راهنمای کامل رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده

اضافه وزن و داشتن اندام نامتناسب یکی از دغدغه‌های جدی افراد است. بیماری‌های مختلفی که چاقی به همراه دارد، بسیار نگران‌کننده و خطرناک هستند. افراد زیادی وجود دارند که از چاقی بیش‌از‌حد و عوارض مختلف آن در عذاب هستند. این افراد که اغلب دچار دردهای مفصلی می‌شوند، نه توان ورزش کردن دارند و نه رژیم غذایی جدی و طولانی مدت. پیشرفت علم سبب شده است که راه‌های مختلفی برای رفع این مشکل فراهم شود. یکی از این روش‌ها که بسیار تاثیرگذار بوده، عمل بای پس معده است. یک عمل سنگین که باید تحت نظر بهترین پزشکان انجام شود. در این عمل بخش‌های زیادی از معده و روده کوچک بی‌مصرف می‌شوند.

نکته قابل‌توجه، رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده است. رژیم غذایی مناسب به شما کمک می‌کند که با حفظ سلامت خود به وزن مطلوب برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این عمل، انواع آن و رژیم غذایی لازم برای آن لطفا با ما همراه باشید.

جراحی بای پس معده چیست؟

این جراحی که با نام بایپس گاستریک شناخته می‌شود، یک راهکار برای کنترل و کاهش وزن در افرادی است که از چاقی مفرط رنج می‌برند. در واقع این عمل زمانی توصیه می‌شود که رژیم غذایی و ورزش کردن در کاهش وزن موثر نبوده و فرد دچار مشکلات جدی سلامتی شده است. از‌آنجا‌‌که این جراحی یک عمل پیچیده و دشوار در نظر گرفته می‌شود، حتما باید تحت‌نظر بهترین پزشکان همچون دکتر محمود حیدری انجام شود. پزشک با‌توجه‌به وضعیت فعلی فرد و پرونده پزشکی او، زمان مناسب برای این عمل را تشخیص می‌دهد.

جراحی بای پس معده و رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده، از روش‌های تاثیرگذار در کاهش و کنترل وزن هستند. از طریق این عمل می‌توانید انواع بیماری‌هایی که ریشه در چاقی دارند را کنترل کنید. در این عمل پزشک متخصص با ایجاد یک کیسه‌ کوچک در معده و اتصال آن به روده کوچک، سبب کاهش اشتها در افراد می‌شود. پس از این کار بیمار هر غذایی را میل کند، مستقیما وارد کیسه شده و پس از آن برای هضم به روده کوچک منتقل می‌شود. در این عمل قسمت زیادی از معده و همچنین قسمت فوقانی روده‌ کوچک خالی می‌مانند. این روش یکی از بهترین روش‌های کاهش وزن برای چاقی زیاد است و نتیجه‌های مثبتی به همراه دارد. به شرط آنکه توسط یک پزشک خبره انجام شود و رژیم غذایی در آن رعایت شود.

انواع جراحی بای پس معده

این جراحی در دو نوع متفاوت انجام می‌شود که رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده تقریبا در هر دو روش یکسان است. یکی از روش‌ها که جراحی کلاسیک نام دارد، همان روشی است که در ابتدا برای شما توضیح دادیم و روش دوم عمل مینی بای پس نام دارد. کلیت هر دو روش یکسان بوده، اما در برخی موارد با هم متفاوت هستند. در ادامه هر دو روش را شرح خواهیم داد تا تفاوت آن‌ها را بشناسید.

جراحی بای پس کلاسیک

همانطور که گفته شد این جراحی یک روش تهاجمی، پیچیده و دشوار است که حتما باید تحت‌نظر پزشکان خبره‌ای همچون دکتر محمود حیدری انجام شود. برش‌ها در این نوع از جراحی زیاد است و قسمت‌های مختلفی از شکم برش داده می‌شوند. نکته‌ مهمی که باید درمورد این روش بدانید، این است که معمولا زمان بهبودی در آن طولانی‌ بوده و رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده باید با دقت و حساسیت رعایت شود.

