فواید سنگ پا

فواید سنگ پا

یکی از کارهایی که در زمان استحمام می تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد کشیدن سنگ پا است .این سنگ دارای خواص درمانی شگفت انگیزی است که بسیاری از ما از آن بی خبر هستیم . در مقالات قبلی به بهداشت و سلامت پا پرداختیم و حالا برای آشنایی شما با خواص درمانی سنگ پا مقاله امروز مجله اینترنتی خرید ناب را به معرفی خواص سنگ پا اختصاص داده ایم .

سنگ پا

سنگ پا نوعی سنگ آتش‌فشانی است. وقتی گدازه‌های آتش‌فشانی به‌سرعت سرد شوند یا با آب برخورد کنند، این سنگ به وجود می‌آید. نام علمی این سنگ «پومیس» (Pumice) است.

سنگ پا
سنگ پا

سنگ پا سبک و در عین حال زبر و خشن است و از آن برای تمیزکردن پوست و ازبین‌بردن پوست خشک و مرده استفاده می‌شود. سنگ پا می‌تواند مانند عامل کراتولیتیک (Keratolytic Agent) عمل کند و در ازبین‌بردن لایه ضخیم پوست مؤثر باشد. این خاصیت سنگ پا موجب می‌شود از آن برای لایه‌برداری پوست، برطرف‌کردن ترک پاشنه پا و برخی از مشکلات پوستی دیگر نیز استفاده شود.

خاصیت های سنگ پا

شاید جای سوال داشته باشد که مگر سنگ پا خاصیتی دارد؟ برای دریافت جواب این سوال با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید.

کمک به افزایش قد

یکی از باورنکردنی‌ترین کاربردهای سنگ پا، کمک به افزایش قد می‌باشد. استفاده از سنگ پا در افرادی که در سن رشد قرار دارند، با تحریک هیپوفیز مغز و تولید هورمون رشد، به افزایش قدشان کمک شایانی می‌کند. برای این کار بهتر است برای سنگ پا کشیدن، پا‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در آب نمک گرم نگهداری کرده و سپس به انجام این کار بپردازید.

رفع میخچه و پینه پا

اصطکاک و فشار وارد آمده بر پوست پا موجب بروز میخچه یا پینه در پا می شود که معمولا در بالا و کناره های انگشتان مچ پا به وجود می آید و از علل شایع آن می توان به آرتریت و یا کفش نامناسب اشاره کرد.

میخچه و پینه پا گاهی با زگیل اشتباه گرفته می شوند. اما زگیل کف پا دارای نقاط سیاه رنگی است و معمولا با فشاری که به دو طرف آن وارد می شود حس درد ایجاد می کند.

برای رفع میخچه یا پینه، محل آن را به مدت پنج تا ده دقیقه در آب گرم قرار دهید تا پوست نرم شود. سپس با سنگ پا بر روی آن حرکات دایره ای بکشید تا پوست اضافی آن برداشته شود. البته پوست محل میخچه یا پینه نباید بیش از حد برداشته شود چون منجر به عفونت و خونریزی می شود.

از دیگر روش های درمان پینه و میخچه، استفاده از لوسیون های مرطوب کننده، اسید سالیسیلیک، آمونیوم و اوره در این ناحیه از پا است، غالبا با کاهش میزان فشار و اصطکاک وارد بر میخچه یا پینه، از بین خواهند رفت، اما در صورتی که دردناک و سفت هستند، باید پزشک متخصص آن را معاینه کند.

کفش های بیش از حد تنگ و یا شل را هم استفاده نکنید.

برطرف کننده ترک پاشنه پا

بافت شاخی کف پا یا خارجی ترین لایه پوست به علت قطر زیاد و حجم بالایی از وزن بدن که بر روی آن قرار می گیرد مستعد ترک خوردن می باشد .بنابراین بهترین وسیله برای از بین بردن پوست مرده کف پا استفاده از سنگ پای طبیعی است .با کشیدن این سنگ به پاشنه پایتان می توانید ترک پاشنه پا را به راحتی در منزل درمان نمایید .

