تاریخچه شرکت بوش Bosch

تاریخچه شرکت بوش Bosch

با پیشرفت چشمگیر صنعت و تکنولوژی در زمینه ساخت وسایل و تجهیزات، شرکت های بزرگی پدید آمدند. کمپانی هایی نظیر شرکت سامسونگ، شرکت بوش، شرکت ال جی و… از جمله برند های معروف هستند. شرکت بوش یکی از این شرکت ها و برندهای بزرگ است که با گشودن پنجره علم و فناوری توانسته افق های جدیدی را در گسترش لوازم و تجهیزات ساختمانی کشف کند.

کمپانی بوش در تمام زمینه‌ها توانسته بهترین محصول خود را روانه بازار کند، این محصولات با دارا بودن بهترین کیفیت توانسته جایگاه ویژه‌ای در بین مردم در سراسر جهان پیدا کند و مجله اینترنتی خرید ناب از شما دعوت می کند تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سرآغاز شکل گیری شرکت بوش

شرکت بوش در سال ۱۸۸۶ زمانی که رابرت بوش تنها ۲۵ سال سن داشت در اشتوتگارت آلمان بنا نهاده شد. این شرکت با همفکری دو تن دیگر با سرفصل کارگاه مهندسی ماشین آلات سبک و مهندسی برق و فعالیت درزمینهٔ تعمیر دستگاه‌های تلفن، لوازم برقی، دستگاه‌های ماشین تحریر و ماشین آلات دیگر شروع به کار کرد. پشتکار و تلاش‌های مداوم روبرت بوش در مدت زمانی نسبتاً کوتاه باعث شد تا کارگاه کوچک او به شرکت بین‌المللی موفقی مبدل گردد. در اوج موفقیت این شرکت کمتر کسی متوجه این مهم بود که اساس توسعه و گسترش روزافزون این شرکت باوجود سادگی بر اختراعاتی ابتکاری همانند احتراق مغناطیسی برای موتورهای درون‌سوز بنا شده است. تا سال ۱۸۹۱ تعداد همکارانش در کارگاه وی به ۱۵ نفر رسید اما در همان سال تمام سرمایه بوش به پایان رسید، سعی کرد با قرض کردن پول از مادرش، دریافت وام بیشتر از بانک شرکتش را نجات دهد اما تا سال ۱۸۹۲ به مرز ورشکستگی رسید اما دست از تلاش بر نداشت تا شرکت بوش از سال ۱۸۹۷ به عنوان تنهاترین و برترین تولیدکننده شمع جرقه ای خودرو شناخته شد. بوش با طراحی و ساخت این پروژه به صنعت خودروسازی ورود پیدا کرد.

رابرت بوش
رابرت بوش

اختراع شمع ماشین توسط بوش

رابرت بوش (Robert Bosch) هیچ گاه خیال پرداز نبود، فقط به تصمیمات و هدف خود ایمان داشت و با باور داشتن خود، هیچ گاه در مقابل مشکلات کوتاه نیامد و عقب ننشست تا اینکه بوش در سال ۱۹۰۰ کارخانه خود را با ۳۰ نفر پرسنل تأسیس کرد و آینده نگری او این بود که بتواند نیروهای خود را به ۲۰۰ نفر برساند.

شرکت بوش بالاخره موفق شد در سال ۱۹۰۲ شمع ماشین را اختراع کند و آن را به ثبت برساند، این اختراع رابرت بوش دگرگونی بزرگی در صنعت خودرو ایجاد کرد و شرکت او توانست، با قرارداد های تسلیحاتی در دوران جنگ جهانی اول سود سرشاری را برای کار خود به دست آورد و در واقع همین موضوع باعث شد شرکت بوش به سرعت رشد کند و آن را به یک شرکت بین المللی قدرتمند تبدیل کند، اما نمی توان فراموش کرد که یکی از دلایل بزرگ موفقیت شرکت بوش، ایمان و پیش برد کارش با اتکا با این اعتقاد بود که بهتر است سرمایه خود را از دست بدهم تا اعتماد مشتریان خود را، در واقع به همین خاطر توانست همیشه ماندگار بماند. بوش همواره سعی کرد تا محصولات خود را با بالاترین کیفیت تولید کند و برای ماندگاری خود در میان مشتریانش، کارکنانش آموزش های حرفه ای ببینند تا در روند زمان نیز بتوانند بهترین محصولات و جدید ترین ها را با بی نقص ترین کیفیت تولید کند.

