راهنمای خرید قهوه

راهنمای خرید قهوه

آنچه در راهنمای خرید قهوه مطالعه خواهید کرد شناخت قهوه مناسب برای شما و سپس خرید ناب قهوه است. در خرید قهوه آگاه بودن از اینکه نیاز شما چیست اهمیت فراوانی دارد، بطور مثال اگر یک دونده بخواهد بهترین قهوه را برای خود بخرد باید سراغ مواردی برود که کافئین بالایی داشته باشد ولی از آن مهم تر زود جذب باشد ولی برای شخصی که میخواهد تا صبح بیدار بماند و درس بخواند داشتن کافئین بالا کفایت می کند.

به طور کلی ما دو دسته کلی قهوه داریم. دانه های روبوستا و دانه های عربیکا. از نظر ظاهری، دانه های عربیکا بر روی خود یک شیار به شکل s دارند. اما شکاف روی دانه های روبوستا صاف است. روبوستا دارای طعم تلخ است. در حالی که عربیکا طعمی ترش و کمی گس دارد. پس در ابتدا باید بدانید که به کدام طعم علاقه بیشتری دارید.

بهترین قهوه را بر اساس شرایط خودتان انتخاب کنید.

مثلاً بهترین قهوه برای اینکه سر کار بخوریم چیه؟

بهترین قهوه برای ورزشکارها چطور؟

چه قهوه‌ای برای شب امتحان یا شیفت شب خوب است؟

 

قهوه خارجی بهتر است یا ایرانی؟

همه قهوه ها در اصل خارجی هستند. چون در ایران اصلاً کشت قهوه نداریم.

بلکه قهوه به صورت دانه سبز وارد می‌شود و بعد فرآوری می‌شود (رُست و بسته‌بندی می‌شود).

حالا سوال درست‌ این است:

قهوه با بسته‌بندی و رُست خارجی بخریم یا بسته‌بندی و رست داخلی؟

قهوه‌های داخل، تازه‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند.

اما اگر به برندهای خارجی قهوه‌ عادت کردید، همان خارجی را بخرید. البته باید چند برابر پول بیشتر بدهید.

می‌خواهید قهوه بدون کافئین استفاده کنید؟ قهوه کم کافئین (decaf) بگیرید.

دوست دارید فال قهوه بگیرید؟ قهوه ترک بخرید.

میخواهید قهوه ارزان قیمت ولی با کیفیت عالی خرید کنید؟ حتما فروشگاه های اینترنتی را زیر نظر داشته باشید گاهی با ۴۰% تخفیف مارک های خوب را عرضه می کنند.

 

بسته‌بندی قهوه باید سوپاپ داشته باشد.

سوپاپ هم گاز مضر قهوه را بیرون می‌کند و هم مانع ورود هوا به داخل قهوه می‌شود.

سوپاپ بسته بندی قهوه

آگاهی از ترکیبات قهوه

برای نوشیدن یک قهوه خوش عطر و طعم، شما می توانید از ترکیبات مختلف استفاده کنید. در بعضی از پودرهای قهوه، قهوه های مختلفی با هم آسیاب شده اند. گاهی قهوه روبوستا و عربیکا در کنار هم آسیاب می شود. لذا یک قهوه پر کافئین در کنار طهم ترش و گس عربیکا خواهید داشت. در بعضی موارد، قهوه های نقاط مختلف دنیا در کنار هم آسیاب می شوند. چرا که قهوه های مختلف،‌ دارای عطر و طعم متفاوتی هستند. بعضی از قهوه ها عطر نان تست، میوه و انواع گل دارند. با آسیاب کردن این قهوه ها در کنار هم، می توان به یک ترکیب بی نظیر دست یافت.

راهنمای خرید قهوه
راهنمای خرید قهوه

قبل از خرید قهوه مضرات قهوه را بشناسید:

مضرات قهوه

۱- فشار خون : قهوه فشار خون را بالا می‌برد. حتی اگر این افزایش خیلی جزئی هم باشد، کسانی که دچار پرفشاری خون هستند در برابر این تاثیر قهوه آسیب پذیرترند.

۲- پوکی استخوان : مصرف کنندگان بالای قهوه ممکن است دچار افزایش دفع کلسیم از ادرار شده و در معرض خطر پوکی استخوان قرار گیرند. این مشکل به خصوص در مورد کسانی که به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

۳- خواب نامطلوب : افراط در مصرف کافئین ممکن است تا حد چشمگیری سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. همچنین مقدار بالای کافئین تاثیرات منفی در به خواب رفتن و کیفیت خواب دارد. هر فردی باید متناسب با شرایط خواب خود ساعت نوشیدن قهوه را تنظیم کند، اما به طور کلی توصیه می‌شود ۴ تا ۶ ساعت قبل از به رختخواب رفتن قهوه نوشیده نشود.

۴- رفلاکس گوارشی : قهوه تا حد بالایی می‌تواند عامل بازگشت اسید معده و سوزش معده در افراد مستعد این مشکل شود.

۵- بارداری : گرچه هنوز دلایل روشنی در رابطه با آسیب قهوه به جنین تایید نشده است، اما توصیه می‌شود درمدت بارداری نوشیدن قهوه به ۱ تا ۲ فنجان در روز کاهش یابد. همچنین خانم‌هایی که سقط‌های مکرر داشته و یا برای بارداری مشکلاتی دارند باید قهوه را به طور کامل کنار بگذارند.

۶- کاهش جذب آهن : نوشیدن قهوه به همراه غذا به خاطر وجود تانین، جذب آهن را کم می‌کند. افراد مبتلا به کم خونی باید قهوه را مانند چای یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند

امتیاز این مقاله