مریل استریپ بازیگری برای تمام فصول

زندگینامه مریل استریپ

تعداد زیادی از اسطوره های سینمای جهان در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بوده اند که الگویی برای ستارگان حال سینمای جهان می باشند. ما در این مقاله از مجله اینترنتی خرید ناب به مرور زندگینامه مریل استریپ پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

بیوگرافی مریل استریپ

عکس جوانی مریل استریپ
عکس جوانی مریل استریپ

مری لوییز استریپ که به اختصار مریل استریپ می نامند در ۲۲ ژوئن سال ۱۹۴۹ در سامیت نیوجرسی آمریکا به دنیا آمد. وی در برناردزویل بزرگ شد و مادرش هنرمندی در زمینه تبلیغات بازرگانی و پدرش مدیر یک شرکت دارویی بود. مریل استریپ در کودکی به موسیقی علاقه داشت و به کلاس‌ های خوانندگی اپرای ایستیل لیبلینگ می‌ رفت. بعدها در جوانی به بازیگری علاقه مند شد و بعد از اخذ مدرک بازیگری از دانشکده واسار در سال ۱۹۷۱ به مدرسه تئاتر معتبر ییل رفت و در آنجا با سیگورنی ویور بازیگر و وندی واسراستاین نمایشنامه‌ نویس همکلاس شد.

استریپ قبل از دریافت مدرک کارشناسی ارشد در سال ۱۹۷۵، در بیش از ۴۰ نمایش بازی کرد. وی در سال ۱۹۷۶ به خاطر بازی در نمایش « ۲۷ واگن پنبه» اثر تنسی ویلیامز نامزد دریافت جایزه تونی شد و آغاز کار او در تلویزیون با ایفای نقش همسر یک بازیکن هاکی در مجموعه «مرگبارترین فصل» در سال ۱۹۷۷ محصول شبکه CBS رقم خورد. در همان سال مریل استریپ با بازی در فیلم «جولیا» به کارگردانی فرد زینه مان اولین تجربه سینمایی خود را هم کسب کرد.

جوایز اسکار مریل استریپ

جوایز اسکار مریل استریپ
جوایز اسکار مریل استریپ

مریل استریپ کار سینما را در سال ۱۹۷۷ با فیلم جولیا شروع کرد. در این فیلم او همبازی جین فوندا بود.  او تاکنون ۱۷ بار کاندید جایزه اسکار شده است و ۳ بار آن را دریافت کرده است. دو بار به عنوان بهتربن بازیگر نقش اول زن برای فیلم انتخاب سوفی و بانوی آهنی و بار دیگر بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم کرامر علیه کرامر.

از فیلم‌های مشهور او می‌توان به شکارچی گوزن، انتخاب سوفی، خانه ارواح، اتاق ماروین وساعت‌ ها اشاره کرد. استریپ از دیدگاه بسیاری از منتقدین به عنوان برترین بازیگر زن در قید حیات شناخته شده است.

مریل استریپ و همسرش

مریل استریپ و همسرش
مریل استریپ و همسرش

او در سال ۱۹۷۸ با یک مجسمه ساز آمریکایی ازدواج کرد و این ازدواج تاکنون هم پایدار باقی مانده است و به همراه ۴ فرزندش زندگی می کند. البته مریل استریپ قبلا هم در همان سال تا پای ازدواج با آقای جان کزل (همبازی او در فیلم شکارچی گوزن که از ۷ سال قبل با مریل استریپ نامزد بود) هم پیش رفت ولی جان کزل در همان سال به علت ابتلا به سرطان استخوان درگذشت.

نامه مریل استریپ به اصغر فرهادی

مریل استریپ و فرهادی
مریل استریپ و فرهادی

مریل استریپ بانویی که لوح تقدیر نامزد شدن فیلم «جدایی نادر از سیمین» در اسکار ۸۴ را به «اصغر فرهادی» داده است، در نامه‌ ای نکته‌ هایی را درباره این فیلم بیان کرد که زاویه دیدی دیگر را رو به این فیلم می‌ گشاید و آن را نه به عنوان فیلم و اثر هنری، که به عنوان تجلی یک اتفاق انسانی در قالبی هنری می‌ستاید. او چنین می‌ نویسد: «نمی‌دانم آیا اصغر فرهادی زمانی که فیلمش را می‌ ساخته آگاه بوده که بر خلاف نام فیلم، تاثیر جهانی «یک جدایی» مردم را به هم نزدیک خواهد کرد؟! نزدیک کردن ما و مردم ایران. تا از طریق داستان خانواده‌ ای در حال گسست و پیچیدگی‌ های اخلاقی و عاطفی‌ شان، خانواده‌ های ما و ایرانیان را به هم نزدیک کند.»

