تازه نگه داشتن میوه و سبزیجات

تازه نگه داشتن میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات به دلیل فواید بسیاری که دارند، بخش بزرگی از سبد غذایی هر روزه ما را تشکیل می دهند. تنها نکته مهم، نگهداری این میوه و سبزیجات به صورت تازه و برای چند هفته است. بهترین راه نگهداری ، سالم نگه داشتن مواد ودر عین حال حفظ مواد مغذی موجود در آن است. اما چگونه می توان میوه و سبزیجات را به مدت طولانی نگهداری کرد؟ با ما در مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید تا پاسخ سوالتان را دریافت کنید.

روش نگهداری میوه و سبزیجات
روش نگهداری میوه و سبزیجات

نکات طلایی برای تازه ماندن میوه و سبزیجات

در ادامه مواردی را با یکدیگر مرور می کنیم تا با روش های نگهداری طولانی مدت میوه و سبزیجات آشنا شویم.

نگهداری سیب

سیب باید در دمای ۳۰ تا ۳۲درجه سانتیگراد نگهداری شود؛ کافی است دما ۱۰درجه گرم‌تر باشد تا سیب به سرعت پخته شود. اگر می خواهید سیب تا چندین هفته دوام بیاورد، باید آن را در یک کیسه پلاستیکی و به دور از سبزیجات در یخچال نگهداری کنید، چون گاز اتیلنی که از سبزیجات منتشر می‌شود، باعث رسیدن سریع تر میوه‌ها می‌شود. در ضمن بهتر است سیب‌هایی را که زیادی رسیده‌اند یا فاسد شده‌اند از بقیه جدا کنید، چون این سیب‌ها می‌توانند تمام محتوای سبد میوه شما را فاسد کنند. بهتر است اول سیب‌های بزرگ را بخورید، چون سریع تر می رسند و پخته می‌شوند.

نگهداری سیب
نگهداری سیب

نگهداری انواع توت ها

قبل از اینکه آنها را در یخچال نگهداری کنید، توت فرنگی، بلوبری و سایر انواع توت ها را با مخلوطی از سرکه و آب بشویید (به نسبت ۳:۱). این مخلوط باعث ضدعفونی توت ها می شود، که می تواند ماندگاری را تا هفته ها افزایش دهد. با آب بشویید و زمانی که آماده خوردن شد، کاملا خشک کنید. این ترفند تازه نگه داشتن میوه هایی مثل رزبری و توت سیاه و.. است.

روش نگهداری موز

گاز اتیلن اینجا هم مقصر است اما جدا کردن موز از دسته موزها و پیچاندن ساقه هر کدام در یک سلفون می‌تواند منتشر شدن گاز را متوقف کند. اگر اخیرا زیاد موز خریدید، آنها را پوست گرفته و در فریزر برای افزودن به اسموتی نگهداری کنید. موز هم همانند لیمو نیاز به دمای ۱۳ درجه دارد.

چگونه لیمو را تازه نگه داریم

اگر فقط یک مقدار کم لیمو برای نوشیدنی یا دستور غذایی خود دارید ، یک ناحیه از لیمو را با یک چنگال یا چاقو برش بدهید به این ترتیب شما می توانید بدون نیاز به خشک کردن کل لیمو، آن مقدار که از آب لیمو نیاز دارید استفاده کنید.

نگهداری زردآلو

اگر می خواهید برای مدت کوتاه میوه هایی مانند زردآلو، گلابی و آلو را نگهداری کنید، بهتر است که آنها را در کیسه پلاستیکی و در یخچال بگذارید اما برای مدت طولانی تر بهتر است که آنها را در میان کاغذ یا روزنامه و در محیطی خشک، تاریک و خنک قرار دهید.

نگهداری زردآلو
نگهداری زردآلو

نگهداری طولانی آووکادو

آووکادو حاوی آنزیم هایی است که وقتی در معرض اکسیژن قرار می گیرند، رنگدانه های قهوه ای ایجاد می شود، به همین دلیل است که ظاهر آواکادو به ندرت پس از ذخیره شدن آن در یخچال، ناخوشایند به نظر میرسد. برای جلوگیری از این، آن را با آب لیمو یا لیمو شستشو دهید اسید سیتریک ،حداقل یک روز به جلوگیری از قهوه ای شدن میوه کمک می کند. شما همچنین می توانید برش های آووکادو را با قطعات بزرگ پیاز ذخیره کنید ، همان گازهایی که چشم شما را می سوزاند، وقتی یک پیاز را در کنار آواکادو قرار میدهید، از اکسیداسیون شدن میوه جلوگیری می کند. تا زمانی که پیاز فقط پوست آواکادو را لمس کند، طعم آن را تغییر نخواهد داد.

