راهنمای خرید مبل راحتی

نکات مهم در خرید مبل راحتی

مبلمان مناسب می‌ تواند حس و حال خانه شما را عوض کند و به فضای اتاق شما رنگ تازه‌ ای ببخشد. خرید مبلمان به همین راحتی نیست و شما باید حین انتخاب و خرید مبل مورد نظرتان، به نکات ریزی دقت کنید که بعد‌ها از انتخاب خود پشیمان نشوید. در این مقاله از مجله اینترنتی خرید ناب به نکات مهم در خرید مبل راحتی و مبل استاندارد می پردازیم.

مشخصات مبل راحتی استاندارد

گزارش های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌ دهد درصد زیادی از بیماری های استخوانی و عضلانی به دلیل خرید مبل های غیر استاندارد است. برای خرید مبلمان استاندارد باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید؛

هنگام نشستن کف پاها باید کاملا روی زمین قرار بگیرد، مبل ها باید در قسمت گودی کمر برآمده باشند، هنگام نشستن روی مبل و صندلی نباید خیلی داخل آن فرو بروید. عمق صندلی و زاویه آن با پشتی مبل بر میزان احساس راحتی شما تأثیر گذار است، زاویه صندلی با قسمت پشتی حدودا باید ۱۰۰ درجه باشد، ارتفاع پشت صندلی هم به طور متوسط ۶۴ سانتی متر در نظر گرفته می شود تا بدن در بهترین وضعیت خود قرار بگیرد.

انواع مبل راحتی

مبل راحتی کامل
مبل راحتی کامل

مبل راحتی از نظر میزان راحتی دو نوع است:

  • راحتی کامل که برای لم دادن و تماشای تلویزیون یا استراحت کاربرد بیشتری دارد و در پذیرایی از مهمان چندان مناسب نیست.
  • نیمه راحت که اندکی رسمی تر است و در طراحی آن سعی شده هر دو منظور تا حدودی کاربرد داشته باشد.

ابتدا مشخص کنید قصدتان استراحت و لم دادن است یا کاربردهایی چون پذیرایی از مهمانان را نیز خواهانید. مبل ها از جنبه طراحی و ظاهری به انواع  اسپورت، اِل، مدرن، گرد و… تقسیم می شوند که براساس دکور، فضا و جای قرار گرفتنشان در منزل انتخاب می شوند.

مبل راحتی رسمی تر
مبل راحتی رسمی تر

چقدر فضا در اختیار داریم؟

این اولین سؤالی است که حتی پیش از مراجعه به بازار باید از خود بپرسید. یک متر دست بگیرید و نگاهی به اطراف خود کنید. فضاهایی که برای قرار گرفتن مبل راحتی در نظر دارید را مشخص و اندازه‌ گیری کنید. یادتان باشد که همان‌ قدر که در یک فضای کوچک، مبل های بزرگ اسباب مزاحمت هستند، در محیط‌ های وسیع نیز استفاده از مبلمان کوچک با فضاهای خالی زیاد در بین آنها چندان خوشایند نیست.

استحکام مبل را تست کنید

مبلی که انتخاب می‌ کنید نباید خیلی سنگین باشد اما سبک بودن بیش از اندازه هم نشانه خوبی نیست؛ مبلمان بسیار سبک نشان می دهند که در ساخت آن از مواد اولیه بی کیفیت و چوب ارزان قیمت استفاده شده است. برای تست آن یک سمت مبل را بلند کنید و به آرامی تکان دهید؛ اگر احساس ضعیف بودن یا لق زدن داشت آن را کنار بگذارید. فریم داخلی مبلمان اهمیت بسیار دارد، قاب های چوبی بهترین انتخاب برای بدنه مبلمان محسوب می شود. فریم و قاب فلزی نیز برای این منظور مناسب است اما جا به جایی مبلمان را با چالش مواجه خواهد کرد. پس حتما از فروشنده بپرسید از چه نوع موادی در آن استفاده شده است و به دنبال تخته هایی با کیفیت بالا مانند چوب های گردو، افرا، راش، بلوط ، توسکا و … باشید.

۲۵ درصد زیبایی، ۷۵ درصد کیفیت

این فرمول را هرگز از یاد نبرید. در کمال تعجب کیفیت بیش از زیبایی اهمیت دارد. با گشتی کوتاه در بازار انواع مبل های راحتی بی‌ کیفیت اما زیبا را مشاهده خواهید کرد. مبل‌ هایی که از همان ابتدا صدا می‌ دهند، از کلافی سست برخوردارند و الیافی نرم و شکل‌ پذیر دارند.

