی دادن به کودکان ایده فوق‌العاده‌ای باشد.

پک باغبانی

یکی از بهترین عیدی ها که کودک در فصل بهار می‌تواند داشته باشد، مجموعه ابزارهای باغبانی است. یک بیلچه و مقداری خاک بسته‌بندی، بذر گیاه و چندین گلدان را در یک جعبه یا سبد قرار دهید. چند جفت دستکش و یک پیش‌بند هم در کنار آنها بگذارید و به کودک هدیه بدهید. آموختن پرورش انواع گل و گیاه برای کودک می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. بزرگ‌ترها می‌توانند در این کار به او کمک کنند و در مورد محیط زیست و نگهداری از آن با بچه ها گفتگو کنند.

ست سفالگری

ست های سفالگری که دارای دستگاه سفالگری و گل رس است می‌تواند یک هدیه و عیدی خاص برای کودکان باشد. این وسیله کمک می‌کند تا کودکان مدتی از بازی‌های کامپیوتری فاصله بگیرند و با دستان خود به خلق وسایل سفالی بپردازند. این عیدی می‌تواند هم برای کودکان جذاب باشد و موجب رضایت پدرها و مادرها شود.

بطری های شکلات

شما می‌توانید بطری های تهیه کنید و آن را از شکلات‌های جذاب پر کنید و آن را با خلاقیت خود تزیین کنید و به عنوان عیدی به بچه بدهید. این شکلات‌ها می‌تواند برای کودکان جذاب باشد. بطری های شکلات به صورت آماده هم در بازار موجود است و اگر وقت کافی برای ساختن آن را ندارید می‌توانید از نمونه‌های آماده‌ی آن استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با چند عیدی خلاقانه آشنا کردیم. شما می‌توانید با استفاده از لوازم ساده عیدی‌های جذابی برای کودکان درست کنید و این سنت عیدی دادن را به خوبی حفظ کرده و به نسل آینده انتقال بدهید. مجله اینترنتی خرید ناب برای همه پدران و مادران و همچنین بزرگترها آرزوی سلامتی و طول عمر می کند و عید نوروز را به آنها تبریک می گوید.

5/5 - (2 امتیاز)