ترفندهای رفع شوری غذا

ترفندهای رفع شوری غذا

پختن غذا نیز فوت و فن های خاص خود را دارد و میزان مواد مورد استفاده در آن باید اندازه باشد تا ذائقه افراد را اذیت نکند. گاهی اوقات زحمت زیادی برای درست کردن یک غذا می کشید؛ اما زمانی که کمی از مزه آن را می چشید، متوجه می شوید که مقدار نمک آن زیاد است و غذایتان شور شده. زیاده روی در مصرف نمک نیز خطرات زیادی دارد و باعث افزایش فشار خون شده و ریسک سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می دهد. در این شرایط چکار می کنید؟ غذایتان را دور می ریزید یا با همان مزه شور به خورد اعضای خانواده می دهید؟ باید بدانید که از بین بردن شوری غذا کار چندان سختی نیست. روش های زیادی برای رفع شوری غذا وجود دارد. بهتر است قبل از این که کنترلتان را از دست دهید، از یکی از ترفندهای از بین بردن شوری غذا استفاده کنید. در این مقاله از سایت خرید ناب می توانید با بهترین روش های امتحان شده رفع شوری غذا آشنا شوید.

۱) برطرف کردن شوری غذا با استفاده از قند

در این روش اقدام به گذاشتن یک قند داخل یک قاشق بکنید و آن قاشق حاوی قند را داخل قابلمه غذای خود قرار دهید قرارگیری قاشق به طوری باید باشد که قند آب نشود و پس از اینکه لحظاتی سپری شد می توانید قاشق و قند را از داخل غذا بردارید.

۲) رفع شوری غذا با سیب زمینی

یکی دیگر از بهترین روش ها برای از بین بردن شوری غذا استفاده از سیب زمینی است. برای این کار باید سیب زمینی خام را به خوبی بشویید و پوست آن را جدا کنید و آن را به دو قسمت تقسیم کرده و در داخل غذای در حال جوش بیندازید. با این کار نمک اضافی غذا توسط سیب زمینی جذب شده و پس از پخت غذا به راحتی می توانید سیب زمینی را از داخل آن خارج کنید.

۳) از بین بردن شوری غذا با نان خشک

یکی دیگر از روش های رفع شوری غذا استفاده از نان خشک است. برای این کار باید یک تکه نان خشک را داخل خورشت یا غذایتان بیندازید. کمی صبر کنید تا نان، نمک ها را به خود جذب کند. سپس می توانید با کمک یک قاشق، نان را از داخل خورشت خارج کنید. برای رفع شوری خورشت بادمجان یا هر نوع خورشت دیگری می توانید از این روش استفاده کنید. بهتر است از نان خشک استفاده کنید که آب بیشتری از غذا به خود جذب کند.

۴) گرفتن شوری غذا با استفاده از میوه

در بعضی غذاها همچون خوراک سبزی یا گوشت برای اینکه شوری غذا را کاهش دهید می توانید از میوه ها استفاده کنید مثلاً برای کاهش میزان شوری غذاهایی مثل گوشت و انواع خوراک، تنها لازم است چند تکه آناناس داخل غذا بریزید.یکی دیگر از بهترین روش های رفع شوری غذا استفاده از آناناس است. این راهکار یک روش موثر برای از بین بردن طعم شوری غذا است. اگر تمایلی به بودن این میوه ها در غذا نداشتید، بعد از پخت غذا می توانید آن را خارج کنید. در ضمن اضافه کردن مقداری آووکادوی له شده به غذا می تواند شوری غذا را کاهش دهد. آووکادو چربی زیادی دارد و موجب کاهش احساس شوری می شود.

۵) رفع شوری غذا با آب ( اضافه و یا حذف کردن آب )

یک روش ساده اما موثر برای کاهش مقدار شوری غذا استفاده از آب است. اگر غذای شما آبکی است، می توانید مقدار آب بیشتری به آن اضافه کنید و غذا را کمی رقیق تر درست کنید. این کار موجب می شود تا مقدار شوری غذا کم شود. این روش برای رفع شوری عدسی و آبگوشت بسیار مفید است. البته باید توجه داشته باشید که از تبخیر آب غافل نشوید در حقیقت چنانچه صبر کنید آبی که اضافه کرده اید بجوشد و به غلظت اولیه برسد کار شما بیهوده خواهد بود ولی چنانچه می خواهید غذایتان بیش از حد آبکی شود میتوانید مقداری از آب شور آن را تخلیه کرده و با آب جدید جایگزین کنید. در برخی غذاها مثل انواع سوپ کمی شیر اضافه کنید، با این روش می توان شوری غذاهایی مثل سوپ و آبگوشت را گرفت.

۶) رفع شوری غذا با آبلیمو یا مواد اسیدی

یکی دیگر از روش هایی که برای رفع شوری غذا استفاده می شود استفاده از چاشنی ها می باشد. برای این منظور کمی سرکه سفید، گوجه فرنگی، عصاره مرکبات، ترشی یا آبلیمو در غذا هایی مانند سوپ یا خورش بریزید تا به طور چشمگیری از شوری آن بکاهید. حتی با مقدار کم هم اثر خود را می گذارند. توجه داشته باشید که برای از بین بردن شوری ماهی سرخ شده هیچ روش خاصی وجود ندارد اما اضافه کردن کمی آب لیمو می تواند طعم آن را متعادل کند.