برطرف کننده ترک پاشنه پا
برطرف کننده ترک پاشنه پا

از بین بردن سلول‌های مرده پوست

پوسته‌پوسته شدن راهی طبیعی برای لایه‌برداری و به از بین بردن سلول‌های مرده پوست است. اگر پای شما دائماً در کفش یا جوراب باشد پوست آن به دلیل کمبود رطوبت یا ساییده شدن بر اثر راه رفتن و دویدن ممکن است شل و مرده شود. در این صورت لازم است که به‌طور مرتب لایه‌برداری یا اسکراب شود. سنگ پا یک درمان خانگی مفید است که با عملکردی مانند اسکراب می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک ‌کند.

تاثیر بر بیماری های مغز

از دیدگاه طب ایرانی در بیماری‌های مربوط به مغز به‌خصوص سردردها، کشیدن سنگ پا مفید است، برای این منظور باید سنگ پا خشن‌ بوده و با مالش قوی‌ و مدت طولانی‌تری استفاده شود. مگر آنکه فرد پوست نازکی داشته باشد که سنگ پای خشن را تحمل نکند، اما در افرادی که پوست ضخیمی دارند، بهتر است از زمان ورود به حمام تا انتها، مالش پا‌ها صورت گیرد.

کشیدن سنگ پا موجب کاهش غلظت خون در اندام‌های بالایی بدن می‌شود و باعث کشاندن خون به اندام‌های انتهایی می‌شود به همین دلیل است که موجب کاهش سر‌درد و بیماری‌های مربوط به مغز می‌شود. سنگ پا کشیدن می تواند بسیاری از مشکلات روانی مانند افسردگی، بی‌خوابی، فکر و خیال زیاد و… را بهبود بخشد، البته اگر به‌طور مداوم صورت پذیرد.

برطرف‌کردن تیرگی زیربغل

پوست زیربغل به‌دلیل استفاده مکرر از تیغ اصلاح، کرم‌های موبر، موم موبر و عطر تیره می‌شود. روش‌های خانگی، مانند استفاده از سنگ پا، می‌توانند برای رفع تیرگی زیربغل بسیار مفید باشند. در واقع، استفاده از سنگ پا همراه با صابون و آب تا حدی در رفع لکه‌های پوستی مؤثر است. البته از نظر علمی مشخص نیست که استفاده از سنگ پا در برطرف‌کردن این مشکل چقدر مؤثر است.

فواید استفاده از سنگ پا برای تنظیم خون

رسانه ها اعلام کرده اند که بیشترین مقدار انسولین در پاشنه پا است البته هیچ تضمین علمی در این باره نیست اما افرادی که دیابت نوع ۲ دارند، اگر روزانه به مدت ۱۰ دقیقه از سنگ پا استفاده کنند باعث می شوند که قند خونشان تنظیم شود، همچنین استفاده از سنگ پا برای چربی سوزی و تناسب اندام هم موثر است.

سنگ پا برای روزنه‌های پوست

منافذ دردسر بزرگی برای پوست هستند. زیرا این‌ها همان چیز‌هایی هستند که چربی را حفظ کرده و بعداً به آکنه تبدیل می‌شود. برای تمیز کردن منافذ کمک گرفتن از سنگ پا بسیار مفید است. اگر منافذ بزرگی دارید، هفته‌ای یکبار پوست خود را با سنگ پا که طبیعی و ارزان است تمیز کنید، که این اقدام به داشتن پوستی خوب، سالم و تمیز کمک می‌کند.

سنگ پا و جوش‌های سر سیاه

جدایی از ماسک های خانگی برای از بین بردن جای جوش، سنگ پا همی می تواند به این موضوع کمک کند. هنگامی که صورت خود را در سالن اصلاح می‌کردم، بدترین قسمت، جوش‌های سرسیاه بود؛ آنها این کار را با چسب بلند انجام می‌دهند و آنقدر فشار می‌آورند که باعث می‌شود گاهی اوقات گریه کنم. زنان می‌دانند که من درباره چه چیزی صحبت می‌کنم. حتی کرم‌های حذف جوش‌های سیاه با زغال فعال شده دردناک هستند. سپس سنگ پا را پیدا کردم. سنگ پا حتی برای جوش‌های سر سیاه روی بدن مؤثر است. فقط توجه داشته باشید که هنگام ماساژ و از بین بردن جوش سرسیاه، پوست شما نرم و مرطوب باشد.

