ماده مخدر گل چیست

ماده مخدر گل چیست ؟

ماده مخدر گل چیست ؟ گل از جمله مواد مخدر جدیدی است که به تازگی مصرف آن در میان جوانان به طرز وحشتناکی شیوع پیدا کرده است. این ماده مخدر را به وسیله سیگار به مصرف می رسانند. ماده مخدر گل، دارای پتانسیل قوی ‌تری از ماریجوانا و حشیش در ایجاد توهم و اعتیادآوری است و میزان قدرت توهم‌ زایی آن دو تا سه برابر بیشتر از ماریجوانای معمولی است.

ماده مخدر گل با دارا بودن حداقل ۲۴ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول و مواد شیمیایی دارای اثرات اعتیادآور برای مصرف‌ کننده است در حالیکه ماری جوانای معمولی (غیر طبی) که از برگ گیاه شاهدانه حاصل می‌شود، دارای کمتر از۸ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول بوده لذا اثرات سوء مصرف نوع طبی آن را بدنبال ندارد.  گل که در باور عمومی حتی کم‌ خطرتر از حشیش و ماریجوانا و علف معرفی شده است، می‌تواند آنقدر خطرناک باشد که با یک بار مصرف، برای همیشه باعث اعتیاد شود. چون به طور مستقیم بخش‌های مسئول آرامش‌ بخشی را در مغز فلج کرده و خودش جایگزین آن می‌شود. بنابراین با مصرف نکردن گل، فرد دچار اضطراب شدید، بیقراری، وحشت زدگی ، تپش قلب شدید و… می‌شود.

ماده مخدر گل چیست
ماده مخدر گل چیست

تاریخچه پیدایش گل

اولین‌بار، در دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ میلادی بود که آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی روی مواد شیمیایی‌ای کار کردند که عموماً با هدف نظامی تولید می‌شدند. این مواد، در واقع فرمول‌های جدیدی بودند که خواص روانگردان داشتند و در آزمایش‌های کنترل فکر، با هدف حقیقت‌یابی از جاسوسان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این ترکیبات خواصی شبیه حشیش و ماریجوانا داشتند با این تفاوت که می‌توانستند چندین برابر آن تأثیرگذار باشند. گیاه شاهدانه‌ای که به آن «کوش افغان» هم گفته می‌شد، از افغانستان به آمریکا برده شد و این شروع پیدایش «گل» بود.

با استفاده از کوش افغان، ماریجوانای جدیدی کشت شد که خواصی متفاوت از ماریجوانای سنتی داشت و به آن “مدیکال ماریجوانا” گفته می‌شد.  ماریجوانا گیاهی است که هم نوع نر و هم نوع ماده آن وجود دارد. نوع نر ۳  درصد و نوع ماده ۸ درصد مخدر دارد. اما گیاه جدیدی که با تغییرات ژنتیکی تولید شد، دوجنسیتی بود و برخلاف ماریجوانای طبیعی که گل‌های کمی دارد، بسیار پرگل است. در این گل‌ها ۷ برابر بیشتر از ماریجوانا ماده مخدر وجود دارد. آن‌قدر که اگر از کنار آن عبور کنید، یا شب بالای سرتان باشد، دچار توهم می‌شوید.  ماریجوانایی که این روز‌ها در دست جوان‌ها می‌چرخد، «گل» همین ماریجوانای تغییر ژنتیکی‌ یافته است.

مخدر گل اگرچه در دنیا به چشم دارو نگاه می‌شود اما از ۸ – ۹ سال قبل توسط فردی با نام مستعار آرتا به ایران آورده شد و حالا در برخی از شهرهای ایران کشت می‌شود.

عوارض مصرف گل

در صورتی که فرد سابقه مشکلات روحی و روانی، افسردگی و یا پارانویا داشته باشد، مصرف گل باعث بدتر شدن اوضاع و تشدید این گونه مشکلات خواهد شد.

برای کسانی که دچار مشکلات قلبی هستند، مصرف گل باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شده و می تواند خطر ساز باشد. علاوه بر آن، مصرف طولانی مدت و دائمی گل می تواند باعث ایجاد احساس خستگی مفرط و بی انگیزگی و همچنین کاهش میزان تمرکز و کیفیت یادگیری می شود. علاوه بر این استفاده دائمی از گل باعث کاهش کیفیت اسپرم در مردان، و جلوگیری از تخمک گذاری در زنان می شود. مصرف گل در زمان بارداری باعث آسیب رسیدن به جنین می شود.

کاهش حافظه کوتاه مدت نیز از دیگر عوارض مصرف این ماده مخدر است. به ویژه آنکه در قشر جوان که بحث ادامه تحصیل، کار، تشکیل خانواده و … برای آنها مطرح است، مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کند. یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف گل و ماری جوانا نیز گوشه گیری و انزوای فرد مصرف کننده و حالت‌های افسردگی است که مجموع این عوامل منجر به افت شدید تحصیلی در میان دانش آموزان و دانشجویان  مصرف کننده این مواد می‌شود. فرد مصرف کننده این ماده پس از مصرف ضمن احساس دریافت انرژی بالا، سرخوش شده و پس از اثراتی که روی عملکرد سیستم مغزی وی می‌گذارد ممکن است باعث از دست رفتن تعادل،‌ خنده‌های زیاد و بی مورد،‌ خلل در تشخیص واقعیت و سرانجام بروز رفتارهای غیرمتعارف از سوی مصرف کننده شود.

با وجود آنکه طبق آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گل پس از تریاک دومین مخدر مصرفی کشور است اما این ماده در دنیا بیشترین مصرف را دارد و پر مصرف‌ترین ماده مصرفی در جهان است.

برخی دیگر از عوارض گل عبارتند از:

  • حرص و ولع مصرف
  • کاهش اشتها
  • مشکلات خواب
  • از دست دادن وزن
  • پرخاشگری و عصبانیت
  • تحریک پذیری
  • بی قراری
  • کابوس های شبانه

این عوارض معمولا ١٠ ساعت پس از قطع مصرف آغاز شده و تا یک هفته ادامه پیدا می کنند.

درمان یا ترک ماده مخدر گل

ناشناخته بودن اثرات استفاده از گل در مدت طولانی و با دوز بالا، در کنار کمبود تحقیقات جهانی باعث شده است که اعتیاد به گل جزو اعتیادهای بدون درمان شناخته شود. بیشتر روش‌های ترک که در ایران به کار گرفته می‌شود، متکی به تحقیقات و شیوه‌های درمانی در خارج از کشور است و این در حالی است که در خارج از ایران، مخدر گل یا همان مدیکال ماریجوانا برای مصارف دارویی بیماران خاص استفاده می‌شود و استفاده تفننی ندارد. بنابراین، روش مؤثری هم برای ترک آن معرفی نشده است.

2.7/5 - (4 امتیاز)