روش های از بین بردن لکه های مبلمان

روش های از بین بردن لکه های مبلمان

امروزه مبل در اکثر خانه ها وجود دارد، زمان زیادی را روی مبل صرف میکنیم همین باعث شده احتماله لکه زدن مبل بیشتر گردد. برای لکه بری مبل میتوانید از مواد و روش های مختلفی استفاده کنید مهم ترین فاکتور در انتخاب روش لکه بری نوع لکه است. اگر لکه آب روی مبل باشد باید از یک روش استفاده کرد اگر لکه خون جوهر یا…باشد روش متفاوت می گردد که در مجله اینترنتی خرید ناب با این روش ها آشنا خواهیم شد.

روش‌ پاک کردن انواع لکه‌ مبل

اگر قصد دارید خودتان دست به‌کار شوید و لکه بری مبل و شستن کوسن مبل را در خانه انجام دهید، باید بدانید که پاک کردن لکه از روی انواع مبل بستگی به جنس پارچه و همچنین نوع لکه دارد، به همین دلیل نمی‌ توان یک روش مشخص را برای پاک کردن انواع لکه ها روی مبل با جنس های متفاوت اجرا کرد.

به همین دلیل ما در این محتوا سعی کردیم که راهنمایی کامل برای پاک کردن انواع مختلف لکه مبل برای شما آماده کنیم و در آن به بررسی راهکارهای مختلف برای پاک کردن لکه از روی مبل پارچه‌ ای، چرم و… بپردازیم.

روش‌ پاک کردن انواع لکه‌ مبل
روش‌ پاک کردن انواع لکه‌ مبل

از بین بردن لکه از روی مبل پارچه‌ای

استفاده از جوش‌شیرین در شستشوی مبل و تمیزی لکه‌ها در مبلمان پارچه‌ای یکی از موثرترین روش‌ها در رفع آلودگی از روی مبل است. محلول بدست آمده از ترکیب سرکه ‌سفید، جوش‌شیرین، آب گرم و چند قطره مایع ظرف‌شویی را پس از تمیز کردن غبار روی مبل مورد استفاده قرار دهید. محلول لکه­بر را ابتداً در قسمتی از پارچه مبل که دید کمی دارد امتحان کنید و مدت زمانی به آن فرصت دهید تا تاثیر خود را نشان دهد. در صورت عدم‌ تغییر رنگ در پارچه مبل، از محلول برای پاکسازی لکه بهره ببرید.

با دستمال مناسب مقداری از محلول را به ‌آرامی روی محل لکه ریخته و رد لکه را پاک نمایید. سپس با دستمال تمیز شروع به خشک کردن محل خیس شده کنید. از این محلول برای از بین بردن لکه‌های کهنه در مبل نانو، مخمل و رد رنگ لباس می‌توان استفاده کرد.

پاک کردن لکه مبل که با آب ایجاد شده

گاهی خود آب باعث ایجاد هاله ایی از نم و خیسی بر روی پارچه شده و به همان حالت هم خشک می شود. برای از بین بردن لکه آب، می توانید نمک و الکل را ترکیب و روی لکه آب بکشید و دوباره با آب معمولی روی لکه بکشید و خشکشان کنید. اگر بعد از خشک شدن همچنان لکه باقی بود این بار با مایع شوینده ایی ملایم این کار را تکرار کنید.

انواع روش های ازبین بردن لکه آب روی مبل

  • لکه بری با آب:برای استفاده از این روش به سشوار و دستمال پارچه ای جاذب آب احتیاج دارید؛ دستمال را مرطوب کنید و روی مبل بکشید،  فورا با حرارت ملایم سشوار خشک کنید.
  • استفاده از نمک و الکل:کمی الکل را با کمی نمک مخلوط کنید، روی مبل اسپری کنید. سپس با دستمال روی لکه مالش دهید. سپس با استفاده از یک دستمال مرطوب نمک و الکل را تمیز کنید در آخر با سشوار خشک کنید.
  • صابون مایع:مقداری صابون مایع را با آب ولرم مخلوط و روی لکه بکشید. سپس با دستمال مرطوب آن را تمیز کنید، با سشوار خشک نمایید.
  • محلول سرکه:کمی سرکه سفید را با آب مخلوط کنید، روی لکه اسپری کنید. مثل مراحل قبل با دستمال مرطوب آبکشی کنید. در آخر آن را خشک کنید.
  • لکه بری مبل با بخارشو:انواع لکه را میتوان با بخارشو از بین برد این دستگاه در تمیز کردن مبل بسیار کارآمد است.به همین دلیل مقاله ای مفصل برای چگونگی تمیز کردن مبل با بخار شو و شستن مبل با بخارشو نوشته ایم.

از بین بردن لکه روی مبل مخمل

پاکسازی لک از مبل مخمل کار بسیار حساسی است. در مرحله اول باید با استفاده از برس یا شانه مبل را تمیز کنید. سپس می‌توانید محلول جوش شیرین و نیمی از فنجان آبلیمو را ترکیب کنید. حال، محلول ساخته شده را برای از بین بردن لکه روی مبل به کار ببرید.

