• خانه
  • هنر
  • تعداد سینماهای عربستان بیشتر می شود
سینما آیمکس در کشورهای عربی

تعداد سینماهای عربستان بیشتر می شود

شرکت تولید فیلم سینمایی آیمکس در حال بررسی افتتاح ۶۷ سینما در امارات متحده عربی و عربستان سعودی است، زیرا تقاضا برای تجربه تماشای فیلم با کیفیت بالا در دو بازار بزرگ جهان عرب همچنان در حال افزایش است، این شرکت که همچنین مالک خط تولید دوربین های تولیدی به همین نام است، در حال بررسی افتتاح ۱۷ پرده سینما در امارات است که از چهار پرده فعلی افزایش یافته است، ریچارد گلفوند در مصاحبهای با نشریه The National گفت:

تعداد سینماهای عربستان

در پادشاهی سعودی، جایی که در حال حاضر ۱۱ سینما دارد، آیمکس هدف بزرگتری را تعیین کرده است: هدف فوری ۳۳ سینما است اما “بازار قابل دسترس حداقل ۵۰ سینما” است.

سیاست بازتر ریاض نسبت به صنعت سرگرمی، که بخشی از اصلاحات تحت رهبری ولیعهد سعودی محمد بن سلمان است، منجر به ساخت “زیرساخت های پیشرفته” بیشتری شده است که نتیجه آن ورود محتوای سینمایی بیشتر است.

“ما خوشبین هستیم که منحنی رشد ادامه خواهد داشت. انواع جدیدی از سرگرمی ها وجود داشته که مردم به سمت آنها هجوم میاورند، اما نکته در مورد فیلم ها این است که آنها دائماً با محتوای جدید تغییر میکنند. بنابراین مردم بیشتر به سینما باز خواهند گشت.”

عربستان سعودی و امارات متحده عربی از بازارهای کلیدی آیمکس در سطح جهانی هستند و به ترتیب در رتبه های ۱۴ و ۱۷ قرار دارند، “بر اساس داده های شرکت مستقر در انتاریو و لسانجلس”

آیمکس اولین بار در سال ۲۰۰۵ در امارات متحده عربی افتتاح شد؛ در عربستان سعودی، اولین پرده های خود را در سال ۲۰۱۹، یک سال پس از بازگشایی سینماها در این کشور، راه اندازی کرد. آیمکس از سال ۲۰۰۵ در پادشاهی سعودی حضور داشته است، در گنبد علمی مرکز علم و فناوری سلطان بن عبدالعزیز در الخبر، اگرچه برای پخش فیلم ها استفاده نمی شود.

آیمکس در عربستان سینما میسازد
آیمکس در عربستان سینما میسازد

سرمایه گذاری در خاورمیانه حدود ۱ میلیون دلار به ازای هر سینما تخمین زده میشود که با توجه به ارقام بالا، معادل بیش از ۵۰ میلیون دلار تنها در امارات متحده عربی و عربستان سعودی است. این علاوه بر سرمایه گذاری برای تجهیزاتی مانند فیلم ها، دوربین ها و سایر فناوری ها است که همچنین بیش از ۵۰ میلیون دلار است، او گفت. تبدیل یک فیلم به آیمکس می تواند تا ۵ میلیون دلار هزینه داشته باشد، او اضافه کرد.

هزینه ها برای آیمکس مسئله ای نیست، آقای گلفوند گفت، زیرا شرکت دارای یک تسهیلات اعتباری گردشی است که منجر به داشتن “بدهی کم یا بدون بدهی با ۳۰۰ میلیون دلار نقدینگی استفاده نشده” شده است.

درآمد خالص آیمکس ۵۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت و به ۳.۶ میلیون دلار رسید، در حالی که درآمد ۹ درصد کاهش یافت و به ۸۹ میلیون دلار رسید. شرکت این کاهش را به اثرات ماندگار همه گیری و اعتصابات کارگری سال گذشته در هالیوود نسبت داد، اگرچه اکنون این مسائل “کاملاً پشت سر ما” هستند.

