گیاهان آپارتمانی بدون نیاز به خاک

گیاهان آپارتمانی بدون نیاز به خاک

اگر علاقه‌مند به نگهداری از گیاهان آپارتمانی باشید احتمالا گیاهانی را دیده‌اید که بدون نیاز به خاک و فقط در ظرف‌های شیشه‌ای آب رشد می‌کنند. نگهداری و کاشت گیاهان در آب و در ظرف‌های شیشه‌ای می‌تواند جذابیت خاصی به دکوراسیون خانه بدهد. در ادامه با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید تا درباره‌ی گیاهان آب‌کشت یا هیدروپونیک بیشتر بخوانید.

آشنایی با هیدروپونیک

هیدروپونیک یا آب کِشت به شیوه‌ای گفته می‌شود که در آن گیاه بدون استفاده از خاک و در آب کشت می‌شود. در این نوع کشت نیاز های تغذیه ای گیاهان شناسایی شده و با افزودن آنها به آب، گیاه را در آن پرورش می‌دهند.

از مزایای این روش این است که مثلا کاشت گیاهان مناسب فصل پاییز را می توان در تمام فصول انجام داد اما به شرط آن که ویژگی رشد کردن در آب و نیاز نداشتن به خاک را دارا باشند.

آشنایی با هیدروپونیک
آشنایی با هیدروپونیک

گیاهانی که نیاز به خاک ندارند

برخی از گیاهان فقط در خاک رشد ندارند می توانید از آنها حتی در آب نیز نگهداری کنید و آنها را پرورش دهید. که در اصلاح پرورش گیاهان بدون خاک می گوییم. برای نگهداری گیاهان در آب باید شرایط را کاملا رعایت کنید.

لاکی بامبو

گیاه لاکی بامبو در واقع بامبو نیست و به دلیل شباهتی که به خیزران دارد به این نام مشهور شده است. نام اصلی آن دراسینا ساندریانا می باشد.

پرورش این گیاه راحت می باشد.فقط کافیست  ساقه های آن را در گلدانی حاوی آب بدون کلر به حداقل میزان ۱ اینچ قرار دهید و ساقه ها را با سنگریزه یا دانه های لیکا (پوکه صنعتی) بپوشانید تا به صورت شکیلی بایستد.

برای اینکه آب بو نگیرد حداقل ماهی یکبار آب آن را عوض کنید.

علف فیبر چشمی

علف فیبر چشمی نام معمول خود را از برگ‌های نازک علفی گرفته که به سیم فیبر‌نوری شباهت دارد و می‌تواند به راحتی در آب رشد کند. فیبرچشمی می‌تواند مانند یک درخت کوچک رشد کند. ضمنا اگر یک لوله پلاستیکی در اطراف پایه آن ببندید، رشد آن سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

گیاه برگ بیدی

برگ بیدی از جمله گیاهانی که در آب رشد میکنند و رنگ بندی زیبا، وجود طرح خاص روی برگها و ساقه های آویز از خصوصیات منحصر به فرد گل برگ بیدی است که همه ما کم و بیش با آن آشنا هستیم. برگ بیدی از زمانهای قدیم تا اکنون، گیاهی محبوب در خانه بوده است.

نگهداری از این گیاه خوشرنگ در یک گلدان آویز و یا در کنار گیاهان سبز برگ، طیف رنگی چشمگیری به فضا می‌دهد و زیبایی آن را دو چندان می‌کند. با این وجود میتوانید این گیاه زیبا که کاربرد زیادی در دکوراسیون دارد را در داخل آب پرورش و رشد دهید.

گیاه برگ بیدی
گیاه برگ بیدی

مجله اینترنتی خرید ناب تاکید دارد که اگر گیاه برگ بیدی خودتون رو هرس کرده باشید و یا شاخه ای شکسته باشد میتوانید آن را داخل آب قرار بدهید تا به اندازه کافی رشد کند و نیازی به خاک ندارید همچنین برای رشد سریع تر دقت کنید که گره هایی جهت ریشه زدن بر روی ساقه وجود داشته باشد بعد از ریشه زدن میتوانید از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

رز ماری

اگر می خواهید رزماری را در آشپزخانه خود بکارید، به چند ساقه این گیاه معطر نیاز خواهید داشت، این ساقه ها را در آب قرار دهید و به زودی ریشه ها ظاهر خواهند شد، با این حال، زمانی که ریشه ها به اندازه کافی بلند شدند، باید گیاهان خود را در خاک خوب آبکشی شده، بکارید.

فیلودندرون

یکی دیگر از گیاهان خانگی سازگار ، فیلودندرون با برگهای سرسبز ، دنباله دار و به شکل قلب است. هم نور کم و هم نور زیاد را تحمل می کند و به مراقبت بسیار کمی نیاز دارد. در حالی که این گیاه معمولاً در گلدان پرورش می یابد ، گیاهی است که می تواند بدون خاک شکوفا شود و به همین راحتی در یک شیشه آب هم رشد می کند. برای تکثیر گیاه فیلودندرون ، کافی است حدود شش اینچ از گیاه موجود را جدا کرده و دو دسته پایین برگ را بردارید. قلمه را در یک لیوان یا شیشه آب غوطه ور کنید و حدود ۱۰ روز صبر کنید تا ریشه های تشکیل شده در آن گره های برگ را ببینید.

