خودروهای هیبریدی و مزایا و معایب آن

خودروهای هیبریدی و مزایا و معایب آن

خودروهای هیبریدی طرفداران و مخالفان زیادی دارند. از نظر کلی، آن‌ها یک فناوری عالی هستند؛ زیرا با استفاده از یک موتور بنزینی و موتور الکتریکی کار می‌کنند.

این بدان معنا نیست که این خودرو، یک خودروی الکتریکی است. بلکه این خودروها نسبت به خودرو های عادی با محیط زیست سازگارتر هستند؛ زیرا همیشه از موتور بنزینی برای رانندگی و شتاب گرفتن استفاده نمی‌کنند و در برخی موارد کار را به موتور الکتریکی خودرو می‌سپارند.

در این بخش از مجله اینترنتی خرید ناب می‌خواهیم مزایا و معایب خودروهای هیبریدی را بررسی کنیم. بر اساس این اطلاعات، شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا خودروی هیبریدی برای شما مناسب است یا خیر.

خودروی هیبریدی چیست؟

واژه هیبرید یعنی دوگانه یا دو رگه و به طور کلی یعنی ترکیبی از دو عنصر،خودرو های هیبریدی را اینگونه نام گذاری کردند زیرا همانطور که گفته شد از یک موتور الکتریکی و یک موتور احتراقی ساخته شده اند، در بسیاری مواقع آنها را با خودرو های برقی اشتباه میگیرند در صورتی که این دو از هم متفاوتند و بارزترین تفاوت آنها این است که خودرو های برقی از یک موتور الکتریکی ساخته شده اند. خودرو های هیبریدی را خودرو های دوستدار محیط زیست ،خودرو های پاک یا سبز نیز می نامند.

خودروی هیبریدی چیست؟
خودروی هیبریدی چیست؟

مزایای خودروهای هیبریدی

قطعا خودروهای هیبریدی از محاسنی برخوردار هستند که روز به روز به طرفدارانش اضافه می شود. پس بهتر است شما را منتظر نگذاریم و مزایای این نوع خودروها را با هم مطالعه کنیم.

دوگانه سوز بودن

 استفاده از خودروهای مجهز به موتور درونسوز در شهر باعث اتلاف سوخت می‌شود،اما استفاده از آن در بزرگراه‌ها این مشکل را نخواهد داشت.
اگر لازم باشد این خودرو هارا با توجه به این عملکرد با خودرو های برقی مقایسه کنیم می توانیم بگوییم برعکس، خودروهای برقی در شهر بسیار خوب عمل می‌کنند، اما توان کافی برای حرکت در بزرگراه‌ها را ندارند.
با استفاده از خودروهای دوگانه سوز می‌توانید بسته به شرایط و نیاز خود میان دو حالت تغییر وضعیت دهید.

رانندگی با کیفیت

همان‌طور که ماشین جیپ برای رانندگی در جاده­‌های خاکی طراحی ‌شده­ یا ماشین فِراری از نظر سرعت یک ماشین مسابقه‌­ای است، خودروهای هیبریدی هم مختص رانندگانی است که به کیفیت و به‌صرفه بودن وسیله نقلیه خود اهمیت می­‌دهند. این خودروها دارای نمایشگر میزان متوسط مصرف سوخت در هر کیلومتر هستند.

بعضی از این خودروهای هیبریدی، مانند تویوتا پیروس، به راننده میزان مصرف انرژی را هم گوشزد می‌­کنند. در اکثر خودروها، میزان مصرف بنزین در سرعت­‌های بالا و با ترمز کردن تدریجی کمتر می­شود. این قابلیت در خودروهای هیبریدی به‌خوبی قابل‌مشاهده است، مخصوصاً در هنگام افزایش تدریجی سرعت که موتور برقی خودرو به کار می‌افتد. شارژ باتری خودروهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای تمام‌برقی هرگز تمام نمی‌­شود، بازدهی خودروهای هیبریدی بسیار بالاتر است و میزان تولید آلودگی کمتری دارند.

گارانتی

تولیدکنندگان خودروهای هیبریدی معمولاً ضمانت طولانی مدتی را به مشتریان ارائه می‌دهند که در صورت بروز مشکل، کل سیستم هیبریدی را پوشش خواهد داد.

کم صدا بودن

از مزیت دیگر خودروهای هیبریدی، می توان به کم سر و صدا بودن آن‌ها اشاره داشت.
حتی در زمانی که ماشین روشن و در حال حرکت است، به سختی می‌توان متوجه روشن بودن خودرو شد.
دلیل کم صدا بودن خودروهای هیبریدی این است که زمان روشن کردن این نوع وسایل نقلیه، موتوراحتراقی (بنزینی) فعال نمی‌شود، بلکه موتور الکتریکی است که باعث حرکت خودرو می‌شود که بسیار کم سر و صدا است.

مناسب برای سفرهای درون شهری

خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای دارای موتور تک­سوز بنزینی عموماً مسافت بیشتری طی می­‌کنند. استفاده از خودروهای هیبریدی برای مقاصد درون‌شهری بسیار به‌صرفه‌تر از خودروهای معمولی است.

مناسب برای سفرهای درون شهری
مناسب برای سفرهای درون شهری

خودروهای هیبریدی هرگز نیاز به اتصال به برق ندارند، بلکه در حین حرکت خودبه‌خود نیروی حرکت خود را شارژ می­کنند. با هر بار توقف خودرو، مقداری برق اضافه تولید می‌شود که این میزان انرژی می­‌تواند در سرعت­های کم یا سرعت­‌گیری در حین رانندگی مورد استفاده قرار بگیرد.