یک مبل راحتی باکیفیت باید از فوم سرد تزریقی ساخته شده باشد. فوم‌ های گرم برای ساخت مبل راحتی مناسب نیستند و پس از چند ماه انسجام اولیه خود را از دست می‌ دهند. همچنین اگر در ساخت مبل از اسفنج استفاده شده دقت کنید که از نوع ۳۰ یا ۳۵ کیلوگرمی باشد؛ اما چگونه از کیفیت فوم به‌ کار رفته در مبل راحتی باخبر شویم؟

تشخیص این موضوع بسیار ساده است. کافی است با دست به کفی مبل راحتی فشار وارد کنید. فوم سرد تزریقی بلافاصله پس از برداشتن دست به حالت اولیه خود باز می‌گردد. حال آنکه فوم گرم با تأخیر به‌ آرامی شکل خود را بازمی‌یابد. راه دیگر این است که از برندهای معتبر مبل خریداری کنید که به ادعای آنها درخصوص کیفیت فوم مورد استفاده بتوانید اعتماد کنید. مطمئنا یک برند معتبر خود را ملزم به رعایت آن چه اظهار می دارد موظف می داند. مزیت اسفنج‌ های ۳۰ یا ۳۵ کیلوگرمی، قابل شستشو بودن آن‌ هاست. این اسفنج‌ ها نیز در برابر فشار وزن مقاوم هستند و انسجام خود را از دست نمی‌ دهند.

نوع روکش و تشک ها و پشتی ها

اگر رویه، کلاف یا چارچوب اصلی مبل، تشک‌ ها و پشتی‌ ها قابل شست‌ و شو باشد، از دردسرهای بعد هم راحت شده‌ اید.  روکش قابل تعویض از دیگر نکاتی است که هنگام خرید یک مبل راحتی باید به آن توجه کنید. گاه اسکلت و کلاف مبل راحتی از کیفیت مناسبی برخوردارند اما روکش آن به دلیل استفاده زیاد دچار فرسودگی شده. در این هنگام اگر روکش مبل راحتی قابل تعویض باشد می‌ توانید با پرداخت هزینه‌ ای اندک آن را تعویض نمایید. رویه‌ های کتانی با شامپوهای مبل، مبل‌ های چرمی با بخار بدون مواد شوینده، روکش های نانوسرتکس در برابر نفوذ مایعات مقاوم‌ است و با کشیدن دستمالی خیس تمیز می‌ شود و… دوخت آن را بررسی کنید، اجزای روکش مبل باید طوری محکم دوخته شده باشد که پس از مدتی از هم باز نشود. به استحکام کلاف و چارچوب توجه بیشتری کنید. دقت کنید فاصله و استحکام فنرها آن‌ قدر باشد که پس از مدتی به تشک یا نشیمنگاه مبل فشار نیاورده، آنها را پاره نکند یا از شکل نیندازد.

از رنگ‌های مکمل استفاده کنید

یکی از بزرگ‌ ترین مشکلاتی که خریداران مبل راحتی با آن دست‌ و پنجه نرم می‌ کنند انتخاب رنگ مبلمان است. رنگ مبل به دلیل وجه غالبی که دارد بر دکوراسیون و روحیه افراد خانه تاثیر می‌ گذارد. اگر چه خرید مبلی با رنگ تیره خیال شما را بابت آلودگی تا حدی راحت می‌ کند اما می‌ تواند از احساس راحتی و شادی آن نیز بکاهد. همچنین به خاطر داشته باشید که قرار نیست تمام خانه را به یک رنگ در بیاورید. این کار هم شما را به‌ سرعت خسته می‌کند و هم انتخاب تمام وسایل با یک رنگ کمی مشکل به نظر می‌ رسد. از رنگ‌ های مکمل استفاده کنید. رنگ‌ هایی نظیر سفید با قرمز و زرشکی همخوانی خوبی دارند. همچنین زرد و سبز، آبی با سبز و سبز با سفید یا قهوه‌ ای روشن نیز جلوه زیبایی می‌ آفرینند.

استفاده از رنگ مکمل به جای تک رنگ
استفاده از رنگ مکمل به جای تک رنگ

اگر دیوارهای خانه را با کاغذ دیواری پوشانده‌ اید روکش مبل راحتی را ترجیحاً ساده و بدون طرح انتخاب کنید و در کنار آن از کوسن‌ های با طرحی نزدیک به کاغذ دیواری استفاده نمایید.

هماهنگی کوسن با کاغذ دیواری
هماهنگی کوسن با کاغذ دیواری

الگوی رنگ

هماهنگی رنگ کوسن ها با رنگ پرده
هماهنگی رنگ کوسن ها با رنگ پرده

هرگز سعی نکنید رنگ بدنه مبل را با رنگ محیط هماهنگ کنید. در این صورت، تغییر مداوم رنگ محیط یا مبلمان کار سختی است اما اگر کوسن‌ ها را با رنگ محیط هماهنگ کنید، می‌ توانید هر وقت که خواستید، ترکیب رنگ را تغییر دهید.

5/5 - (1 امتیاز)