جراحی مینی بای پس معده

این عمل نیز همچون روش قبلی یک جراحی برای کاهش وزن در افرادی است که چاقی بیش‌از‌حد دارند و با سایر روش‌ها قادر به کاهش وزن نیستند. رژیم غذایی بعد از جراحی مینی بای پس معده، همچون رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس کلاسیک است؛ با این تفاوت که گذراندن مراحل مختلف در این روش سریع‌تر است. در این روش پزشک یک کیسه کوچک معده ایجاد می‌کند و آن را به روده کوچک متصل می‌کند تا غذا مستقیما وارد این کیسه شود. این کار باعث می‌شود حجم زیادی از معده خالی باقی بماند و به دلیل کوچکی کیسه، فرد سریع‌تر احساس سیری کند.

تفاوت این روش با روش کلاسیک در این است که به‌عنوان یک روش کم‌تهاجم شناخته می‌شود. تعداد برش‌ها برای دسترسی به معده در این عمل کم‌تر است. از دیگر تفاوت‌های آن، این است که بیمار زمان کم‌تری را برای بهبودی سپری می‌کند. فرد با انجام این جراحی می‌تواند حدود ۸۰ درصد از اضافه وزن خود را کاهش دهد. نکته مهم در هر دو روش، رعایت رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده است.

نکات مهم رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده

جراحی معده به روش بای پس نیازمند رعایت یک رژیم غذایی مناسب است تا فرد ضمن رسیدن به وزن ایده‌آل بتواند در صحت و سلامت مانند افراد عادی تغذیه کند. در این رژیم خوردن مایعات، غذاهای نرم، غذاهای سفت و … همگی از اصول خاصی پیروی می‌کنند که باید آن‌ها را به درستی بشناسید. دقت کنید توصیه‌های رژیمی بیش‌از هر چیز به وضعیت بیمار و واکنش بدن او وابسته است. شما باید طبق دستور پزشک به‌صورت مرحله‌ای غذاهای خود را تغییر داده و افزایش دهید تا بتوانید آمادگی لازم برای خوردن انواع غذاها را کسب کنید.

معمولا تجربه نشان داده است که بیماران سه ماه پس از جراحی می‌توانند خوردن غذاهای معمول را شروع کنند. در ادامه نکات مهم در رعایت رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده را برای شما بازگو خواهیم کرد. دقت کنید که رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس کلاسیک و رژیم غذایی بعد از جراحی مینی بای پس معده تقریبا یکسان هستند، فقط گذر از هر مرحله در روش کلاسیک دشوارتر و حساس‌تر است.

توصیه‌های اولیه

  • روزانه دو لیتر آب بنوشید تا بدن شما دچار کم آبی نشود.

  • مایعات را با غذا مصرف نکنید. سعی کنید ۳۰ دقیقه قبل یا ۳۰ دقیقه بعد از غذا مایعات بنوشید.

  • برای جلوگیری از عوارض گوناگون به آرامی غذا را بخورید.

  • غذاهای کم‌چرب و با پروتئین بالا میل کنید.

  • غذا و نوشیدنی‌های شما بهتر است دارای چربی و قند کمی باشد.

  • از خوردن الکل خودداری کنید و مصرف کافئین را به حداقل برسانید.

  • مکمل‌ها و ویتامین‌ها را طبق دستور مصرف کنید.

توصیه‌های بعد از جراحی

  • در اولین روز پس از جراحی فقط مجاز به مصرف آب هستید.

  • در ابتدا فقط مایعات شفاف که هضم آسانی دارند، میل کنید.

  • پس از توان هضم مایعات شفاف، می‌توانید مایعات دیگر را شروع کنید.

