خس خس سینه نشانه چیست؟

آیا می‌دانید علت خس خس سینه چیست؟ خس خس سینه ممکن است در هر فرد به دلایل مختلفی رخ دهد. شدت خس خس سینه در هر شخص متفاوت است و احتمال دارد به‌صورت مزمن، حاد یا بسیار خفیف بروز پیدا کند. اگر از علت خس خس سینه خود آگاهی ندارید، در وهله اول بهتر است به پزشک مراجعه کنید. ما برای آشنایی بیشتر شما با این عارضه علت‌های‌ خس خس سینه را در این مقاله بررسی کرده‌ایم. چنانچه می‌خواهید پاسخ سوال «خس خس سینه نشانه چیست؟» را دریافت کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

خس خس سینه؛ نشانه‌ای از آسم در کودکان و بزرگسالان

آسم شایع‌ترین دلایل خس‌خس سینه است. آسم وضعیتی است که در آن مجاری تنفسی شما باریک و متورم می‌شود و حتی ممکن است مخاط اضافی تولید کند. این وضعیت در نهایت تنفس شما را دشوار می‌کند و باعث سرفه، خس خس خس سینه و تنگی نفس می‌شود. برای برخی از افراد بیماری آسم فقط یک مزاحمت جزئی محسوب می‌شود. اما برای بعضی دیگر ممکن است یک مشکل اساسی باشد که در فعالیت‌های روزمره تداخل ایجاد کرده و منجر‌به بروز حملات آسم شود.

ازاین‌رو توصیه می‌شود در‌صورت مشاهده این علائم حتما به متخصص مراجعه کنید تا علت خس خس سینه و هم‌چنین روش درمان صحیح را شناسایی کند. برای درمان آسم داروها و اسپری‌های گوناگونی وجود دارد که هر کدام با‌توجه‌به شرایط بیمار توسط پزشک تجویز خواهند شد. به‌عنوان مثال امکان دارد در بزرگ‌سالان به‌منظور کنترل آسم قرص ایروکاست تجویز شود که مصرف آن بدون نسخه به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

ویروس تنفسی سنسیشیال (RSV)؛ عاملی برای ایجاد خس خس سینه

ویروس سنسیشیال یکی از ویروس‌های تنفسی است که موجب عفونت‌ها و بیماری‌های تنفسی در کودکان می‌شود. این ویروس به‌شدت مسری بوده و اغلب در فصل پاییز و زمستان بروز پیدا می‌کند. بیشتر کودکان پیش از یک سالگی به این ویروس عفونی مبتلا می‌شوند و در‌صورت ابتلا، نشانه‌هایی هم‌چون خس خس سینه در آن‌ها قابل‌مشاهده خواهد بود.

ویروس سنسیشیال تنفسی یا ویروس RSV ممکن است سبب ایجاد عفونت شدید در برخی افراد مخصوصا نوزادان نارس، افراد سالمند و افراد مبتلا بیماری‌های قلبی یا ریوی شود. این افراد در‌صورت ابتلا به این ویروس علائمی هم‌چون تنگی نفس و خس خس سینه را در خود مشاهده خواهند کرد که برای درمان و کنترل آن حتما باید به متخصص مراجعه کنند. پزشکان برای کنترل علائم ناشی از ویروس تنفسی سنسیشیال احتمال دارد داروهایی هم‌چون انواع قرص‌ها و اسپری‌ها نظیر اسپری فلوتیکازون ۵۰ را برای بیماران تجویز کنند.

انواع آلرژی‌ها؛ یکی از رایج‌ترین علت‌ خس خس سینه در بزرگسالان

آلرژی و انواع حساسیت‌ها ممکن است ریه‌های شما را تحت‌تاثیر قرار داده و باعث خس خس سینه شوند. هم‌چنین احتمال دارد همراه با خس خس سینه علائمی مانند سرفه و عطسه را نیز مشاهده کنید. این علائم ممکن است به‌مرور زمان منجر‌به مشکلات ریوی در فرد شود. افراد مبتلا به آلرژی بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی مانند برونشیت هستند.

