گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوای خانه

گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوای خانه

برخی از دانشمندان معتقدند که انتخاب گیاه تصفیه کننده هوا می‌تواند به سم‌زدایی هوای محل زندگی کمک کند. به این ترتیب گیاهان آپارتمانی نه تنها زیبایی بخش خانه می‌شوند بلکه برای تمیز کردن هوایی که تنفس می‌کنیم نیز موثر هستند.

اما سوالی که پیش می آید این است که کدام گیاهان برای تصفیه هوا مناسب هستند؟ برای دریافت جواب این سوال با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید.

گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

گیاهان آپارتمانی این روزها بخشی از دکوراسیون داخلی هر خانه‌ای هستند و نگهداری از آنها برای خیلی از افراد بسیار لذت‌بخش است. با این حال، زمانی که ناسا در مجموعه‌ای از مطالعات بیان کرد که گیاهان آپارتمانی می‌توانند هوا را تصفیه کنند، مردم بیشتر به سمت گیاهان رفتند و نگهداری از گیاهان سبز و زیبا بیشتر شد.

اگرچه تحقیقات جدیدتر نشان داده است که برای تصفیه کردن هوای یک فضای بسته به گیاهان زیادی نیاز است اما همچنان گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا می‌توانند مزایای دیگری برای بهبود هوا و سلامتی داشته باشند و برای لذت بردن از آنها نیاز نیست خانه‌ی خود را به شکل یک جنگل درآورید. حتی تعداد کمی از این گیاهان برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه مناسب هستند. بنابراین چرا چند گیاه با مراقبت آسان را به فضای داخلی خانه‌ی خود اضافه نکنید؟

گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا
گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

پوتوس

پوتوس (Pothos) یا «Devil’s Ivy» یک گیاه آپارتمانی با نگهداری ساده است که به جنگ سم‌های خانگی می‌رود. پوتوس با پیچک‌های آبشاری‌اش، به خانه‌ٔ شما زیبایی خاصی می‌بخشد. این گیاه در آب، گلدان و سبدهای آویزان رشد می‌کند. مقاومت این گیاه بسیار زیاد است.

سم‌هایی که از بین می‌برد: زایلین، بنزن، فرمالدهید و تری‌کلرواتلین.

سرخس

گیاه سرخس یک گیاه آپارتمانی تصفیه کننده هوا است که به نور متوسط رو به بالا احتیاج دارد اما این نور باید حتما غیرمستقیم باشد.در کل شرایط نگهداری این گیاه تقریبا آسان است. سرخس با برگهای شمشیری قادر است تا فرمالدِهید موجود در هوا را از بین ببرد.

گیاه سرخس رطوبت‌ساز است و هوای خشک را که برای پوست مضر است از بین می‌برد.

ژربرا جامزونی

این گل زیبا و جذاب علاوه بر اینکه طیفی رنگارنگ و خاص از رنگ‌های قرمز و زرد، نارنجی و صورتی به دکوراسیون خانه‌ی شما اضافه می‌کند، توانایی فوق‌العاده‌ای در تصفیه کردن هوای خانه دارد. این گل می‌تواند فرمالدهید، تری‌کلراتیلن و بنزن را که در بعضی از وسایل و متریال‌های خانه پیدا می‌شود مثلا در رنگ‌ها و الیاف مصنوعی، کاملا تصفیه و فضای منزل را سم‌زدایی کند.

توصیه‌هایی برای نگهداری

این گل را در اتاقی نگهداری کنید که نور زیادی داشته باشد. خاک این گلدان باید همیشه مرطوب باشد و البته زهکشی مناسب داشته باشد.

پاپیتال

پاپیتال یا عَشَقه‌ی معمولی یا پیچک معمولی یا داردوستِ معمولی با نام علمی Hedera helix یک گیاه گل‌دار و دولپه‌ای است. این گیاه پیچنده و بالارونده است و اگر آن را در کنار ستون، دیوار، داربست، درخت و صخره قرار دهید از آن‌ها بالا می‌رود. در صورتی که اجسام عمودی در کنار پاپیتال نباشند، به صورت افقی و بر روی زمین رشد می‌کند.

