تشخیص عسل طبیعی

تشخیص عسل طبیعی

آشنایی با راهها و روش های تشخیص عسل طبیعی یکی از مسائل مهم و قابل توجهی است که اغلب ما تمایل به یادگیری آن داریم و ترجیح می دهیم با استفاده از روش هایی ساده و آسان طبیعی یا تقلبی بودن عسل خریداری شده را تشخیص دهیم. بر همین اساس در این مقاله مجله اینترنتی خرید ناب سعی کرده روش های کاربردی در جهت تشخیص عسل طبیعی را بیان نمایید.

اولین گام در تشخیص عسل طبیعی

روی قوطی عسل و نگاه بندازید و افزودنی‌هایی که روی شیشه نوشته شده را بخوانید. اما قبل از آن باید طعم‌دهنده‌هایی که به عسل اضافه می شود را بشناسید تا تشخیص عسل اصل راحت تر شود.
منظور ما اطلاعاتی هستند که پشت شیشه نوشته شده. دو حالت وجود دارد:
عسل ارگانیک، پس هیچ افزودنی غیر طبیعی نباید داشته باشد.
عسل غیر طبیعی، پس حتما یه سری طعم‌دهنده که همان شیرین‌کننده هستند، به آن اضافه شده است.

و حتما می دانید که روی شیشه هر دو عسل آرام عسل طبیعی وجود دارد که نباید به آن اکتفا کرد.

عسل طبیعی
عسل طبیعی

شکرک زدن عسل طبیعی

شکرک زدن عسل طبیعی که به آن رس زدن نیز می گویند به معنای رسوب کردن و کدر شدن عسل است. عسل طبیعی بعد از مدتی ته نشین می شود و همانند روغن نباتی سفت می شود که این حالت به دلیل وجود دیاستاز در وجود عسل طبیعی است. توجه داشته باشید که در شکرک زدن عسل دانه های شکرک بسیار ریزتر از شکرک زدن مربا است و این نوع شکرک ممکن است هنگم خوردن کمی زیری داشته باشد اما زیر دندان صدایی ایجاد نمی کند. اما شکرک حاصل از عسل های ناخالص شکرکی سفت و نبات مانند دارند. با این تفاسیر می توان عسل طبیعی را از روی شکرک زدن آن تشخیص داد.

تست رطوبت عسل خالص و طبیعی

برای انجام این تست، یک قطره عسل را بر روی حوله کاغذی  و یا دستمال کاغذی بریزید و در صورتی که عسل جذب دستمال کاغذی نشد بدانید که عسل طبیعی و خالصی دارید زیرا در عسل ناخالص و تقلبی رطوبتی وجود دارد که جذب دستمال کاغذی می شود.

آزمایش برای تشخیص عسل اصل در منزل

یکی از آسان ترین روش ها برای تشخیص عسل آنالیز آن است که می توایند به راحتی آن را در منزل انجام دهید. برای این کار سه گرم یدید پتاسیم را با یک گرم ید و حدود ۵۰ گرم آب مقط مخلوط نمایید. حالا مقدار از عسل را درون ظرف شیشه ایی ریخته و چند قطره از مخلوط ذکر شده را به آن اضافه نمایید و خوب مخلوط نمایید. درصورتی که بعد از گذشت چند ثانیه رنگ عسل تان تغییر کرد و تیره شده این امر نشان می دهد که عسل شما تقلبی و ناخالص است و مطمئنا با شکر تهیه شده است. در این آزمایش رنگ عسل طبیعی تغییری نمی کند.

تشخیص از طریق مزه و طعم عسل

عسل طبیعی به گونه ای است که بعد از خوردن آن، مزه و طعمش برای مدت زمان کوتاهی احساس می شود ولی در عسل تقلبی به دلیل استفاده از شیرین کننده ها در تولید آن، بعد از خوردن عسل, طعم و مزه آن برای مدت زمان طولانی در دهان باقی می ماند.

طعم عسل
طعم عسل

از طریق میزان غلظت عسل

از راه های دیگر شناسایی عسل اصل و طبیعی به این صورت است که اگر مقداری از عسل را بین انگشتانتان قرار دهید، غلظت آن به خوبی احساس می شود، اما در عسل تقلبی به خاطر وجود شیرین کننده ها و افزودنی های زیاد, به صورت رقیق می باشد به این دلیل که در صورت داشتن غلظت بعد از مدت کوتاهی شکرک خواهد زد.

در انتها ذکر این نکته ضروری است که با توجه به تعدد مراکز و اشخاص عرضه‌کننده عسل در کشورمان، یکی از بهترین راهکارهای عملی برای اطمینان یافتن از طبیعی و خالص بودن عسل، اطمینان داشتن به فرد یا مرکز عرضه‌کننده عسل است و همان طور که گفته شد عسل خوب و خالص الزاماً نباید قیمت‌های بالایی داشته باشد یا تهیه آن در بازار مصرف حال کشورمان، کاری سخت یا ناممکن باشد.

تشخیص عسل طبیعی با کبریت

شاید برایتان جالب باشد که عسل خالص قابل اشتعال است. این آزمایش را با احتیاط انجام دهید.

یک چوب کبریت را با عسل آغشته کنید چوب کبریت را روی قوطی کبریت بکشید.
اگر روشن شود عسل شما طبیعی و خالص است اگر روشن نشود نشانه وجود رطوبت بوده و عسل تقلبی است.

شخیص عسل طبیعی با سرکه

یک قاشق غذاخوری عسل، مقداری آب و دو تا سه قطره سرکه را باهم مخلوط کنید.

اگر این مخلوط حالت فومی داشته باشد به احتمال بالا عسل شما تقلبی است .

عسل طبیعی و تقلبی
عسل طبیعی و تقلبی

سخن پایانی

در کل تفاوت های زیادی بین عسل طبیعی و تقلبی وجود دارد که قابل شناسایی با چشم غیر مسلح است.

باوجود آنکه روشهای بالا بسیار ساده و قابل انجام برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی هستند ولی تایید نهایی بر واقعی یا تقلبی بودن عسل نیست.

برای اطمینان نهایی از طبیعی و خالص بودن عسل، یکسری تکنیک های آزمایشگاهی وجود دارد که به تخصص و تجهیزات خاصی نیازمند است.

مجله اینترنتی خرید ناب زندگی به شیرینی عسل را برایتان آرزو می کند.

5/5 - (1 امتیاز)