سفر به بندر زیبای پارسیان

سفر به بندر زیبای پارسیان

استان هرمزگان نام یکی از استان‌های جنوبی ایران است که در شمال تنگه هرمز قرار گرفته‌ است و قطب گردشگری و اقتصاد ایران است. این استان حدود ۶۸هزار کیلومتر مربع (کمابیش اندازه کشور گرجستان) مساحت دارد که از این نظر هشتمین استان کشور است. جنوب این استان را آب‌های گرم خلیج‌فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر در برگرفته‌ است.

به دلیل هم جواری با آب های خلیج فارس، این استان مناطق دیدنی و زیبایی دارد که هر کدام از این مناطق دیدنی ارزش صدها بار سفر را به این استان زیبا دارد که یکی از این نقاط دیدنی بندر زیبای پارسیان است که مجله اینترنتی خرید ناب قصد دارد اشاره ای به آن داشته باشد.

 بندر پارسیان

شهرستان پارسیان در غربی‌ترین نقطه هرمزگان، دروازه ورودی استان هرمزگان برای مسافران و گردشگران و محل تلاقی استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان است. این شهرستان از توابع بندرلنگه است که آب و هوای آن با سایر شهرهای استان هرمزگان نزدیک بوده و مانند شهرهای جنوبی دیگر مانند اهواز در خوزستان نیست و یکی از بهترین شهرها برای مسافرت در زمستان است.

چنانچه برای سفر به هرمزگان زیبا از شهر عسلویه وارد این استان شوید، برای رسیدن به بندرعباس، طول شهرستان پارسیان را طی خواهید کرد. در طول این مسیر شما از کنار جاذبه‌های طبیعی فراوانی عبور می‌کنید.

 بندر پارسیان
بندر پارسیان

شهرستان پارسیان از دو بخش اصلی «کوشکنار» و «مرکزی» تشکیل می‌شود و شهرهای اصلی آن «شهر پارسیان»، «کوشکنار» و «دشتی»  هستند. چهار دهستان «بوچیر»، «بهدشت»، «کوشکنار» و «مهرگان»، چشمه‌ها و باغ‌ها و طبیعت بکر فراوان دارند.

در بندر پارسیان مثل هر بندر جنوبی دیگر، تا دلتان بخواهد نخلستان دیده می‌شود. از گذشته محصولات این نخلستان‌ها مثل خرما و غله به هند و مومباسا صادر می‌شدند. اصلا همین تجارت با کشورهای هند و آفریقا جزء اصلی‌ترین منبع درآمد مردم منطقه بود.

سواحل پارسیان

یکی از قسمت‌های جذاب سفر به پارسیان، تفریح در سواحل زیبای خلیج‌فارس است. اگر در امتداد یک جاده ساحلی در امتداد سواحل جنوبی کشور حرکت کنید، در هر قسمتی از آن می‌توانید سواحل بکری را بیابید که برای چند ساعت درون آن به استراحت و لذت بردن از خلیج‌فارس بپردازید. سواحل از جاهای دیدنی پارسیان هستند که از این امر مستثنی نیستند.

چشمه و آبشار بوچیر

در شرق پارسیان روستای زیبای بوچیر قرار دارد که چشمه و آبشار آن زیبایی روستا را دو چندان کرده است. برای گذر از چشمه به آمادگی جسمانی بالا، مهارت در صخره‌نوردی، دره‌نوردی و توانایی شنا کردن نیاز دارید؛ در غیر این صورت باید از جلیقه، تیوپ و یا قایق‌های بادی برای گذر از این مسیر استفاده کنید. برای بازدید از آبشار، چشمه، غار و تنگه بوچیر حتما باید با راهنمای محلی عازم شوید.

شهر کوشکنار

کوشکنار پر از جاذبه‌های گردشگری معروف و دیدنی است؛ مجموعه های گردشگری با ساحل آفتابی و کوه و دریا، «پارک ملی نایبند» با زیستگاه‌های مرجانی‌اش، «ساحل الپی» با لاک‌پشت و ماهی‌های رنگین‌کمانی‌اش و «پارک شهر».

شهر دشتی

با گذشتن از کوشکنار به شهر «دشتی» می‌رسید. درکوه‌های دشتی در جنوب شهر، بلندترین قله به ارتفاع ۴۰ متر، محل «کلات سرخ»، از قلعه‌های جنگی پیش از ظهور اسلام در گذشته بوده است که مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می کند از دیدن این مناظر دیدنی غافل نشوید.

جاده ساحلی بستانو

در ادامه مسیر به‌سمت شرق از بندر بستانو تا بندر مقام، جاده‌ای رویایی با سواحلی بکر و دست‌ نیافتنی پیش روی شما است. از عمر جاده بستانو ۲۰ سال می‌گذرد. در مسیر این جاده ابتدا به روستای «زیارت» می‌رسید. «پیر زیارت» نام محلی در این روستای بندری است که مردم محلی برای دعا و زیارت به آنجا می‌روند. روستای بعدی «مغدان» نام دارد که تپه‌های شنی آن معروف هستند. گشتی در ساحل و پیاده‌روی با پای پیاده روی شن‌های ساحلی خالی از لطف نیست. در ادامه مسیر سواحل صخره‌ای و زیبای «نیرم» پیش روی شما قرار دارد.