باتری­ قوی

یکی دیگر از نگرانی­‌هایی که خیلی از افراد در زمان خرید خودروهای هیبریدی دارند، به باتری خودرو مربوط می‌­شود. بسیاری از مردم گمان می­‌کنند که باتری این خودروها غیرقابل اتکا هستند و جایگزین کردن آن‌ها با باتری نو بسیار گران تمام می‌شود، اما در این مورد هم گزارش‌ها نشان می­‌دهد که هزینه تمام‌شده برای جایگزین کردن یک باتری در خودروی هیبریدی تقریباً برابر با هزینه‌­ای است که برای یک خودروی معمولی صرف می‌کنید. علاوه بر این، به‌عنوان‌مثال، باتری­های هیبریدی و سایر قطعات هیبریدی تویوتا دارای هشت سال یا ۱۰۰ هزار مایل ضمانت تعویض هستند.

معایب خودروهای هیبریدی

حالا که در مجله اینترنتی خرید ناب با مزایای خودروهای هیبریدی آشنا شدید، بهتر است عیب های آن را هم بدانید تا در تصمیم گیری برای خرید این نوع از خودروها منطقی عمل کنید.

هزینه تعمیر بسیار زیاد

از برجسته‌ترین و مهم ترین ویژگی منفی و معایب خودرو های هیبریدی قیمت بالای آن‌ها است. دلیل قیمت زیاد این خودروها، گران بودن باتری‌های ولتاژ بالا و استفاده از دو موتور است. علاوه بر این، هزینه تعمیر و نگهداری این نوع خودروها نیز بسیار زیاد بوده و پیداکردن افراد متخصص مشکل است.

کمیابی خودرو هیبرید

چه در بازار ایران، و چه کشورهای خارجی، برای انتخاب ماشین هیبریدها، گزینه‌های محدود و کمی دارید، و هنوز تعداد زیادی از آن‌ها وجود ندارد. در ایران این انتخاب بسیار محدودتر است.
بزرگ بودن باتری
این که در این خودروها برای ذخیره انرژی و افزایش محدوده‌ی حرکتی، از باتری بزرگ‌تر استفاده می‌شود، باعث شده تا حجم زیادی از صندوق عقب و فضای بار شما را اشغال کند. از طرفی شما نمی‌توانید صندلی‌های عقب را بخوابانید، چون باتری بین صندوق و صندلی‌ها قرار دارد.

قیمت بالا و بیمه گران

خودروهای هیبریدی معمولاً گران‌تر از خودروهای معمولی هستند و این گران بودن باعث مرد شدن شما در خرید این خودرو می شود.

کارشناسان بیمه می گویند، خودروهای هیبریدی در مقایسه خودروهای معمولی از بیمه های گرانتری برخوردارند. دلیل این گرانی قیمت هم این است که از هزینه فناوری پیچیده ای برخوردار هستند.

قدرت ضعیف خودروهای هیبریدی

یکی دیگر از معایب شایع خودروهای هیبریدی مربوط به قدرت ضعیف پیشرانه به کار برده شده در این خودروها است. خودروهای هیبریدی بر اساس صرفه جویی در مصرف سوخت ساخته می‌شوند، به همین علت دارای موتورهای قوی نبوده و نمی‌توانند شتاب‌های هیجان انگیزی را در اختیار راننده خود قرار دهند. خودروهای هیبریدی به دو صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ که در حالت صرفه جویی انرژی با استفاده از موتور الکتریکی و در حالت قدرت با استفاده از موتور درون سوز حرکت می‌کنند.

کاهش راندمان سوخت هیبریدی در هوای سرد

واکنش شیمیایی درون باتری‌ها که انرژی را به موتور الکتریکی منتقل می‌کنند؛ در مقایسه با باتری‌ها در هوای گرم بسیار کندتر است. به همین دلیل موتور احتراق داخلی باید انرژی بیشتری را از طریق سوخت بنزین آزاد کند. به دنبال آن مصرف سوخت خودروهای هیبریدی در هوای سرد بیشتر خواهد شد.

کمبود تعمیرگاه و ایستگاه‌های شارژ

از جمله معایب شایع خودروهای هیبریدی به خصوص در ایران فقدان تعمیرگاه و ایستگاه‌های شارژ برای این نوع از خودروها است؛ چرا که تعداد بسیار محدود خودروهای هیبریدی سبب شده تا این خودروها مانند سایر خودروهای بنزین سوز که در تمام سطوح شهر دارای پمپ بنزین هست از ایستگاه‌های شارژ بهره‌مند نباشند.

ایستگاه‌های شارژ
ایستگاه‌های شارژ

از طرفی تعداد محدود این خودروها سبب شده تا تعمیرگاه‌های موجود در ایران با نحوه تعمیر آنها آشنایی نداشته باشند و بدین صورت چالش‌های فراوانی را به مالک خود تحمیل نمایند.

کلام پایانی

همانطور که در مجله اینترنتی خرید ناب اشاره شد، خودرو های هیبریدی مدام در حال به روز شدن هستند و این خودرو ها توانایی زیادی در کاهش آلودگی ها دارند، بنابراین انتظار می رود در آینده بتوانند بدون محدودیت در مسافت ها و شرایط های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

5/5 - (2 امتیاز)