علائم خرابی استارت خودرو

علائم خرابی استارت خودرو

اگر اطلاعاتی از ماشین داشته باشید و یا فیلم های قدیمی را دیده باشید می دانید که در گذشته برای روشن کردن ماشین و به حرکت در آوردن آن از هندل استفاده می شد. هندل در واقع یک لوله ی L شکل است که به یک قسمت از ماشین وصل می شد که این قسمت هم از داخل به فلایویل موتور وصل بود.

زمانی که می خواستند ماشین را روشن کنند و آن را به حرکت در بیاورند این لوله را در جای مشخص خود وصل می کردند و به صورت دستی آن را می چرخانند. این چرخواندن هندل باعث می شد که فلایویل موتور به چرخش در بیاید و در نتیجه بتوان ماشین را به حرکت در آورد. بعد از گذشت مدتی هندل ها کم کم کنار رفتند و جای خود را به استارت دادند.

استارت مشکلات هندل را نداشت و خیلی راحت با چرخاندن آن می توان ماشین را روشن کرد اما در برخی از مواقع خرابی استارت باعث دردسرهایی می شود که با هم در مجله اینترنتی خرید ناب علائم خرابی استارت را مطالعه می کنیم.

سیستم استارت خودرو 

اگر بخواهیم به شکل خلاصه بگوییم که استارت خودرو چه کاری انجام می‌دهد باید بگوییم که این قطعه اتومبیل‌ها یک نوع موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را تبدیل به انرژی مکانیکی می‌کند. وظیفه این قطعه هم در بیان ساده، روشن کردن موتور اتومبیل است.

سیستم استارت خودرو 
سیستم استارت خودرو

یعنی در حقیقت ما برق را از باتری اتومبیل به استارت می‌دهیم و استارت این برق را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده و به محور موتور یا همان میل‌لنگ منتقل می‌کند. حرکت میل‌لنگ هم باعث می‌شود که یک سیکل احتراق در موتور صورت بگیرد و موتور روشن شود.

خرابی در قسمت استارت خودرو اشتراکات بسیار کمی با خرابی دینام خودرو دارد.

مهم ترین دلایل استارت نخوردن خودرو

اگر ماشین شما استارت نخورد ، علت های زیادی وجود دارد اما بهتر است برای تصمیم درست از ساده ترین علت ها شروع کنید تا زمان را بیهوده از دست ندهید .

باتری تمام شده

باتری خراب شده

باتری خالی شده

باتری شارژ شده

سوئیچ قطع شده

سیم کشی استارت

خرابی استارت

خرابی سیم کشی و اتصالات

صدای تیک تیک در زمان استارت زدن

یکی از رایج ترین مشکلاتی که افراد با آن رو به رو می شوند و به تعمیر کار مراجعه می کنند، صدای تیک تیکی است که در هنگام استارت زدن از ماشین می شونیم. شاید زمانی که این صدا را بشنوید دلیل آن را ندانید و برای شما سوال پیش بیاید که کدام قسمت از استارت دچار مشکل شده که این صدا از ماشین می آید؟

در جواب این سوال باید بگوییم که این صدا زمانی از استارت می آید که اتوماتیک استارت دچار مشکل شده باشد. پس در این موقعیت حتما اتوماتیک را مورد بررسی قرار دهید.

صدای ناله

این صدا کا از نشانه های خرابی استارت است در واقع  از رد کردن دنده های پینیون استارت و فلایول ناشی میشود. اگر موقع استارت زدن صدای ناله از آن می شنوید، اما موتور خودرو به درستی روشن نمی شود، این مسئله به دلیل از بین رفتن تقریباً کامل درگیری بین استارت و فلایویل است در نتیجه توصیه میشود که سریعا نسبت به تعمیر یا تعویض استارت اقدام کنید، وگرنه هر دو قطعه را با هم از دست خواهید داد.

مجله اینترنتی خرید ناب پیشنهاد می کند اگر مشکل ریپ زدن خودرو را دارید، مقاله دلایل ریپ زدن خودرو را مطالعه کنید.

صدای سایش فلز بر فلز

یکی از اولین نشانه های خرابی استارت، صدایی شبیه صدای سنگ آهنگری موقع استارت زدن، که ناشی از عدم درگیر شدن درست استارت با فلایویل است، زیرا دنده رانشی استارت فرسوده شده. مراقب این علامت باشید چون اگر نسبت به آن سهل انگاری شود، میتواند باعث وارد آمدن آسیب به فلایویل شود که تعمیر آن گران خواهد بود.

این صدا تفاوت هایی با علت های سوت کشیدن لنت ترمز دارد که کاملا قابل تشخیص است.

دیدن دود یا آمدن بوی دود

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است با آن رو به رو شوید دود آمدن از خودرو است. همان طور که می دانید استارت یک قطعه الکتریکی درون خودرو است که اتصالات و فیوز هایی دارد. از این رو این امکان وجود دارد که استارت دچار مشکلات برقی متفاوت چون سوختن فیوز و یا به وجود آمدن اتصال کوتاه شود.

دیدن دود یا آمدن بوی دود
دیدن دود یا آمدن بوی دود

زمانی که شما استارت می زنید استارت خیلی تحت فشار قرار می گیرد تا بتواند عملکرد مربوط به خود را انجام دهد و از پس این تحت فشار قرار گرفتن استارت خیلی گرم می شود و ممکن است از خود دود تولید کند. پس در این موقعیت اگر بوی دود حس کردید و یا دیدید که از استارت به وضوح دود بیرون می آید ابتدا ماشین را خاموش کنید و بعد آن را بررسی کنید.

کثیف شدن زغال استارت خودو

کثیف شدن زغال های استارت خودرو را می‌توان به عنوان یکی از رایج ترین دلایلی دانست که به عنوان دلیل خرابی استارت شناخته می شود.

افزون بر این موارد کثیف بودن اتصالات بین زغال بدنه یا پیچ های استارت می تواند از علائم این مشکل باشد.

استارت آرام می چرخد و دیر خلاص می شود

ضعف استارت و یا خشک شدن بلبرینگ های استارت می تواند سبب ایجاد این مشکل شود. هم چنین اگر با هربار استارت زدن در هنگام روشن شدن، صدای خرخر دنده برنجی شنیده می شود ممکن است به این علت باشد که اتوماتیک استارت، ارتباط دنده استارت را به شکل دقیق بر قرار نمی کند و یا اینکه ممکن است فنرهای داخلی کلاچ دنده استارت خراب شده باشد.

احتمال دیگر نیز این است که این صدا با خرد شدن دنده استارت شنیده شود. به هر حال این موضوع نیز یکی دیگر از علائم خرابی استارت خودرو است.

چراغ های داشبورد روشن می شوند اما موتور روشن نمی‌شود

اگر برق مداوم از باتری تأمین شود اما موتور خودرو روشن نشود، این نشان می دهد که  استارت مشکل دارد. مخصوصاً اگر باتری بتازگی شارژ شده باشد.

کلام پایانی

همراهان گرامی مجله اینترنتی خرید ناب دقت داشته باشید که تعمیرات استارت به این دلیل که یک کار تخصصی است حتما باید توسط یک فرد متخصص انجام شود. زیرا اگر یک فرد بدون داشتن هیچ علمی بخواهد این کار را انجام دهد علاوه بر اینکه استارت درست نمی شود ممکن است ایراد بزرگ تر شود.

5/5 - (1 امتیاز)