راهنمای خرید پاوربانک

راهنمای خرید پاوربانک

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که بسیار با تلفن همراه کار می‌کنید و تمام شدن شارژ باطری موبایل و تبلت در زمانیکه احتیاج به آنها دارید می‌تواند مشکل بزرگی برای شما به وجود آورد. نبودن پریز برق جهت شارژ یک معضل بزرگ برای شما به حساب می‌آید. داشتن یک پاوربانک با ظرفیت مناسب می‌تواند احتیاج شما را برطرف نماید.

اما هر پاوربانکی رضایت ما را جلب می کند؟ خیر. برای تهیه پاوربانک مناسب این مقاله در مجله اینترنتی خرید ناب را مطالعه نمایید.

پاوربانک چیست؟

پاوربانک‌ها درواقع باطری های خاصی هستند که در یک مدار خاص با شارژ الکتریکی مشخص ، فشرده شده‌اند.

آن‌ها به شما اجازه می‌دهند که انرژی الکتریکی را ذخیره کنید و درزمان لازم ازانرژی موجودبرای شارژ موبایل یا تبلت استفاده نماید.

پاوربانک
پاوربانک

انواع پاوربانک

پاوربانک‌ها انواع مختلفی دارند، ولی عملکرد تمامی آن‌ها تا حد زیادی مشابه یکدیگر است. این دسته‌بندی در ابتدای امر به‌ شما کمک می‌کند، باتوجه‌به نیاز خود، پاوربانک مدنظر خود را خریداری کنید. این دستگاه‌ها از نظر کاربرد و فناوری به‌کار برده شده در تولید، به چند دسته تقسیم می‌شوند:

۱- پاوربانک مخصوص گوشی هوشمند و تبلت

این دسته از پاوربانک‌ها در ظرفیت‌های مختلف و با میزان جریان و ولتاژ متناسب با گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند، و قدرت شارژ کردن باتری تلفن همراه را دارند. اما باید در نظر داشته باشید با این پاوربانک‌ها نمی‌توانید لپ‌تاپ خودتان را شارژ کنید.

۲- پاوربانک مخصوص لپ‌تاپ:

این دسته از پاوربانک‌ها، خروجی ولتاژ و جریان متناسب با باتری‌های حجیم لپ‌تاپ را دراختیار کاربر قرار می‌دهند. اکثر پاوربانک‌های بازار ولتاژ ۵ ولت دارند؛ در صورتی که برای شارژ باتری لپ‌تاپ براساس مشخصات سیستم‌تان، نیاز به پاوربانک با ولتاژ ۱۶ تا ۲۰ ولت دارید.

۳- پاوربانک سولار:

پاوربانک‌های سولار یا خورشیدی، دوستدار طبیعت هستند و امکان شارژ پاوربانک ازطریق انرژی خورشیدی را دراختیار کاربران قرار می‌دهند. پاوربانک‌های سولار برای افرادی که بخش زیادی از زمان خود را در سفرهایی با عدم دسترسی به برق شهری سپری می‌کنند، محصولی ایدئال است و تمام نشدن شارژ دستگاه‌های آن‌ها را تصمین می‌کند. این نوع پاوربانک‌ها به‌دلیل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، جزو محصولات دوستدار محیط‌زیست محسوب می‌شوند.

۴- پاروبانک‌های هوشمند:

خروجی ولتاژ و جریان پاوربانک‌های هوشمند، متناسب با نیاز باتری دستگاه قابل تنظیم است و باتوجه‌به نوع دستگاه، قادر به تأمین شدت جریان مناسب باتری است. ایمنی این پاوربانک‌ها در سطح بالاتری نسبت به هم‌تایان ارزان‌تر خود قرار دارد.

ویژگی‌های پاوربانک

پاوربانکها دارای ویژگی‌هایی هستند که مرتبط با دستگاه هوشمند شماست. بنابراین بهتر است پاوربانکی با ویژگی‌های که ذکر می‌کنیم انتخاب کنید.

ویژگی‌های پاوربانک
ویژگی‌های پاوربانک

حفاظت در مقابل اتصال کوتاه

شاید بدانید که اتصال کوتاه باعث آتش گرفتن پاوربانک می‌شود. شارژر همراهی را انتخاب کنید که سیستم حفاظتی در مقابل اتصال کوتاه را داشته باشد.

حفاظت در مقابل شار بیش از حد – Overcharge

ما به پاوربانکی نیاز داریم که جریان الکتریسیته را زمانی که شارژ باطری کامل شد قطع کند. برای اینکه شارژ بیش از حد حتما عمر باطری پاوربانک و باطری دستگاه در حال شارژ را کوتاه می‌کند. حفاظت در مقابل دمای بالا (بهتر است شارژر همراه دارای طیف دمای کارکرد بالایی باشد.)