گوجه

گوجه فرنگی سرما را دوست ندارد، اگر آنها را در یخچال نگه دارید، طعم و بافت ایده آل خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این هنگامی که آنها را روی کابینت می‌گذارید اگر ساقه شان را بکنید، آنها را به سمت ساقه روی کابینت بگذارید چون این بخش از میوه آخرین قسمتی است که می‌رسد.

روش نگهداری هویج

برای اجتناب از اینکه ظاهر هویج خشک شده به نظر نرسد ، برگ هویج را از آن جدا کنید(برگ ها می توانند مواد مغذی را از ریشه ها بیرون بکشند).هویج به رطوبت نیاز دارد، بنابراین آنها را در یک ظرف پر از آب قرار دهید، و با بسته بندی پلاستیکی مهر و موم کنید، و در یخچال و فریزر نگهداری کنید یا قبل از قرار دادن در یخچال آنها را در بسته بندی حبابی قرار دهید:اگر نمیخواهید آن ها را در آب خیس نگه دارید، کافیست رطوبت لازم را به هویج برسانید.
روش نگهداری هویج
روش نگهداری هویج

راز نگهداری سیب زمینی

هترین دمای ممکن برای نگهداری از سیب زمینی ۴۰ درجه سانتیگراد است. سیب زمینی با نور میانه خوبی ندارد، چون باعث می‌شود سریعا سبز شود. زیرزمین و انباری معمولا جای مناسبی برای نگهداری از سیب زمینی هستند. با این کار می‌توانید سیب زمینی را ۲ تا ۴ ماه سالم نگه دارید. بهتر است آنها را دور از پیاز و سیب بگذارید. این دو ماده غذایی گازی تولید می‌کنند که باعث تسریع روند پوسیدگی سیب زمینی می‌شود. سیب زمینی شیرین دوام زیادی ندارد، بنابراین هر چه سریع تر آنها را مصرف کنید.

راز نگهداری پیاز

برای تازه نگه داشتن پیاز می‌توانید آن را درون جوراب شلواری گذاشته و بدین طریق تا شش ماه از آن استفاده کنید! یک جفت جوراب شلواری تمیز و محکم را برداشته، یک پیاز را درون آن قرار داده، بالای آن را گره زده، و سپس یک پیاز دیگر را درون آن بگذارید. همین روند را تا آخر ادامه دهید. سپس، آن‌ها را در مکانی خشک و تاریک نگه دارید.
خیار
برای نگهداری خیار بهتر است آنها را در یک پارچه نمدار و بعد داخل کیسه پلاستکی نگهداری کنید ، پارچه رطوبت تولید شده از خیار را جذب می کند و مانع پوسیدگی میشود . پارچه خود را هر چند روز یکبار عوض کنید
همچنین برای تازه نگه داشتن خیار سبز آنها را نشسته داخل قابلمه رویی یا همان نیکلی بریزید؛ درب قابلمه را ببندید و در یخچال قرار دهید. خواهی دید مدت طولانی‌تری تازه می‌مانند.

ترفند نگهداری سبزی

سبزی های برگ سبزی مانند اسفناج را در کیسه ای پلاستیکی و در سردترین نقطه یخچال بگذارید تا حداقل به مدت ۱۰ روز به صورت تازه باقی بمانند.

روش اول برای نگهداری سبزی خوردن

بعد از پاک کردن، شستن و ضدعفونی کردن سبزیجات، آنها در داخل آبکش یا یک پارچه نخی پهن کنید؛ تا خوب آب آن‌ها گرفته شود. بطوریکه به طور کامل رطوبت آن گرفته شود. بعد سبزی‌ها را داخل یک قابلمه رویی یا همان نیکلی، بریزید درب آن را خوب ببندید و داخل یخچال بگذارید.

روش دوم برای نگهداری سبزی خوردن

مانند روش قبل، بعد از پاک کردن، شستن و ضدعفونی کردن سبزیجات، آنها در داخل آبکش یا یک پارچه نخی پهن کنید تا خوب آب آن‌ها گرفته شود. بعد سبزی را داخل یک پارچه یا کیسه‌ی نخی بریزید. کیسه را ببندید و داخل پلاستیک فریزر بگذارید و داخل یخچال قرار دهید.

روش نگهداری کاهو

سبزیجاتی مانند کاهو را باید میان دستمال کاغذی بپیچید و در ظروفی دردار قرار دهید. هرگز نباید آنها را با چاقوی فلزی قطعه قطعه کنید و در یخچال بگذارید زیرا در این صورت کاهوها قهوه ای خواهند شد.