او از اولین کار فرمایانی بود که در سال ۱۹۰۶ در آلمان قانون روزکاری ۸ ساعته را مطرح کرد، و تسهیلات رفاهی دیگری را برای کارگران خود فراهم کند، رابرت بوش توانست تا پایان سال ۱۹۰۸ میلادی ۵ ساختمان را بخرد و کارکنان خود را به ۱۰۰۰ نفر برساند. جالب است که بدانید بوش نسبت به پولی که در قراردادهای تسلیحاتی در طی جنگ به دست آورده بود احساس خوبی نداشت و او را آزار می داد به همین دلیل تصمیم گرفت پولی که در این قرار دادها بدست آوره است را در راه خیریه صرف کند و به همین دلیل او چندین میلیون مارک به خیریه بخشید و یک میلیون مارک نیز به دانشگاه فنی اشتوتگارت کمک کرد.

بوش بعد از جنگ جهانی اول

پس از جنگ جهانی اول شرکت بوش دوباره فعالیت قبلی خود را از سر گرفت. جهت بازپس‌گیری بازارهای قبلی، شرکت بوش سعی در برقراری ارتباط مجدد با مشتریان قبل از جنگ خارج از آلمان کرد. همچنین جهت ایجاد بازار جدید به سراغ آمریکای جنوبی رفت. در آرژانتین مرکز فروش راه‌اندازی کرد و توانست برای محصولات خود در آرژانتین و دیگر کشورهای آمریکای جنوبی بازار جدیدی پیدا کند.
شرکت بوش جهت بهبود وضع اقتصادی، محصولات تولیدی خود را تنوع بخشید. در سال ۱۹۲۸ تولید ابزارهای برقی توسط شرکت بوش آغاز شد. تولید ابزارآلات بوش تا به امروز ادامه یافته و کیفیت این محصولات سبب تضمین خریدهای آتی از این برند شد. امروز ابزارآلات تولیدی توسط شرکت بوش حتی در کشورهای کمتر توسعه‌یافته دارای آبرو و اعتبار است.
در سال ۱۹۳۳ بوش به تولید لوازم منزل، نظیر یخچال، اجاق‌گاز و آب‌گرم‌کن پرداخت. این صنعت نیز برای بوش سود زیادی را ایجاد کرد. تعهد به ارائه بهترین کیفیت برای بوش مشتریان دائمی ایجاد می‌کند. برای شروع، بوش شروع به خرید برندهایی کرد که تولیدات لوازم‌خانگی کرد و به‌نوعی با خرید این برندها صاحب تکنولوژی تولید محصولات خانگی شد.

همچنین بوش دیگر لوازم مصرفی خودرو از بوق تا شیشه‌پاک‌کن را تولید کرد. اما یکی دیگر از محصولات پرفروش خود را در سال ۱۹۲۷ معرفی کرد. یک پمپ انژکتور برای موتورهای دیزل که در ابتدا برای کامیون‌ها و خودروهای سنگین طراحی شد. بعدها در سال ۱۹۳۶ این پمپ برای خودروهای سواری نیز توسعه یافت.

شرکت بوش
شرکت بوش

گام بعدی بوش

در سال ۱۹۷۸ بوش سیستم ABS. برای ماشین به‌صورت مشترک با صنعت ماشین سازی ایجاد کرد. نخستین دریل چکشی چرخشی دو کیلو گرمی ‌در سال ۱۹۸۱ توسط بوش تولید شد و چهار سال بعد، اولین اره برقی همه کاره جهان را معرفی کرد. اولین سمباده لرزان نیز در سال ۱۹۸۸ تولید گردید. یک سال بعد تولید ابزارهای برقی شامل چکش و سنگ زاویه‌ای در کارخانه «سبنیتز» در ساک سونی شروع شد.

بوش در سال ۱۹۹۰ دریل‌های چکشی و تخریب کن پنج شیارِ را تولید کرد و ۲ سال بعد، اولین دریل ضربه‌ای هوشمند را اختراع نمود و شرکت‌های بازاریابی در چندین کشور اروپای شرقی (لهستان، لاتویا، مجارستان و اوکراین) تأسیس کرد.

خریداری کارخانه‌های اسکیل، درمل و آتکو زوالکاست از جمله کارهای بوش در قرن اخیر بوده است و شرکت رابرت بوش امروزه با وفاداری نسبت به شعار مؤسس بوش، «بهتر است پول خود را از دست بدهیم تا اعتماد و اطمینانی که مشتری به ما می‌کند را از کف دهیم»، هنوز از اصل ارائه کیفیت برتر پیروی می‌کند. این شرکت در سطحی جهانی، درزمینهٔ صنعت ابزار آلات برقی منشأ اثر بوده و با داشتن حضوری مستمر و موفق، بیش از ۲۷۰ هزار کارمند در سراسر جهان داشته و در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر ۳۸ میلیارد یورو به دست آورده است.