خاموش شدن خودکار – Auto Off

این ویژگی را در واقع می‌توان هم ردیف قابلیت حفاظتی Overcharging دانست که با اتمام شارژ دستگاه جریان قطع شود تا دستگاه آسیب ندیده و دمای داخلی آن افزوده نشود.

توجه به کیفیت ساخت و سلولهای پاوربانک

مطمئن شوید که باطریهای پاوربانک اصلی باشند. پاوربانکهای با کیفیت دارای کانکتورهای خوب و چراغ هشدار دهنده باطری هستند.

لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر– Li-Ion & Li-Polymer

لیتیوم یون (Lithium-Ion) و لیتیوم پلیمر (Lithium-Polymer) سلولهای قابل شارژ استفاده شده در پاوربانک هستند. سلولهای لیتیوم یون معمولا ارزانتر بوده و دارای محدودیت در ظرفیت mAh هستند، در حالی که سلولهای لیتیوم پلیمر می‌توانند ظرفیت بالاتری داشته باشند و البته سبک‌تر نیز هستند.

ظرفیت پاوربانک

 هر پاوربانک میزان ظرفیت متفاوتی دارد که هنگام خرید باید به آن توجه کنید، هرچقدر ظرفیت پاوربانک بیشتر باشد، دفعات بیشتری گوشی شما را شارژ می کند، مثلا اگر گوشی با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت دارید یک پاور بانک ۱۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت ۱ بار آن را شارژ می کند نه ۲ بار؛ دلیل این هم بر میگردد به ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی پاوربانک ها و البته فرمول محاسبه دفعات شارژ رکدن گوشی توسط پاوربانک.

ظرفیت پاوربانک
ظرفیت پاوربانک

برای این که بفهمید هر پاوربانک چند بار گوشی شما را شارژ می کند می توانید وارد سایت powerbankexpert شوید و قبل خرید پاوربانک مورد نیازتان را خریداری کنید.

محاسبه‌ی ظرفیت مورد نیاز

همان‌طور که در مجله اینترنتی خرید ناب گفته شد، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که قبل از خرید پاوربانک باید بدان توجه کنید، ظرفیت پاوربانک است که با واحد میلی‌آمپرساعت یا mAh محاسبه می‌شود. قبل از خرید پاوربانک ابتدا باید بدانید به پاوربانک با چه ظرفیتی نیاز دارید.

درنتیجه ابتدا باید ظرفیت مورد نیاز خود را محاسبه کنید. اگر می‌خواهید فقط از پاوربانک برای شارژ کردن گوشی هوشمند خود استفاده کنید، نیاز شما با فردی که تمایل دارد هم‌زمان از پاوربانک برای شارژ کردن گوشی هوشمند، ساعت هوشمند یا تبلت استفاده کند، متفاوت خواهد بود.

ابتدا دستگاه‌هایی که می‌خواهید باتری آن‌ها با پاوربانک شارژ شوند، مشخص کنید و ظرفیت باتری آن‌ها را با یکدیگر جمع کنید. البته باید در نظر داشته باشید که ظرفیت اسمی پاوربانک‌ها با نمونه‌ی واقعی آن‌ها تفاوت دارد.

پاوربانک فست شارژ (Fast Charge)

وقتی از پاوربانک استفاده می‌کنید، دوست دارید باتری دستگاه شما هرچه سریعتر شارژ شود. سرعت شارژ پاوربانک، به‌شدت جریان خروجی آن بستگی دارد. برخی مدلهای معمولی پاوربانک تنها خروجی با شدت جریان یک آمپر را در اختیار شما قرار می‌دهند،

ولی پاوربانکهای پیشرفته‌تر، می‌توانند شدت جریان خروجی ۲ آمپر یا بیشتر را هم در اختیارتان قرار دهند. وقتی شدت جریان بیشتری در خروجی پورت‌های پاوربانک در اختیار شما قرار داشته باشد، با سرعت بیشتری می‌توانید دستگاه هوشمند خود را شارژ نمائید.

یکی دیگر از موضوعات مهم در مورد سرعت شارژ باتری دستگاه هوشمند توسط پاوربانک، فناوری به کار رفته در پاوربانک است. اگر پاوربانک از فناوری شارژ سریع بهرمند باشد، سریعتر باتری دستگاه شما شارژ می‌شود. برخی پاوربانکهای بازار از فناوری شارژ سریع ۲.۰ یا ۳.۰ کوالکام (Quick Charge) بهرمند هستند، در صورتی که باتری دستگاه شما با این فناوری‌ها سازگاری داشته باشد، می‌توانید پاوربانکی خریداری کنید که باتری دستگاه شما را سریعتر شارژ کند.

