بحران آب را جدی بگیریم

چرا باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم ؟

این روزها مسئله کمبود آب در سراسر جهان به بحرانی عمومی تبدیل شده است. جلوگیری از هدر رفت آب از جمله مواردی است که به صورت یک احساس مشترک در همه انسان ها وجود دارد، اما اغلب خود را درگیر این مسئله نمی کنند و حاضر نیستند تغییری در زندگی روزمره خود ایجاد کنند. میزان متوسط بارندگی سالانه در اروپا حدودا ٧۵٠ میلی متر، در آسیا ۵٠٠ میلی متر، در ایران ٢۵٠ میلی متر است؛ بنابراین در مقایسه با کشورهای پرباران، ایران از حداقل ریزش های جوی برخوردار است. مشکل آب چندین سال است که کشور ایران را درگیر خود کرده است. هرچند که مدیریت قوی روی کنترل آن نبوده و هر ساله وضعیت بحرانی تر می شود. جمعیت زیاد ایران، کشاورزی ناکارامد، کمبود بارش با توجه به اقلیم  این کشور و خیلی عوامل دیگر موجب شده تا امروزه مسئله ی آب بحرانی شود. با توجه به افزایش دمای هر ساله ی جهان می توان گفت میزان بارش ها کاهش پیدا می کند. با مصرف بیشتر از سفره های آب زیر زمینی و کمبود بارش ها تا خشکسالی خیلی فاصله نداریم. اگر هر فرد بر میزان آب مصرفی خودش صرفه جویی داشته باشد کمکی به این بحران کرده است.

صرفه جویی در مصرف آب در منازل
صرفه جویی در مصرف آب در منازل

خانه یکی از محل های صرفه جویی در مصرف آب است. صرفه جویی آب در منازل در وهله اول ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، ولی کسانی که با دشواری های کمبود آب آشنا هستند، می دانند که اگر هر مشترک بتواند نقشی هرچند اندک در صرفه جویی آب ایفا کند، با توجه به تعداد زیاد مشترکان، درنهایت مقدار زیادی آب صرفه جویی خواهد شد. در این مطلب از مجله اینترنتی خرید ناب شما را با برخی راه های صرفه جویی در مصرف آب آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

اهمیت صرفه جویی در مصرف آب

کمبود منابع آبی در تمامی کشور های جهان یکی از مهمترین دلایل برای اهمیت دادن به صرفه جویی در مصرف آب میباشد. آب مصرفی ( آب شرب ) با توجه نیاز به اجرای به روند تصفیه آن، متفاوت از آب های اقیانوس ها و دریا ها میباشد. پس حتی دسترسی بسیاری از کشورهای مختلف به آبهای آزاد هم نمیتواند مشکل کم ابی آنها را بصورت مستقیم حل کند. درواقع علاوه بر این دسترسی، ایجاد زیرساخت هایی مجهز برای تصفیه آن هم بسیار مهم میباشد که هزینه بسیار زیادی به کشورها تحمیل خواهد کرد.

چگونه در مصرف آب صرفه جویی کنیم؟

چگونه در مصرف آب صرفه جویی کنیم
چگونه در مصرف آب صرفه جویی کنیم

شرایط و فضای زندگی افراد متفاوت است. مسلما راهکار و صرفه جویی در مصرف آب را هر کس می داند و تلاش می کند روش صرفه جویی و استفاده درست را پیدا کند.

راه های صرفه جویی در مصرف آب :

