بیماری ماشین گرفتگی و درمان آن

بیماری ماشین گرفتگی و درمان آن

افراد مختلف فکرهای متفاوتی درباره مسیر در مسافرت دارند. بعضی از افراد از مسیر هم لذت می‌برند و حتی فکر می‌کنند در طول مسیر بیشتر از زمانی که به مقصد رسیده‌اند، به آن‌ها خوش گذشته. در مقابل، بعضی افراد که به بیماری مسافرت مبتلا هستند، از مسیر وحشت دارند و همیشه آرزو می‌کنند بتوانند بدون طی کردن مسیر به مقصدی برسند.

بیماری مسافرت از زمان‌های دور وجود داشته و حتی آثار آن در طب یونان و مصر باستان هم دیده می‌شود و این مرتبه مجله اینترنتی خرید ناب به این موضوع خواهد پرداخت.

بیماری ماشین گرفتگی

بیماری ماشین گرفتگی یک اختلال رایج در بخش گوش میانی است که در اثر حرکت‌های متوالی در وسیله نقلیه ایجاد می‌شود.
بیماری حرکت با ماشین، ماشین گرفتگی یا بیماری سفر که نام علمی آن motion sickness  یا travel sickness یک اختلال رایج در بخش گوش میانی است که در اثر حرکت‌های متوالی در وسیله نقلیه ایجاد می‌شود.
این بیماری عمدتا در وسایل نقلیه که دارای تکانه هستند مانند خودرو، هواپیما و کشتی اتفاق می‌افتد و از سن ۱۸ ماهگی تا دو سالگی بسیار شایع است.

بیماری ماشین گرفتگی
بیماری ماشین گرفتگی

علت ماشین گرفتگی

بین بیماری ماشین گرفتگی و دریازدگی تفاوتی وجود ندارد. هرچند این اختلال تهدیدکننده نیست، اما می‌تواند حس و حالتان را خراب و دمغ کند. ماشین گرفتگی در سفر، جدایی از اختلال در گوش میانی، ناشی از عدم تعادل میان چیزی  که می‌بینید و چیزی که احساس می‌کنید، می‌باشد.

در واقع این اختلال زمانی رخ می‌دهد که بین حواس مختلف شما ناسازگاری ایجاد شود. مثلا هنگامی که سوار یک وسیله نقلیه هستید، چشمان شما یک چیز می‌بیند، ماهیچه‌های شما چیز دیگری را احساس می‌کند و پیام مختلف دیگری به گوش داخلی شما ارسال می‌شود،

در نتیجه‎‌ ارسال این همه سیگنال مختلف به مغز، مغز نمی‌تواند به خوبی این اطلاعات را دریافت و تحلیل کند. به همین دلیل شما دچار سرگیجه و یا تهوع می‌شوید. به طور کلی و جامع بخواهیم بگوییم، اتومبیل به جلو حرکت می‌کند، اما بدن شما ساکن است و این عدم هماهنگی باعث بروز اختلال ماشین‌ گرفتگی می‌شود.

علائم ماشین گرفتگی

از علائم این بیماری می‌توان به تهوع، رنگ پریدگی، عرق کردن، استفراغ، سرگیجه، سردرد، افزایش بزاق دهان و خستگی اشاره کرد. این علائم معمولاً وقتی وسیله نقلیه متوقف شود، برطرف می‌شوند.

سایر علائم رایج عبارتند از:

  • احساس ناراحتی عمومی
  • احساس خوب نبودن (بی قراری)

علائم خفیف به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

  • سردرد
  •  احساس ناراحتی خفیف
  • خمیازه

عوامل بروز اختلال ماشین گرفتگی

  1. قرار گرفتن در صندلی عقب خودرو و عدم دید به جلو
  2. خواندن کتاب در ماشین
  3. خیره شدن طولانی به صفحه موبایل در ماشین
  4. عدم دریافت هوای کافی در ماشین
  5. تعریق
  6. سوزش
  7. تنگی نفس
  8. خواب‌آلودگی

چه افرادی به بیماری مسافرت مبتلا می‌شوند؟

هرکسی ممکن است با قرار گرفتن در یک وسیله نقلیه یا بعد از پیاده شدن از آن، دچار این مشکل شود. تحقیقات نشان می‌دهد کودکان و خانم‌های باردار بیشتر از سایر افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند.