۷) برطرف کردن شوری غذا با سرکه و شکر یا عسل

برای از بین بردن شوری غذا می توانید یک قاشق چای خوری شکر به غذایتان اضافه کنید تا طعم شیرینی آن مقدار شوری غذا را کاهش دهد. حتی می توانید یک قاشق چایخوری شکر را با یک قاشق چایخوری سرکه ترکیب کنید. سپس آن را به غذا اضافه کنید تا شوری آن کاهش پیدا کند. در صورتی که غذا هنوز شور بود می توانید باز هم از این ترکیب به غذا اضافه نمایید. به جز شکر ساده، می توانید شیر غلیظ شده یا عسل هم به غذا اضافه کنید. البته توصیه می‌کنیم آن را با نوعی اسید ترکیب کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. بهتر است برای غذا هایی که کمی تیره تر هستند از شکر قهوه ای استفاده کنید.

۸) افزایش حجم غذا برای از بین بردن شوری آن

یکی از موثرترین و البته آسان ترین روش های از بین بردن شوری غذا اضافه کردن حجم غذا است. برای این کار می توانید به قرمه سبزی تان کمی سبزی و لوبیا اضافه کنید. اگر غذایتان قیمه است، مقدار گوشت و لپه را افزایش دهید و حجم غذا را بیشتر کنید. با این روش شوری غذا به راحتی کاهش پیدا می کند. اگر داخل غذایتان از هویج یا سیب زمینی استفاده شده باشد شوری غذا را تا حدود زیادی برطرف میکند. در مورد برطرف کردن شوری غذاهایی همچون سوپ با استفاده از گل کلم ، رشته و ماکارونی به راحتی می توانید شور بودن آنها را برطرف کنید و شاید خوشمزه تر هم شوند. در غذاهایی مانند نیمرو و املت و … تعداد تخم مرغ ها را زیاد کنید.

راه های رفع شوری غذا

۹) رفع شوری غذا با نشاسته

برای برطرف کردن شوری زیادی غذاها بسته به نوع غذا می توانید از نشاسته استفاده کنید، برای مثال می توانید به غذا، برنج، پاستا یا سیب زمینی اضافه کنید. این مواد طعم شوری را از بین می برند

۱۰) شستن غذای شور روشی برای رفع شوری

اگر ماهی یا مرغ در حال پختتان شور شده است و سبزیجات داخل آب جوش طعم شوری دارد، می توانید آن ها را از آب خارج کنید و زیر شیر آب بگیرید. با این روش مقدار نمکی که جذب آن شده از بین می رود. سپس اگر غذا در حال پختن در آب است می توانید آب آن را نیز عوض کنید تا شوری غذا کاهش پیدا کند.  در برخی از غذاها مانند کوکو که در آنها از سبزیجات استفاده میشود میتوان با شستن سبزی ها از شور شدن غذا جلوگیری کرد.پس چنانچه بعد از اینکه نمک را اضافه کردید غذایتان شور شد میتوانید سیب زمینی، لوبیا سبز یا سبزیجات و … را دوباره بشویید تا از شوری غذایتان کم کنید. گرچه اینکار به سبزی بخار دیده آسیب میزنه اما برای رهایی از شوری چاره ای نیست (البته این روش خیلی عملی نمی باشد.)

۱۱) از بین بردن شوری غذا با اسفنج

زمانی که هیچ راهکاری جواب نمی دهد و راهی برایتان باقی نمانده بهتر است برای از بین بردن شوری غذا از داروخانه یک اسفنج بهداشتی خریداری کنید . یک تکه اسفنج در غذا بیندازید و اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه بجوشد تا نمک اضافی را به خود جذب کند.

۱۲) رفع شوری غذا با قاشق نقره

شاید برایتان جالب باشد که استفاده قاشق نقره نیز یکی از روش های رفع شوری غذا است. برای این کار می توانید قاشق نقره را داخل غذا قرار دهید تا شوری آن را جذب کند.

۱۳) رفع شوری غذا با خامه

زمانی که سبزی که بخارپز کرده‌اید شور شده است می‌توانید آن را با مقداری خامه سرو کنید و یا می‌توانید سبزی‌تان را در مخلوط آب جوش و خامه قرار دهید تا کمی از نمکش کم شود، البته در صورتی که کالری غذا برایتان اهمیت ندارد، می توانید در آخر آنها را با خامه هم سرو کنید. طعم خامه باعث می شود نمک غذا مشخص نشود.

۱۴) از بین بردن شوری غذا با اضافه کردن دورچین

شاید برای غذاهایی مانند خوراک گوشت و مرغ، هیچ راه‌حلی برای کاهش شوری آن ها قابل استفاده نباشد. در این صورت می توانید آن ها را به همان حال گذاشته و مقداری دورچین به غذا اضافه کنید. در این صورت هنگام خوردن غذا، مقداری دورچین با غذای اصلی ترکیب می‌شود و باعث می شود شوری غذا خیلی حس نشود. برای مثال می‌توانید مقداری سیب زمینی، لوبیای پخته شده، هویج، گل کلم، کلم بروکلی و یا مواد غذایی دیگر را به صورت دورچین در کنار غذا قرار دهید.

۱۵) رفع شوری غذا با نوشابه

اضافه کردن مقداری نوشابه به خورشت ها و غذاهای آبکی نیز راهکار دیگری برای رفع شوری غذا است.

۱۶) رفع شوری غذا با سس بدون نمک

اگر استیک یا مرغ سرخ شده شما شور شده، بهترین روش برای کاهش شوری این است که یک سس برای آن تهیه کنید. برای درست کردن این سس بهتر است از هیچ نمکی استفاده نکنید تا طعم غذا متعادل شود.

۱۷) غذا را گرم میل کنید

یکی دیگر از فوت و فن های رفع شوری غذا این است که کار خاصی نمی کنیم، فقط غذا را به صورت داغ سرو می کنیم. دما تاثیر به سزایی در طعم غذا دارد. و از این جهت شوری در غذا های گرم نسبت به غذا های سرد کمتر احساس می شود.

3/5 - (3 امتیاز)