عناب و خواص آن

عناب و خواص آن

عناب جزو میوه‌هاست و اتفاقا از آن میوه‌های پرخاصیت و سرشار از مواد مغذی است. میلیون‌ها آدمی که ارزش واقعی عناب را می‌دانند از آن به‌عنوان یک خوراکی مقوی و کپسول سلامتی یاد می‌کنند.

عناب میوه‌ی درختچه یا درخت کوچکی است با گلبرگ‌هایی به رنگ سبز مایل به زرد و جزو میوه‌های هسته‌دار (شفت) است. میوه‌های این درختچه به‌اندازه‌ی یک خرما هستند و رنگ‌شان ترکیبی از قرمزو قهوه‌ای است که از روشن تا سیر تغییر می‌کند. این گیاه، بومیِ جنوب آسیا ازجمله بخش‌های جنوبی و مرکزی چین است. البته امروزه این میوه در سراسر جهان، به‌ویژه اروپا، شناخته‌شده است و در بیشتر فروشگاه‌هایی که میوه‌‌های وارداتی عرضه می‌کنند به فروش می‌رسد.

اما بهتر است خواص عناب را با هم در مجله اینترنتی خرید ناب مرور کنیم.

خواص عناب

عناب تاریخچه‌ای ۱۰ هزار ساله دارد و بیش از ۴۰۰ گونه‌ی مختلف از آن پیدا شده است. عناب را به صورت میوه، آب‌میوه و خشک‌شده می‌خورند که خواص گوناگونی دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.

خواص عناب
خواص عناب

عناب و درمان یبوست

از عناب خشک برای دردها و بیماری‌های دیگری نیز استفاده می‌شود. به عنوان مثال درمان یبوست با عناب، یکی از معروف ترین ترفندهای طب سنتی است که بین مردم رایج است. برگ درخت عناب و عناب خشک را به علاوه ترکیبات گیاهی دیگری که در داروخانه‌های طب گیاهی و عطاری‌ها یافت می‌شود، تهیه کنید. گیاهان مورد نظر را با مقداری آب روی حرارت ملایم قرار دهید تا به قوام برسد، سپس همراه کمی عسل یا نبات نوش جان کنید. از این نسخه به عنوان ملینی قوی نیز یاد شده است. اگر به عطاری مراجعه کنید و مشکل یبوست را مطرح کنید، حتماً و لزوماً اولین نسخهٔ پیشنهادی عطار، عناب و به طور اختصاصی درمان یبوست با عناب خواهد بود.

درمان سرماخوردگی با عناب

از قدیم یکی از درمان‌های سنتی رایج برای درمان سرماخوردگی جوشانده‌ی عناب بود که خیلی وقت‌ها به آن تخم گشنیز هم اضافه می‌کردند. امروز هم چای و جوشانده‌ی عناب را به عنوان درمانی برای سرفه، سرماخوردگی و عوارض ناشی از این بیماری توصیه می‌کنند. جوشانده‌ی عناب گلو را نرم کرده و گرفتگی صدا را کاهش می‌دهد. به علاوه کاهش علائم آسم و تنگی نفس را هم از خواص عناب می‌دانند.

حل مشکلات خواب

حل مشکلات خواب یکی از خواص عناب است. مصرف عصاره‌ی عناب می‌تواند درمان خانگی مناسبی برای کسانی باشد که مشکل بی خوابی یا بی‌قراری دارند. خاصیت آرامش‌بخشی که در ترکیبات ارگانیک این میوه‌ی مفید وجود دارد ذهن و بدن را آرام می‌کند و بنابراین اگر شب‌ها راحت به خواب نمی‌روید کمی جوشانده‌ی عناب می‌تواند همان چیزی باشد که برای یک خواب راحت و عمیق به آن احتیاج دارید.

دو نوع فیتوکمیکال موجود در عناب، یعنی ترکیبات ساپونینی و فلاونوئیدها، موجب تغییراتی بر پیام‌رسان‌های عصبی از جمله گاما آمینوبوتیریک اسید و سروتونین می‌شود و به‌خواب‌رفتن و درخواب‌ماندن را تسهیل می‌کند. حداقل یکی از ساپونین‌های موجود در عناب به‌نام جوجوبوساید A به ایجاد آرامش در هیپوکامپ مغز کمک می‌کند. همچنین، عناب محتوی فلاونوئیدی به‌نام اسپینوزین است که با تأثیر بر سروتونین موجب خواب‌آلودگی می‌شود.

خواص عناب برای کبد

عناب به سبب سرشار بودن از آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند باعث پیشگیری از آسیب‌ دیدن کبد شود. رادیکال‌های آزاد موادی هستند که از طریق مواد سمی، سیگار کشیدن و همچنین قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس، آلاینده‌های هوا و مواد شیمیایی صنعتی در بدن به وجود آمده و یکی از تاثیرات آن‌ها بر روی بدن آسیب دیدن کبد است. آنتی اکسیدان‌ها به نحوی نقطه مقابل رادیکال‌های آزاد به حساب آمده و می‌توانند اثرات منفی آن‌ها را خنثی کنند. از این رو، می‌توان به خواص عناب برای کبد به عنوان منبعی مناسب از آنتی اکسیدان‌ها پی برد.