قرار گرفتن در معرض آلرژی‌های فصلی سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و تولید مخاط را افزایش می‌دهد. این اتفاق ممکن است باعث ایجاد برونشیت و سایر عفونت‌های تنفسی شود. دراین‌صورت احتمال دارد با مراجعه به پزشک و بررسی علت خس خس سینه و مشکلات تنفسی، داروهایی هم‌چون قرص نئوتادین ۵ برای فرد تجویز شود. ماده موثره قرص نئوتادین، دس لوراتادین است که به درمان و کنترل برخی بیماری‌های تنفسی ناشی از حساسیت کمک می‌کند.

آمفیزم ریوی؛ یک بیماری تنفسی همراه با خس خس سینه

هنگامی که لایه‌های داخلی کیسه‌های کوچک هوایی در ریه‌ها آسیب می‌بینند، آمفیزم ریوی ایجاد می‌شود. در افراد مبتلا به آمفیزم، بافت ریه مختل یا از بین می‌رود. آمفیزم به‌عنوان یک بیماری انسدادی ریه یا COPD شناخته می‌شود. بیمار ممکن است سال‌ها به آمفیزم مبتلا باشد بدون اینکه هیچ نشانه و علائمی تجربه کند.

علائم اصلی آمفیزم تنگی نفس است که معمولاً به‌تدریج شروع و در نهایت منجر‌به خس خس سینه می‌شود. تا زمانی که علائم حاد نشده و کارهای روزمره بیمار را مختل نکرده است، این علائم مشکلی ایجاد نمی‌کند. در‌صورت ادامه‌دار بودن علائم آمفیزم و احساس تنگی نفس در خواب، به‌منظور تشخیص و درمان حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

اپی گلوتیت (التهاب دریچه نای)؛ یکی از دلایل خس خس سینه

اپی گلوتیت به معنای التهاب دریچه نای است. این وضعیت غالبا بر اثر عفونت و عمدتا در کودکان ۲ تا ۶ ساله رخ می دهد. اولین علائم اپی گلوتیت تب است؛ سپس بیمار دچار سرفه و گلو دردهای شدید می‌شود. پس از مدتی افراد مبتلا به التهاب دریچه نای ممکن است به خس خس سینه و مشکلات ریوی نیز مبتلا شوند؛ دراین‌صورت تنفس برای‌شان دشوار خواهد شد. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود در‌صورت بروز این علائم، به‌منظور کنترل و درمان حتما به پزشک متخصص مراجعه شود.

توجه داشته باشید اگر درمان به‌سرعت آغاز نشود، امکان دارد التهاب اپی گلوت راه عبور هوا به ریه‌ها را مسدود کند. در چنین شرایطی هوا به ریه‌ها نمی‌رسد و منجر‌به مشکلات جدی می‌شود. هم‌چنین به ندرت ممکن است عفونت از اپی گلوت به قسمت‌های دیگر بدن (گوش، مغز، قلب و ریه‌ها) نیز منتشر شود.

تشخیص صحیح علت خس خس سینه با مراجعه به‌موقع به متخصص

در این مقاله به سوال «خس خس سینه نشانه چیست؟» پاسخ دادیم. در نهایت باید گفت خس خس سینه مزمن یا مکرر را نباید نادیده گرفت. هم‌چنین در چنین شرایطی حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا با‌توجه‌به شرایط شما بهترین روش برای درمان در نظر گرفته شود. علاوه‌بر عللی که در این مقاله برای خس خس سینه ذکر شد، ممکن است در برخی افراد نیز خس خس سینه به دلیل سیگار کشیدن، نارسایی قلبی، حساسیت دارویی و اختلال عملکرد تارهای صوتی باشد.

تشخیص دقیق و به‌موقع خس خس سینه فقط با مراجعه به پزشک و انجام برخی معاینات و آزمایش‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. همکاری ما با پزشک معالج تا زمانی که علت خس خس سینه مشخص شود از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین به توصیه‌های پزشک به‌منظور درمان توجه داشته باشید و در‌صورت تجویز دارو، حتما آن‌ها را به‌موقع و مطابق با دستور وی مصرف کنید.

امتیاز این مقاله