چیدمان و دیزاین سنتی

چیدمان و دیزاین سنتی

با گذشت زمان و تغییر شیوه زندگی ، تزئینات و معماری ها هم آن شکل و رنگ سابق را ندارد و کم کم به سمت معماری و دیزاین غربی می رود و شاید بتوان گفت که دلمان برای دیزاین سنتی خودمان تنگ شده است. چیدمانی با هزاران زیبایی و معنا که با ابزارهای قدیمی صورت می گرفت و ما را یاد خانه های پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها می انداخت. شما را دعوت می کنیم تا با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید تا سری به دیزاین یا چیدمان سنتی ایرانی بزنیم.

طراحی خانه به سبک سنتی ایرانی

سبک سنتی به سبکی گفته می‌شود که با ویژگی‌هایش، یادآور گذشته آن منطقه باشد. سبک سنتی ایرانی یکی از سبک‌های جذاب و دوست داشتنی است که با داشتن ویژگی‌ها و المان‌هایی که در ادامه به آن پرداخته ایم گذشته را به شما یادآوری می‌کند. این سبک یادآور خلاقیت، هنر و ذوقی ایرانی است این سبک دلنشین به گونه ای است که می‌تواند با شرایط حال بروز شود.

دیزاین سنتیرنگ در دیزاین سنتی

سبک سنتی ایرانی بر این باور است که اگر خانه در مناطق سردسیری است از رنگ‌های گرم استفاده شود و اگر در مناطق گرم سیری است از رنگ‌های سرد استفاده شود. رنگی که خاطره ساز سبک دکوراسیون داخلی ایرانی است، رنگ قرمز است. این رنگ با خود پویایی، جنب و جوش را به همراه دارد. این سبک معتقد است خانه نباید به وسیله رنگ به فضایی بی روح تبدل شود. اگر توجه کرده باشید در خانه‌ها و مسجدهای سنتی قدیمی مانند مسجد صورتی در شیراز، اکثر شیشه‌ها رنگی هستند که با عبور نور خورشید از آن ترکیبی از رنگ‌های آبی، سبز و قرمز در فضای داخلی دیده شود.

دکوراسیون سنتی با فرش و گلیم

همان‌طور که شما نیز به‌خوبی می‌دانید فرش به‌عنوان عنصر اصلی در طراحی و دکوراسیون خانه‌های ما ایرانیان شناخته می‌شود. فرش علاوه بر این که در دکوراسیون خانه‌های قدیمی کاربرد فراوانی داشته است در دوران کنونی نیز نقشی مهم و حضوری پررنگ در دکوراسیون خانه‌های مدرن ایرانی از خود نشان می‌دهد. اگر به استفاده از سبک سنتی در دکوراسیون منزل خود علاقه‌مند هستید خوب است بدانید برای ایجاد فضایی گرم و راحت در نشیمن و پذیرایی منزل خود می‌توانید از فرش‌های دستبافت عشایر و ترکمن استفاده کنید. همچنین دقت داشته باشید در رابطه با انتخاب فرشی که برای دکوراسیون سنتی منزل مناسب باشد بهتر است به رنگ قرمز توجه ویژه‌ای نمایید. از دیگر خصوصیات دکوراسیون سنتی در منازل ایرانیان وجود گلیم و جاجیم است که این روزها خانواده‌های ایرانی به آن توجه زیادی پیدا کرده‌اند.

شما نیز این امکان را دارید که به جای فرش از گلیم و جاجیم در فضای داخلی خانه یا در قسمت زیر میز ناهارخوری خود استفاده نمایید. همچنین گلیم و جاجیم را می‌توان در نقش روکش پوف، پشتی، کوسن مبل و صندلی و به‌عنوان تابلوهای هنری زیبا برای تزئین منزل به سبک سنتی مورد استفاده قرار داد.

 استفاده از پارچه های سنتی در وسایل خانه

یکی دیگر از المان هایی که دکوراسیون داخلی خانه های قدیمی را خاص و زیبا میکرد استفاده از پارچه های سنتی دست دوز و طبیعی بود.

این پارچه ها در طرح و رنگهای متنوع از الیاف طبیعی و کاملا دست دوز تولید میشدند.

امروزه با تغییر ذائقه و فرهنگ مردم استفاده از پارچه های سنتی خیلی کمرنگ شده، ولی همچنان کسانی هستند که عاشق استفاده از پارچه ها سنتی اند.

شما برای خانه های مدرن امروزی نیز می توانید از این پارچه های ترمه و ابریشم و مخملی استفاده کنید.

برای پشتی از پارچه های جاجیم و پشمی استفاده کنید.

برای لباس های خود از پارچه های مخملی و برای رومیزی از پارچه های ترمه زیبا میتوانید استفاده کنید.

پشتی به جای مبل در سبک سنتی

پشتی های متکه های بزرگ در شکل های مستطیل هستند که برای نشستن و تکیه دادن مورد استفاده قرار میگیرد. اگر سادگی بریاتان اهمیت زیادی دارد تنها کافی است در برابر دیوار پتو پهن کنید و با قرار دادن یک پشتی محلی برای نشستن ایجاد نمایید. اما اگر میخواهید در این سبک نیز لاکچری باشید میتوانید یکی از پشتی ها را روی زمین و دیگری را روی آن و به دیوار تکیه دهید تا حالت صندلی مانند به خود بگیرد.

