• خانه
  • گیم
  • نقش بازی های ساختنی و لگو در رشد کودک
نقش بازی های ساختنی و لگو در رشد کودک

نقش بازی های ساختنی و لگو در رشد کودک

حتما به یاد دارید در مقاله آموزش پس انداز کردن به کودکان و همچنین راهنمای خرید اسباب بازی چه نکاتی را به استحضار شما دوستان رساندیم و حالا قصد داریم راجع به اسباب بازی مفید لگو برای کودکان نکاتی را عرض کنیم. لگو بازی یک وسیله بازی است که در قدیم هم وجود داشته و بسیاری از والدین خود در کودکی با لگو بازی خاطره دارند ولی شاید در قدیم نمیدانستند که همین لگو بازی چقدر فایده ها برای کودکان دارد و چقدر میتواند در آینده شغلی کودکان تاثیر بگذارد. مجله اینترنتی خرید ناب در این مقاله قصد دارد شما را با فواید لگو بازی برای کودکان آشنا کند.

بازی خانه ‌سازی و اهمیت آن در رشد استعدادهای کودک

ازجمله بازی‌های لذتبخش برای کودکان، بازی خانه‌ سازی است. آن‌ها با استفاده از قطعاتی که در این بازی در اختیار دارند می‌توانند مدل بسازند و شاهکار خود را به دیگران نشان دهند. شاید در مواردی لازم باشد به کودکتان در ساخت ایده جذاب کودکانه‌اش کمک کنید. در چنین مواقعی و برای آنکه همسو با ایده فرزندتان باشید، از او بپرسید که قطعات را در کجا بگذارید و در جاهای مختلف چه تغییراتی اعمال کنید. مطرح کردن سوالات اینچنینی باعث می‌شود تا ذهن کودکتان درگیر شده و همچنین به او اجازه می‌دهید تا ایده‌های مورد نظرش را بدون کمترین نگرانی به شما بگوید. بدون شک یکی از مهم‌ترین فواید بازی خانه‌سازی این است که به کودک اجازه داده می‌شود تا از فکر خود کمک گرفته و ایده مد نظرش را پیاده‌سازی نماید.

کودکان از طریق بازی خانه ‌سازی با مفاهیمی همچون نظم آشنا می‌شوند و آن را درک می‌کنند. همان‌طور که اشاره کردیم، در این بازی کودک برای آنکه بتواند سازه مورد نظر خود را تکمیل نماید بایستی به ذهن و تصورات خود مراجعه کرده و همین عامل می‌تواند به پرورش قوای ذهنی کودک کمک زیادی بکند. از آنجائی‌که در بازی خانه‌سازی کودک می‌تواند همواره اشکال جدیدی بسازد لذا این بازی هیچوقت برای او تکراری و خسته‌کننده نخواهد بود.

فواید بازی خانه سازی

همان طور که گفتیم بازی خانه سازی، مزایا و فواید بسیاری برای کودک دارد که در این قسمت به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت:

  •  بازی خانه سازی در انواع و اقسام مختلف تولید می‌شوند و از نظر تعداد قطعات، اشکال و رنگ با هم تفاوت دارند. اجازه دهید در وهله‌ی اول کودک به سلیقه‌ی خود یکی از این بازی‌ها را انتخاب کند. با گذشت زمان خواهید دید که تعداد قطعات بازی‌های خانه‌ سازی باعث می‌شود تا کودک شما با مفهوم نظم آشنا شود.
  • زمانی که کودک، وسیله‌ی بازی خود را دوست داشته باشد؛ با تمام عشق و علاقه با آن بازی خواهد کرد. این باعث می‌شود که کودک تمام انرژی و تمرکز خود را صرف بازی خانه سازی کند. به این ترتیب قوای ذهنی، استعداد و انگیزه‌ی کودک شما به طرز فوق العاده‌ای پرورش می‌یابد.
  •  آشنا شدن با فرم، رنگ، اندازه و شکل هر قطعه و یافتن مشابه آن‌ها در طبیعت و اطراف، یکی دیگر از مزایای این بازی خانه سازی است. همچنین یادگیری مفاهیم سطح، حجم و ارتفاع از فواید دیگر این بازی خانه سازی است.
  • افزایش مهارت‌های تمرکز و تخیل در کودکان، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی خانه‌ سازی است. با افزایش این مهارت‌ها در کودکان و کشف استعداد آن‌ها، می‌توان در جهت پرورش استعداد و مهارت‌های فردی کودکان قدمی موثر برداشت.
  • کودکان با درست کردن خانه‌ها و ساختمان‌ها با این وسایل بازی، اعتماد به نفسشان افزایش می‌یابد و این باعث افزایش روابط عمومی کودک می‌شود که بسیار حائز اهمیت است.
فواید بازی خانه سازی
فواید بازی خانه سازی