روش نگهداری کاهو
روش نگهداری کاهو

روش نگهداری قارچ

قارچ بسیار به رطوبت حساس است و کوچکترین رطوبتی آن را سیاه و خراب می‌کند. برای جلوگیری از خراب شدن قارچ‌ها، آن‌ها را داخل کیسه کاغذی بریزد یا اگر کیسه کاغذی ندارید، ته کیسه پلاستیکی خود را دستمال کاغذی پهن کنید و در یخچال و محل خشک و خنک آن‌ها را نگهداری کنید. البته بهترین روش نگهداری قارچ فریز کردن آن است.

روش نگهداری کرفس

بر خلاف کیسه‌های پلاستیکی، فویل اجازه می‌دهد که گاز اتیلن بیرون برود. هنگامی که اتیلن در یک کیسه پلاستیکی به دام می‌افتد باعث می‌شود که رطوبت و فاسد شدن سریعتر بوجود آید.

روش نگهداری نگهداری کلم

کلم تازه بهترین طعم را دارد؛ اما می‌توان آن را تا ۲ ماه درون یک کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کرد. شما می‌توانید از کلم در کنار کاهو و سایر سبزیجات برگ دار در تهیه سالاد استفاده کنید. بیشتر سبزیجات سالادی به دلیل محتوای آب‌شان زود پژمرده می‌شوند. در ضمن بهتر است کلم را بدون برش و خرد کردن درون یخچال قرار دهید، زیرا باعث خراب شدن طعم و مزه آن خواهد شد.

روش نگهداری سیر

اگر خانه‌ای بزرگ و خشک دارید، بهتر است سیر را در کابینت آشپزخانه نگهداری کنید. همچنین می‌توانید بوته‌های سیر را درون کیسه‌های پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید. اگر سیر برش خورده را در یخچال بگذارید، تمام مواد غذایی موجود در یخچال عطر و طعم سیر می‌گیرند. اگر سیر را در سرما نگه دارید، پس از قرار گرفتن در دمای اتاق سریعا جوانه خواهد زد، بنابراین تا حد امکان سیر را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید و تنها برای مصرف آنها را از یخچال بیرون بیاورید.

روش نگهداری سیر
روش نگهداری سیر

میوه ها را جدا از هم بگذارید

یکی از مسایلی که معمولا سبب رسیدن سریع تر میوه ها و فساد زودتر آنها می شود نگهداری انواع میوه در کنار هم است. جالب است بدانید برخی میوه ها گازی به نام اتیلن آزاد می کنند که می تواند سبب رسیدن سریع میوه های دیگر و در نتیجه کاهش زمان نگهداری و مصرف آنها شود.

نکات مهم نگهداری میوه و سبزیجات

برای تازه ماندن قارچ توصیه می شود که آن را به جای کیسه پلاستیکی در پاکت های کاغذی قرار دهید.

سبزی های برگ سبزی مانند اسفناج را در کیسه ای پلاستیکی و در سردترین نقطه یخچال بگذارید تا حداقل به مدت ۱۰ روز به صورت تازه باقی بمانند.

سبزیجاتی مانند بادمجان و کدو را نیز در یخچال یا داخل ظرف دربسته ای در محیطی خنگ نگهداری کنید.

به هیچ وجه سبزیجات را در محله ذخیره سازی نشویید زیرا با این کار رطوبت کافی را برای رشد باکتری ها فراهم خواهید کرد بنابراین چه بهتر که آنها را درست قبل از مصرف شستشو دهید.

سبزیجاتی مانند انواع کلم ها از کلم بروکلی گرفته تا گل کلم را نشسته در یخچال قرار دهید و قبل از هربار مصرف آنها را بشویید.

موردی که حتما اکثر شما می دانید :سیب های رسیده را از سایر میوه های تازه جدا کنید زیار سیب های رسیده از خود، گاز اتیلن متصاعد می کنند که می تواند به سرعت بر سایر میوه ها تاثیرگذار باشد.

برای تازه ماندن پیاز ، سیر، موسیر و سیب زمینی هرگز آنها را در یخچال نگذارید. بلکه آنها را در محیطی خنک، تاریک و خشک قرار دهید.

میوه هایی مانند انواع توت و آلبالو را بهترا ست در پایین ترین قسمت یخچال جای دهید اما میوه های بزرگی مانند گلابی ، موز، پرتقال و هلو را می توان در دمای اتاق (البته دور از نور خورشید و گرما) نگهداری کرد.

سخن آخر

این مواردی که مشاهده کردید تنها چند نمونه از روش های نگهداری میوه و سبزیجات بود و حتما روش های بهتر و متعددی وجود دارد که گفته نشده یا اطلاعی از آنها نداشتیم. در صورتی که شما هم ترفندی در این زمینه دارید ، با ما و دوستانتان در مجله اینترنتی خرید ناب در میان بگذارید.

امتیاز این مقاله