نورپردازی در دیزاین سنتی

نوپردازی یکی از المان‌های مهم و اصلی بود که با وجودش در دکوراسیون داخلی می‌توان فضا را دلباز و دلنشین کرد. در دیزاین منزل به سبک سنتی نیز استفاده از نور مهم است. اگر دقت کرده باشید در اکثر خانه‌های قدیمی معمولا از پنجره‌هایی با ابعاد بزرگ استفاده می‌شد تا نور به خوبی وارد فضای داخلی شود و در کنار آن از لوسترهایی برای تامین نور در شب استفاده میشد. پس تا جایی که امکان دارد اجازه بدهید نور وارد فضای داخلی منزلتان شود و برای تامین نورپردازی مصنوعی می‌توانید از لوسترهایی به سبک سنتی استفاده کنید.

نورپردازی در دیزاین سنتی 
نورپردازی در دیزاین سنتی

استفاده از لوازم قدیمی

برای داشتن خانه‌ای به سبک سنتی می‌توانید بعضی از وسایل قدیمی بزرگترهای فامیل از جمله پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را از آن‌ها قرض بگیرید. لوازمی همچون صندوقچه‌های قدیمی، آینه و کنسول، ظروف مسی، چراغ‌های قدیمی، کوزه‌های قدیمی و نظیر این‌ها می‌تواند شما را برای فراهم‌آوردن یک فضای ایرانی در خانه‌تان کمک کند. شما می‌توانید صندوقچه‌های قدیمی را به‌منظور استفاده در دکوراسیون سنتی منزل به‌عنوان میز عسلی به کار ببرید. چنانچه اندازه صندوقچه‌ها بزرگ بود می‌توانید آن را به‌حالت عمودی بر زمین بگذارید و با انجام پاره‌ای تعمیرات بر روی آن صندوقچه قدیمی‌تان را به یک کمد دیواری سنتی تبدیل نمایید.

نکته قابل توجه دیگر این که بعضی از صندوقچه‌های قدیمی را می‌توان پس از قراردادن روکش بر روی آن‌ها به‌عنوان صندلی‌های راحتی در فضاهایی همچون کتابخانه مورد استفاده قرار داد. تعمیرات و آینه‌کاری کمدهای چوبی این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که از آن‌ها به‌عنوان کمدهای تزئینی در اتاق پذیرایی خانه خود بهره ببرید. شما می‌توانید هر وسیله‌ای را که از ایام گذشته به یادگار نگه داشته‌اید در این کمدهای تزئینی نگهداری نمایید و به این ترتیب فضاسازی سنتی منزل خود را با نوستالژی همراه کنید.

استفاده از کرسی در زمستان

خوشبختانه کرسی یکی از وسایل سنتی است، که هنوز در برخی روستاها و شهرها در زمستان برای گرم نگهداشتن اشخاص استفاده میشود.

کرسی برای سلامتی بدن اینقدر موثر و مفید بود که ژاپنی ها وسیله ای شبیه به آن تولید کردند و برای گرم نگهداشتن منزل های خود از آن استفاده می کنند.

استفاده از کرسی های چوبی راه حل فوق العاده خوبی برای گرم شدن بدن است و اطبای سنتی تاکید دارند که در زمستان برای گرم شدن و تامین انرژی بدن از این وسیله استفاده شود.

کرسی برای درمان بیماری هایی نظیر رماتیسم و پوکی استخوان مفید است.

استفاده از این وسیله علاوه بر اینکه دکوراسیون منزل شما را سنتی و زیبا خواهد کرد، برای سلامتی شما نیز مفید خواهد بود.

نقش کاشی در آشپزخانه سنتی

کاشی یکی دیگر از نشانه ‌هایی است که در سبک سنتی ایرانی دیده می‌شود. اما امروزه به علت اینکه نمی‌توان در بیشتر فضای داخلی خانه از کاشی استفاده کرد می‌توانید از کاشی‌های سنتی با رنگ‌های شاد و خاص در آشپزخانه در فضای بین کابینت‌ها به کار ببرید.

این ویژگی برای خانه‌های امروزی که از سبک مدرن پیروی می‌کنند اما علاقه مند به سبک سنتی نیز هستند بسیار کاربرد دارد.

کلام آخر

یکی از بخش‌های جذاب در هنر معماری و دکوراسیون، طراحی چیدمان سنتی است. شاید با شنیدن این واژه این تصور در شما به وجود بیاید که هر آنچه به دیزاین سنتی مربوط می‌شود، بوی کهنگی می‌دهد! اما باید خاطر نشان ساخت که این یک تصور نادرست است.

دکوراسیون سنتی، چه در قالب دکوراسیون سنتی آشپزخانه باشد، و چه درباره دکوراسیون سنتی اتاق، ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم ما دارد. از این رو می‌توان گفت که این تنها سبکی است که تمام افراد در گوشه‌ای از قلبشان آن را دوست دارند. هرچند این علاقه کم باشد، اما باز هم وجود دارد.

امتیاز این مقاله