بیمه زنان خانه دار

بیمه زنان خانه دار

با توجه به اینکه زنان خانه دار در سازمان، اداره ها و یا مراکز دولتی و غیر دولتی، در حال فعالیت نمی باشند و نمی توانند بعد از گذشت چندین سال بازنشسته شوند، لازم است که برای آن ها نیز بیمه ای تعریف شود تا بتوانند در صورت داشتن شرایط، بازنشسته شده و مستمری و حقوق دریافت کنند.

قبلا بیمه و انواع آن را به شما معرفی کردیم اما این بیمه ممکن است همانند دیگر بیمه نامه ها دارای معایبی نیز باشد که در مجله اینترنتی خرید ناب به آن خواهیم پرداخت.

بیمه زنان خانه دار چیست؟

بیمه زنان خانه دار زیر مجموعه ای از بیمه صاحبان کار مشاغل آزاد و جزء بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی می باشد. زمان اجرای این بیمه از سال ۸۷ آغاز شده است. خانم هایی که تحت این پوشش قرار می‌گیرند می‌توانند از خدمات بازنشستگیِ از کار افتادگی، خدمات فوت، درمانیِ قبل و بعد از بازنشستگی بهره‌مند شوند.

شرایط سنی بیمه زنان خانه دار

اولین شرط احراز بیمه خانم‌های خانه دار، شرایط سنی آن‌ها است. خانم‌های خانه‌داری می‌توانند از این بیمه‌نامه استفاده کنند که سن آن ها حد فاصل ۱۸ تا ۵۰ سال باشد. بنابراین ثبت نام بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار برای خانم‌هایی که سن آن‌ها کمتر یا بیشتر از آن باشند، با محدودیت مواجه است.

برای خانم های بالای ۵۰ سال سن، سابقه بیمه پردازی قبلی به حداکثر سن مورد نظر اضافه می­‌شود. به شرطی درخواست وی پذیرفته شده می‌باشد که بایستی معادل هر سالی که از ۵۰ سال گذشته باشد؛ دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشد. به این ترتیب که خانم خانه داری که ۵۵ ساله است و درخواست قرارداد و خرید بیمه تامین اجتماعی دارد، باید حتما دارای ۵ سال سابقه پرداخت میزان حق بیمه زنان خانه دار قبلی باشد.

یکی از مهم ترین مزایای طرح بیمه زنان خانه‌­دار، در انتخابی بودن استفاده از خدمات درمانی است. در صورتی که زنان خانه­‌دار متقاضی تحت تکفل پدر، مادر یا همسر خود بوده و از مزایای درمانی سازمان تأمین اجتماعی بهره می‌برند، نیازی ندارند که حق سرانه درمان پرداخت کنند. آن­ها می‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان از خدمات درمانی مراکز ملکی و همچنین طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی استفاده کنند.

زنان خانه دار حداقل با داشتن ۱۰ سال سابقه پرداخت، بدون محدودیت سنی می‌توانند ثبت نام کنند.

پوشش های بیمه زنان خانه‌دار

بیمه زنان خانه دار در سال ۱۴۰۰ هنوز هم در راستای اجرای اصل  ۲۹ قانون اساسی می باشد. هدف اجرای این بیمه تحت پوشش قرار گرفتن اکثریت و حفظ کرامت، امنیت و استقلال مالی زنان خانه‌دار و دختران ایران زمین است. پوشش های بیمه زنان خانه دار بر اساس نوع بیمه مشخص می شود که در موارد زیر به طور کامل شرح داده ایم:

بیمه زنان خانه دار نوع اول: این نوع بیمه با پرداخت ماهانه ۱۲ درصد حق بیمه، تنها در صورت بازنشستگی به خانواده حق مستمری پرداخت می شود. پس اگر شخصی قبل از بازنشستگی فوت کند، خانواده او از دریافت مستمری محروم اند. هزینه پرداختی ماهانه بیمه ۱۲ درصدی حدود ۲۳۰ هزار تومان است.

بیمه زنان خانه دار نوع دوم: این نوع بیمه با هدف پرداخت ۱۴ درصد حق بیمه شامل پوشش بازنشستگی قبل و بعد از بازنشستگی می باشد. حق پرداختی بیمه ۱۴ درصدی حدود ۲۶۷ هزار تومان است.

بیمه زنان خانه دار نوع سوم: این نوع بیمه با پرداخت ۱۸ درصد حق بیمه شامل پوشش تعهدات بازنشستگی و فوت و از کار افتادگی می باشد. برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه نوع سوم باید مبلغ حدود ۳۴۳ هزار تومان، ماهانه پرداخت کنید.