درمان سرفه و خلط سینه

از دیگر فواید عناب خشک به درمان درد سینه و گلو هنگام سرماخوردگی نیز می‌توان اشاره کرد. همانطور که گفته شد این میوه دارای مقادیری عظیم از ویتامین C است و چه نسخه ای می‌تواند از مصرف ویتامین C برای سرماخوردگی بهتر باشد؟ از مصرف انواع مرکبات گرفته تا مصرف عناب، تمامی روش‌های سنتی و خانگی که به درمان سرماخوردگی می‌پردازند، به مصرف این ویتامین ختم می‌شوند. بنابراین یکی دیگر از فواید عناب، درمان گرفتگی و دردهای ریوی هنگام سرماخوردگی است. نسخهٔ پیشنهادی این مقاله به طور اختصاصی جوشاندهٔ عناب خشک به علاوۀ برگ آویشن و عسل است. این دستور باید در طول دورۀ درمان به طور منظم همچون قرص و داروهای شیمیایی استفاد شود، یعنی حداقل ۳ بار در طول شبانه روز باید از این جوشانده میل کنید تا خیلی زود از شر تمامی عوارض سرماخوردگی از جمله سرفه و خلط سینه رها شوید.

خواص عناب در کاهش وزن و لاغری

برای افرادی که رژیم‌های غذایی دارند مصرف میوه و سبزیجات به دلیل داشتن فیبر زیاد توصیه می‌شود. عناب دارای فیبر و پروتئین زیاد و کالری کم است. به همین دلیل با خوردن چند دانه عناب احساس سیری کرده و همچنین تمامی مواد معدنی لازم برای بردن شما نیز فراهم می‌شود و در نتیجه وزن کم می‌کنید. به همین دلیل برای افرادی که قصد لاغر شدن دارند مصرف عناب توصیه می‌شود.

خواص عناب در کاهش وزن و لاغری
خواص عناب در کاهش وزن و لاغری

عناب برای کاهش اضطراب

در بخش های پیشین اندکی به این موضوع اشاره نمودیم و آن را به عنوان مهم ترین خواص عناب، ذکر کردیم. خوشبختانه این خاصیت، از نظر علم پزشکی کاملا اثبات شده و هیچ شبهه ای در آن وجود ندارد. برای کسانی که استرس و اضطراب مزمن دارند، استفاده از این میوه بسیار توصیه شده است.

این میوه مثل داروهای کاهنده عمل می کند.

مصرف به اندازه ی آن، خواصی مشابه مسکن خواهد داشت.

هورمون ها را تنظیم می کند و آرامش به ارمغان می آورد.

مصرف دمنوش، میوه و یا عصاره ی آن، بسیار مفید است.

خواص عناب برای دیابت

خواص عناب برای دیابت و تاثیر آن در پیشگیری از سکته یکی دیگر از دلایل مصرف و محبوبیت این میوه به شمار می‌رود. همانطور که عنوان شد، خرمای چینی سرشار از ویتامین C است. این ویتامین در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و می‌تواند از سکته ناشی از دیابت جلوگیری نماید.

براساس برخی مطالعات محدود نیز، کمک به خوب شدن زودتر زخم یکی دیگر از مهم‌ترین خواص عناب برای دیابت است. زخم‌ها در بیماران دیابتی خیلی‌ دیرتر از افراد معمولی بهبود پیدا می‌کنند؛ پماد یا دیگر اشکال دارویی مالیدنی عناب با بهبود زودتر زخم‌ها در افراد دیابتی مرتبط شناخته شده اند.

خواص عناب برای دیابت
خواص عناب برای دیابت

تاثیر عناب در درمان سرطان

اگرچه دانشمندان هنوز در حال پژوهش پیرامون سازوکار دقیق و ارتباط بین مصرف عناب و درمان سرطان هستند،‌ اما نتایج اخیر نشان‌ می‌دهد که بین ترکیبات زیست‌فعال در عناب و کاهش فعالیت رادیکال های آزاد و گسترش سلول‌های سرطانی همبستگی مثبتی وجود دارد. عناب به‌لطف ترکیبات فنُلی‌اش خاصیت آنتی‌اکسیدانی چشمگیری دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در عناب عامل بسیار مؤثری در پیشگیری از سرطان و سایر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی هستند.

بر اساس تحقیقات، خاصیت ضدسرطان عناب از گسترش سلول‌های سرطانی مخصوصا سرطان خون جلوگیری می‌کند. علاوه ‌بر این، عناب در کاهش احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان دهانه رحم، تخمدان، سینه، کبد، روده بزرگ و پوست نیز مؤثر است.