رفع کوفتگی بدن و سردرد

از دیگر فواید استفاده از سنگ پا می‌توان به این مورد اشاره داشت که چرک پا را تمیز می‌کند و در نتیجه خستگی و کوفتگی پا برطرف می‌شود همچنین برای برخی از انواع سردرد و اکثر بیماری‌های مغزی بسیار سودمند است به خاطر اینکه ماده را از قسمت‌های بالا‌تر به سمت قسمت‌های پایین بدن می‌کشاند و اگر سنگ‌پا‌، خشن‌تر باشد جذب ماده زیاد‌تر است؛ سنگ پا باید خشن و متخلخل باشد و کف پا و پاشنه پا را با آن بمالند.

رفع کوفتگی بدن و سردرد
رفع کوفتگی بدن و سردرد

اگر می‌خواهید پاهای زیبایی داشته باشید توصیه می‌شود حداقل دو مرتبه در هفته و بهتر است شب‌هنگام از سنگ‌پا استفاده کنید تا بعد از سنگ‌ پا کشیدن، پوست پا بتواند استراحت کند.

حتما از سنگ پای مخصوص و تمیز استفاده کنید و آن را در معرض آلودگی قرار ندهید زیرا ممکن است خراش‌هایی در کف پا ایجاد شده و باعث انتقال میکروب شود.

در بعضی از موارد مانند بیماری پسوریازیس‌، استفاده از سنگ‌پا می‌تواند موجب تشدید بیماری شود بنابراین توصیه می‌شود افراد قبل از استفاده به یک پزشک متخصص مراجعه کنند، این دسته از افراد می‌توانند از ترکیبات کراتولیتیک که باعث نرم شدن لایه‌های کلفت شاخی کف پا می‌شود، استفاده کنند.

چگونه از سنگ پا استفاده کنیم؟

پوست سخت شده‌ خود را در آب گرم خیس کنید. شایع‌ترین قسمت بدن برای لایه برداری با سنگ پا کف پا است. قسمت سخت شده‌ بدن را حدود ۵ دقیقه در آب گرم خیس کنید تا پوست نرم شود. اگر روی پا‌های خود کار می‌کنید، ممکن است بخواهید یک کاسه را با آب گرم پر کنید و پا‌های خود را درون کاسه خیس کنید. برای سایر قسمت‌های بدن، کشیدن سنگ پا به عنوان بخشی از دوش شما ممکن است ساده‌ترین راه باشد.

صبر کنید تا پوست خشک شما نرم شود. اگر پوست نرم و لطیف باشد، از بین بردن پوست راحت‌تر خواهد بود. بعد از چند دقیقه خیس شدن پوست خود را حس کنید. اگر هنوز احساس سختی دارد، چند دقیقه دیگر صبر کنید (در صورت لزوم آب را گرم کنید). اگر نرم باشد، پوست شما برای کشیدن سنگ پا آماده است.

خیس کردن سنگ و مرطوب کردن سنگ به سادگی در کشیدن آن به پوست شما کمک می‌کند. آن را به آرامی روی ناحیه سخت شده مالش دهید. از حرکت دایره‌ای استفاده کنید تا پوست مرده را با سنگ پا تکه تکه کنید. اگر پوست خوب و نرم است، باید از حالت کشیدن نرم و آرام شروع کنید. ادامه دهید تا پوست مرده را برداشته و به زیر پوست تازه و نرم و لطیف برسید. خیلی فشار ندهید، فشار متوسطی برای این کار نیاز است. سعی کنید برای تمیز نگه داشتن سطح آن و تأثیرگذاری بیشتر، سنگ پا را بشویید.

کلام آخر

سنگ پامی‌تواند برای داشتن پوستی نرم و بدون ترک معجزه کند و فقط به یاد داشته باشید که سنگ پا زبر است بنابراین باید با دقت استفاده شود؛ همچنین اگر مشکل جدی پوستی دارید بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید. خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما در مجله اینترنتی خرید ناب به اشتراک بگذارید.

5/5 - (3 امتیاز)