روش ها صرفه جویی آب خانگی

روش ها صرفه جویی آب خانگی

حتما چند وقت یک‌بار در روزنامه، فضای مجازی، اخبار و… چشم‌تان به یک متن صرفه جویی در مصرف آب می‌افتد ولی واقعا چقدر این جمله توجه‌تان را جلب می‌کند؟ احتمالا جمله‌ها یا عبارت‌هایی که درمورد صرفه جویی در مصرف آب نوشته می‌شوند می‌توانند مثل یک تلنگر عمل کنند و ذهن ما را کمی به خودشان مشغول کنند ولی بیشتر مواقع موقتی هستند.

ما زمانی می‌توانیم قدم درستی در این مسیر برداریم که سبک زندگی‌مان را کمی تغییر دهیم و به سمت مصرف درست و اصولی آب برویم. اما این اصول چگونه باید رعایت شود؟ برای رسیدن به جواب این سوال با مجله اینترنتی خرید ناب همراه و همگام و شوید.

علل صرفه جویی در آب

زمین روزبه‌روز درحال گرم‌تر شدن است و ما هم از قضای روزگار در یک کشور کم‌آب با بارش سالیانه‌ خیلی کمتر از متوسط جهانی زندگی می‌کنیم؛ جمعیت روبه‌رشدی داریم و تا دلتان بخواهد در صرفه جویی آب در بخش کشاورزی بد عمل کرده و در صنعت آب هدر می‌دهیم. تمام این‌ها مثل یک زنجیره‌ به‌هم پیوسته ما را به سمت خشکسالی و بی‌آبی می‌برند.

پس باید فکری کرد و در راه درست قدم برداشت.

صرفه جویی در آب
صرفه جویی در آب

فلاش تانک

یک فلاش تانک معمولی روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ لیتر آب آشامیدن را مستقیما به فاضلاب تبدیل می کند. برای کاهش آب
مصرفی در فلاش تانک، یک بطری نوشابه را پر از آب کنید و درون فلاش تانک بگذارید. با این کار به راحتی ۵۰ درصد صرفه جویی آب خواهید داشت.

تا زمانی که لباسشویی پر نشده، از آن استفاده نکنید

در شستن لباس ها عجله نداشته باشید لباسشویی، هر بار آب زیادی را مصرف می کند و فرقی ندارد که یک لباس در آن باشد یا بیست تا، پس تا زمانی که لباس ها به اندازه کافی جمع نشده اند لباسشویی را روشن نکنید.

از ماشین لباسشویی با بازدهی بالا استفاده کنید

ماشین های لباسشویی جدید در هر بار مصرف حدود ۷ گالون آب مصرف می کنند، در حالی که این میزان آب برای ماشین های سنتی حدود ۵۴ گلون است، پس با نو کردن و افزایش کیفیت لوازم، در مصرف آب صرفه جویی کنید.

دوش با آب کمتر

هر دقیقه‌ای که از دوش استفاده می‌کنید، تا ۱۷ لیتر آب مصرف می‌شود. یک تایمر بر روی تلفن خود تنظیم کنید. تا دوش‌های شما کوتاه و کم مصرف باشد.

همچنین استفاده از یک سر دوش کارآمد به شما امکان می‌دهد تا در صرفه جویی آب موفق‌تر باشید. مانند استفاده از دستگاه هوای دوش کم جریان و هوادهی شیر آب.

دوش با آب کمتر
دوش با آب کمتر

صرفه جویی در مصرف آب هنگام پخت و پز

شیر های آب آشپزخانه حدود ۵ گالن در دقیقه آب را از خود عبور می دهند. برای همین بهتر است از باز بودن بیهوده شیر آب در هنگام پخت و پز غذا و شست و شوی میوه و سبزی جلوگیری شود. بهتر است قبل از زیر آب گرفتن سبزیجات، ابتدا با برس به خوبی آن ها را تمیز کنید. می توانید از یک سبد نیز برای آب کشی میوه استفاده کنید.

آب اضافی باقی مانده را که برای بخار پز کردن و یا پختن انواع و اقسام مواد غذایی استفاده می شود، دور نریزید. این آب گزینه مناسبی برای آبیاری گیاهان محسوب می شود. بهتر است برای یخ زدایی از موادی چون گوشت منجمد شده، از قبل برنامه ریزی کنید و آب جوش را برای این کار مصرف نکنید.