  • مصرف مایعاتی همچون عصاره گوشت، آب میوه شیرین نشده، چای یا قهوه بدون کافئین، شیر فاقد چربی و ژلاتین یا مواد معدنی بدن قند در مرحله‌ اول رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده قابل خوردن است.

غذاهای خالص

یک هفته بعد از مصرف مایعات می‌توانید از غذاهای خالص که به شکل پوره یا مایع غلیظ هستند، استفاده کنید. این غذاها باید فاقد هر چیز جامد باشند. آن‌ها را روزانه در سه تا شش وعده میل کنید. در هر وعده ۴ تا ۶ قاشق غذاخوری را به آرامی میل کنید. غذاهایی همچون:

  • گوشت، مرغ یا ماهی چرخ‌شده و بدون چربی

  • پنیرهای نرم

  • تخم‌ مرغ به‌صورت املت

  • میوه و سبزیجات نرم

  • سوپ خامه به‌صورت صاف‌شده

غذاهای نرم

پس از چند هفته میل کردن غذاهای پوره‌ای می‌توانید غذاهای نرم را شروع کنید. روزانه سه تا پنج وعده و در هر وعده یک سوم یا نصف فنجان غذای نرم بخورید. غذاهایی همچون:

  • گوشت یا مرغ آسیاب‌شده و بدون چربی

  • ماهی به‌صورت ریش ریش

  • تخم مرغ و پنیر

  • برنج و غلات پخته‌شده

  • میوه‌های تازه یا کنسرو‌شده

  • سبزیجات پخته‌شده

غذاهای جامد

بعد از هشت هفته می‌توانید در رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده به آرامی از غذاهای جامد استفاده کنید. در هر روز ۳ وعده و در هر وعده ۱ تا ۱٫۵ فنجان غذای سفت بخورید. نکته‌ مهم این است که قبل از احساس سیری از خوردن دست بکشید و غذاهای جدید را یکی یکی امتحان کنید تا سبب تهوع و استفراغ نشوند. این غذاها عبارت‌اند از:

  • نان

  • سبزیجات خام یا پخته مثل کرفس، ذرت، کلم و …

  • نوشیدنی‌هایی که گازدار هستند

  • گوشت‌هایی که نیاز به جویدن دارند

  • غذاهای سرخ‌شده و دارای ادویه

  • انواع آجیل و دانه‌ها

  • و …

معرفی جراح خبره و موفق در زمینه‌ جراحی بای پس معده

یکی از پزشکان و جراحان خبره و موفق در این زمینه دکتر محمود حیدری است که سال‌هاست به‌صورت تخصصی در حال انجام انواع جراحی لاپاراسکوپی دستگاه گوارش و چاقی است. ایشان تا کنون بیش از ۲۰۰۰ عمل موفق در این زمینه داشته‌اند و بهترین رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده را به بیماران خود ارائه می‌کنند. دکتر حیدری با داشتن بورد تخصصی جراحی عمومی با رتبه‌ برتر و با کسب نمره‌ برتر در زمینه‌ فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته و فوق تخصصی، توانسته است نتایج ارزشمندی از خود بر جای بگذارد.

عمل بای پس معده و رژیم غذایی مناسب برای آن

رسیدن به یک وزن ایده‌آل و کاهش وزن اضافه یکی از دغدغه‌های مهم افراد چاق است. بسیاری از افراد دچار چاقی بیش‌از‌حد بوده و رژیم غذایی و ورزش برای آن‌ها موثر نیست؛ جراحی بای پس معده به‌عنوان جراحی تهاجمی و پیچیده، برای این افراد تجویز می‌شود. در این روش یک کیسه کوچک معده ایجاد شده و آن را مستقیما به روده کوچک وصل می‌کنند. رژیم غذایی پس از این جراحی بسیار مهم است و عمل حتما باید تحت‌نظر پزشکان خبره انجام شود.

امتیاز این مقاله