  • لوله های آب منزل خود را عایق بندی کنید. عایق کاری لوله های آب گرم، روشی است که هدر رفتن آب را قبل از خروج آب گرم کاهش می دهد.
  •  برای دوش گرفتن در حمام، زمان بگیرید و آن را به کمتر از ۵ دقیقه برسانید، با این روش ماهیانه حدود ۴۰۰۰ لیتر آب صرفه جویی خواهد شد.
  • اگر دوش حمام شما در طی کمتر از ۲۰ ثانیه یک ظرف چهار لیتری را بتواند پر از آب کند در آنصورت حتماً آن را با یک سر دوش کاهنده مصرف تعویض کنید.
  •  مصرف آب هنگام دوش گرفتن، حدود یک‌ سوم کمتر از استحمام در وان حمام است. بنابراین تلاش کنید تا به جای استفاده از وان، دوش کوتاهی بگیرید.
  •  هنگام استحمام در فاصله بین شستن بدن و سرشویی، لزومی ندارد که شیر آب به طور پیوسته باز باشد.
  • ازجریان آب به منظور آب شدن یخ گوشت یا دیگر مواد غذایی منجمد استفاده نکنید.
  • به جای آنکه به منظور خنک شدن آب، شیر آب را برای چند دقیقه باز بگذارید، همیشه در یخچال آب خنک داشته باشید.
  • هنگام استفاده از دستشویی شیر آب را به طور مداوم باز نگذارید چون جریان دایم آب موجب هدر روی آن می شود.
  • اگر مطمئن نیستید که توالت فرنگی نشتی دارد، مقداری رنگ خوراکی در منبع آب آن قرار دهید و بدون کشیدن سیفون، ۱۵ دقیقه صبر کنید. اگر این رنگ خوراکی به آب کاسه‌ ی توالت رسید، نشتی وجود دارد.
  • قبل از اینکه بخوابید حمام کنید. به این ترتیب ملحفه هایتان دیرتر کثیف می شوند و کمتر مجبورید آنها را بشویید. اگر دوست داشتید می توانید در فاصله ی بین دو نوبت شستن ملحفه ها، فقط رو بالشی هایتان را بشویید و یا یک سری رو بالشی اضافه داشته باشید و آنها را فقط عوض کنید.
  • ماشین های لباس شویی معمولاً مقدار زیادی آب مصرف می کنند. بنابراین اگر از تعداد دفعات کاربرد ماشین لباسشویی بکاهید، عملاً در مصرف آب صرفه جویی کرده اید. به این ترتیب در وقتتان نیز صرفه جویی می کنید و لباس هایتان نیز کمتر خراب می شوند.
  • در حالی که کمبود آب در شهر احساس می شود، لزومی به شستشوی پیاده رو مقابل مغازه و منزل نیست. اگر باید پیاده‌ رو مقابل منزلتان را تمیز می‌کنید، برای جمع کردن زباله‌ های خشکی همچون برگ درختان از جارو استفاده کنید. اگر باز هم نیاز به تمیزی بیشتر دارید، از سطلی  آب استفاده کنید.
  • به کودکان آموزش دهیم تا با بستن بموقع شیر، از هدر رفتن آب جلوگیری نمایند.
  • تا حد امکان از آب شرب برای فضای سبز استفاده نشود. باغچه را در شب یا صبح زود آبیاری کنید تا از تبخیر آب جلوگیری شود.
  • هرگونه اتلاف قابل توجه آب، شکستگی لوله‌ ها و هدر رفتن آب در هر نقطه را به مرکز ارتباطات مردمی (تلفن ۱۲۲) اطلاع دهید.

صرفه جویی در مصرف آب در مدارس

آموزش صرفه جویی در مصرف آب در مدارس
  • برگزاری سخنرانی هایی برای دانش آموزان در مدرسه و یا خارج از آن و دعوت از افراد مسلّط به موضوع اعم از جامعه شناسان، مهندسین، روحانیون و آوردن مصادیق قابل فهم دانش آموزان در مورد اسراف و صرفه جویی در مصرف آب .
  • الزام نمودن دانش آموزان به آوردن لیوان یا بطری برای شرب آب، جهت جلوگیری از به هدر رفتن آب. آب خوردن با دست، مقدار زیادی از آب را هدر می دهد .
  • فرهنگ سازی در جهت اصلاح الگوی مصرف، مانند: برگزاری مسابقات مختلف انشاء و مقاله نویسی دانش آموزان، برنامه های هنری و ادبی در موضوع صرفه جویی و عدم اسراف آب.
  • تهیه تراکت و بروشورهایی برای دانش آموزان و خانوده های آنان، حاوی اطّلاعاتی در مورد میزان اسراف در جامعه یا مذمت آن و نیز ارائه راهکارهای عملی مصرف درست و القاء این نظر که  ” صرفه جویی، مصرف نکردن نیست ، بلکه درست مصرف کردن است “.

لطفا بعد از خواندن این مقاله، در بخش نظرات اعلام بفرمایید که شما چه راه هایی برای صرفه جویی در مصرف آب میشناسید.

4/5 - (88 امتیاز)