دستاوردهای مهم بوش

۱۹۰۲ ثبت و اختراع شمع ماشین توسط شرکت بوش

۱۹۰۹ آغاز کار محصولات خارجی در ایالات متحده امریکا توسط شرکت بوش

۱۹۱۰ ثبت قانون ۸ ساعت کار توسط روبرت بوش

۱۹۱۳ شرکت بوش اولین تولیدکننده ماشین با سیستم برقی کامل بود

۱۹۲۸ اختراع ماشین موزنی برقی و تولید ابزارآلات برقی بوش

۱۹۳۲ اختراع اولین دریل برقی توسط شرکت بوش

۱۹۳۳ ایجاد اولین خط تولید لوازم خانگی بوش و تولید یخچال توسط شرکت بوش

۱۹۳۶ تأسیس بیمارستان خیریه توسط روبرت بوش

۱۹۴۶ تولید اولین اره عمود بر توسط شرکت بوش

۱۹۵۲ اضافه شدن خط تولید لوازم هیدرولیک و لوازم آشپزخانه نیمه صنعتی

۱۹۵۴ ارائه محصولات بوش در کشورهای برزیل، هندوستان و استرالیا

۱۹۷۸ شرکت مرسدس بنز با همکاری شرکت بوش اقدام به معرفی سیستم ترمز ABS کردند

۱۹۸۱ تولید اولین دریل چکشی چرخشی دو کیلویی توسط شرکت بوش

۱۹۸۵ تولید اولین اره برقی همه کاره جهان توسط شرکت بوش

۱۹۸۸ تولید اولین سمباده لرزان توسط شرکت بوش

۱۹۸۹ تولید چکش برقی و سنگ زاویه ای در کارخانه بنیتز در ساکسونی

۱۹۹۲ شروع به کار کمپانی های بازاریابی در اروپای شرقی مانند لهستان، لاتویا، مجارستان و اوکراین

دلایل محبوبیت بوش

بوش از پیشگامان و فعالان لوازم خانگی بوده و با توجه به نیازهای روز و استفاده از تکنولوژی‌های جدید محصولاتی به بازار ارائه کرده که مورد توجه خاص و عام قرار گرفته است. از مهم‌ترین دلایل محبوبیت بوش ثبت رکوردهای جدید در مصرف انرژی است. از مهم‌ترین مزیت‌های محصولات بوش در مقایسه با دیگر رقبا، تولید محصولات کم‌مصرف است. بوش اولین برند آلمانی است که جایزه ثبات و پایداری در کیفیت را گرفته است. هم‌چنین بوش با تمرکز روی صرفه‌جویی در مصرف آب و برق و عمل بر پایه تکنولوژی‌های جدید، در دو سال متوالی موفق به دریافت ستاره انرژی شد. بحث صرفه‌جویی در انرژی تا آنجا برای بوش اهمیت دارد که ۴۰% فعالیت‌های بوش روی کاهش مصرف انرژی معطوف شده است. از دیگر دلایل محبوبیت بوش استفاده از فناوری‌های جدید و به‌کارگیری اپلیکیشن‌های مخصوص است که امکان کنترل محصولات بوش را فراهم می‌کند.

شرکت بوش Bosch
شرکت بوش Bosch

وضعیت کنونی بوش

در آستانه قرن ۲۱، چند فناوری دیگر مانند سیستم‌های کاهش مصرف سوخت، سیستم نگهدارنده سرعت (کروز کنترل) و دید در شب نیز توسط بوش معرفی شد. همچنین در سال‌های اخیر، حوزه‌های جدید فعالیت نظیر تولید دوچرخه‌های برقی به بوش اضافه شد که در سال ۲۰۱۱ زیرمجموعه‌ای مستقل را به این شرکت افزود. با توسعه فناوری حسگرها و نرم‌افزارها در سال‌های آتی نیز فناوری‌های بوش به مرور به بزرگراه‌ها، جاده‌ها و خیابان‌ها راه پیدا خواهند کرد. در حال حاضر بوش یکی از ۱۰ شرکت بزرگ آلمانی به شمار می‌رود که در بیش از ۵۰ کشور جهان مراکز عملیاتی دارد. این شرکت علاوه بر فعالیت‌های تولیدی، اقدامات خیرخواهانه را نیز به عنوان زمینه اصلی فعالیت‌های خود مورد توجه قرار داده است. شرکت بوش اکنون در سراسر جهان بیش از ۴۰۰ هزار کارمند دارد و درآمد آن طبق آخرین آمار، ۷۸ میلیارد یورو برآورد شده است.

5/5 - (1 امتیاز)