خواص گوشت بلدرچین

خواص گوشت بلدرچین

پروتئین یک ماده مهم برای رشد و سلامت بدن محسوب می شود که وجود آن در غذاهای روزانه ما ضروری است. دانشمندان تغذیه عقیده دارند پروتئین حیوانی خیلی بهتر از پروتئین گیاهی است. پروتئین موجود در گوشت بلدرچین از پروتئین موجود در گوشت پرندگان دیگر ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر است و البته طعم بهتری هم دارد. شاید شما هم با خواندن خواص گوشت بلدرچین در مجله اینترنتی خرید ناب ، مجاب شوید که از این منبع غنی پروتئین استفاده کنید.

 ارزش غذایی گوشت بلدرچین

چربی: ۴/۵ گرم

سدیم:۵۱ گرم

کربوهیدرات: ۰ گرم

چربی اشباع شده: ۱/۳۲ گرم

چربی تک غیر اشباع: ۱/۲۸ گرم

کلسترول: ۷۰ میلی گرم

پروتئین: ۲۲ گرم

کلسیم: ۱۳ میلی گرم

آهن: ۴/۵ میلی گرم

پتاسیم: ۲۳۷ گرم

 ارزش غذایی گوشت بلدرچین
ارزش غذایی گوشت بلدرچین

ویتامین‌های گوشت بلدرچین

انواع ویتامین B (ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، اسید پانتوتِنیک، پیریدوکسین، بیوتین، اسیدفولیک، کوبالامین)

ویتامین D

ویتامین A

ویتامین K

درمان کم‌خونی

آهن موجود در گوشت بلدرچین کم خونی را درمان می‌کند. آهن، با نقش مؤثری که در تولید هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون دارد، مشکل کم‌خونی بدن را برطرف می‌کند.

تقویت و استحکام استخوان ها

فسفر و کلسیم موجود در گوشت بلدرچین فواید زیادی برای سلامت استخوان ها دارند. بنابراین، می توان برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان از گوشت بلدرچین استفاده کنیم . چرا که کمبود کلیسیم و فسفر در بدن، نقش موثری در شکل گیری پوکی استخوان ایفا می کند.

تقویت و استحکام استخوان ها
تقویت و استحکام استخوان ها

ویتامین دی موجود در گوشت بلدرچین باعث می شود تا رشد استخوان ها به درستی انجام شود و باعث تقویت دستگاه عصبی بدن می شود. ویتامین کا موجود در این گوشت باعث استحکام استخوان ها و انعقاد خون می شود .

تقویت بینایی

گوشت و تخم بلدرچین حاوی مقدار زیادی ویتامین A است. هر چند که ویتامین A موجود در گوشت بلدرچین نسبت به هویج کمتر است، اما به هر حال همین میزان نیز می‌تواند از بینایی ما محافظت کند و اثرات مثبتی بر تقویت بینایی داشته باشد.

ترمیم بافت های بدن

یکی دیگر از فواید خوردن گوشت بلدرچین برای سلامتی بدن، رفع آسیب بافت های بدن است. پروتئین موجود در گوشت بلدرچین می تواند به بازسازی برخی از بافت ها و سلول های ناخن ، پوست ، مو کمک کند و همچنین روند تولید هورمون و آنزیم را در بدن ما افزایش خواهد داد.

سلامت قلب با گوشت بلدرچین

به دلیل وجود پروتئین موجود در گوشت این پرنده، بسیاری از متخصصان و دکترهای تغذیه، مصرف آن را سبب پایداری کلسترول بد خون میدانند. به همین دلیل می‌توان استفاده از آن را برای مراقبت از سلامت قلب مفید دانست. هرچند بهتر است فراموش نکنید که نباید با روغن های اشباع مصرف شود، در غیر اینصورت خاصیت گوشت بلدرچین برای قبل، تاثیرگذار نخواهد بود.