نکات ایمنی هنگام خرید لگو

هنگام خرید اسباب‌بازی و یا هر چیزی که کودک با آن سروکار دارد باید یک سری نکات را مدنظر داشت. در مورد لگو نیز باید نکاتی را مد نظر داشت از جمله:

برای کودکان زیر سه سال، حتما لگوهایی با قطعات بزرگ بخرید زیرا کودکان معمولا اشیا را از طریق دهان آزمایش می‌کنند و این خطر وجود دارد لگوهایی که کوچک باشد توسط کودک بلعیده شود.

مواد به کار رفته در لگوها همانند سایر اسباب‌بازی‌ها به دلیل حساسیت کودکان باید از مواد درجه یک و مرغوب باشد. اما بعضی کارخانجات اسباب‌بازی‌ها را از مواد بازیافتی و کهنه می‌سازند و این یک عامل مهم در انتقال بعضی از بیماری‌ها است.

همراهان مجله اینترنتی خرید ناب، به یاد داشته باشید که رنگ‌های شیمیایی به کار برده شده در اسباب‌بازی‌ها از جمله لگوها در دراز مدت می‌تواند باعث عوارض خطرناکی همچون ناراحتی‌های کبدی، تنفسی و مسمومیت‌های خطرناک شود برای همین بهتر است لگوهایی را خریداری نمایید که استانداردهای بهداشتی معتبر برخوردار باشند و یا از برندهای معتبر و صاحب نام باشند.

پرورش یافتن قوای ذهنی

پرورش قوای ذهنی و رشد استعداد و انگیزه کودک یکی دیگر از فواید بازی خانه سازی محسوب می‌شود. به دلیل آنکه کودک از تمامی انرژی و تمرکز خود در این بازی استفاده می‌کند و همچنین به این علت که برای پیاده‌سازی ایده مد نظرش در ساخت و ساز بایستی مرتبا به ذهن خود مراجعه کند لذا مجموعه این اقدامات سبب می‌شود تا قوه ذهنی کودک پرورش یافته و استعداد او رشد یابد.

آشنایی شدن با برخی مفاهیم مانند فرم، رنگ، اندازه و…

از دیگر فواید بازی خانه سازی برای کودکان، آشنا شدن آن‌ها با برخی از مفاهیم مهم همچون رنگ، فرم، اندازه و شکل قطعات می‌باشد. با اینکار آن‌ها می‌توانند اشکال و رنگ‌های مشابه را در طبیعت نیز پیدا کنند. علاوه بر یادگیری مفاهیم فوق، آن‌ها با مفاهیم ریاضیاتی همچون سطح، حچم و ارتفاع نیز آشنا می‌شوند.

اعتماد به نفس در کودک افزایش می‌یابد

شاید برایتان جالب باشد بدانید که افزایش اعتماد به نفس در کودک از فواید بازی خانه سازی به شمار می‌رود. در حقیقت زمانی که کودکان با استفاده از قطعات این بازی به ساختن خانه و ساختمان مشغول می‌شوند و در نهایت خانه‌ای را با توجه به تخیل و ایده خود می‌سازند. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها شده و در تقویت روابط عمومی کودک تاثیر زیادی خواهد داشت.

صبور بودن، تفکر کردن و دقت در مشاهده

بازی خانه سازی به کودک یاد می‌دهد که او برای ساختن چیزی که در ذهن دارد باید صبور باشد و برای اینکار لازم است مراحل ساخت و ساز را طراحی نماید. کودک همانند یک مهندس ساخت و ساز قادر خواهد بود تا کارهای لازم را پیش‌بینی نماید. مثلا با خود می‌گوید اگر این دیوار در این محل گذاشته شود بهتر است یا اگر فلان سقف برداشته شود ساختمان فضای بهتری پیدا می‌کند. لذا می‌توان گفت که آموزش صبوری به کودک و تفکر کردن از دیگر فواید بازی خانه سازی برای کودک می‌باشد.

چه قطعاتی در چه سنی؟!