آبیاری باغچه و گیاهان

شاید فکر کنید که زمان آبیاری باغچه و گیاهان اهمیت چندانی نداشته باشد اما مجله اینترنتی خرید ناب تاکید می کند که باغچه های خود را در صبح یا نزدیک غروب آبیاری کنید، زمانیکه آفتاب گرم نتابد. چون در هوای گرم آب به سرعت بخار و تلف می شود.

شیرهای آب را چک کنید

سالانه بیش از ۸۰ هزار لیتر آب بر اثر چکه کردن شیرآلات به هدر می‌رود. مواظب چکه کردن شیرآلات باشید.
تمام شلنگ‌ها، اتصالات و شیر‌ها را به‌طور مرتب کنترل کنید، تا از نشتی آب جلوگیری شود.
مواظب نشتی لوله‌ها و شیر آلات بی صدا و قطره قطره باشید. روزانه ۷ لیتر آب از شیری که چکه می‌کند به هدر می‌رود. “در حالی که برای تعویض واشر آن، تنها یک آچار، یک پیچ گوشتی، دو دست و یک جفت چشم مورد نیاز است. “
در صورت بروز هر گونه مشکل در سیستم آب منزل خود می‌توانید مشکل خود را به کمک بسپارید تا با مراجعه به نزدیک‌ترین شرکت آب و فاضلاب منطقه شما، موضوع را پیگیری کند.

بستن شیر آب هنگام مسواک زدن

بعضی از افراد عادت دارند که در تمام طول مسواک زدن، شیر آب را باز نگه دارند، این عادت بد خود را کنار بگذارید و حتی می توانید با یک لیوان معمولی از آب نیز مسواک بزنید.

بستن شیر آب هنگام مسواک زدن
بستن شیر آب هنگام مسواک زدن

سبزیجات را بخارپز کنید

غذای خود را بخارپز کنید. با این کار هم مصرف آب را کاهش می‌دهید، هم مواد مغذی طبیعی بیشتری در غذا حفظ می‌شود.

ولی اگر از پختن آنها در آب جوش استفاده کردید، سعی کنید از آب باقی‌مانده به عنوان مزه برای غذاهای دیگر مانند سوپ استفاده کنید. یا بگذارید خنک شود و از آن برای آبیاری گیاهان استفاده کنید.

شستشوی موی سر

موهایتان را هر روز نشویید. اگر از ماسک های خانگی و  آرایشی یا محصولات دیگر آرایشی استفاده نمی کنید، بنابراین نیازی نیست که آنها را هر روز بشویید.

با این روش نه تنها از حساس و چرب شدن موهایتان جلوگیری می کنید بلکه در مصرف آب نیز صرفه جویی می شود.

آشغال های غذا را داخل سینک خالی نکنید

هر زمان که خواستید ظرف ها را بشویید، تمام مواد چسبیده به آن را دستمال کاغذی بکشید و مستقیم داخل سطل زباله بیاندازید تا هیچ زباله ای سد راه سینک نشود که مجبور باشید با آب آن را تمیز کنید.

نظافت کف حیاط و پله های آپارتمان

برای نظافت و تمیزکاری پله های آپارتمان و حیاط به جای شلنگ آب از وسایل تمیز کننده همچون جارو استفاده کنید. با یادداشت کردن شماره کنتور آب پیش و بعد از شست و شوی چنین مواردی میزان هدر رفتن آب را به طور چشمگیری ملاحظه می کنید.

استفاده از آب باران

در برخی منازل شهری و یا روستایی می‌توان ناودان‌ها را طوری تعبیه کرد که آب باران به باغچه‌ها هدایت شود.
در یکی از شهر‌های شمال کشور، بسیاری از خانه ها، آب انباری برای جمع آوری آب باران تعبیه کرده اند.
مواقع قطع آب، برای شست وشو و آبیاری از آن آب استفاده می‌کنند.

استفاده از آب باران
استفاده از آب باران

سخن آخر

باید تاجایی که می‌توانیم حواس‌مان به میزان استفاده از آب باشد. همان‌طور که در این مقاله از سری مقالات مجله اینترنتی خرید ناب در مورد صرفه جویی در مصرف آب گفتیم، همه‌ ما برای انجام فعالیت‌های روزمره از دوش گرفتن و مسواک زدن گرفته تا ظرف شستن و آب دادن به گل و گیاه، مقدار زیادی آب مصرف می‌کنیم.

با رعایت چند نکته‌ ساده و معمولی‌ می‌توانیم میزان مصرف آب را تاحد زیادی کم کنیم؛ کافی است اراده کنیم و برای حفظ منابع آب و حفظ محیط زیست از همین حالا قدم برداریم.

5/5 - (1 امتیاز)