طرز تهیه عدس پلو مجلسی یا نذری

طرز تهیه عدس پلو مجلسی یا نذری

عدس پلو یکی از انواع غذاهای سنتی ایرانی است که در مناسبت های خاص به عنوان نذری پخش می شود و به سادگی قابل تهیه است و هزینه چندانی ندارد (البته در قیاس با غذاهایی همچون کباب و مرغ). از مواد اصلی عدس پلو می‌توان به برنج، عدس و روغن اشاره کرد که بنا به تعداد نفرات، میزان مواد اولیه متغییر است.

این غذا شاید به تنهایی خیلی مورد استقبال قرار نگیرد، اما زمانی که مخلفات مختلفی همچون گوشت چرخ کرده، مرغ، کشمش، زرشک و خلال بادام به آن اضافه میشود یک غذای بی نظیر را به ارمغان می آورد و تبدیل به یک غذای نذری و مجلسی عالی می‌شود. نیازی نیست که همه این مواد را استفاده کنیم خیلی از آشپزها تنها با مخلوط کردن پیاز و کشمش به همراه عدس پلو یک غذای خوشمزه را برای خانواده تهیه میکنند.

برای درست کردن عدس پلو مجلسی و نذری خوشمزه با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید.

عدس پلو نذری و مجلسی
عدس پلو نذری و مجلسی

مواد لازم برای تهیه عدس پلو نذری برای ۱۰۰ نفر

۱۶ کیلوگرم برنج

۸ کیلوگرم عدس

۳ کیلوگرم کشمش پاک کرده و شسته شده

۴ کیلوگرم گوشت چرخکرده

۸۰۰ گرم پیاز سرخ شده

نمک و فلفل به مقدار لازم

زردچوبه و دارچین به مقدار لازم

۳ کیلوگرم روغن جامد

زعفران دمکرده به مقدار لازم

گام به گام با طرز تهیه عدس پلو نذری

همانطور که مشاهده می کنید، مواد توضیح داده شده برای تهیه عدس پلو برای ۱۰۰ نفر است که برای زیاد یا کم کردن تعداد افراد می توانید مقدار مواد لازم را هم به میزان افراد کم یا زیاد کنید. مثلا شما تعداد پنجاه نفر را در نظر دارید پس مواد اولیه که در قیمت بالا مشاهده می کنید باید نصف شود.

طرز تهیه عدس پلو مجلسی یا نذری
طرز تهیه عدس پلو مجلسی یا نذری

طرز تهیه عدس پلو در هفت مرحله

قبل از شروع مراحل باید بدانید که می توان عدس پلو را بدون گوشت هم درست کرد و گوشت چرخ کرده تنها برای خوشمزه تر کردن عدس پلو است و در صورت صلاح دید آن را حذف کنید و نیازی به تغییر شیوه پخت نیست.

گام اول

در گام نخست از یک روز قبل برنج را با آب و نمک مخلوط کنید و بهتر است عدس را هم از روز قبل در آب ریخته تا سبک تر شود تا خاصیت نفاخ بودن خود را از دست بدهد.

گام دوم

عدس را در قابلمه ریخته و تا اندازه ای که روی عدس ها پوشانده شود روی آن آب بریزید. سعی کنید عدس ها را نیم پز کرده تا در پلو له نشود که باعث زشت شدن عدس پلوی شما شود. این کار باعث می شود تا عدس ظاهر خوبی نیز داشته باشد. پس از اینکه عدس پخته شد، آن را آبکش کرده و کمی نمک به آن اضافه کنید.

گام سوم

در این مرحله یک قابلمه بزرگ یا دیگ را تا نصف آب پر کنید. آن را بر روی شعله گاز قرار داده و صبر می کنیم تا آب جوش بیاید. وقتی به طور کامل جوش آمد به طوریکه حباب هایی در داخل قابلمه مشاهده کردید، برنج از قبل خیس شده را در داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا برنج به خوبی نرم شود.

گام چهارم

وقتی برنج به اندازه کافی نرم شد، آن را برای آبکش کردن آماده می کنیم. علامت آماده شدن برنج برای آبکش کردن این است که بر روی دانه های برنج ترک مشاهده می کنید. برنج را آبکش کرده و یک دیگ آماده می کنیم. انتهای دیگ کمی روغن ریخته و سپس نان لواشی که از قبل آماده کرده بودیم را در ته قابلمه قرار می دهیم. پس از آن به ترتیب یک لایه برنج و یک لایه عدس در کف قابلمه می ریزیم تا عدس و برنج تمام شوند. سپس برنج را از دور قابلمه جمع کرده و به شکل تپه درست کنید. با انتهای کفگیر چندین سوراخ در داخل برنج ایجاد کنید تا در هنگام دم کشیدن بخار از برنج خارج شود. صبر کنید تا برنج به خوبی دم کشیده و مغز پخت شود.

گام پنجم

حالا زمان تهیه پیازداغ و کشمش و گوشت چرخ کرده است. کشمش هایی که از قبل آماده کرده و شسته بودید را در داخل یک قابلمه روغن با شعله ای با درجه حرارت ملایم تفت دهید. توجه داشته باشید که کشمش خیلی سریع می سوزد. پس مراقب باشید.

گام ششم

برای طبخ و استفاده از گوشت دو روش وجود دارد. یک روش گوشت چرخ کرده سرخ شده با پیاز داغ و دیگری تهیه گوشت های قلقلی است. در این قسمت هر دو روش را توضیح می دهیم. برای تهیه گوشت به شکل اول باید ابتدا پیازها را به شکل خلالی خرد کنید. در یک ماهیتابه بزرگ روغن ریخته و پس از اینکه روغن داغ شد، پیازها را به آن اضافه کنید. کمی پیاز را تفت داده و پس از اینکه رنگ آن طلایی شد، گوشت چرخ کرده را به پیازداغ اضافه کنید. گوشت را تفت دهید تا سرخ شود. سپس فلفل و نمک و زردچوبه و دارچین را به میزان دلخواه به آن اضافه کنید.

در روش دوم ابتدا باید گوشت های چرخ کرده را با پیاز رنده شده و نمک و فلفل و دارچین و زردچوبه ترکیب کرده و به خوبی ورز می دهیم. اکنون قلقلی های چرخ کرده را به اندازه دلخواه آماده می کنیم. می توانید قلقلی ها را به اندازه گردو آماده کنید. سپس آنها را در مقداری روغن تفت می دهید تا گوشت ها سرخ شوند.

عدس پلو نذری
عدس پلو نذری

گام هفتم

اکنون تمام ترکیبات به شکل جداگانه آماده شده است. وقتی برنج دم کشید، می توانید کمی از برنج را با زعفران دمکرده مخلوط کرده و برای تزئین استفاده کنید. زعفران طعم و عطر فوق العاده ای به این غذا می دهد. اکنون برنج را در ظرف های نذری با کشمش و گوشت های قلقلی و زعفران تزئین کنید. غذا آماده است.

پیشاپیش نذرتان قبول و مجله اینترنتی خرید ناب را از دعای خیر خودتان محروم نکنید.

5/5 - (1 امتیاز)