بهتر است پیش از استفاده از محلول حتما مقداری از آن را روی قسمت کوچک غیرقابل دید مبل امتحان کنید تا اگر مشکلی پیش آمد و محلول با پارچه ناسازگار بود، از استفاده مجدد محلول خودداری کنید.

لکه روی مبل چرم

مبلمان چرم نیز انتخاب بسیاری از خانواده ها است.و با سلیقه آنها سازگار است. که تفاوت های در نگهداری با سایر مبل ها دارد. برای از بین بردن لکه از روی مبلمان چرم ابتدا این نوع مبل را نیز باید گردگیری کنید و خاک و گرد و غبار را از روی آن پاک کنید.

نگهداری مبل چرم با سایر مبلمان کمی فرق میکند.به دلیل نوع و جنس آن مستلزم رعایت موارد مختلفی است

برای پاک کردن لکه های مبل چرم از الکل استفاده کنید معمولا در مبل های چرمی پاک کردن لکه جوهر به نسبت سخت تر از سایر لکه ها است

برای پاک کردن لکه های جوهر از روی مبل میتوانید یک واحد آب را با یک واحد سرکه و مقداری خیلی کم روغن زیتون را مخلوط کنیم با این محلول لکه را پاک کنید و در آخر آن را خشک کنید.

لکه روی مبل چرم
لکه روی مبل چرم

از بین بردن لکه رنگ

لکه ایجاد شده روی مبل اگر بخاطر رنگ می باشد هرچه سریعتر اقدام به پاک کردنش کنید قبل از اینکه خشک و ماندگار شود . با کمک محلول مایع ظرفشویی و آب سرد، یا با کمک محلول شامپو فرش و آب، و یا با استفاده از کمی استون( البته قبل از استفاده مقداری از استون را روی قسمت کوچکی از رومبلی که دیده نمی شود امتحان کنید شاید باعث رنگ پریدگی پارچه شود) گاهی با کمک الکل هم میتوان به از بین بردن لکه مبل از رنگ کمک کرد. البته در برخی از مواد برای از بین بردن لکه های مبل می توان به روش های پاک کردن لکه از روی لباس هم استفاده کرد که در مجله اینترنتی خرید ناب به آن پرداختیم.

پاک کردن لکه از مبل پارچه ای با شوینده های خشک

شوینده خشک در واقع نوعی مایع است که در آن از آب استفاده نشده و به همین دلیل به آن شوینده خشک می‌گویند. برای پاک کردن لکه مبل پارچه ای، کافی است که مقداری از شوینده را روی پارچه ریخته و حالا آن قسمت از مبل که لکه دارد را به آرامی پاک کنید، بعد از پاک شدن لکه، حالا با یک پارچه خیس تمیز چندین بار مبل را تمیز کنید تا اثری ز محلول روی مبل نمانده باشد.

توجه کنید که مقدار شوینده مصرفی زیاد نباشد، زیرا این ماده یک نوع حلال قوی است. موقع کار با این شوینده، بهتر است در و پنجره ها را باز کنید زیرا دارای گاز و بوی شدید است.

رفع لکه چربی از روی مبل پارچه‌ای

با استفاده از مایع ظرف‌شویی می‌توانید لکه چربی روی مبل پارچه‌ای را به ‌آسانی تمیز کنید. برای پاک کردن لکه از روی مبلمان ابریشمی، باید کاغذ خشک‌کن را روی لکه قرار داده و سپس اتوی داغ را به کاغذ بچسبانید. مراقب باشید اتو مستقیماً با رویه مبل در تماس نباشد و پارچه دچار سوختگی نشود.

از بین بردن لکه خون از روی مبل

خمیر بدست آمده از ترکیب نشاسته و آب را روی لکه خون گذاشته و بعد از خشک شدن خمیر آن را به آرامی از مبل جدا کنید. با استفاده از برس نرم، شروع به تمیز کردن مابقی آثار خون روی مبل کنید.

از بین بردن لکه خون از روی مبل
از بین بردن لکه خون از روی مبل

پاک کردن لکه مبل ناشی از سوختگی

اگر سوختگی به حدی نباشد که باعث از بین رفتن الیاف پارچه و سوراخ شدن، شده باشد می توان با آب وگلیسیرین، آب و مواد شوینده مایع، آب و جوش شیرین، آب و پراکسید هیدروژن( درصورت تست ) تا حدودی لکه سوختگی را از بین برد.

لکه میوه روی مبل

لکه میوه روی مبل بسیار شایع است که راه مقابه و از بین بردن آندر مبل های سفید  استفاده از آب و صابون است در مبل های پشمی نیز میتوانید از آب اکسیژنه ۲۰درصد بهمراه چند قطره آمونیاک استفاده کنید و اگر مبل شما رنگی یا ابریشمی است میتوانید از آب و الکل ۹۰ درصد به صورت یک به یک استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از سری مقالات مجله اینترنتی خرید ناب سعی بر این شد که شما را راهنمایی کنیم که لکه مبل را در خانه خود پاک کنید. شیوه های گفته شده در اکثر مواقع جواب داده است و امیدواریم که برای شما هم کاربردی باشد.

5/5 - (2 امتیاز)