پاوربانک با فناوری شارژ سریع ۱.۰ معمولا دارای ولتاژ خروجی ۵ ولت و حداکثر توان ۱۰ وات است. در حالی‌که در فناوری شارژ سریع ۲.۰، خروجی می‌تواند ۵ ولت، ۹ ولت یا ۱۲ ولت و توان باتری ۱۸ وات باشد. همچنین در فناوری شارژ سریع ۳.۰ ولتاژ خروجی می‌تواند از ۳.۲ ولت تا ۲۰ ولت باشد و توان خروجی نیز تا ۱۸ وات افزایش پیدا می‌کند.

پورت های پاوربانک

پاوربانک ها در برابر قیمتی که دارند سرویس ارائه می دهند، پاوربانک های ارزان یک پورت شارژ دارند و یک پورت خروجی ۱ یا ۲٫۱ آمپر؛ اما پاوربانک های امروزی که در بازار یافت می شوند اکثرا دو پورت خروجی دارند که یکی از آن ها خروجی ۱ آمپر و یکی دیگر ۲٫۱ آمپر است.
هنگام خرید پاوربانک خوب باید دقت داشته باشید که حتما خروجی با شدت جریان ۲٫۱ آمپر یا بالاتر داشته باشد، زیرا شارژ سریع از طریق این پورت ها منتقل می شود و پورت ۱ آمپر شارژ سریع را منتقل نمی کند. پاوربانک های دارای ویژگی شارژ سریع اکثرا دارای شدت جریان ۳ آمپر هستند با ولتاژ های مختلف.

پورت های پاوربانک
پورت های پاوربانک

پاوربانک های بازار معمولا یک پورت USB دارند و یک پورت تایپ C که برای شارژ سریع گنجانده شده است. بعضی پاوربانک ها که از شارژ سریع پشتیبانی می کنند، سریع هم شارژ می شوند، به همین دلیل از طریق پورت تایپ C هم شارژ می شوند. اگر پاوربانک شما سریع شارژ نمی شود پس پورت تایپ C برای شارژ شدن هم ندارد و دارای پورت میکرو USB است و از طریق این پورت شارژ می شود.

جنس باتری

اگر می‌خواهید خریدی دقیق داشته باشید، به جنس باتری مورد استفاده در پاوربانک نیز توجه کنید. اگر باتری مورد استفاده در پاوربانک از برندهای متفرقه و البته نامرغوب باشد، عملا مدت زمان زیادی نمی‌توانید از پاوربانک استفاده کنید. باتری‌های از جمله قطعاتی هستند که به مرور زمان مستهلک شده و درکنار کاهش ظرفیت، امکان خرابی و در شرایط حادتر نشتی و انفجار را خواهند داشت.

اگر جزو افرادی هستید که از پاوربانک زیاد استفاده می‌کنید، حتما باید حین خرید از کیفیت باتری و طول عمر آن اطمینان حاصل کنید.

سایر نکات درباره پاوربانک

پاوربانکهای اصل دارای نشانگر هستند که میزان شارژ باقیمانده را نشان می‌دهد تا بدانید چه موقع آن را شارژ کنید. این نشانگر می‌تواند به شکل چراغهای ‌LED باشد و یا دارای صفحه نمایش دیجیتال که میزان شارژ باقی مانده را نشان می‌دهد.

روش صحیح شارژ پاوربانک را یاد بگیرید تا پاوربانک شما آسیب نبیند و هم بتوانید به بهترین شکل از آن استفاده کنید.

بدنه پاوربانکها از مواد مختلفی ساخته شده‌اند، مانند استیل، آلومینیوم و یا پلاستیک فشرده. هر چند شاید مدلهای فلزی ظاهر شیک‌تر و عمر بهتری داشته باشند، اما مدلهای پلاستیکی قیمت مناسب‌تری دارند و سبک‌تر هستند.

بدنه پاوربانک می‌تواند صاف و صیقلی و یا دارای بافت باشد که مورد دوم از لغزش و سر خوردن آن از دست جلوگیری می‌کند اما زودتر هم کثیف می‌شود.

کلام آخر

همراهان گرامی مجله اینترنتی خرید ناب به یاد داشته باشید که با استفاده کم از پاوربانک های دارای فناوری ایمن شارژ سریع، به باتری دستگاه شما فشاری وارد نمی شود و هیچ تهدیدی برای آن ها نیست، فقط دقت کنید که پاوربانک را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. پس از مطالعه این راهنمای خرید پاور بانک نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)