  • از یک سالگی کودکان می توانند با مکعب های چوبی سرگرم شوند. ابتدا کودک قادر است ۲ مکعب را روی هم قرار دهد. در ۲ سالگی می تواند ۶ یا ۷ تا از آن ها را روی هم قرار داده و در ۳ سالگی، ۹ یا ۱۰ قطعه.
  • حدود ۱۸ ماهگی تا ۲ سالگی کودک علاوه بر مکعب های کوچک، جذب قطعات بزرگ می شود و سعی می کند آن ها را یک به یک داخل یکدیگر قرار دهد. همچنین در این سنین کودک تمایل به بازی با مکعب ها و بلوک های خیلی بزرگ دارد زیرا  ساخت و ساز با آن ها امکان تجربه مفهوم حجم را به او می دهد.
  •  حدود ۲ یا ۳ سالگی کودک بلوک ها را از کوچک به بزرگ روی هم سوار می کند تا برج بسازد.
  • از ۳ سالگی به بعد کودک از بازی با قطعات کوچک به سبک لگو لذت می برد و با آن ها آدمک، خانه، دیوار و… می سازد.
چه قطعاتی در چه سنی
چه قطعاتی در چه سنی

با مفهوم نظم آشنا می‌شوند

پیشتر اشاره کرده بودیم که نظم یکی از فواید و مزیت‌های بازی خانه‌ سازی برای کودک محسوب می‌شود. از آنجائی‌که این بازی در انواع مختلف ازلحاظ شکل، رنگ و قطعه ساخته می‌شود لذا پس از آنکه کودکان بر اساس سلیقه خود به انتخاب یکی از آن‌ها پرداختند و بازی را شروع کردند، کم کم با مفهوم نظم آشنا خواهند شد.

نگهداری از بلوک های خانه سازی

بلوک ها را می توان در جعبه ای بزرگ قرار داد یا به طور مرتب روی یک قفسه چید. اگر بلوک‌هایی با شکل‌های متفاوت دارید، می‌توانید از یک راهنمای کاغذی استفاده کنید و به کودک تان آموزش دهید تا در زمان تمیز کردن اتاق آن ها را روی هم بچیند. ماشین‌ها، عروسک‌ها و سایر اسباب‌بازی‌ها را در دسترس فرزندتان قرار دهید و محیطی عالی برای تشویق کودک به امتحان کردن بازی‌های نمایشی فراهم کنید.

قوانین بلوک های خانه سازی

پس از مدتی باید برای کودکان نوپا بلوک های ساختمان سازی را جایگزین بلوک های فومی بزرگ کنید، البته این بلوک ها قطعات ریز بسیار زیادی دارند و در کف اتاق پخش می شوند. بنابراین ابتدا به فرزندتان کمک کنید تا مرتب کردن مناسب را یاد بگیرد و پس از هر بازی قطعات را در باکسی قرار دهد، در غیر این صورت طبق قوانین خانه‌ این وسیله کنار گذاشته شود.

همچنین قانونی وضع کنید که به کودک نوپا اجازه ندهد بلوک‌ها را بالاتر از سر خود روی هم بگذارد. زیرا ممکن است او وسوسه شود که روی صندلی بایستند تا سازه ای حتی بلندتر از قد خود بسازد و این مسئله ممکن است منجر به آسیب شود.

سایر نکات:

– کودکان نوپا را از پرتاب بلوک های خانه سازی منع کنید.

– اطمینان حاصل کنید که کودک نوپا از روی ساختارهای بلوکی ناپایدار بالا نرود.

– کودک را از فرو ریختن و به زمین انداختن خلاقیت هایش نا امید نکنید، زیرا تخریب بلوک ها نیز بخشی از فرآیند یادگیری است. همچنین به فرزندتان یاد دهید که به خلاقیت های دیگران احترام بگذارد.

با الگو یا بدون الگو

بازی های ساخت و ساز به دو گروه تقسیم می شوند با الگو و دستورالعمل ساخت یا بدون مدل و الگو که هیچکدام بر دیگری برتری ندارد.  هر دو قرار است  مهارت های متفاوتی را در کودک تقویت کنند. در ساخت و سازهایی که بدون مدل مشخصی هستند، خلاقیت را در کودک تقویت می کنند. برای ساخت و سازهایی که باید مدلی الگو قرار داده شود، کودک یاد می گیرد ساخت و سازش را طراحی کند و مراحل مختلف را در نظم منطقی طی کند.

صحبت پایانی

همانطور که از مطالعه این متن در مجله اینترنتی خرید ناب متوجه شدید، بازی خانه سازی ازجمله بازی‌های خوب و سرگرم کننده برای کودکان محسوب می‌شود. این بازی علاوه بر آنکه می‌تواند او را تا ساعت‌ها مشغول کند، از جنبه‌های مختلفی با فوایدی همراه می‌باشد.

5/5 - (3 امتیاز)