پوشش های بیمه زنان خانه‌دار 
پوشش های بیمه زنان خانه‌دار

مزیت‌های بیمه زنان خانه دار

هر بیمه ای مزیت ها و معایبی دارد که در ادامه مجله اینترنتی خرید ناب به مزایا و معایت بیمه خانم های خانه دار خواهد پرداخت.

بیشتر مزیت‌های بیمه تأمین اجتماعی برای بیبیمهمه زنان خانه دار هم پابرجاست. در واقع بیمه‌شدگان در این نوع بیمه با پرداخت حق بیمه ماهانه می‌توانند از حق بیمه از کارافتادگی، پرداخت کمک هزینه برای انجام امور فوت و همچنین مستمری بازنشستگی برخوردار شوند. اما کمک هزینه ازدواج، بیماری و دوران بارداری به زنان خانه‌دار تعلق نمی‌گیرد. همچنین پوشش درمانی هم با فرانشیز ۱۰ درصد برای خدمات بستری و ۳۰ درصد برای خدمات سرپایی از دیگر مزایای بیمه مخصوص زنان خانه‌دار است.

از دیگر مزایای این بیمه می‌توان به پوشش بیمه درمانی فرزندان اشاره کرد. البته این مزیت در زمانی که پدر زیرمجموعه بیمه نباشد، قابل استفاده است. در غیر این صورت فرزندان باید مشمول پوشش بیمه پدر خانواده باشند.

معایب بیمه زنان خانه دار

در کنار مزایای گفته‌شده، بیمه زنان خانه دار معایبی هم دارد که اصلی‌ترین آن، چگونگی پرداخت حق بیمه ماهانه برای زنانی است که استقلال مالی ندارند. در واقع بیشتر کسانی که متقاضی این بیمه هستند، مشغول به انجام هیچ نوع کار درآمدزایی نیستند. به همین دلیل تأمین پرداخت حق بیمه به عهده همسر خواهد بود و در نتیجه یک هزینه به مخارج ماهانه خانوار اضافه خواهد شد. در ضمن شرایط سنی گذاشته‌شده هم کار را سخت می‌کند. چون بسیاری از خانم‌های خانه‌دار که به دنبال عضویت در بیمه هستند، بالای ۵۰ سال سن دارند، اما هیچ سابقه‌ مازادی برای آن‌ها در سازمان بیمه ثبت نشده است.

از معایب دیگر این بیمه می‌توان به عدم بازگشت مبالغ پرداختی یا دریافت وام از حق بیمه پرداخت‌شده اشاره کرد. همچنین بیشتر خدمات درمانی مهم و گران در این بیمه لحاظ نشده است و اگر فرد به دنبال دریافت یک سری خدمات باشد، باید حق بیمه با نرخ ۱۸ درصد را انتخاب کنند. در واقع این بیمه هرگز نمی‌تواند جای بیمه تکمیلی را بگیرید و هزینه خدمات درمانی گران را بپردازد. بنابراین اگر خانم‌های خانه‌دار یا دختران مجرد مشمول بیمه همسر یا پدر خود نیستند، اما به قصد پرداخت هزینه‌های پزشکی برای عضویت در بیمه اقدام کرده‌اند، بهتر است که حتماً به دنبال ثبت‌نام بیمه تکمیلی در یکی از شرکت‌های معتبر بیمه باشند.

بازنشستگی و دریافت مستمری بیمه خانه داری

با وجود معایب مختلف بیمه زنان خانه دار، این نوع بیمه یکی از مهم‌ترین خدمات طولانی‌مدت بیمه را به زنان جامعه ارائه می‌دهد. دوره میانسالی و بازنشستگی، زمانی است که افراد توانایی سابق خود را از دست داده و به یک منبع درآمد ثابت و مستمر نیاز دارند. بیمه زنان خانه دار نیز با ارائه مستمری ماهانه به افراد تحت پوشش خود، یکی از مهم‌ترین نیازهای این بخش از جامعه را تامین می‌کند.

در صورتی که زنان خانه دار، با توجه به شرایط خاص و شرط سنی تعیین شده، حق بیمه ماهانه خود را به مدت مشخصی (۲۰ الی ۳۰ سال) پرداخت کنند، می‌توانند از طریق همین بیمه درخواست بازنشستگی ارائه داده و به‌صورت ماهانه مستمری بازنشستگی دریافت کنند.