طبق تحقیقات انجام شده، این گیاه قادر است هوای یک اتاق کوچک را در نصف روز پاک کند و برخی از آلودگی‌ها را از بین ببرد.

گیاه گندمی (Spider Plant)

گیاه عنکبوتی یا گندمی یکی از آسان‌ترین گیاهان خانگی برای تصفیه‌ی هوا است که می‌توان آن را انتخابی عالی برای تازه‌کارها یا فراموشکار‌ها دانست. گیاه گل گندمی به نقطه‌ای روشن و نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارد و شاخه‌های گلدار آن در نهایت به یک گیاه گندمی جدید تبدیل می‌شوند که آن را زیباتر و پرپشت‌تر می‌سازد. شما می‌توانید این شاخه‌ها را در حالی که هنوز به گیاه مادر متصل هستند در خاک گلدان قرار دهید و زمانی که ریشه‌دار شدند آنها را جدا کنید.

گیاه عنکبوتی، بسیار زیبا است و علاوه بر پاکیزه کردن هوای محیط، برای حیوانات خانگی هم خطرناک نیست. مطالعات ناسا نشان داده است که گیاه گندمی می‌تواند ۹۵ درصد از مواد شیمیایی موجود در هوا را در طی ۲۴ ساعت از بین ببرد. از جمله سمومی که این گیاه فیلتر می‌کند شامل مونوکسید کربن، بنزن، استایرن، فرمالدئید، زایلن و تولوئن می‌شود.

نخل اریکا Areca Palm

در تحقیقی که انجام شد، نخل اریکا بیشترین میزان دفع ماده “تولوئن” و “زایلین” را داشت. احتمالا برای شما هم مانند ما در مجله اینترنتی خرید ناب سوال پیش آمده که این دو ماده در چه موادی هستند. تولوئن یکی از آلاینده های سمی است که در رنگ ها، پاک کننده لاک ناخن، چسب ها و مایع غلط گیر به فراوانی یافت می شود. زایلن هم به عنوان حلال در جوهر پرینتر، مواد پلاستیکی و محصولات چرمی وجود دارد. این مواد به راحتی و بدون آنکه بدانیم مدهاست که وارد خانه ما شده اند و آثار مخربی ازخود به جا می گذارند. نخل اریکا یکی از گیاهانی است که به شدت برای نگهداری در خانه پیشنهاد می شود.

نخل راپیس

نخل راپیس یا رافیس در رتبه بندی ناسا درباره گیاهان تصفیه کننده هوا به همراه نخل اریکا در رتبه ی اول قرار گرفته است. این گیاه آپارتمانی میتواند در محیط های خشک و مرطوب به راحتی به رشد خود ادامه دهد. اما نکته قابل توجه درباره نخل راپیس این است که این گیاه در از بین بردن سم فرمالدهید ( سم آزاد شده از وسایل خانگی ) تاثیرگذار نیست.

پس اگر به دنبال یک گیاه برای از بین بردن فرمالدهید هستید بهتر است از انتخاب نخل راپیس منصرف شوید.

نخل راپیس
نخل راپیس

نخل بامبو Bamboo palm

نخل بامبو گیاه دیگری است که در از بین بردن آلاینده ها بخصوص فرمالدهید امتیاز بالایی کسب کرده است. ساقه های باریک و بلند آن به همراه برگ های زیبای سبز رنگ، رطوبت و حال و هوای گرمسیری را به هر اتاقی هدیه می دهند.

گل چمچه‌ای

یکی دیگر از گیاهان تصفیه کننده هوا گل چمچه‌ای از خانواده گل شیپوریان است که با نام «Spathiphyllum» نیز شناخته می‌شود. این گیاهان به مراقبت زیادی نیاز ندارند. برگ‌های درخشان سبز آنها در نور کم نیز به هر خانه‌ای زیبایی و جلا می‌بخشد. هفته‌ای یک‌بار آنها را آبیاری کنید. می‌توانید در فصل بهار از این گیاه تکثیر کنید.

سم‌هایی که از بین می‌برد: بنزن، کربن مونوکسید، فرمالدهید، تری‌کلرواتلین و زایلین.

