روش های تشخیص نقره اصل از بدل

روش های تشخیص نقره اصل از بدل

نقره یکی از فلزهای ارزشمند و جذابی‌ است که همیشه طرفدار خودش را دارد. اگر نقره دوست دارید، پیش از خرید باید به تشخیص زیورآلات نقره اصل از تقلبی هم فکر کنید. چراکه ممکن است پول زیادی را بابت خرید فلزی بی‌ارزش از دست بدهید. نقره همیشه جذاب بوده اما این روزها که قیمت طلا بالا رفته، بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند سرویس نقره بخرند. به همین دلیل تشخیص زیورآلات نقره اصل از تقلبی از هر زمانی مهم‌تر به‌نظر می‌رسد و از شما دعوت می کنیم با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید تا راه های مختلف تشخیص نقره اصل از تقلبی را با شما در میان بگذاریم.

تشخیص نقره اصل از بدل
تشخیص نقره اصل از بدل

نماد حلاکی شده بر روی زیورآلات نقره

در واقع این نشانه‌‌ها به منزله شناسنامه نقره اصل هستند که اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌‌دهند. بنابراین اولین گام در شناخت نقره اصل بررسی نشانه‌‌هایی است که بر روی آن حک شده است. اگر نقره شما این نشانه‌‌ها را داشته باشد به احتمال زیاد اصل است و اگر فاقد چنین نشانه‌‌هایی باشد بدل خواهد بود.

نشانه‌‌هایی که روی نقره حک می‌‌شوند بیانگر جزئیات محتوای جنس مورد نظر شما هستند. به عبارت دیگر بیانگر میزان خلوص نقره، معدنی که نقره از آن استخراج شده، طراح و یا سازنده جواهر هستند.

این نشانه‌‌ها را معمولاً بر روی گیره گردنبند و داخل دستبند، انگشتر و گوشواره حک می‌‌کنند.

لازم به ذکر است که زیورآلات قدیمی نقره‌‌ای که سال‌‌های زیادی از قدمت آن‌ها می‌‌گذرد ممکن ست فاقد چنین نشانه‌‌هایی باشند. در ضمن ممکن است بدلیجات نیز این نشانه‌‌ها را داشته باشند. بنابراین بررسی نشانه‌‌های حک شده روی زیورآلات نقره‌‌ای از جمله انگشتر امری لازم است ولی کافی نیست.

اگر نقره‌ شما این نشانه‌‌ها را داشته باشد باید به دنبال روش‌‌های دیگری برای تشخیص نقره اصل باشید تا از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تمامی زیورآلات خوب و با کیفیت باید حداقل نشانه‌‌ای از موارد ذکر شده همچون درصد خلوص، نام معدن، نام طراح و یا غیره داشته باشند.
از علایم رایج تشخیص نقره اعداد ۹۲۵، ۸۰۰ و حرف S است که نشان دهنده Sterling یا Silver می‌‌باشد.

در هر قطعه نقره ممکن است نشانه‌‌های زیادی وجود داشته باشد، اما به هر حال یک جواهر با کیفیت حداقل باید یکی از این نشانه‌‌ها را داشته باشد.

با این نشانه‌‌ها اصالت انگشتر شما سنجیده می‌‌شود. اگر هنگام خرید انگشتر نقره‌‌ای متوجه شدید که انگشتر شما هیچ کدام از این نشانه‌‌ها را ندارد به احتمال زیاد انگشتر بدل است و فقط جنبه تزئینی دارد.

شناسایی نقره اصل با آهنربا

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید نقره اصل نیز مانند طلا خاصیت ضد آهنربایی دارد. این بدین معناست که اگر نقره شما اصل باشد، زمانی که آهنربا را به آن نزدیک کنید، آن را از خودش دفع می‌کند. برای این منظور کافی است تا انگشتر خود را به آهنربا نزدیک کنید. اگر نیروی دافعه ایجاد کرد، این موضوع نشان می‌دهد که انگشتر شما اصل است.

در غیر این صورت اگر انگشتر جذب آهنربا شد، نشان‌دهنده تقلبی بودن انگشتر است و انگشتر شما فقط روکش نقره دارد. البته توجه به این نکته ضروری است که فلزاتی مانند روی، سرب، مس نیز قابلیت غیرمغناطیسی دارند و ممکن است جذب آهنربا نشوند. در نتیجه این روش به عنوان راه تشخیص نقره اصل همیشه جواب نمی‌دهد.