تاثیر عناب بر پوست

یکی دیگر از خواص عناب، روشن کردن پوست صورت و بدن است. عناب خون را تصفیه کرده و سموم را از بدن دفع می‌کند که در نتیجه باعث روشنی و درخشندگی پوست می‌شود. مصرف عناب باعث کم شدن خارش و خشکی پوست نیز می‌شود و به همین دلیل برای درمان کهیر نیز تجویز می‌شود.

خواص عناب و بارداری

در طب سنتی عناب را برای درمان نازایی توصیه کرده‌اند. به علاوه عناب در دوران بارداری نیز به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک می‌کند. در طب اسلامی عناب را برای جنین نیز مفید می‌دانند. تحقیقات نشان می‌دهد که عناب در درمان کیست تخمدان نیز تاثیر خوبی دارد.

خواص عناب و بارداری
خواص عناب و بارداری

خواص عناب بر سلامت قلب

کسانی که به بیماری های مزمن قلب مبتلا هستند، یا اینکه زمینه ابتلا به چنین بیماری هایی را دارند، یا اصلا می خواهند از ابتلا به هر گونه بیماری قلبی جلوگیری کنند، می توانند روزانه از دمنوش، میوه (ترجیحا تازه) یا از عصاره این میوه استفاده نمایند. خاصیت عناب؛ به لطف مقادیر بالای پتاسیم و سدیم در آن، برای رفع و پیشگیری از بیماری های قلبی و تضمین سلامتی قلب، بسیار مفید است.

جالب است بدانید که:

استفاده مدام از این میوه، فشار خون را کاهش می دهد.

استفاده از آن، تجمع چربی در سرخرگ ها را کمتر می کند.

با مقدار بالای فیبری که دارد، احتمال ابتلا به بیماری های قلب-عروقی را نیز پایین می آورد.

علاوه بر موارد بالا، مصرف این میوه برای تصفیه ی خون نیز بسیار مفید است.

از دیگر خواص عناب، می تواند به سم زدایی آن نیز اشاره کرد.

بهبود خواب و عملکرد مغز

بهبود خواب یکی از کاربرد‌های متداول عناب در طب سنتی است. مطالعات جدید نیز این مسئله را به برخی آنتی اکسیدان‌های خاص در این میوه ربط می‌دهند.

علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی حاکی است آن هستند که مصرف عناب ممکن است که حافظه را بهبود بخشیده و از سلول‌های مغز در مقابل ترکیبات نابود کننده عصبی جلوگیری نماید.

کاهش التهابات

عناب محتوی ترکیبات ضدالتهابی قوی مانند ترکیبات ساپونینی و فلاونوئیدهاست. عصاره و روغن عناب به‌خاطر ویژگی ضدالتهابی‌شان شناخته‌شده‌اند. مصرف موضعی عصاره عناب درد عضلات و مفاصل را کاهش می‌دهد. با توجه به نقش عناب در کاهش ورم مفاصل، مصرف آن به مبتلایان به التهاب مفاصل (آرتریت) توصیه می‌شود.

فواید عناب در بهبود زخم

از دیگر خواص عناب؛ می توان به فواید آن به صورت غیر مستقیم برای پوست نیز اشاره کرد. درست است که در بخش پیشین از خواص این میوه برای پوست صحبت کردیم، اما بد نیست بدانید که مصرف این محصول، می تواند به صورت غیر مستقیم و با بهبود و ترمیم سریع تر زخم ها، باز هم برای پوست مفید باشد.

فواید عناب
فواید عناب

از جمله عواملی که ترمیم و بسته شدن زخم را تعویق می اندازند، دو باکتری «استافیلوکوکوس اورئوس» و «اشرشیا کلی» هستند. این میوه دارای موادی به اسم «فیتوکمیکال » است که این مواد، برای از بین میکروب های بسیار موثر هستند. از همین روی، به باور متخصصان استفاده از این میوه به صورت تازه و یا خشک و حتی عصاره ی آن، می تواند روند بهبود زخم ها را تسهیل و تسریع ببخشد.

سخن آخر

از فواید عناب ، سخن‌های بسیار نقل شده است که البته تمامی آن‌ها به طور علمی قابلیت اجرا دارند اما از این میوهٔ پر خاصیت در مصارف پزشکی و دارویی نیز استفاده می‌شود. مهم‌ترین دارویی که تا به حال از عناب تولید شده، روغن عناب است. این داروی معجزه آسا برای رشد مو و پاکسازی پوست، درمان التهابات مفصلی و بهبود زخم مناسب است. انواع کرم‌ها، شامپوها و سرم‌های مبتنی بر روغن هستهٔ عناب در اغلب داروخانه‌ها یافت می‌شوند. بنابراین اگر تمایل دارید از فواید عناب خشک یا درمان یبوست با عناب اطلاعات بیشتری کسب کنید، لازم است یک بار دیگر و به دقت این مقاله را مطالعه فرمایید.

5/5 - (2 امتیاز)