مریل استریپ در توصیف جزییات مطرح شده در کارگردانی این فیلم می‌ نویسد: «او این کار را با ظرافت انجام می‌ دهد، با ارایه تصویری صمیمی از پیشخوان آشپزخانه‌ ای در تهران یا با نشان دادن پرتره کوچکی از انیشتین یا نقاشی دیگری از وایت به نام دنیای کریستینا. او به ما اجازه همدردی با مردی را می‌دهد که به تازگی ترکش کرده‌اند، جایی که برای یافتن تنظیم درست ماشین لباسشویی در تکاپوست. او می‌ گذارد تا ما عمل دردناک و سرشار از عشق شست‌ و شوی پدری پیر را باز‌شناسیم و می‌ گذارد شوک حاصل از بازی کودکی که پیچ دستگاه اکسیژن را باز و بسته می‌ کند و باز می‌ بندد و باز می‌ کند را حس کنیم. همچنان که سرنوشت با زندگی ما در حال بازی است.»
استریپ فیلم «جدایی» را فراتر از تمام همه ابزاری دانست که می‌ تواند کشورها را به هم نزدیک یا از هم دور کند. او نامه‌ اش را با چنین عباراتی پایان می‌ دهد: «با ساختن این فیلم دلپذیر، اصغر فرهادی کاری کرد که هیات‌ های دیپلمات و اخبار روزنامه‌ ها از آن عاجزند. او گذاشت تا ما خود را در آینه زندگی دیگران ببینیم و مخمصه‌ های یکدیگر را درک کنیم. مخمصه انسانیت مشترکمان را. این کنش، کنشی سیاستمدارانه است. در دنیایی که مسیر تماشا در آن با بدبینی و تلخی مسدود است، نیاز داریم تا هنرمندان تصویر را وضوحی بهتر ببخشند. ما به «یک جدایی» محتاجیم تا به هم نزدیکمان کند.»

ناگفته هایی در مورد مریل استریپ

  • معروف است به اینکه برای بازی کردن در تمام نقش هایی که بازی کرده نهایت وسواس و تلاش را از خود بروز می دهد.
  • مریل استریپ را استاد بی چون و چرای ادای لهجه های مختلف میدانند، او تقریبا با همه لهجه ها (اعم از دانمارکی,ایتالیایی و لهستانی و…) فیلم بازی کرده و بخاطر موفقیت هایش در این زمینه همواره مورد تحسین قرار گرفته است.
  • شاید بیشتر از هر بازیگر زن دیگری در نقش کارکترهای واقعی و معروف باز کرده باشد. مثلا، در نقش اشخاص مشهوری چون: جولیا چایلد، کارن سیلکوود، اسل روزنبرگ، کارن بلیکسن، روبرتا گواسپاری، لیندی چمبرلین و این اوخر هم مارگارت تاچر.
  • برای فیلم آوای قلب به مدت ۶ ساعت در ۸ هفته ویولون تمرین می کرد تا اینکه نواختن آن را یاد گرفت.
  • مریل استریپ خواهر همسر هنرپیشه “میو کینکد” است. نام برادرش “هری استریپ” است که او نیز یک بازیگر است.
  • همیشه از هلیکوپتر می ترسیده است.
  • در دوران دبیرستان به عنوان ملکه دختران در دوران تحصیلش انتخاب شده بود.
  • از ۱۲ سالگی به طور حرفه ای آموزش خوانندگی میدید و مدتی هم دوره های خوانندگی اپرا را گذراند.
  • بعدا هم تصمیم گرفت به مدرسه قانون برود تا در رشته حقوق تحصیل کند و وکیل شود ولی صبح روزی که قرار بود برای مصاحبه برود خواب ماند و این فرصت را از دست داد. خودش می گوید این اتفاق را نشانه این دانست که باید سرنوشت آینده اش اش را در زمینه دیگری پیگیری کند.
  • او مدتی هم در هتل سامرست نیوجرسی گارسنی می کرده است.
5/5 - (1 امتیاز)