آزمایش با یخ برای تشخیص نقره اصل

نقره رسانای انرژی گرمایی است، پس قطعه‌ی یخ در مجاورت این فلز، باید زودتر از حالت معمول ذوب شود. یک قطعه یخ را روی زیوری که قرار است اصالت آن را بررسی کنید قرار دهید. اگر یخ سریع‌تر از حد معمول آب شد، می‌توانیم بگوییم که زیورآلات شما نقره‌ اصل است.

تشخیص نقره اصل از بدل با روش بو کردن

برای این روش، کافی است از حس بویایی خود کمک بگیرید و زیورآلات خود را چند ثانیه بو کنید. اگر از زیورآلات خود بوی قوی حس کردید، به احتمال زیاد ناخالصی زیور نقره‌ی شما زیاد است و بخش عمده‌ای از آن، از فلز مس ساخته شده است.

ضربه زدن و صدای آن برای تشخیص نقره اصل از بدل

نقره ی اصل صدای دلنشینی همچون صدای زنگوله ایجاد میکند که ظرافت خاصی در این صدا نهفته است. هنگامی که با فلز دیگری به جز نقره به نقره ضربه وارد کنید این صدا دلنشینتر میگردد. در گذشته نیز برای تشخیص اصل بودن سکه های نقره از این روش استفاده میشده است. به این صورت که سکه را از ارتفاع حدود ۲۰ سانتی بر روی یک سطح صاف رها میکردند و اگر صدایی همچون صدای زنگ به گوش میرسید دلیل بر اصل بودن و عیار بالا بودن نقره بود. امروزه نیز میتوانید از این تست در تشخیص زیورآلات نقره و به خصوص انگشتر نقره از این روش استفاده کنید. با یک جسم فلزی همچون قاشق چایخوری ضربه ای آرام به انگشتر خود بزنید. اگر صدایی همچون صدای زنگوله یا زنگ شنیدید نقره شما اصل و عیار بالا می باشد. اما اگر صدایی مبهم و به اصطلاح خفه، شنیدید نقره ی شما تقلبی و یا بسیار عیار پایین است.

تست سر خوردن آهنربا

اگر شما یک شمش نقره در دست دارید میتوانید از این روش برای تشخیص اصل بودن نقره استفاده کنید. یک طرف شمش را از زمین بلند کنید و در زاویه ۴۵ درجه از زمین نگه دارید. در این حالت یک آهنربا را بر روی شمش نقره قرار دهید، آهنربا بایستی به آرامی بر روی شمش سر خورده و به سمت پایین بیاید.

نقش وایتکس در تشخیص نقره اصل و بدل

استفاده از مایع سفید کننده (وایتکس) روشی دیگر برای تشخیص نقره اصل از بدل است. برای این کار باید قسمتی از زیورآلات خود را به مایع سفید کننده آغشته کنید. اگر محل مورد نظر به سرعت سیاه شد، مشخص می‌‌شود که انگشتر شما اصل است و یا این که با روکشی از نقره ساخته شده است. استفاده از این روش به شما این امکان را می‌‌دهد که جنس انگشتر خود را بهتر و بیشتر بشناسید.

پارچه سفید و تست نقره

این راه خیلی راحت و ساده است. پارچه‌ سفید و نرمی بردارید. سرویس نقره را با این پارچه مالش دهید. نقره اصل و واقعی باعث می‌شود بعد از مدتی پارچه سفید لکه‌دار شود و لکه‌های سیاه روی آن ایجاد شود.

انعطاف پذیری نقری

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم نقره فلزی انعطاف پذیر است پس قابلیت خم شدن دارد.

اگر انگشتر، دستبند یا … نقره خود را خم کنید و تا حدودی از انعطاف پذیری برخوردار باشد می‌‌توان گفت درصد خلوص آن بیشتر است؛ اما چنانچه آن را خم کردید و متوجه شدید که اصلاً خم نمی‌‌شود و بسیار سفت و سخت است بدانید که درصد خلوص آن بسیار کم و اندک است.

نقره اصل و تقلبی
نقره اصل و تقلبی

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که افراد سودجو همیشه دنبال راهی برای منفعت بیشتر و فریب دیگران هستند و به شما پیشنهاد می کنیم برای خرید زیورآلات قیمتی به فروشگاه ها و پاساژهای مطمئن مراجعه کنید تا درصد خرید تقلبی را به حداقل برسانید.

5/5 - (2 امتیاز)