سلامت قلب با گوشت بلدرچین
سلامت قلب با گوشت بلدرچین

سلامت مغز

در گوشت بلدرچین به مقدار کافی ویتامین ب یافت می شود ، ویتامین گروه ب موجود در این گوشت شامل  ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیریدوکسین، بیوتین، فولیک اسید، و کوبالامین می باشد که برای سلامت مغز مفید است.

افزایش سیستم ایمنی بدن

مصرف منظم گوشت بلدرچین می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن ما را افزایش دهد. بهبود سیستم ایمنی بدن موجب می‌شود تا بدن ما در برابر ابتلا به بیماری‌ها مقاوم شود و راحت‌تر با بیماری‌ها مقابله کند.

رفع مشکلات گوارشی

اگر دستگاه گوارش دچار اختلال می شود، فرآیند هضم و جذب مواد غذایی نیز آسیب می بیند و مشکلات مختلفی در سیستم بدن به وجود خواهد آمد. مصرف گوشت بلدرچین به طور منظم می تواند بسیاری از این مشکلات را برطرف کند و دستگاه گوارشی را در وضعیت مطلوب قرار بدهد. همچنین برای تنظیم عملکرد روده و معده خود می توانید از گوشت بلدرچین استفاده کنید.

 کاهش وزن با گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین سرشار از پروتئین و ویتامین B است و از همین رو می‌تواند به افزایش سوخت و ساز بدن و لاغری کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در رژیم غذایی هفتگی خود از گوشت بلدرچین استفاده می‌کنند، تا ۳ برابر سریع‌تر نسبت به سایر افراد وزن کم می‌کنند.

 کاهش وزن با گوشت بلدرچین
کاهش وزن با گوشت بلدرچین

خواص بلدرچین برای کودکان

کودکان نیز می توانند با خوردن بلدرچین از خواص خوب گوشت این پرنده بهرمند شوند. در واقع کالری و کلسترول پایین بلدرچین و داشتن مواد مغذی بسیار زیاد می تواند به رشد و تقویت سیستم ایمنی آن ها کمک کند.

خواص گوشت بلدرچین برای دیابت

بلدرچین در افزایش انرژی بدن تاثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین افراد دیابتی که مجبورند از خوردن برخی از مواد غذایی صرف‌نظر کنند، می‌توانند بلدرچین بخورند. این گوشت حاوی مقدار زیادی ویتامین B2 نیز هست که کربوهیدرات را به قند تبدیل می‌کند. گلوکز هم انرژی موردنیاز بدن را تأمین می‌کند پس در نتیجه می تواند گفت کسانی که دیابت دارند بهتر است بجای مصرف مواد غذایی دیگر از گوشت بلدرچین استفاده کنند.

مضرات استفاده بیش از حد گوشت بلدرچین

اگرچه گوشت بلدرچین خواص بسیاری دارد، مصرف بی‌اندازه آن سلامتمان را به خطر می‌اندازد. از برخی از خطرات مصرف زیاد گوشت بلدرچین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آلزایمر

صدمه به کلیه

تولید سنگ کلیه

افت فشار خون

افزایش کلسترول بد خون

انسداد در جذب مواد مغذی

اختلال در سیستم سوخت‌وساز بدن

افزایش پروتئین اووموکوئید (Ovomucoid) (این پروتئین حساسیت‌زاست)

درماتومیوزیت (التهاب در بافت‌های همبند، همراه با تغییرات تخریبی در عضلات و پوست)

کلام آخر

گوشت بلدرچین یکی از مفیدترین انواع گوشت است که اگر به اندازه مصرف شود، فواید بی‌شماری برای سلامت بدن خواهد داشت. شما می‌توانید بلدرچین را به صورت گوشت بلدرچین سوخاری ، سوپ، آبگوشت و یا گریل شده آماده کنید. فراموش نکنید که هر نوع ماده غذایی فواید و مزیت‌های مخصوص به خودش را دارد و مصرف غذاهای متنوع در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت بدن کمک زیادی کند.

5/5 - (1 امتیاز)