رشد آمار سینماها پس از کرونا

سینما و صنعت سرگرمی به طور کلی در سال ۲۰۲۰ به شدت تحت تأثیر همه گیری کووید-۱۹ قرار گرفتند و مردم را مجبور به استفاده از خدمات استریمینگ کردند. با این حال، مانند چندین بخش دیگر، این صنعت به تدریج به رشد بازمیگردد، زیرا ترجیح برای تماشای فیلم ها بر روی پرده بزرگ همچنان باقی است، علاوه بر انتظار برای برخی عناوین که به دلیل بحران جهانی بهداشتی به تعویق افتاده بودند.

پس از افت چشمگیر در سال ۲۰۲۰، درآمد بازار جهانی سینما به تدریج افزایش یافته و پیش بینی میشود تا سال ۲۰۲۹ به حدود ۱۱۰ میلیارد دلار برسد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار بوده است. این رشد با نرخ سالانه مرکب ۵.۱۴ درصد همراه خواهد بود

تعداد سینماگران پیش بینی میشود تا سال ۲۰۲۹ به حدود ۱.۹ میلیارد نفر برسد، با میانگین درآمد به ازای هر بیننده ۴۷.۳۴ دلار، این داده ها اضافه کردند.

“ما در وضعیت مالی خوبی هستیم … حتی در دوران همه گیری، به جز در ابتدای آن، ما جریان نقدی مثبت داشتیم”، آقای گلفوند گفت.

“ما نقدینگی تولید می کنیم، بنابراین واقعاً برای ما در مورد سرمایه مورد نیاز برای بهبود مسئله ای نیست.”

اثبات این امر، او گفت، توسعه فعلی آیمکس از نسل جدیدی از دوربین های فیلم به ارزش حدود ۱۰ میلیون دلار است. او از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

این همچنین بخشی از بهبود قابلیت های فناوری آیمکس است که مانند بسیاری از صنایع دیگر، تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گرفته است. به طور خاص، هوش مصنوعی مولد اکنون به شرکت کمک میکند تا هزینه ها را منطقی کند.

هوش مصنوعی بیشتر به تولید محتوا، ورودی های سینما مانند سطح صدا و روشنایی، و نگهداری پیشگیرانه کمک می کند که همه اینها هزینه های نگهداری و مدیریت موجودی ها را کاهش میدهد.

“اگرچه کارهایی برای انجام مسائل حقوقی و اینکه چه کسی پرداخت میشود وجود دارد، اما در سایر فناوری ها، این مسائل حل شده اند و ما خوشبین هستیم که در آیمکس نیز حل خواهد شد”

دزدی آثار سینمایی

از سوی دیگر، دزدی آثار برای آیمکس نگرانی نیست، زیرا “تماشای نسخه ای با کیفیت پایینتر دزدی شده بر روی تلویزیون کوچک یا تلفن شما واقعاً با تجربه آیمکس رقابتی نیست”

او اشاره کرد که دزدی محتوای آیمکس “عملاً غیرممکن” است: اندازه متوسط یک پرده آیمکس تقریباً ۲۲ متر در ۱۶ متر است که به طور قابل توجهی بزرگتر از ۱۶ متر در ۶.۱ متر در سینماهای سنتی است – که فیلمبرداری غیرقانونی در داخل سینما را دشوار میکند، “حتی اگر با آیفون فیلمبرداری شود”

استریمینگ نیز تأثیر کمی بر آیمکس داشته است، آقای گلفوند گفت، با این شرکت که بیشتر همکاری دارد تا رقابت با آن صنعت.

“مصرفکنندگان میگویند که احتمالاً یک فیلم را بر روی استریمینگ تماشا می کنند اگر ابتدا بر روی آیمکس منتشر شود. آیمکس فقط به انتشار سینمایی کمک نمیکند، بلکه به کل زنجیره محتوا، از جمله پنجره استریمینگ [و سایر پلتفرم ها] کمک میکند”

امتیاز این مقاله