احتمالا می‌دانید که این بیماری مسری نیست و مثل سرماخوردگی به دیگران منتقل نمی‌شود. البته گاهی اوقات فردی که مستعد این بیماری باشد، با خیره شدن یا صحبت کردن با کسی که درگیر سرگیجه و تهوع است، دچار علائم می‌شود؛ حتی اگر قبل از آن مشکلی نداشته باشد.

راه حل هایی برای بیماری حرکت

علائم ناراحت کننده بیماری حرکت معمولاً زمانی متوقف می شود که حرکتی که باعث آن می شود متوقف شود. اما این همیشه درست نیست. افرادی هستند که حتی تا چند روز پس از پایان سفر همچنان دارای علائم ماشین گرفتگی هستند.

اکثر افرادی که در گذشته بیماری حرکت داشته اند از پزشک خود می پرسند که دفعه بعد چگونه از بروز آن جلوگیری کنند. مجله اینترنتی خرید ناب چند پیشنهاد ارائه می کند که ممکن است کمک کننده باشند:

نگاه کردن به افق

یک پیشنهاد رایج این است که  از پنجره وسیله نقلیه در حال حرکت به بیرون نگاه کنید و به سمت افق در جهت حرکت خیره شوید. با این کار حس بینایی نیز وجود حرکت را تایید می کند و به جهت گیری مجدد حس درونی تعادل کمک می کند.

بسته نگه داشتن چشم ها و چرت زدن

در شب یا در یک کشتی بدون پنجره، بستن چشم ها یا در صورت امکان چرت زدن مفید است. این کار تضاد ورودی بین چشم و گوش داخلی را حل می کند.

بسته نگه داشتن چشم ها و چرت زدن
بسته نگه داشتن چشم ها و چرت زدن

جویدن آدامس

یک روش ساده برای تسکین بیماری شایع و خفیف حرکت، جویدن است. جویدن آدامس اثر عجیبی برای کاهش بیماری حرکت در افراد مبتلا دارد.

با این حال، جویدن آدامس تنها چیزی نیست که ممکن است برای تسکین عوارض خفیف بیماری حرکت کارآمد باشد، بلکه خوردن میان وعده های شیرین یا به طور کلی جویدن می تواند اثرات نامطلوب تضاد بین بینایی و تعادل را کاهش دهد.

هوای تازه

هوای تازه و خنک نیز می‌تواند بیماری حرکت را کمی تسکین دهد، اگرچه احتمالاً این امر به جلوگیری از بوی بد که می‌تواند حالت تهوع را بدتر کند مربوط می شود.

درمان های سنتی

در ادامه به برخی درمان های سنتی و طبی خواهیم پرداخت که میزان رضات بالایی داشتند.

زنجبیل

زنجبیل، به دلیل ویژگی‌های ضدتهوع، درمان خانگی بسیار موثری برای ماشین گرفتگی است. همچنین با آسان‌تر کردن هضم غذا، از تهوع پیشگیری می‌کند.

بنابر تحقیقات، مشخص شده افرادی که قبل از اینکه سوار قطار شهربازی شوند، زنجبیل مصرف کردند، بسیار کمتر از دیگران، دچار حالت تهوع شدند.

برای پیشگیری از حالت تهوع می‌توان از اشکال متفاوت زنجبیل استفاده کرد.

* دو فنجان آب در قوری ریخته و چند تکه زنجبیل تازه به آن اضافه کنید. صبر کنید آب به جوش آید و پس از ۱۰ دقیقه، آن را برداشته و صاف کنید.

یک قاشق چایخوری عسل به دمنوش زنجبیل افزوده و یک ساعت قبل از سفر، آن را بنوشید تا از ابتلا به ماشین گرفتگی پیشگیری کنید.