اسپاتی فیلوم

گیاه اسپاتی فیلوم به گیاه صلح نیز معروف است. این گیاه از بهترین گیاهان مناسب برای تصفیه هوا است و به تنهایی می تواند تا حدود ۶۰% هوای خانه را تصفیه کند. اسپاتی از جمله گیاهان سازگار با نور کم است و نگهداری تقریبا ساده ای دارد تنها باید اندکی به آن توجه داشته باشید.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یکی از گیاهانی است که در شب اکسیژن زیادی آزاد می‌کند و از نظر سازمان فضایی آمریکا (ناسا) از جمله بهترین گیاهان تصفیه‌کننده هوا به حساب می‌آید. این گیاه بنزن و فرمالدهید موجود در هوا را از بین می‌برد و یک خواب راحت را برای ساکنان خانه به ارمغان می‌آورد.

تکثیر این گیاه به راحتی انجام می‌گیرد و به راحتی می‌توان یک گلدان آلوئه ورا را در خانه تکثیر داد. همچنین گیاه آلوئه‌ورا به نور خورشید نیاز دارد.

دراسنا (Dracaena)

بیش از ۴۰ نوع مختلف از گیاهان دراسنا وجود دارد و یافتن یک دراسنای مناسب برای نگهداری در خانه کاری بسیار ساده است. با این حال کسانی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند شاید ترجیح بدهند گیاه آپارتمانی دیگری تهیه کنند چرا که مصرف دراسنا برای گربه‌ها و سگ‌ها سمّی است. گیاهان دراسنا اغلب تا یک متر رشد می‌کنند و به همین خاطر به گلدان‌های بزرگتر و فضای بیشتری احتیاج دارند. این گیاهان مه‌پاشی را به آبیاری شدن ترجیح می‌دهند.

دراسنا علاوه بر تصفیه‌ی هوا برای بهبود دامنه‌ی توجه و تقویت حافظه نیز بسیار مفید است و این گیاه را انتخابی بسیار عالی برای محیط اداره و محل کار می‌سازد. دراسنا برای از بین بردن سمومی از قبیل فرمالدئید، زایلن، تریکلرواتیلن و بنزن مناسب است.

سانسوریا (Snake Plant)

با دیزاین اتاق خواب اگر این گیاه را در آن نگهداری کنید، خواب راحت و آرامی خواهید داشت. سانسوریا که آن را با نام «زبان مادرشوهر» هم می‌شناسند، گیاهی شاداب است که برگ‌های آن حاشیه‌ی زردرنگ دارند. این گیاه شب‌ها اکسیژن آزاد می‌کند و کمک می‌کند که بتوانید موقع خوابیدن بهتر نفس بکشید. سانسوریا یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است که برای تصفیه و فیلتر کردن فرمالدهید، زایلین، بنزن، تولوئن و تری‌کلر اتیلن می‌توانید در خانه نگهداری کنید.

گل داوودی

گل داوودی رنگ‌های شاد بنفش و صورتی دارد و باعث نشاط و شادابی در افراد می‌شود. این گل، تصفیه‌کننده هوای بسیار خوبی نیز هست و مواد سمّی مانند فرمالدهید، بنزن، آمونیاک، زایلن و تولوئن را از بین می‌برد. گل داوودی مقدار زیادی اکسیژن را در شب آزاد می‌کند و یک خواب راحت را برای اعضای خانه به همراه می‌آورد.

این گیاه به نور خورشید نیاز دارد و مستعد ابتلا به قارچ است. بنابراین باید در نگهداری و میزان آبیاری آن دقت کرد.

گل داوودی
گل داوودی

سخن آخر

در روزگار فعلی ما که آلودگی هوا به خصوص در فصل زمستان بسیار بالاست و عوارض افزایش آلودگی گریبان انسان ها از طفل نوزاد تا افراد سالخورده را گرفته است ، باید به دنبال راه فراری باشیم تا مبادا نسل آینده ی ما از عوارض این مشکل بزرگ متضرر شوند.

پس اگر شما برای سلامتی کسانی که دوستشان دارید نگرانید ،این مقاله در مجله اینترنتی خرید ناب را برایشان ارسال کنید.

5/5 - (2 امتیاز)