گل ارکیده

اکثر ارکیده های گرمسیری از نوع اپی فیت هستند ، به این معنی که آنها به جای اینکه در خاک باشند روی گیاهان دیگر رشد می کنند. اما ارکیده ها و اپی فیت های انگلی نیستند. ریشه های آنها در یک غشای لعابی پوشیده شده است که آب را می مکد. بسیاری از ارکیده هایی که به عنوان گیاهان آپارتمانی فروخته می شوند در یک محیط کاشت مانند خزه یا سنگ قرار دارند ، اما پس از اینکه ریشه های آنها را گرفت ، به راحتی شروع به رشد می کنند. این گیاه هم جز گیاهان بدون خاک است.

خزه اسپانیایی

این گیاهان عاشق رطوبتند و آب و مواد غذایی مورد نیاز خود را از هوا جذب می کنند. برای نگهداری خزه اسپانیایی در آپارتمان حداقل هفته ای دوبار باید آنها را غبار پاشی کنند و هفته ای یکبار با کود مایع فسفر بالا تقویت شوند.

خزه اسپانیایی
خزه اسپانیایی

بنفشه‌ی آفریقایی

گل بنفشه آفریقایی گیاهی گلدار با رنگ های متنوع مانند سفید ، بنفش ، آبی ، قرمز و صورتی است و یکی از زیباترین گل های آپارتمانی به شمار می‌آید. این گیاه علاوه بر گل، دارای برگ های مخملی می‌باشد که زیبایی آن را بیشتر کرده است.

طرز نگهداری بنفشه آفریقایی در مقایسه با گلهای آپارتمانی دیگر بسیار آسان است بنفشه آفریقی جز  گیاهانی که در آب رشد میکنند میباشد و تکثیر آن از طریق این روش بسیار آسان است . تقریبا یک الی یک ماه و نیم  می‌کشد تا ساقه‌ها ریشه بزنند و کم‌کم یک گیاه کامل شکل بگیرد.

گیاه پوتوس

گیاه پوتوس یک از گیاهانی است که رشد بسیار راحتی دارد و در آب به‌خوبی رشد می‌کند. این گیاه مقدار زیادی هورمون گیاهی اوکسین تولید می‌کند که رشد گیاه را تنظیم می‌کند و باعث تحریک رشد ریشه می‌شود. بسیاری از کسانی که گیاهان آپارتمانی نگهداری می‌کنند و آن‌ها را تکثیر می‌کنند معمولا کنار قلمه‌ی سایر گیاهان، قلمه‌ی پوتوس هم می‌گذارند تا به خاطر همین هورمون، رشد ریشه‌ی آن‌ها تحریک شود و زودتر ریشه بزنند.

گیاه پوتوس یک گیاه رونده است که ریشه‌ی هوایی هم دارد. در نتیجه تکثیر کردن آن بسیار راحت است. تمام این ریشه‌هایی که بیرون از خاک قرار می‌گیرند را می‌توانید داخل آب بگذارید و شاهد رشد کردن سریع آن‌ها باشید. این نکته درباره‌ی بسیاری از گیاهان رونده مثل مونسترا و پیچک معمولی هم صادق است.

گیاه هوازی تیلاندسیا

این گیاه هوازی جز گیاهانی است که به جای خاک در هوا رشد می کنند. بیش از ۶۵۰ نوع وجود دارد که تنوع زیادی از شاخ و برگ و شکوفه های رنگارنگ را به نمایش می گذارد. برگ های گیاهان هوا به صورت گل رز رشد می کنند ، که به گیاهان کمک می کند آب و مواد مغذی را از محیط جمع کنند. وقتی به عنوان گیاهان آپارتمانی نمایش داده می شوند ، به طور معمول در ظروف تزئینی قرار می گیرند یا نصب می شوند.

گیاه هوازی تیلاندسیا
گیاه هوازی تیلاندسیا

سخن آخر

حتما گیاهانی که داخل شیشه‌ آب کاشته می‌شوند دیده‌اید. رشد ریشه‌ها داخل ظرف شیشه‌ای و جذابیتی که کاشت گیاه در آب، به دکوراسیون خانه می‌دهد، باعث شده که افراد زیادی تمایل داشته باشند کاشت گیاه خارج از خاک و در آب را امتحان کنند. برای کاشت گیاهان در آب باید گیاه مناسب را انتخاب کنید و سایر عوامل لازم برای رشد گیاه، مثل نور و کود را برای آن فراهم کنید.

از اینکه با مجله اینترنتی خرید ناب همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

5/5 - (2 امتیاز)