برای بازنشستگی از طریق بیمه زنان خانه‌دار، چندین شرط کلی در نظر گرفته شده‌است که در ادامه هر کدام را به‌اختصار شرح خواهیم داد. برای بازنشسته‌شدن زنان خانه‌دار، وجود حداقل یکی از شرایط زیر الزامی است:

  • پرداخت ۳۰ سال حق بیمه برای زنان با ۴۵ سال سن؛
  • پرداخت حداقل ۲۰ سال حق بیمه برای زنان با ۵۵ سال سن؛
  • برای زنان خانه دار تحت پوشش قانون کار، پرداخت ۲۰ سال حق بیمه؛
  • برای زنان شاغل در مشاغل سخت و زیان آور، داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب پرداخت حق بیمه؛
  • پرداخت حداقل ۲۰ سال حق بیمه بدون شرط سنی برای زنان جانباز؛
  • پرداخت حداقل ۲۰ سال حق بیمه برای زنان معلول با ۴۵ سال سن؛
  • پرداخت حداقل ۳۵ سال حق بیمه برای تمامی زنان خانه دار بدون در نظر گرفتن شرایط سنی.

در تمام این شرایط، زنان خانه دار می‌توانند درخواست بازنشستگی خود را ارائه داده و با توجه به درصد حق بیمه خود، از مستمری بازنشستگی بهره ببرند. میزان حق بیمه در بیمه زنان خانه دار، یک مبلغ ثابت نیست و هر فرد با توجه به شرایط و نیاز خود، می‌تواند یک نرخ مشخص را انتخاب کرده و مبلغ آن را به‌صورت ماهانه پرداخت کند. ۳ نرخ مختلف ۱۲، ۱۴ و ۱۶ درصد وجود دارد که برای هر کدام از آن‌ها، مزایای مختلفی تعیین شده است. در ادامه، مزایای اعطایی هر کدام را به‌اختصار مرور می‌کنیم:

  • ۱۲ درصد: در صورت پرداخت ۱۲ درصد حق بیمه ماهانه، مستمری بازنشستگی تنها در صورتی به خانواده فرد بیمه‌شده پرداخت می‌شود که دوره پرداخت حق بیمه کامل شود و اگر فرد پیش از بازنشستگی فوت کند، هیچ مبلغی به خانواده و بازماندگان او پرداخت نخواهد شد؛
  • ۱۴ درصد: این میزان حق بیمه، شرایط بهتری را در اختیار فرد بیمه‌شده قرار می‌دهد. در صورت پرداخت ماهانه ۱۴ درصد حق بیمه، مستمری در هر دو حالت فوت قبل بازنشستگی یا بعد از آن، به خانواده و بازماندگان پرداخت خواهد شد؛
  • ۱۸ درصد: این میزان حق بیمه، بهترین شرایط را نسبت به ۲ مورد پیش در اختیار افراد می‌گذارد. علاوه بر پرداخت مستمری در صورت فوت فرد در قبل یا بعد از دوره بازنشستگی، خدمات کوتاه‌مدت هم‌چون خدمات درمانی و البته خدمات طولانی‌مدت دیگری هم‌چون مستمری از کارافتادگی، پرداخت خواهد شد.

احتمالا در این بخش یک سوال مهم دیگر برای شما ایجاد شده که مبلغ حق بیمه زنان خانه دار چقدر است. باید به شما بگوییم که مبلغ حق بیمه برای بیمه خانه داری با توجه به نرخ انتخابی حق بیمه، تعداد روزهای ماه و در نهایت حداقل دست‌مزد روزانه در هر سال، تعیین می‌شود.

برای مثال، در سال ۱۴۰۰، حداقل دستمزد روزانه مبلغ ۸۸۵.۱۶۵ ریال تعیین شده بود. در این صورت، مبلغ حق بیمه با نرخ ۱۸ درصد، بدین شکل محاسبه می گردد:

۴۴۷.۹۸۹.۱۰۰ =۸۸۵.۱۶۵ × ۳۰ × ۱۸٪

بنابراین حق بیمه با نرخ ۱۸ درصد برای یک ماه ۳۰ روزه، حدودا ۴۴۸ هزار تومان بود.

بیمه درمانی برای فرزندان با بیمه خانم های خانه دار

در صورتی که شما خانم خانه‌دار هستید و همسر شما نیز پوشش بیمه ای ندارد، می‌توانید با پرداخت حق سرانه درمان، فرزندان خود را بیمه درمانی کنید.

سخن آخر

خانه دار بودن یک شغل بسیار با ارزش به حساب می آید و حتی کارهایی که یک زن خانه دار انجام می دهد، سخت تر از دیگر مشاغل است. پس باید مانند دیگر مشاغل ارزشی برای خانم های خانه دار قائل شویم تا پشتوانه ای برای روزهای از کار افتادگی خود داشته باشند. خانم هایی که دارای بیمه خانه داری هستند نگرانی بابت این موضوع ندارند. چراکه حق بیمه بازنشستگی‌شان محفوظ است.

مجله اینترنتی خرید ناب برای همه خانم های خانه دار و خانم های شاغل به دیگر امور، آرزوی سلامتی و طول عمر دارد. از اینکه با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

5/5 - (2 امتیاز)