دکوراسیون حیاط و باغچه

دکوراسیون حیاط و باغچه

برای طراحی باغچه حیاط ساختمان لازم است که اصول خاصی را رعایت کنید تا علاوه‌بر ایجاد جلوه زیبا برای محیط، دوام و ماندگاری گیاهان در باغچه افزایش پیدا کند. برای طراحی باغچه ابتدا باید پایه‌ریزی کار درست باشد و در مراحل بعد نوبت به کاشت چمن و گل می‌رسد.

ما در مجله اینترنتی خرید ناب برای شما نکات فضاسازی حیاط و باغچه را برایتان به اشتراک خواهیم گذاشت.

دکوراسیون حیاط و باغچه
دکوراسیون حیاط و باغچه

اصول طراحی باغچه

اصول طراحی باغچه و طراحی باغچه حیاط ویلایی تابع یک سری چهارچوب ها است که با رعایت کردن آن ها، می توان به باغچه ای فوق العاده زیبا و با دوام بالا دست یافت. اگر تصمیم به طراحی باغچه ویلایی یا طراحی باغچه ویلا مدرن دارید، این مطلب را تا انتها دنبال نموده و شناخت ابتدایی نسبت به اصول طراحی باغچه را به دست آورید.

طراحی باغچه با زمینه های ابتدایی پایه ریزی و سپس چمن کاری و گل کاری پیش رفته و در نهایت با استفاده از قلوه سنگ، بلوک های چوبی و ریزه کاری های مرتبط به دیزاین به کمال می رسد.

تصمیم‌گیری برای فرم باغچه حیاط ساختمان

قبل از اقدام برای هر کار دیگری، ابتدا باید درباره فرم باغچه تصمیم‌گیری کنید. باغچه بسته به این که قرار است در کجای حیاط قرار بگیرد، می‌تواند حالت‌های مختلفی مانند بیضی، دایره، مستطیل یا مربع شکل باشد. حتی گاهی برای طراحی فرم باغچه از دیگر اشکال چند ضلعی مانند ذوزنقه نیز الگوبرداری می‌کنند. در حقیقت با فرم ناهماهنگ ساختار باغچه، دیگر برای طراحی داخلی نیازی به قرینه‌سازی نیست و دستتان برای طراحی بازتر است. بنابراین در قدم اول در طراحی باغچه حیاط ساختمان، انتظارت و سلیقه خودتان را در نظر بگیرید و با توجه به پتانسیل‌های فضا، برای ساختار باغچه تصمیم‌گیری کنید.

کاشتن چمن و گل بهترین بخش طراحی باغچه ویلا

البته احتمالا ابتدا سریعا به‌سراغ کاشت گیاهان زیبا و رنگارنگ می‌روید، اما چمن‌کاری در اولویت است. دقت داشته باشید که بذر چمن باید مرغوب و باکیفیت باشد، در صورتی که در این زمینه اطلاعات کافی ندارید از گل‌فروشی‌ها کمک بگیرید.

در صورتی که چمن‌کاری اولیه بدون هیچ نقصی انجام گیرد، گیاهان نیز بعد از کاشت رشد عالی خواهند داشت. برای چمن‌کاری بذرهای مختلفی در بازار وجود دارد، از این رو قبل از خرید بذر باید در خصوص کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.

بنابراین برای خرید بذر بهتر است سراغ یک فروشنده مطمئن بروید و از دانش او برای انتخاب بذر مناسب کمک بگیرید. معمولا افرادی که بخواهند کار خود را خیلی اصولی انجام دهند، ابتدا خاک را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، سپس متناسب با ارزیابی‌ها، بذر مناسب را به خریدار معرفی می‌کنند.

ایجاد طرح های خلاقانه در طراحی باغچه

هیچ الزامی ندارد که همیشه چمن های باغچه خود را کوتاه کرده و گل ها و گیاهانی را که در آن رشد کرده اند هرس کنید بلکه می توانید با استفاده از سلیقه و خلاقیت خود ان ها را به شکل مدرن و زیبایی درآورده و طرحی زیبا را در حیاط خانه خود به وجود بیاورید.
اگر جزو افرادی هستید که به داشتن باغچه های شلوغ علاقه دارند می توانید اجازه دهید گل ها و گیاهان باغچه شما به همراه چمن ها بیشتر از حد رشد کنند و جلوه ای متفاوت به حیاط شما ببخشند. در باغچه های خود می توانید ترکیب دو مورد را به کار بگیرید.

می توانید دو طرح خلوت و شلوغ را با یکدیگر ادغام کرده و ترکیبی جدید را بسازید. به عنوان مثال می توانید یک قسمت از باغچه را اصلاح کرده و یک قسمت دیگر را به شکل خود باقی بگذارید بماند و هیچ دستی به آن نزنید. این می تواند یک طرح مدرن و جذاب به شمار برود و یک انعطاف پذیری بالا را در شکل ظاهری آن به وجود بیاورد.