* از هر کدام از آب زنجبیل، آب لیموترش، یک قاشق چایخوری با هم مخلوط کنید و قبل از سفر آن را بخورید. حتی می‌توانید این مخلوط را همراه خود برده و هنگام احساس تهوع، از آن بخورید.

* یا می‌توانید نیم ساعت قبل از حرکت، نصف قاشق چایخوری زنجبیل کاملاً خرد شده را با یا بدون عسل میل کنید.

توجه: اگر مشکلات قلبی دارید و یا باردار هستید، قبل از مصرف زنجبیل، با دکتر خود مشورت کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب در بدن اثر قلیایی گذاشته و pH خون را متعادل می‌کند که اثر آن را حتی در تقویت ناخن هم می توان جستجو کرد. این دو مورد می‌توانند از ماشین گرفتگی پیشگیری کنند.

* دو قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری عسل را درون یک فنجان آب ولرم ریخته و مخلوط کنید. نیم ساعت قبل از حرکت این نوشیدنی را به آرامی بنوشید. سرکه و عسل می‌تواند به آرام کردن معده و کنترل تهوع در شما کمک کند.

* اگر هم به بیماری حرکت گرفتار شده و استفراغ کردید، می‌توانید دهانتان را با یک قاشق چایخوری سرکه سیب که درون نصف فنجان آب حل کرده‌اید، بشویید.

لیموترش

لیموترش و آب لیموترش تازه حاوی اسیدسیتریک است که می‌تواند معده متلاطم را آرام کند و جلوی تهوع و استفراغ هنگام سفر را بگیرد. حتی بوی لیموترش می‌تواند ماشین گرفتگی را درمان کند.

* آب یک عدد لیموترش را درون یک لیوان آب ولرم بریزید. سپس یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کرده و آن را کاملاً مخلوط کنید. سپس قبل و حین مسافرت، آن را آهسته آهسته بنوشید.

* همچنین می‌توانید در مسافرت برش‌هایی از لیموترش را بمکید. این کار جلوی تهوع را می‌گیرد.

* آب یک عدد لیموترش را به درون آب گرم برنج ریخته و کمی به آن نمک بیفزایید و قبل از سفر، آن را بنوشید.

پیشگیری از ماشین گرفتگی

در اینجا چند نکته مهم برای پیشگیری از بیماری حرکت (دریازدگی) وجود دارد:

  • همیشه در وضعیتی بنشینید که چشم بتواند همان حرکتی را که بدن و گوش داخلی احساس می کند، ببیند.
  • در ماشین، روی صندلی جلو بنشینید و به مناظر دوردست نگاه کنید.
  • در یک قایق، روی عرشه بروید و حرکت افق را تماشا کنید.
  • در هواپیما، کنار پنجره بنشینید و به بیرون نگاه کنید. همچنین، در هواپیما، صندلی را روی بال‌ها انتخاب کنید که حرکت در آن به حداقل برسد.
  • اگر دچار بیماری حرکت هستید در سفر مطالعه نکنید و روی صندلی ای که رو به عقب است ننشینید.
  • مسافر دیگری را که دچار بیماری حرکت است نگاه نکنید یا با او صحبت نکنید.
  • بلافاصله قبل و در طول سفر از بوهای تند و غذاهای تند یا چرب استفاده نکنید.
پیشگیری از ماشین گرفتگی
پیشگیری از ماشین گرفتگی

سخن پایانی

مجله اینترنتی خرید ناب تاکید می کند که این بیماری خطرناک نیست و فقط برای مدت کوتاهی بیمار را خسته و کلافه می‌کند. بیماری سفر در اغلب موارد نیازی به درمان ندارد و علائم آن بعد از اینکه فرد به آرامش رسید و به شرایط موجود عادت کرد، از بین می‌روند، اما بعضی از افراد ترجیح می‌دهند برای درمان آن اقدام کنند.

اگر شما نیز تجربه‌ای در زمینه تسکین علائم بیماری سفر دارید، در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)