پس از گذشتن از روستای زیارت و مغدان و ساحل نیرم، در کنار جاده ساحلی، صخره‌ای عظیم قرار دارد که به نام «گردنه عشاق» معروف است. تماشای غروب خورشید بر فراز این صخره در چشم‌انداز دریا، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برایتان خواهد ساخت.

جاده ساحلی بستانو
جاده ساحلی بستانو

ساحل مکسر

در نزدیکی بندر مقام یکی از جذاب‌ترین سواحل هرمزگان انتظارتان را می‌کشد. «ساحل مکسر» اعجاز طبیعت در تلاقی کوهستان و دریا را به رخ می‌کشد. نفوذ سالیان متمادی آب دریا در دل کوهستان‌های بلند، تندیس‌هایی با عظمت خلق کرده‌اند. از تماشای زیبایی‌های این کرانه ساحلی سیر نخواهید شد. در انتهای جاده بستانو به بندر مقام می‌رسید. بندر مقام مسیر دسترسی به جزیره مرجانی لاوان و جزیره خالی از سکنه «شیدور» است.

شوتاریکو و اودبه

از تنگه‌های معروف پارسیان که در نزدیکی روستای چک چک قرار دارند. شوتاریکو را با صخره‌های عجیب و غریب و پیچ در پیچ و اودبه را با آبشارهای کوچک و درختان نخلش می‌شناسند. در مسیر رسیدن به این جاذبه‌ها گیاهان دارویی و معطر در کنار چشمه‌ها، فراوان روییده‌اند. برای دیدن این جاذبه حتما باید با راهنمای محلی عازم شوید.

روستای بهده

این روستا در ۳۸ کیلومتری شهر پارسیان قرار دارد و دارای جاذبه‌ های طبیعی بسیر زیادی میباشد. یکی از جاذبه های معروف این روستا «غار گیری» است که در شمال بهده و ۴۰ کیلومتری شهر پارسیان واقع شده، قدمت غارگیری به حدود ۱۰ قرن پیش میرسد و طبق شواهد به دست آمده ساکنان قدیمی‌ این روستا آن را ساخته اند.
قبل از اینکه به ورودی غار برسیم، با سد و کانال مواجه میشویم. آبی که داخل غار وجو دارد در گذشته به دشت سرازیر می‌ شد و مردم از آن برای مصارف خود بهره میبردند.
جایگاه این غار در کوهستان و در مقابل زمین‌ های زراعی است. در نزدیکی این غار دو آب‌ انبار قدیمی وجود دارند.

غار گِری کُنار

غار گِری کُنار یک غار یا به تعبیر بهتر تونلی دست‌ساخته توسط بومی‌های ساکن روستای بهده شهرستان پارسیان است که امروزه به‌عنوان یک اثر تاریخی و گردشگری در لیست جاهای دیدنی پارسیان قرار دارد. این غار در منابع گوناگون به اسم «غار گیری کنار» و «غار بهده» معرفی شده است. بااین‌حال در زبان شیرینی ساکنین این منطقه به دره، تنگه یا مناطقی از کوهستان که شمایلی نزدیک به آن‌ها دارند، «گِری» گفته می‌شود. «کُنار» نیز نام یک درخت مختص مناطق جنوبی است که بیشتر مردم آن را بیشتر با محصولی که از برگ آن گرفته می‌شود یعنی «صدر» می‌شناسند.

غار گری کنار
غار گری کنار

صنایع دستی و غذاهای سنتی پارسیان

در روستاهای پارسیان با برگ درختان نخل انواع سبدها، بادبزن‌ها و ظروف زیبا مناسب برای سوغات بافته می‌شوند. سرقلیان، مهتک (گهواره)، خورجین و بسیاری اقلام دیگر، هنر دست اهالی این منطقه است. با خرید از روستاییان به توسعه گردشگری و رونق اقتصادی این منطقه کمک خواهید کرد.

غذاهای محلی و سنتی جنوب بیشترین طرفدار را میان گردشگران دارد. در سفر به این خطه حتما از انواع غذاهای لذیذ دریایی و محلی امتحان کنید و این تجربه تکرار نشدنی را از دست ندهید. در اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی، غذاهای سنتی جنوبی و دریایی با کیفیت بالا طبخ می‌شوند. از معروف‌ترین غذاها قلیه ماهی، هریسه (حلیم)، مهیاوه، برنج سرخ، شامی و دوپیازه و بهترین شیرینی‌ها مانند لقیمات، رنگینک، خمفروش، خرماریشو، حلوای انگشت و نان برزه را می‌توان نام برد.

کلام آخر

خطه جنوبی کشورمان پر از شگفتی‌هایی است که خیلی از آنها یا ناشناخته مانده‌اند و یا به درستی و به طور کامل شناخته نشده‌اند که مجله اینترنتی خرید ناب تلاش خود را در جهت معرفی هر چه بیشتر و بهتر این مناطق به کار برده است.

از تجربه سفر خود به پارسیان برای مان بگویید.

کدامیک از جاذبه‌های شگفت‌ انگیزی را که از آن برایتان گفتیم از نزدیک دیده‌اید؟

5/5 - (2 امتیاز)