نقش مبلمان دکوراسیون حیاط و باغچه

اگر مبلمان ساده برای حیاط دارید قرار دادن کوسن ها و بالشتک های رنگارنگ نیز می تواند این کار را به نحو احسنت برای شما انجام دهد. البته مسلما بهترین روش برای داشتن حیاطی رنگارنگ استفاده از گل و گیاهان شکوفه دار و زیبا است.

اما شاید تاثیرگذارترین روش برای تزیین باغچه حیاط، ایجاد راهروهایی باریک و جذاب از درب ورودی تا محل مورد نظر است. این کار مسلما هر فردی را که برای اولین بار به خانه شما قدم می گذارد با شگفتی و هیجان بسیاری روبرو خواهد کرد.

این کار یک مزیت بزرگ دیگر هم دارد که برای آنهایی که حیاط کوچکی دارند بسیار مناسب است. وقتی شخصی وارد حیاط منزلتان می شود بجای اینکه محیط را برانداز کرده و تصمیم به کوچکی و دلگیری حیاط منزلتان بگیرد، سریعا جذب راهروی سبز ایجاد شده توسط شما می افتد و به طور کل موضوعات دیگر را فراموش می کند.

استفاده از قلوه سنگ و بلوک های چوبی

در اصول طراحی باغچه مدرن باید به سراغ اجزای دیگری به جز گل و گیاهان برویم که می توانند در متفاوت سازی فضا، فوق العاده کارآمد باشند. استفاده از بلوک های چوبی در مرزبندی باغچه عالی خواهد بود. همین طور اگر بتوانید از قلوه سنگ های زیبا و با رنگ های خاص در این طراحی استفاده کنید، طراحی باغچه ویلایی مدرن را با موفقیت به انجام خواهید رساند. توجه داشته باشید که قرار نیست این بلوک های چوبی یا قلوه سنگ ها حتما در ساختار منظم و مرتبی قرار بگیرند. استفاده خطی از آن ها یک ایده طراحی باغچه است، اما می توانید از قلوه سنگ ها یا بلوک های چوبی به صورت نامنظم در باغچه بهره مند شوید.

استفاده از قلوه سنگ در دیزایان حیاط و باغچه
استفاده از قلوه سنگ در دیزایان حیاط و باغچه

استفاده از فواره و آبنما

استفاده از فواره و آبنما، عنصر دیگری است که به طراحی باغچه ویلایی مدرن کمک می کند. در صورتی که فضا و مساحت باغچه در اختیار شما به اندازه کافی وسعت داشته باشد، استفاده از یک آبنما در مرکز یا یکی از اضلاع آن، ایده ای عالی خواهد بود. البته از آن جایی که نمی خواهیم پیوسته به گل و گیاهان، آب پاشیده شود، فواره باید دارای حوضچه جداگانه ای باشد که آب را در سیکل خود به جریان دربیاورد. همین طور استفاده از آبنما در باغچه های ویلایی مدرن کارایی دارد و کمتر در طراحی باغچه یک حیاط خانگی کوچک، به دنبال استفاده از چنین ابزار و المان هایی می رویم. به طور کلی در طراحی فضای سبز امروزی، استفاده از آبنما و فواره، طرفداران بسیاری دارد و در بیشتر طراحی فضای سبز ویلاها، شاهد این نوع طراحی هستیم.

استفاده از فواره و آبنمااستفاده از چراغ و نورپردازی در اصول طراحی باغچه

در طراحی مدرن باغچه های امروزی، استفاده از چراغ ها و نورپردازی نیز به یکی از اجزای جدانشدنی تبدیل شده است. شما می توانید از چراغ های ردیفی کفی در تمام اضلاع و محیط باغچه خود استفاده کرده و به این شکل یک مسیر نورانی ایجاد کنید. همین طور برخی ترجیح می دهند که با تعبیه چراغ های رنگی در جای جای باغچه، نوعی نورپردازیم متفاوت به وجود آورده و تمام فضای باغچه را رنگین سازند. به ویژه با انتخاب چراغ های رنگی یا چراغ هایی که پیوسته تغییر رنگ می دهند، فضایی رمانتیک و فوق العاده زیبا و چشم نواز به وجود خواهد آمد. در اصول طراحی باغچه ویلایی مدرن با نمونه های بسیاری از نورپردازی باغچه روبرو هستیم که اتفاقا با الگوهای طراحی بسیار متنوعی همراه هستند و خود یک مقوله جدا به شمار می روند.

در این مطلب دیدیم که مجله اینترنتی خرید ناب برای داشتن حیاطی زیبا و طراحی باغچه در حیاط منزل نیازی نیست که حیاط خیلی بزرگی داشته باشیم. ذوق و خلاقیت مهم‌ترین و قوی‌ترین ابزار شما در طراحی محیط‌های کوچک است. این‌ها فقط چند مورد از هزاران طرحی است که مردم سراسر دنیا در باغچه‌های کوچکشان پیاده کرده‌اند. شما نیز می‌توانید ایده‌هایی را که برای طراحی باغچه در حیاط منزل دارید با ما در میان بگذارید و در حیاط منزلتان پیاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)